Hvilke tidsriktige rekvisitter har DU i bilen?

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Hvilke tidsriktige rekvisitter har DU i bilen?

Post by 445 »

Mai er en flott tid. Gammelvolvoen er på veien igjen etter vinterdvalen.
Kveldene er lange og lyse, og perfekte for kjøreturer.

Noen er mer kreative enn andre hva gjelder å utstyre bilen med tidsriktige rekvisitter.
Jeg tenkte at vi i denne tråden kunne tipse hverandre om hva som kan være passende utstyr.

Eksempler:
I Duetten har jeg reservedeler og diverse samlet i en margarinkasse i treverk.
Reservebensinen er i en gammel stål 5-liters bensinkanne.

Hva har DU av tidsriktige rekvisitter i din bil?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Har fått tak i en klassisk gammel oljedunk i blikk.
Planlegger å bruke denne til å ha reserveoljen på, i stedet for dagens 4-liters plastkanne.
Sverre i Trønderriket
Posts: 5
Joined: Sat 09 May 2009 13:36
Location: Stadsbygd

Tidsriktige rekvisitter

Post by Sverre i Trønderriket »

Hei!
Da du fortalte om margarinkassen i tre så måtte jeg bare skrive litt.
Jeg har også margarinkasse i tre i bagasjerommet, den har tekst Trondhjems margarinfabrikk og er arvegods fra en gammel tante.
Ellers har jeg nikkehund på hattehylla som jeg kjøpte på VROM i Gøteborg. Gammel hatt har jeg også der samt et repro førstehjelpskrin som jeg fant i Tyskland.
Ett gammelt Volvo teppe ligger der også.
Har også noen fastmonterte rekvisitter som søkelys, huvkråka og repro "gangstercap"
Jeg jakter på en vifte som skal monteres på hattehylla.
Slikt utstyr er gøy :D
Ha en fin dag!
tyla210
Posts: 100
Joined: Fri 13 Mar 2009 23:31

Post by tyla210 »

Har en gammel kiste i lær fra ca 1920 som står fastmontert på lasteplanet på min 53 mod pv pickup. er greit å ha litt plass til div i en så trang liten bil.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Hei Sverre, og velkommen på forumet!

Du er virkelig velutstyrt med rekvisitter.
Ekstra morsomt når noe har vært i familien tidligere.


Tyla210, holder du til i østlandsområdet? Det hadde vært interessant å se din pickup en dag. Har ikke sett en slik i virkeligheten noen gang.
Nils
Posts: 16
Joined: Fri 13 Nov 2009 21:05
Location: Vestre Toten - Oppland

Post by Nils »

Prøver få liv i en gammel tråd :)
I hanskerommet ligger det en gammel rar liten iskrape, en Volvo rund liten boks til å ha lyspærer/sikringer. Kurv til å ha på gulvet og en skinnkule til 3 trinns gir kassa med girskift diagram på toppen. Sammenleggbart bord m/4 stoler (Den type bord hvor man kan legge stolene inni bordet) Usikker på årgång, men rundt 1950-1960. Piknickoffert fra 1950-1960. Gammel Kokhett termos, Radionette Kurer Auto, den type radio som man også kunne montere i bilen. Puppedame i chrome, fin figur. Vet ikke hvor gammel hun er, måtte pusse chrommen lenge for å få henne blank. Noen andre som har noe orginalt tilbehør, eller annet (kansje tidsriktig?) tilbehør sommer/vinter..?
frodebrol
Posts: 8
Joined: Wed 27 Jan 2010 20:35
Location: hamar

Hei

Post by frodebrol »

Morsomt og høre hva dere har i bilene :D . Selv har jeg et teppe det står volvo på, reserve deler har jeg ikke noe av, men har et gammelt reserve hjul som faktisk er av tre. aner ikke om det passer på bilen siden jeg aldri har prøvd det. Kommer også til og sette inn en reserve kanne med bensin.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Har nå fått tak i en gammel sekketralle som kan ligge bak i varerommet. Har også satt inn et par gamle meierikasser (melkekasser) i treverk som jeg kan ha utstyr i.
Må finne på en bra måte å sikre denne lasten på slik at jeg ikke blir flatklemt ved en eventuell bråstopp.
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei!

Ser dere har litt av hvert, veldig flott. Har selv kun en kurer radio med FM fra 1959(den virker faktisk). :D


MVH
Ståle
Nils
Posts: 16
Joined: Fri 13 Nov 2009 21:05
Location: Vestre Toten - Oppland

Post by Nils »

445: et tips om hvordan sikre last i Duett`n
Jeg har kjøpt barnestolfester på Biltema som jeg skal montere i bagasjerommet med gjennomgående bolt og skiver/mutter under. De tåler 500kg belastning pr feste.
Bilde på denne linken her http://www.biltema.no/Bil---MC/Biltilbe ... ste-2-stk/
Biltema selger også andre festebeslag som kan brukes, eller så er det å få kjøpt festebeslag hos de som selger tilhengere og på andre bilrekvisitaforretninger

Litt usikker på hvor mange som blir montert, men minst 4 stk. Disse blir lakkert i samme farge som det er fra før i bagasjerom, så de blir ikke så synlige. Ved last baki så er det bare å stroppe lasten fast på en forsvarlig måte, var nervøs i fjor høst da jeg hadde en moped i bagasjen..Så bestemte meg for å forbedre bilen på dette punktet. Har ikke montert de enda, men kommer nok bilder under prosjekttråd når den tid kommer. Bilen skal brukes og for meg er det viktig at last blir sikret forsvarlig istendenfor å ligge og slenge baki bagasjerommet, så bryr meg ikke om at dette ikke er "orginalt" Forbedringen kan lett fjernes dersom en orginalfantast skulle kjøpe bilen etter meg :)

Ståle: Kurer er bra, jeg har nok den typen som kom etter din, men er utrolig bra mottak på radio`n på Kurer.

Skulle gjerne hatt gamle margarinkasser eller lignende med gammel logo, men hvor får man tak i det? Har ikke lyst på en ny plastkasse til oppbevaring av diverse baki
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei 445

Trenger ikke å gå til en tilhengerselger for å få tak i tidsriktige festebeslag. De jeg husker fra jeg var liten så sånn ut :
http://www.biltema.no/Bil---MC/Biltilbe ... g-1500-kg/
for de som hadde sånnt i det hele tatt da. Var vel mer vanlig på store varebiler, og da kun for at lasten ikke skulle velte. At lasten kunne drepe en, var det ingen som tenkte på den gang.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Nils
Posts: 16
Joined: Fri 13 Nov 2009 21:05
Location: Vestre Toten - Oppland

Post by Nils »

1500kg festebeslaget er "kjempestort" så blir vanskelig plassere pent i bagasjerommet i forhold til gulvprofiler og evt. treverk. Ble overrasket når jeg så størrelsen på den i butikken.
I katalogen ser de like store ut. 500kg beslaget og barnestolfeste er ca 4x4cm. Lette å plassere i hvert hjørne av bagasjerom. De to sistnevnte er samme produkt med unntak av at 500kg feste er sort og har 3 hull og dobbelt så dyrt. (Ikke at det er store summer det er snakk om :lol: )
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Post by hlyshaug »

Da må du skru fester i Duetten ASAP, 445! Du skal jo kjøre følgebil til Den Store Mopedturen :wink:
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Asap og asap fru Blom.... Vi må vel bli kvitt dette ekle, hvite, kalde stoffet først!
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Post by terjehva »

Legger ut et bilde av verktøykassen som har fått plass i pv'en. Det er verktøykassen faren min hadde når han jobbet på Lillestrøm bilsentral a/s på slutten av 60-tallet :wink:


Image
Post Reply