Nyttig EuroNcap NAF

Nyttige linker en kommer over på internett
Post Reply
Torbo2

Nyttig EuroNcap NAF

Post by Torbo2 »

Var det noen som lurte på om det har hjulpet med EuroNcap-tester, som NAF/Motor er med på?
Her er noen av de første testene, noe er fra tidligere da ADAC, NAF/Motor, ANWB og FDM startet med dette.
http://www.youtube.com/watch?v=kuOj-Ssf ... re=related
Nå kommer til og med småbiler ut med høy sikkerhet.
- Bortsett fra i møte med store biler, da vekten spiller inn.
- men krasjet mot en mur eller bropillar er forskjellene mer like...
Et pluss med PV er at det var den første bilen i normal produksjon med trepunkts sikkerhetsbelte! Det var i 1959.... :)
Her en den minste folkevogna, VW Up, med litt andre egenskaper og fem stjerner.
http://www.youtube.com/watch?v=P_ZD94KL ... e=youtu.be
Den tåler til og med den vanskelige stolpetesten i sidekollisjon!
Volvo satser fortsatt på sikkerhet og er helt i spissen, som neste video viser:
http://www.youtube.com/watch?v=k6EQ9OCB464

Europeiske bilorganisasjoner og myndigheter er med, men er norske myndigheter med? :shock:
Gjett!
Vegvesen.no har bare tatt tesetene som er frigitt, gratis, og lagt inn i sin egen database uten å ha betalt en krone!
Flott at de tar sikkerhet på alvor? :roll:
De har jo lagt inn noen kroner i vei i et spleiselag, så hva mer kan vi forlange? :shock:

Noen veier på Vestlandet er så smale at ikke to trailere kan møtes, som eksempel, så vi får bare håpe på at noe skjer?
Torbo2

Re: Nyttig EuroNcap NAF

Post by Torbo2 »

Er de noen som tør å kjøre i 90 i dag med gammel bil?
http://www.youtube.com/watch?v=OoJqCsHAak8
Dette er slemt, men noe å tenke på, vil jeg tro?
Karsjenergien øker med kvatratet av hastigheten, teoretisk. Men det er litt "fyrstikk-konstruksjon" på en bil i tillegg.
Altså når karosseriet først knekker så kommer plutselig alt på en gang som å knekke en fyrstikk! :shock:
Pluss det at, når alle sikkehetssoner er brukt opp, går resten av krasjenergien rett i brystkassa, hodet o.a.

Plupp! knekk!

Er det noen som tenker på dette?

Neppe. Jeg har et inntrykk av at folk kjører med samme hastighet, vinter som sommer? Med sikkerhetsuttyr som skal redde bilverdenen... men...
Samme hastighet med vinterfriksjon som er en brøkdel av sommerføre.... Dette får meg til å stusse....
Nei, dette blir man ikke klok på! :roll:
Torbo2

Post by Torbo2 »

Karsj i 190 km/t:
Image
Hvor ble det av resten av bilen?
http://www.youtube.com/watch?v=cr5wE0NVUw8
Skrekkelig! Vet ikke om kollisjonsputene rakk å løse seg ut?
Et bakhjul var like helt omtrent...
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Er de noen som tør å kjøre i 90 i dag med gammel bil?
Dette er slemt, men noe å tenke på, vil jeg tro?
Dette var slemt!
Den "gamle" bilen på filmen var jo riktig moderne i forhold til våre biler.
Minn meg på at jeg ALDRI skal krasje med Duetten!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Jeg har et inntrykk av at folk kjører med samme hastighet, vinter som sommer? Med sikkerhetsuttyr som skal redde bilverdenen... men...
Samme hastighet med vinterfriksjon som er en brøkdel av sommerføre.... Dette får meg til å stusse....
Jeg tror at dette med høy hastighet om vinteren er et by / lavlandsfenomen.
Kanskje for rask til å trekke konklusjoner, men jeg kjørte Oslo-Haukeli-Haugesund og tilbake i helgen. Det var is-vaskebrett med vann på, store deler av veien fra Seljord. Trafikken gikk stort sett i 50-60. Jeg observerte ingen tullinger før jeg kom ned på lavlandet igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Kan man si at saltede veier øker fartsnivået? Jeg tror det...

Jeg var selv på fjellet i desember og kjørte på fine vinterveier uten salt. Og folk "kjørte som folk" - skulle kjøre. De tok hensyn og som du sier kjørte etter forholdene så langt jeg kunne se....
Men jeg syntes likevel mange lå litt i overkant med tanke på lav friksjon, i alle fall om man skulle regne på det..
Jeg kan vel ikke si at jeg hadde noen problemer med underlaget, men i overgangen mot fjellet kunne det være noe glatt.
Men jeg prøvde også å kjøre etter forholdene...
Det kan sies mye her, men heldigvis får vår biler stort sett stå i ro på denne årstiden.

Ang. sikkerheten til våre biler har vi jo en god sikkerhetsstatistikk, selv om bilene i seg selv er usikre. Men vi holder dem jo i orden, og når vi kjører så kjører vi, vi sitter ikek bare bak rattet og stresser for å komme til B.
Vi er mer våkne for feil, motorlyder, og mye annet uforklarlig som gjør at vi ikke havner i farlige situasjoner.
Forstå seg på det de som kan, men jeg er taknemlig for en god statistikk...

Det ble hevdet fra TØI at moderne biler med mye sikkerhetsutstyr er mer involvert i ulykker enn eldre. Så hva kan man si?
Post Reply