Bakhjulslager - slitasje

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Bakhjulslager - slitasje

Post by Torbo2 »

På forrige smøretreff tok jeg meg den frihet (litt diskret) å sjekke noen bakhjulslagre på noen biler. Og der var det flere biler om hadde ganske mye slitasje, og et par var mistenkelig dårlige (utslitt?). Jeg sa ifra det det var nødvendig. Feil med lagrene ser man uten å trekke ut bakakslingene, men det kan jo være smart å gjøre noe med det? Er hjullagrene mye slitt/defekt kan man høre det under kjøring. Man hører det normalt ikek ved å ruótere hjulene nå bilen er oppjekket, da sår i lagre som regel høres best ved belastning.
Hvordan sjekke?
Enkelt: Jekke opp bilen bak og sette under bukker, helst under bakakslingen. Ta et spett eller en sterk planke (eik) og lirk under hjulet, opp og ned for å sjekke slakken. Om det ikke åpenbarer seg noe, kan du få en medhjelper til å holde en finger på åpningen/sprekken mellom trommel og bremseskjoldet. Da skal det være minimal bevegelse. Opptil en halv millimeter er trolig bra, men når man setter inn nye lagre skal det være praktisk talt 0 mm klaring/slakk.

Etter en sjekk kan det være nok å justere (ved å ta vekk shims -krever fagkunnskap), men er det mye slakk er det nok på plass med nye lagre, da de trolig "synger på siste verset"......

Vet ikke om dette er overflødig, men det er i det minste en huskeliste for meg selv....
:roll:
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Bakhjulslager - slitasje

Post by hlyshaug »

Nyttige tips!

Opplevde en gang at et lager skar seg på min Lada Niva, på høyre forhjul, hvis jeg ikke husker feil. Dette skjedde på motorveien - under en forbikjøring - og jeg trodde først at jeg hadde punktert. Bilen skar rett mot høyre, og marginene var på min side, slik at det verken ble kollisjon eller grøftekjøring. Flaks også at det var snø, for da jeg fikk stoppet var det svært varmt på dette hjulet, som da sto dønn... Absolutt en lærerik opplevelse.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bakhjulslager - slitasje

Post by Torbo2 »

Det var interessant!
De gangene jeg ahr opplevd røket lager var på forhjulsdrevne biler, og da har ytre lagerskål løsnet i navet. Men på Lada var det vel en glødende spindel når lagret røk?
Men du skulle jo tatt bilde! Du kunne jo anskaffet det et slikt lite et som du kan ha med som et smykke, som er griet å ha med hele tiden?
Image
Min FM2 har min sønn overtatt, og tro det elerl ei! Han bruker det av og til, bl.a. på rute sekstiseks..
Det var omtrent det eneste dama hadde med seg hjem i dag. Lommeboka og andre ting ble stjålet! :cry:
Det verste var at jeg advarte henne flere ganger og problematikken! :shock:
Hun tok den dypeste væsken hun hadde, men i løpet de ti sekundene betalingen foregikk, var lommeboka borte!
Noen ganger er sekunder nok!
:x
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Bakhjulslager - slitasje

Post by hlyshaug »

Både min Nikkormat, FM, FM2, FG20 osv er smykker. Jeg har kun solgt et eneste kamera i mitt liv, og angrer fremdeles. Mitt første kamera - en Agfa Carat fra 1930-tallet - ble solgt for å finansiere et Nikon FM i 1979.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bakhjulslager - slitasje

Post by Torbo2 »

Det man ikke selger angrer man jo ikke på. Men ting tar plass, så jeg må nok "snu litt på flisa" her, selge litt og satse på min avtagende hukommelse?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bakhjulslager - slitasje

Post by 445 »

Torbo2 wrote:På forrige smøretreff tok jeg meg den frihet (litt diskret) å sjekke noen bakhjulslagre på noen biler. Og der var det flere biler om hadde ganske mye slitasje, og et par var mistenkelig dårlige (utslitt?). Jeg sa ifra det det var nødvendig.
Hvor lang tid tar det å bytte bakhjulslager på 1 (én) bil?
Lurer på om dette kan være noe for et mekke-treff.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bakhjulslager - slitasje

Post by Torbo2 »

Fra to-tre timer til en dag. Kanskje jeg vil bruke en halv dag, da jeg er så nøye med oppjusteringen, og så er jeg ute av trening. Skiftet på Duetten for tre-fire år siden, og alt gikk smakk, smakk, men jeg doblet nok tiden med rustrens, sinkgrunning og justering med måleur.
Flere bruker en dag+, da det er fristende å rense/slipe/sandblåse bremseskjoldene samtidig. Og deretter grunne og lakke dem. Selv bruker jeg kun sinkgrunning. Det tørker fort og holder i årevis, så lenge at jeg ikke har sett rust på de jeg har overhalt.... Men det beste er vel 2k-grunning og lakk/klarlakk?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bakhjulslager - slitasje

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Fra to-tre timer til en dag. Kanskje jeg vil bruke en halv dag, da jeg er så nøye med oppjusteringen, og så er jeg ute av trening.
Da er nok ikke dette noe for et mekketreff.
Kanskje for en lang temakveld?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bakhjulslager - slitasje

Post by Torbo2 »

Det går jo å ta et teorikurs på temaet? Eller en mellomting, å ha med en bakakslng og demostrere i tillegg?
Eller bruke dagen på et vis?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bakhjulslager - slitasje

Post by 445 »

Eller dele det opp i to kvelder?
En for demontering, rensing, maling.
En for montering, tilpasning og kontoll (og dobbeltkontroll)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bakhjulslager - slitasje

Post by Torbo2 »

Her en en måte å gjøre det på...
Image
Fra vår venn fra Illinois....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bakhjulslager - slitasje

Post by 445 »

Rene kunstverket.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bakhjulslager - slitasje

Post by Torbo2 »

445 wrote:Rene kunstverket.
Ja, vakkert! Det er slikt som gjør at enkelte av oss bruker ekstra lang tid på noen jobber! Men vakre ting gir jo større glede, samt gleden av at det ikke begynner å ruste på mange år....
Post Reply