Hvordan fungerer gammel fettpresse?

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Hvordan fungerer gammel fettpresse?

Post by 445 »

Jeg hadde en ryddesjau i garasjen, og fant 2 gamle fettpresser.
Har rengjort den ene og lurer litt på om noen vet om den fungerer som den skal.

Når det er fett i koppen, kan jeg trykke ut litt ved å presse stempelet inn. Stempelet tar kun fettet som ligger ved åpningen, dvs at etter et par trykk så kommer det ikke noe mer ut. Hvis jeg da tar f.eks en skrutrekker og stikker inn gjennom hullet i bunnen, så kan jeg presse bunnplata oppover. Da kommer det mer fett opp til stempelet.

Er det riktig at jeg må hjelpe til med å presse fra bunnen, eller er det noe som mangler?

Image

Image

Image

Image
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Dette har jeg liten forutsetning for å svare på. Jeg har aldri sett en gammel fettpresse på innsiden. Men jeg svarer likevel :)

Jeg tror det må mangle ei fjær inni her. Type lang trykkfjær. Det må jo være press på stemplet, og jeg ser ingen annen mulighet for å få det til. Eller?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Flott klenodium!!

Men, det mangler nok en stang OG ei fjær her. Denne fylles ved at en trekker til seg stempelet ved hjelp av en stang som er sveiset fast. Denne har ofte en fjær rundt seg. Egentlig som på dagens presser med det unntaket at en ofte på dagens kan presse stangen inn igjen etter at fjæren er spent opp og patronen lagt inn. Håper det var forståelig.... :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply