Pål's Volvo 444 -53

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Høvdingen
Posts: 12
Joined: Thu 13 Aug 2009 17:00
Location: ÅS

Stå på!

Post by Høvdingen »

Vi er flere som følger med - jeg har akkurat fått sandblåst og grunnet ramma på Duett'n min, og er ikke så langt unna å begynne på samme jobben som du har gått igjennom her den siste tiden. Flott med så mange detaljbilder! :)
Du var tidligere inne på dette med farge, og på min bil ser det ut for at hele forstillinga + motor, gir og drivlinje bakover originalt har vært rød, og ramma ellers har vært grå?.. Men jeg ender trolig opp med å gjøre som deg, kjøre sort på alt - men tenker å ha dørken på karosseriet i grått (enklere å se når jeg skal understellsbehandle, og senere om understellsbehandlinga slipper taket.. :) )

Som sagt - stå på videre, det ser ut som du har god driv i arbeidet!! 8)
- Duett 1962 -
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Stå på!

Post by pals »

Høvdingen wrote:Vi er flere som følger med - jeg har akkurat fått sandblåst og grunnet ramma på Duett'n min, og er ikke så langt unna å begynne på samme jobben som du har gått igjennom her den siste tiden. Flott med så mange detaljbilder! :)
Du var tidligere inne på dette med farge, og på min bil ser det ut for at hele forstillinga + motor, gir og drivlinje bakover originalt har vært rød, og ramma ellers har vært grå?.. Men jeg ender trolig opp med å gjøre som deg, kjøre sort på alt - men tenker å ha dørken på karosseriet i grått (enklere å se når jeg skal understellsbehandle, og senere om understellsbehandlinga slipper taket.. :) )

Som sagt - stå på videre, det ser ut som du har god driv i arbeidet!! 8)
Takk for hyggelig tilbakemelding :) Jeg skal fortsette å kline opp nærbilder så mye jeg kan.

Smart å holde dørken grå før understellsbehandlinga. Den ideen skal jeg adoptere.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Da har jeg gått i gang med litt karosseriarbeid. Stikk i strid med regelen om å holde seg til en ting om gangen.. Godt med litt avveksling.

Begynner med det enkleste først. Bjelken under radiatoren var råtten, og det var ingen vei utenom bytting.
Først hjelpestål for å holde fasongen. Bjelkene her er såpass solide at jeg tror det hadde gått greit uten, men for sikkerhets skyld ble det sånn.
Image

Litt knot å få den av:
Image

Oi, den var virkelig dårlig. Verre enn jeg trodde. Ikke mye styrke igjen på undersiden her.
Image

Sånn ble det til slutt:
Image
Image

Håper jeg får litt bedre tid til bilen neste uke. Da står bagasjerommet for tur. God kveld til alle PV-venner :D
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Dette er for tiden en av de mest interessante trådene å følge med på i dette forumet! Gleder meg til hver oppdatering.
Last edited by 445 on Mon 26 Oct 2009 21:33, edited 1 time in total.
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei!

Helt enig med 445, meget bra. :D

MVH
Ståle
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Så ble det litt PV-arbeid i dag også. Jeg fortsatte med karosseriet, her går timene raskt.
Bort med bakskjermene, og jeg fant det jeg visste var der fra før. Hull der det ikke skal være hull..

Her er det spor etter to tidligere reparasjoner. Den eldste er fra en tidligere eier, og ikke helt etter min smak. Vises ikke så godt på disse bildene, men dere vil få se mer til disse reparasjonene etter hvert som de blir omgjort.
Den andre ble gjort forrige gang jeg hadde skjermene av bilen. Det er stort sett det som er primet. Helt øverst ved skjermkanten torde jeg ikke sveise for å ikke ødelegge lakken, så hullene fikk være enn så lenge.
Image
Image
Image
Image
Image

Nedre bakstykke i bagasjen ble kappet bort igjen. Som jeg nevnte i en tidligere post, var dette gjort av undertegnede med hjemmelaget plate. Jeg ble ikke fornøyd, så da er det på'n igjen. Denne gangen med kjøpeplate. Jeg er i gang med tilpassinga nå, men helga tok slutt litt for fort.
Image
Dette er gammelplata, her hadde jeg brukt 1,5mm plate for sikkerhets skyld, hehe.
Image

Utrolig dårlig passform på bagasjeluka. Det kommer til å bli tidkrevende å tilpasse bilen til luka. Men mye lettere nå som jeg ikke trenger å ta hensyn til lakken.
Image

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger :) Håper dere har det like hyggelig i garasjen som jeg har for tida.

To be continued...
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Lappad och lagad

Post by pals »

Jeg ønsker meg oversikt over hvilke platearbeider som skal utføres før jeg finner fram sveisepistolen. Tid for å se nærmere på hva som skjuler seg under tectylen. Frem med varmluftpistol og skrape.

Ser ikke så verst ut ennå, men jeg vet hva som er i vente...
Image

Nei se her du - dette er en måte å gjemme bort rusta på.
Image
Image

Mer lapping avdekkes.
Image
Image

Men totalt sett er jeg fornøyd med det jeg ser. Bortsett fra juksereparasjonene og de små hullene som er synlige, er det hel og fin originalplate. Et godt utgangspunkt. Bør være relativt enkelt å bringe tilbake til opprinnelig stand.
Image

Neste økt venter rensking av høyresiden. Håper det ikke er verre der.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Nok ei helg er slutt. Status etter helgas kvalitetstid i garasjen er dette:

Rensking av venstre hjulbue bak:
Image
Avdekket noe av den samme lappinga som på andre siden:
Image
Hva skjuler seg under her må tro?
Image
Utrolig hvilken flid som er lagt i å jukse. Men det er tydeligvis en rask metode for å beholde bilen i drift, det vil si å få den gjennom kontroll. Ikke for å bevare kjøretøyets historiske verdi. Det blir noen timer med rekonstruksjon her.

Bakstykket under koffertluka har tydelig vært skiftet. Men overgangen til gammel plate var ikke pen. Når passformen på bakluka var dårlig i tillegg, bestemte jeg meg for å ta ondet ved rota. Bort med hele greia.
Image

I morgen kjøper jeg plate. Dette blir gøy :)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Jeg er imponert over ditt pågangsmot.
Fortsett å komme med slike inspirerende innlegg.
Du bringer lys i høstmørket!
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Litt fremdrift siden sist. Men det vises ikke så mye på bilen. Jeg måtte vente litt på plate, men det har egentlig ikke heftet meg så mye. Det er mer enn nok å gjøre likevel.

Det ble ikke mye igjen under her:
Image

Her har jeg sveist inn ny plate, så nå er det noe å feste skjermen i også:
Image

Gamle og nye platebiter i skjønn forening. Mye sliping og tilpassing, klipping av maler osv, men sånn er det bare. Håper å kunne legge ned noen flere timer i helga.
Image

Jeg har planer om å bruke tinn i stedet for sparkel etter sveisinga. Noen av dere som har brukt det før? Jeg har null erfaring med det, men det skal vel gå greit. En gang må være den første. Jeg har lest meg fram til at ren plate, flussmiddel, riktig tinn og jevn temperatur på både tinn og plate er hemmeligheten. Så må man beskytte seg da. Giftige saker. Men kun det beste er godt nok for PV'n :)
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Her fortsetter jeg med å rekonstruere innerskjermen. Først sinkprimer på det som forsvinner bak plata. Borehullene skal få være som de er, det gjør ingenting bak den nye plata:
Image

Tilpassing:
Image

Selvborende skruer, et triks jeg så på det svenske PV-forumet:
Image

Sånn blir det her:
Image

Nå er åpningen til bakluka i rett bredde hvertfall. Jekk med forlenger i bagasjerommet gjorde susen. Låste av med stag etterpå. Tilpassing av bakstykket blir en større jobb. Det blir spennende å se hvor godt jeg får luka til å passe.
Image

Så er nok en helg over :)
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei!

Imponerende, ser veldig flott ut dette går, høres ut som du koser deg med jobbingen og, og det er jo flott! Har skjønt at du oppdaterer her hver søndagkveld, gleder meg til fortsettelsen! :D

MVH
Ståle
tyla210
Posts: 100
Joined: Fri 13 Mar 2009 23:31

Post by tyla210 »

intresangt og lærerikt disse innlegg. blir flott å se den ferdig
User avatar
Mr PV
Posts: 35
Joined: Wed 10 Jan 2007 15:19
Location: Longva
Contact:

Post by Mr PV »

Kjempegreier!!
Eg skal til med same opperasjon på min PV, og no har eg oppskrifta her!!
Må skifte eg også på grunn av latmanns arbeid i tidlegare tider :(
Heldig vis var eg med på det dårlege arbeidet sjølv, så eg har ingen og
skulde på :D
Har kjøpt inn både platebiten under bakluka, og bunnplata inne i bagasjerommet, så får ein prøve og gjere skikkeleg arbeid denne gangen.

"Keep up the good work" dette er til stor inspirasjon, og veldig lærerikt!! :mrgreen:
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Takker for tilbakemeldinger, folkens. Det er hyggelig.

Oppdatering hver søndagskveld? Ja, jeg har prøvd på det i det siste. Passer bra å avslutte helga med oppsummering :)

Jeg har fortsatt med platearbeidet denne helga også. Den største jobben var å få tilpasset åpningen til bakluka. Skikkelig tidkrevende.
Image
Image
Image

Akkurat der skjøten vises på bildet, er også skjøten fra den gamle reparasjonen. Der ble det brukt tinn, det vises godt på de første bildene. På innsiden var det også et tykt lag med tinn, så jeg ventet at det ble litt jobb. Gjett hva som kom frem etter hvert som jeg smeltet bort tinnet.. (beklager noen dårlige bilder)
Image
Image
Image
Plata hang i noen punkter, hvertfall. Men dette måtte jo bort alt sammen.
Image

Bretting av pappmal for grovkapping av plate.
Image

Så er det massasje av den nye platebiten til den passer sånn noenlunde. Samtidig må det prøves bakluke og skjerm med jevne mellomrom.
Image
Image

Til slutt ble ikke pasningen så aller verst. Siste finjustering blir etter at sveisinga er gjort.

Image
Image

Da var det tid for den jobben jeg egentlig begynte med, det ble jo bare plankekjøring nå. Jeg bruker selvborende skruer her også, for å holde plata på plass når jeg kapper skjøten.
Image

Punkting av plate.
Image

Selvborende skruer holder plata på plass i bunnen også. Disse blir sittende til all sveising er ferdig.
Image

Til slutt litt varme og platemassasje for å få plata i sporene jevnet ut.
Image

DA var det slutt på sveisegassen. Dermed ble det kveld litt tidligere enn planlagt. Jeg må skaffe meg større flaske, har brukt engangsflasker til nå. Det er jo en vits! Holder knapt ei lita økt.

Ønsker alle en god kveld!
Post Reply