Pål's Volvo 444 -53

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Sånn startet dagen:
Image

Hullene som jeg tenkte å reparere på plass var litt større enn jeg trodde (omtrent midt på bildet). Mer av dørken måtte bort.

Som sagt så gjort. Skremmende mye plate som mangler her etter hvert:
Image

Dette skulle naturligvis vært erstattet av ferdigpresset "kjøpeplate". Men det har jeg ikke kjøpt, og jeg vil gjerne komme videre i prosjektet. Derfor ville jeg lage plata selv. Det meste i stål lar seg faktisk gjøre på egen hånd, med enkelt verktøy.

Først kappet jeg til plata etter mål av den jeg fjernet.
Image
Image
Image

Så varmet jeg opp buene for å ta spennet i plata, og falset opp kantene. Dette med hjelp av falsetang, skiftenøkkel, skustikke og hammer. Det er best å false "hovedplata". Sveisen vil krympe, og det er lettest å få den spenningen på de minste platebitene. Ikke lett å forklare helt, men bare spør hvis noe er uklart.
Image

Tilpassing av de minste platebitene:
Image

Sveis og slip:
Image
Image
Image

Så dro jeg over et lag med sinkprimer til slutt:
Image

Det ble helt greit dette. Plata er rett og fin, og klar til å monteres inn. Det blir i neste post. Godt å være i gang igjen :)
User avatar
RMH
Posts: 19
Joined: Sun 15 Aug 2010 11:08
Location: Oslo

Post by RMH »

Flott stykke arbeid. Skulle tro plata kom rett ut av pressa.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Flott jobb og nydelig dokumentasjon.
Det hadde vært fint om du kunne si noe mer om dette med falsing av hovedplata og spenninger. En amatør som meg hadde nok falset småplatene da dette virker lettere.

Er det 1 eller 2-komponent sinkprimer du bruker? Hvilket merke?

En ting til slutt: Vil ikke sinkprimeren delvis brenne opp når du setter plata fast i bilen igjen?
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

445 wrote:Det hadde vært fint om du kunne si noe mer om dette med falsing av hovedplata og spenninger. En amatør som meg hadde nok falset småplatene da dette virker lettere.
Jeg skal forsøke, selv om jeg er amatør jeg også :D
Hvis du sveiser midt på en stor plate, vil den raskt få "potetgullform". Det blir for mye plate, fordi sveisen krymper. Plata utenfor har ingen plass å ta opp krympinga, og vil deformeres. Poenget mitt var å flytte sveisen til en plass der spenningene får fritt utløp. I dette tilfellet krymper de små platene litt, mens den store holder formen ved at falsen tar opp deformasjonen.
445 wrote:Er det 1 eller 2-komponent sinkprimer du bruker? Hvilket merke? En ting til slutt: Vil ikke sinkprimeren delvis brenne opp når du setter plata fast i bilen igjen?

Jeg bruker en enkel 1-komponent primer, type "Motip". Her finnes det sikkert mange andre og bedre å velge mellom, men dette er først og fremst for å holde plata rustfri under renoveringen. Hele bilen skal behandles etterpå. Sinkprimeren leder strøm, og fungerer godt som som sveiseprimer mellom plateskjøter osv. Noe vil brenne bort ved sveisen, men det er enkelt å etterbehandle. Jeg har for øvrig maskert den ytterste centimeteren på plata. Gass av sinkprimer er ikke sunt..
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

pals wrote:Gass av sinkprimer er ikke sunt..
Det var akkurat det jeg også tenkte på.

Takk for forklaringen om plate-spenning. Det virker logisk når du beskriver det slik.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Søndag igjen :) Arbeidet skrider sakte men sikkert fremover. Det er ikke så luftig rundt venstre bakhjul lenger. Men stadig noe å bryne seg på fortsatt.

Her er de nederste 5 cm skiftet:
Image

Innvendig ser det sånn ut. Jeg har for øvrig slipt ned sveisen nå, men bildet ble så dårlig at jeg poster dette i stedet:
Image

Så er det neste problem. Jeg tenker å gjenbruke den delen jeg fjernet her, det var gammel kjøpeplate i bra tilstand. Men den var dårlig tilpasset, og sveist utenpå. Men det avslørte noe interessant, nemlig den gamle lakken.
Image

Her er en bit av plata jeg kappet bort. Den har to gamle lag med lakk, der det mørkeste er eldst.
Image

Jeg må innrømme at ingen av de gamle lakkfargene var særlig attraktive å se på. Men de er svært matte, så det yter dem ikke rettferdighet. Sannsynlig gammel celluloselakk som ikke var lysekte. Denne bilen skal for øvrig være "perlegrå". Har noen av dere erfaring med gamle Volvofarger, og hvordan man skal sikre å få riktig farge?

Her er for øvrig resultat av forrige ukes Tradera-auksjon. Emblem på bakluka. Noen småstriper, men mye bedre kvalitet enn de gamle:
Image

Må ta med et bilde av garasjebikkja til slutt :)
Image
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Når det gjelder lakkfarge, ser jeg i en annen tråd at lakken på dashbordet skal være lik originalen.
Jeg trodde det var omlakkert på min, men når jeg sammenlikner med biten i innlegget ovenfor er det samme farge. Da har jeg hvertfall konstatert det.

Det er vel kurant å få blandet lakk med rett farge. Men hva slags lakk? Vannbasert eller løsemiddelbasert? Tar gjerne i mot gode råd.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Nye arkeologiske utgravinger, men nå er snart alle hemmelighetene til denne bilen avslørt.
Under et tykt lag understellsmasse finner jeg plateskjøten. Overlapp selvsagt. Man kan så vidt se at skjøten forsvinner inn under noe sparkel før den dukker opp igjen i dørkarmen.
Image
Image

Sa jeg "noe" sparkel? Det kunne vært formulert annerledes. Nesten 5 mm.
Image

Etter hvert får jeg løsnet plata i overkant.
Image
Image

Resten tok sin tid. Jeg må fjerne hele dørstokken for å få gjort skikkelig arbeid med skjøtene, og det er lettere sagt enn gjort. Den var helsveist i underkant, og jekkfestet likeså. Jeg tok kveld når den hang kun i jekkfestet. Ting tar tid. Hvertfall med dette prosjektet.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Etter litt strev fikk jeg skåret av dørstokken. Jeg måtte skjære utenfor jekkfestet for å få den av (synlig inne i bilen)
Image

Det var ikke helt bra innenfor, men ikke alt for galt heller. Ser ut som om nederste 3 cm av avstiving og innerplate er rustskadet. Det er hull inn mot dørken foran.
Image
Image
Image
Image

Innerdørken på denne siden foran er ikke pen, og må skiftes. Her blir det bestilt kjøpeplate.
Image

Bare å skjære unna her. Jeg må nesten skifte innerplata før jeg monterer dørstokken igjen. Ellers kommer jeg ikke til.
Image
Image
Image

Tilpassing og montering av ny plate:
Image
Image
Image
Image

Det var mye gammel PV som forsvant i dag. Både bra og dårlig det.. Nå må jeg kjøpe mer plate snart. Har snart brukt opp to kvadratmeter :shock:
Image

Ellers slo jeg til på en auksjon i dag:
Image
De vil ta seg fint ut sammen med nye støtfangere etter hvert.

Ha en hyggelig dag :)
Pål
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei Pål!

Ja ser det var mye gammelt som forsvant i helgen, jammen er du god på dette, er virkelig imponert over det du får til :D . Er enig, tror lyktene du har fått fatt i kommer til å ta seg flott ut! :D

MVH

Ståle
User avatar
RMH
Posts: 19
Joined: Sun 15 Aug 2010 11:08
Location: Oslo

Post by RMH »

Gleder meg til hvert nye innslag på denne strengen. Virkelig morro og se hvordan ting blir vakt til live. Inspirerende. Løp å kjøp mere plåt, vi vil se mere. :wink:
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Jeg startet dagen med å legge inn en vinkel som dørkplata skal hvile på. Denne stiver også opp plata.
Image

Så tok jeg for meg den forsterkingsplata som jeg måtte fjerne tidligere. Her var det rust på nederste delen. Jeg merket først opp et par cm, men endte opp med det dobbelte. Dermed kom jeg langt inn på hullene og falsinga i plata.
Image
Ettersom dette er tykkere plate, 1,5mm, er det litt mere jobb. Særlig når jeg ikke hadde, så det ble 2mm i stedet :shock: Den er betydelig vanskeligere å bøye og forme. Men det gikk. Ingenting av dette blir synlig, så jeg la ikke all verdens arbeid i finishen. Her er det styrke som er viktig.
Image
Image

Montasje:
Image

Etter å ha gjort ferdig innvendig var jeg spent på om dørstokken var samarbeidsvillig. Jeg hang den på der den så ut til å passe, men bare i noen små punkt:
Image
Image
Legg merke til at jeg skal bruke en annen teknikk i skjøten. Denne er vanskelig å helsveise uten at det slår seg. Ettersom det er dobbel plate kommer jeg ikke til på baksiden for hamring av sveisen etterpå. Derfor falser jeg inn platekantene. Deretter skal det punktes godt, og tinnparkles.

Så begynner jobben. Døra monteres for å sjekke pasningene:
Image
Image
Image
Litt opp i forkant og litt ned i bakkant. Litt justering, så blir dette bra.
Det blir neste gang, for nå ble det kveld :D
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Godt nytt år, alle sammen!

Det blir litt for lange pauser på PV'n for tida. Jeg må skjerpe meg. Det får bli nyttårsforsettet mitt.

Tilstanden akkurat nå:

Image

Dørstokken er festet. Bra åpning rundt døra, fuger og tilpassinger ser bra ut. Har igjen litt tilpassing i skjøten inne i selve døråpningen, men det bør gå raskt. Da blir det sveising og tinning av fugene i fortsettelsen. Så gjenstår tilpassing av ny plate i hjulbuen, og ny plate i gulvet foran.
Oppdatering følger..
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Jeg ønsker deg også et riktig godt nytt år!
Som jeg tidligere har sagt så er denne tråden en av mine favoritt-tråder. Jeg gleder meg til hver oppdatering!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Suverent!

Post by Torbo2 »

Utrolig bra det her! Dette blir en superdoning av stor verdi! Men den blir vel neppe til salgs? Ser at du sveiser mye butt i butt. Det er proffesjonelt og holdbart. Jeg liker også å ha det pent, også på steder som ikke synes. Men på enelte steder har jeg ikke turt, f.eks. da jeg sveiset på nye hjulbuer på min Amazon. Mulig at det er noen gode triks her. En faglærer på Rud videregående nevnte at man kunne banke på et sveiset område for å redusere spenninger.
Har du eller andre erfaringer her?

Tillegg:
OBS! Tilbake til side 2: Navmutrene skal ikke ha moment!
Med et moment utover fingerkraft kan lagrene "brenne opp"!

Mulig det mangler noe tekst her? I så fall mangler dette: Etter å ha brukt ca. 7 kpm/68 Nm må du løsne mutteren to sekskanter, evt. videre til saksesplinten passer. (ifølge manual).

Slik gjør jeg det:
Man drar hardt til først, for å sentrere lagrene 100%.

Deretter skal man løsne og trekke til med fingerkraft om mutteren går lett. Tyngden av en 10 tommers skiftesnøkkel er bra (minimalt moment), med en mutter som går lett! Da der det omtrent 0-klaring (forspenn). Altså praktisk tal ikke moemnt i det hele tatt!
Om gjengene går tregt, bør det ordnes først. Men om du ikke vil det så kan man trekke til og løsne til lagrene akkurat ikke har slark. Det merker du ved å ta tak i øvre og nedre kant av hjulet. Passer ikke hullet for splinten kan mutteren skrus en anelse innover.
Bak skal man bruke moment/momentnøkkel.
Last edited by Torbo2 on Sat 01 Jan 2011 21:35, edited 1 time in total.
- Man vet jo aldri?
Post Reply