Pål's Volvo 444 -53

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
pals
Posts: 278
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals » Sun 06 Dec 2009 22:27

Søndagen er snart over, og det er på tide å oppdatere:

Mer rensking:
Image

Noe porøs plate dette:
Image

Mal til frisk plate:
Image

Prøving av passform:
Image

Sinkgrunning, også på baksiden av den nye plata selvsagt:
Image

Ferdig tilpasset, klar til sveising:
Image
Image

Nå har jeg leid meg 10-liters gassflaske, så det bør holde litt lenger.
Håper at det blir tid til å kose seg med noen lange dager i garasjen i jula :)

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Sun 06 Dec 2009 22:52

Jeg har etterhvert begynt å glede meg til søndag kveld, og din oppdatering! Det er en fin avslutning på helgen.
Synes du er skikkelig flink!

Hvilken tykkelse bruker du forresten på stålplatene?

User avatar
pals
Posts: 278
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals » Mon 07 Dec 2009 19:59

445 wrote:Jeg har etterhvert begynt å glede meg til søndag kveld, og din oppdatering! Det er en fin avslutning på helgen.
Synes du er skikkelig flink!
Hyggelig å høre at folk setter pris på hobbyen min. Jeg føler meg ikke spesielt flink til dette, men får stadig mer erfaring gjennom prøving og feiling. Det er en del av moroa å lære mer.
Jeg lærer også mye fra andre - blant annet fra dere her inne. Mye godt lesestoff og bilder fra andres vakre biler, og sorger og gleder med dem. Takk for det :wink:
445 wrote:Hvilken tykkelse bruker du forresten på stålplatene?
Jeg bruker 1mm plate. Har målt der jeg kommer til, og det virker som det gjennomgående er det våre svenske venner har brukt på bilene. Solid svensk kvalitet. Det er litt tyngre å forme, men desto lettere å sveise.

User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle » Mon 07 Dec 2009 21:33

Hei!

Enig med 445, gleder meg også til oppdateringene dine, veldig flott dette :D Kos deg i garasjen!!

MVH
Ståle

User avatar
pals
Posts: 278
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals » Sun 13 Dec 2009 22:07

3.søndag i advent, og i garasjen er det ikke mye julestemning. Men det er relativt god stemning for det :)

Ettersom det har blitt bare en dag i uka med PV i det siste, går det sakte fremover. Fortsatt er det karosseriarbeid, venstre hjulbue bak. Denne økta er det hva som skjuler seg under her som skal frem i dagen:
Image

Fjernet plata, og det ser skummelt ut med selve bjelken også. Her har det vært gjort forsøk på å reparere..
Image

Sånn så det ut inni. Oj, her blir det mer å gjøre.
Image

Jeg konsentrerer meg om å fikse plata over bjelken i første omgang. Først skjøter jeg dørkplata til riktig lengde:
Image

Så tilpasses ny plate inn over. Denne har jeg god adkomst til fra innsiden også, så det er ikke nødvendig å rustbeskytte baksiden ennå.
Image
Image

Jeg sveiser ferdig denne med en gang. For øvrig er det en god regel å vente med helsveisinga så lenge som mulig. Har du flere områder kan du sveise litt her - litt der, og holde temperaturen på plata lav.
Image

Sånn ble det til slutt:
Image

Her er noen gram med gammel PV som går til resirkulering:
Image

Denne bilen kommer stadig med nye overraskelser. Det spørs om jeg nok må kjøpes inn litt mer reparasjonsplate etter hvert. Den beslutningen tar jeg når jeg får åpnet alt på motsatt side også.

Ha en riktig god kveld!

lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang » Mon 14 Dec 2009 18:48

Hei.
Hva du kan. Jeg er imponert. Flott at du beskriver så bra og tar mange bilder. Dette blir rene læreboka for noviser som meg.

Hilsen
Bjørn

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Wed 16 Dec 2009 12:03

Hei

Flott dokumentasjon på en omfattende restaurering. Det jeg imidlertid legger merke til er at du får til utrolig flotte kutt. Hvilket verktøy bruker du til det?
Like viktig som jobben er jo å bruke riktig verktøy, evt alternativt bruk av verktøy, for å få til det en vil på en grei måte. F.eks var ideen med plateskruer før en kutter til enkel og genial. Den skal jeg kopiere på min Opel GT hvor alt er fastsveiset. (Alle biler ruster, men Opel har Rekord hehe)
Men, altså verktøyet.
Har selv brukt en falsetang som Biltema kaller det (Heter sprangtang i blikkenslagerfaget) til å brette lange og korte bretter i stålplater med. Meget nyttig, samt at det blir pene bretter om tangen er pent slipt på innsiden. (Link: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... Falsetang/)
Fint om flere som driver med slike omfattende restaureringer også kunne tipse oss andre om hva en faktisk bruker av verktøy, slik at vi har noe å sette på ønskelista til julenissen :D. Vet en ikke kommer utenom dyktighet, men godt verktøy er som kjent halve jobben.
God Jul!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
pals
Posts: 278
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals » Wed 16 Dec 2009 23:47

Verktøy, ja. Det er alltid noe jeg har lyst på, og synes jeg bør ha.
Men hvor mye trenger man egentlig? Det er ofte smak og behag, og selvsagt hvor avansert arbeid som skal utføres. Men til å reparere en bil som ikke er alt for ødelagt er det egentlig ikke så mye som trengs.
Jeg har fulgt en tråd på det svenske PV-forumet som viser dette. For øvrig er det mange gode tips og bilder der:
http://volvopvlv.egetforum.se/board/en- ... -t931.html

Her er det jeg oftest bruker til karosseriarbeid:

Et godt sveiseapparat.
Image

Min gode venn skrustikka. Skal plater formes, er den - og den solide arbeidsbenken god å ha. I tillegg bruker jeg ofte en gassbrenner for å ta spennet ut av plata ved forming.
Image

Noen gode sveisetenger, gummiklubbe, og midt i bildet - falsetanga. Den er god å ha. Min har 45-graders vinkel, men det spiller mindre rolle egentlig.
Image

Flere tenger, og ei platesaks. Jeg har klart meg med ei universal platesaks så langt, men ser at det kunne vært greit med høyre- og venstresaks i tillegg. Men til kapping bruker jeg ofte vinkelsliperen, og da med 1mm kappskive. Glimrende til tynnplate, og rask. Gode sveisefuger blir det ved måling, merking, forsiktighet og tålmodighet.
Image

Til slutt har jeg Biltemas sett med rettehammere og mothold. Det er godt å ha for å massere platene.
Image

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Sat 19 Dec 2009 21:35

445 wrote:Hvilken tykkelse bruker du forresten på stålplatene?
Jeg bruker 1mm plate.
Hvor får du kjøpt 1mm plate, og hvor store (lengde x bredde) er disse platene?

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Sun 20 Dec 2009 00:12

Plater kan en få i smått hos Clas Ohlson eller Biltema, men disse er ikke mer ennen halv kvadrat eller der omkring. Norsk Stål blir vel det nærmeste for deg. De selger plater som er 1x2meter...
:D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Mon 28 Dec 2009 18:00

1mm kappeskiver tror jeg har noe for seg, så det er innkjøpt :D. Minimalt med varmepåvirkning ser det ut til av bildene. Har også brukt en Fein multisliper med metallblad, men ikke vært helt fornøyd med kvaliteten på bladet. Dyrt, ryker lett og ikke spesiellt rask. 1mm kappeskive gir jo også en grei sveisefuge. Sikkert litt skjør i forhold til 2mm, men en får bruke maske/skjerm så hender det vel ikke så mye om det ryker.
Gleder meg til "framhaldssoga" :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
pals
Posts: 278
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals » Tue 29 Dec 2009 21:22

Bare til info, så tok grafikkortet på PC-en min kvelden rett før jula. Det blir dessverre ingen skikkelig oppdatering her før jeg får den igjen fra reparasjon. Heldigvis trenger jeg ikke PC i garasjen :)

Reodor57: Jeg har ikke klart å sprenge noen av 1mm-skivene ennå. De er ikke skjøre, og svært bøyelige. Men selvsagt - skjerm anbefales.

User avatar
pals
Posts: 278
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals » Sun 03 Jan 2010 20:55

Godt nytt år, alle sammen. Oppdatering med lånt maskin i dag. Men det vel gjør samme nytten.

Venstre hjulbue nærmer seg ferdigstilt. Nå gjenstår bare å montere fjærfestet, sveising og overflatebehandling. Her er bilder fra prosessen.

Først hjelpestål for å holde alt på plass:
Image

Rensking:
Image
Image
Image

Så følger noen timer med platearbeid:
Image
Image
Image
Image

Ferdig!
Image

Sinkgrunning:
Image

Montering på bilen:
Image
Image

terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Post by terjehva » Sun 03 Jan 2010 21:23

Det er moro se noen som gjør en skikkelig og grundig jobb. Resultatet ser
meget bra ut.. Stå på videre ut over vinteren :)

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Sun 03 Jan 2010 21:33

Søndagskveldene har fått en ny rutine de siste ukene.
Jeg MÅ innom PC'en titt og ofte for å se om det er noen oppdatering i denne tråden.
Og jammen har du vært flittig denne uken også.
Jeg må se å skaffe meg en hatt, slik at jeg kan ta den av i beundring!

Ønsker deg samtidig et godt nytt PV-år.

Post Reply