Page 14 of 20

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Sun 16 Oct 2011 21:48
by Håvard E Johansen
Ser kjempe flott ut.
gammle biler er som vin, blir bedre med åra. :P

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Tue 18 Oct 2011 09:13
by jangu1@hotmail.com
Apropo Audi. Jeg hadde en 91 modell Audi 100 2,3L 5 aylindra. Den var det ikke en rustflekk på. Den hadde gått 300,000 km når jeg hadde den. Det var ikke rust i gulvet eller noe annet sted på den. Sånn sett var den veldig bra. Men det var bruksbilen min så det var ikke så nøye med den. :)

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Tue 18 Oct 2011 22:51
by pals
Denne jobben har jeg gjort før, og i kveld var det på'n igjen.
Etter sveising i bagasjerommet var det ikke annet å vente. Prøvemontering av bakluka - og mer tilpassing. Jeg godtar ikke saksing og ujevne åpninger. Det slipper ikke gjennom kvalitetskontrollen :wink:

Men først et lite triks. Hvordan holde luka på plass mens man prøver tilpassingen? Det blir noen turer opp og ned med luka, så da bør det være kjapt å henge den på i rett posisjon.

Et par små platebiter knekkes, og punktes fast i rett posisjon i nedkant av åpningen. Deretter er det bare å sette bakluka oppi, så er den posisjonert med rett åpning og uten sjanse til å falle ned. Enkelt å fjerne etterpå.

Image
Image

Det som ikke er enkelt, er å få luka til å passe. Jeg kom nærmere i kveld - men det ble ikke helt bra. Flere timers jobb venter, og dørene har jeg heller ikke hengt på ennå.

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Tue 18 Oct 2011 23:14
by Torbo2
Bakluka har en tendens til å bli for høy ved øvre venstre feste. her er det et triks for å fikse dette...
Vet alle det, så skriver jeg ikke mer nå da jeg er sliten etter lang dag og etter å ha glodd på tv og skrevet mer en nok her i dag... osv.
Men maten var god på Hansken restaurant i ettermiddag... kamskjell, fjellørret og bjørenvær! Ikke verdagskost for meg nei......
Men noen ganger må man jobbe også....

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Wed 19 Oct 2011 12:52
by Håvard E Johansen
Hei. lukka mi ble for høy ved øvre venstre feste. jeg tok av hengsla, å la på
litt kraftige skiver imellom bilen å den. så dro hengsla litt lenger inn der.
vet ikke om det var tipset torbo? men det var det jeg fant på :)

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Wed 19 Oct 2011 16:36
by Torbo2
Trikset er å bøye oppover i åpen stilling, med et lite trykk på hengseområdet. Da vil venstre hengsle komme i riktig posisjon. Skjønte ikke helt hva som sjedde under der, men fikk ikke tid til å forske mer på det..
jeg prøvde også med skiver under osv, men kom ikke helt i mål med det.
Fikk tipset fra en mangfoldig pv-eier som er biloppretter og svært kyndig i det meste innen karosseri. Vet ikke hvor mange PV-er og Amazoner han har restaurert, men de fleste av os er amatører i forhold til ham. Tør ikke si navnet, da han trolig vi arrestere meg for å bli oppringt døgnet rundt. Jeg har en god dialog med ham, men jeg passer på å "kjenne på besøkstiden".

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Wed 19 Oct 2011 19:17
by pals
Problemet er nok ikke bare høydeforskjell. Det er formen på åpningen som ikke passer sammen med luka.
Litt trangere på midten. Kurven er også flatere på bilen. Jeg vil tro at deformasjonen kommer av at sidene er trukket noe inn og ned pga sveisinga.
Det er ikke mange millimeter vi snakker om, men irriterende nok.
Jeg skal fortsette å banke litt, så må jeg eventuelt kappe litt enten i bilen eller luka hvis det ikke går :shock:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Wed 19 Oct 2011 19:30
by Torbo2
Høyden på baklukehengsla var ikke myntet for deg, men et generelt tips.
Men vil du ha et tips fra meg her, ville jeg tatt vinkelsliperen og skjært et loddrett(e) spor på den verste siden og banket ut pakningsramma og punktsveiset når du traff riktig. Evt andre siden i tillegg. Å bøye og banke pa annen måte er livsfarlig, da det kan oppstå spenn i platene - usynlige spenningsspredninger som man ikke har kontroll med.
Kan nok ikke lære deg så mye, men jeg ville sveiset sammen slipespalten til slutt med ca. to cm om gangen på forsjellige steder for at ikke tilhørende plate skal slå seg. Har du andre ideer så er det fint om vi andre får høre om det.?
Smart med de beslagene du lagde forresten!

Man kan selvfølgelig krympe et område på en plate med gassveis eller mig, men det er svært komplisert på steder som er i tilknytning til store plateflater. Disse problemene ser man ofte ikke før bilen er lakkert, da kan man finne noen rare kurver her og der.... Selv bilbyggere i stor stil aser på dette (krymping) som en stor utfordring.
Jeg hadde den æren av å følge bilbyggeren Martinuzzi i mange store prosjekter. Panser og tak var noe av det værste, mente han. En gang han skulle krympe spenninger i et panser ble det bra på de områdene han jobbet med. Jeg hjelp ham med å sikte på langs og tvers, men plutselig spredte spenningene seg til et annet område, nærmest ukontrollert. Så ga han opp og lagde nytt panser fra en hel stor plate, for å spare tid eller fordi ha ikke ville bannne seg igjennom et nesten håpløst prosjekt...? En stund, mens han holdt på, fant jeg ut at det var best å oppholde seg i et annet rom og jobbe med egen bil, rett før han bestemte seg for å skjære vekk den gamle panserplata. Det viste deg også at rammestiverne under panserplata var reparert før, og mye av spenningene lå det og kjempert imot krympingen på selve panserplata og overførte spenninger til områder langt unna problemet... Kan ikke si at jeg lærte hvordan det hele skulle gjøres, men jeg lærte at dette var farlig å begi seg inn på.

Takk for lakrisen forresten! Det var ekte vare så det ut til....

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Wed 19 Oct 2011 21:13
by pals
Her er saken:

Rimelig bra oppå og under:
Image
Image

Høy og litt smal på midten.
Image

Jeg tror jeg skal forsøke med et forsiktig snitt inn i avstiverne bak på luka. Da kan jeg bøye den ut de millimetrene som skal til, relativt kontrollert. Det er plan A hvertfall.

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Wed 19 Oct 2011 21:36
by 445
Dette er spennende!
Beundrer ditt pågangsmot.

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Wed 19 Oct 2011 22:56
by Torbo2
Her har du en utfordring, jeg kan ikke se hva du skal gjøre, men i morgen tidlig eller før luns, når tenkeboksen har jobba på egen hånd, dukker plutselig løsningen opp og den er som regel nærmere enn man tror.
Ikek det at jeg tror jeg har noen umiddelbar løsning, men bilder bilder og så noen biler er jo fint...
Spennende.. utfordrende ....
Jaggu bedre enn å samle på frimerker, det vi driver med?

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Wed 19 Oct 2011 23:20
by 445
Torbo2 wrote:Jaggu bedre enn å samle på frimerker, det vi driver med?
HEI! Ta ikke den! Jeg samler på frimerker også!

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Thu 20 Oct 2011 08:32
by Torbo2
445 wrote:
Torbo2 wrote:Jaggu bedre enn å samle på frimerker, det vi driver med?
HEI! Ta ikke den! Jeg samler på frimerker også!
Har jeg sagt noe galt nå? Alt kan vel ikke stå som nummer en på lista?
Hvem har ikke en frimerkesamling? Jeg måtte slutte med frimerker, da disse samlemappene begynte å ta altfor stor plass. Sånn sett er det bedre med biler, fordi man ikke får dem inn på hobbyrommet. Har forreten aldri skjønt hvorfor frimerkesamlingen er så gjevt blant jenter/damer? - Vil du bli med å se på frimerkesamlingen min? osv.. Kanskje de er nysjerrige fordi ikke så mange samler selv?
Vell, vell, det var vel ikke dette vi skulle forske på nå....?

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Thu 20 Oct 2011 10:33
by 445
Neida, det går greit.
Frimerkene ligger og venter på meg til jeg eventuelt skulle bli pensjonist.
Var forresten en som kontaktet meg for noen år siden og lurte på om jeg ville ha noen frimerker. Han hadde noen til overs.
Kjørte hjem med nesten 1 kubikkmeter (!!!!!) med frimerkeklipp. Som sagt - hvis jeg blir pensjonist.

I mellomtiden gleder jeg meg til å se hvordan Pals løser platearbeidet.

Re: Pål's Volvo 444 -53

Posted: Sun 23 Oct 2011 21:10
by pals
Litt lite å melde fra helga. Søndagen gikk med til bagasjelokket.
Prøving av og på til det kjedsommelige, men til slutt så det ganske bra ut. Jeg skal komme i mål nå.
Metoden jeg valgte var kanskje ikke til å anbefale som førstevalg, men det gikk bra. Fallhøyden er nemlig stor når du begynner å kappe i selve luka.

Det første jeg gjorde var å montere en jekk på tvers inne i bagasjerommet. Omtrent på høyde med midten av lukeåpningen, der det var litt trangt. Så jekket jeg ut så mye det gikk. Deretter kappet jeg i avstivingen på luka på de to høyeste punktene.

Image
Image

Dermed var luka lett å bøye, og det så plutselig mye bedre ut.

Image

Problemet er selvfølgelig at når man sveiser avstivinga vil den krympe og bøyes opp igjen. Derfor la jeg inn litt ekstra motbøy for å kompensere for det. Motbøy er vanskelig å beregne. Jeg traff helt på ene siden, og nesten på den andre. Mulig at jeg må kappe en gang til for å få det helt perfekt. Men dessverre gikk jeg tom for gass på slutten av den siste sveisen. Dermed ble det tidlig kveld.

Her er forresten en ladning kjemikalier som jeg hentet på posten lørdag.
Sett fra høyre:
Silikonfjerner, tar bort fett og urenheter fra plata før sparkling og lakk.
Radiatorfarge til min matte radiator.
Sparkel til finpussen på plata.
Flytende karosserikitt, skal smøres over sveiseskjøter for å tette dem.
2-komponent keramisk chassislakk som skal gi en meget resistent og holdbar overflate.

Litersprisen på disse produktene er voldsom. Håper det er like bra som de påstår. Det jeg mangler nå er en tokomponent epoxyprimer. Det får skaffes til uka.

Image