Pål's Volvo 444 -53

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

Torbo2 wrote:Flotte saker gitt. og "hel ved" i gulvet. Spennende med den der tokomponenten fra Gasolin. Vil anta at den er dyr?

Gulvet er trolig av d mest utsatte stedene på veteranbiler, så her er det vel best å få på minst to tykke lag?

Hva tenker du? Skal du koste på eller sprøyte?
Lakken er dyr, 750 kr for ca 1 liter. Men holder den som lovet så er det greit.
Denne skal for øvrig sprøytes på. Jeg lurer på om det blir rett med 2k-syregrunning først, så et par strøk med 2k-chassislakk? Jeg må snakke med fagfolk om dette.
Jeg er ikke redd for å gjøre dette selv på bunnplata. Men det skal gjøres så det holder :)
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg er helt stum over den sveisinga di. Den var helt rå synes jeg. Du har sveisa før det kan man se. Skikkelig fint synes jeg det ble. Du kan få lov til og sveise min pv også du. hehe. Den måten du banker ut platene på er helt rå synes jeg. Håper jeg blir like flink som deg en dag. Stå på jeg synes du er kjempe flink. Håper du tar bilder av den når du er ferdig og veldig gjerne inderveis også altså.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

jangu1@hotmail.com wrote:Jeg er helt stum over den sveisinga di. Den var helt rå synes jeg. Du har sveisa før det kan man se. Skikkelig fint synes jeg det ble. Du kan få lov til og sveise min pv også du. hehe. Den måten du banker ut platene på er helt rå synes jeg. Håper jeg blir like flink som deg en dag. Stå på jeg synes du er kjempe flink. Håper du tar bilder av den når du er ferdig og veldig gjerne inderveis også altså.
Sveisinga mi er nok ikke noe spesielt pen, som jeg også sier i innlegget. Det må slipes en del etterpå. Men det viktigste er gjennombrenning synes jeg. Man kan sveise pene sveiser med lite strøm, men som legger seg pent oppå plata. Såkalt kaldsveis. Plansliper man sveisen etterpå da, så dukker sprekkene opp. Av den grunn er jeg tilhenger av å bruke så mye strøm som mulig. Da blir det ofte et og annet "drypp" og litt ujevnt. Men det er bedre enn at det sprekker.

Man kan også diskutere om det er riktig å slipe ned sveisen etterpå. Skjøten er sterkest hvis man lar sveisen være i fred. Men jeg vil gjerne få reparasjonen til å smelte sammen best mulig med resten av plata. Se mest mulig originalt ut. Derfor plansliping.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Jeg pleier å slipe nesten ned der det ikke synes, f.eka. på innerskjermer og bunn av bilen oss. Og helt ned der hvor man skal gå på med grunninsg osv...
Styrken er vel ikke noe problem så lange man har flyt i stålet og gor gjennomsmelting. Rent teoretisk, kan man vel regne med noe svekkelse likevel men det er nok minimalt og de fleste bruker vel minst 1 mm plater og bilen er så solid i seg selv at det bør vel ikke være noe problem å slipe ned. Nyere biler har langt tynnere plater enn PV-en så da blir det bare velstand.... uansett...
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

Det ble en del sliping i kveld. Ikke det koseligste å holde på med, men med maske, hørselsvern, briller og dekkende klær så går det greit.
Tenkte egentlig å sveise ferdig i bagasjerommet, men jeg gikk tom for tråd. Håper jeg rekker innom å kjøpe mer i morgen.

Først en runde med grovslip i dørken:

Image

Her dukket det opp et lite hull etter sveisinga, gitt. Ser dere det?

Image

Dørken framme. Tett og jevn nå.

Image

Jeg tenker å gå over med finere slipeskive til slutt, type flapdisc. Ettersom jeg skal bruke chassislakk må jeg vel legge et lag med sparkel også, og så pusse jevnt med fint papir før grunninga. Blir det for mye av det gode på bunnplata tro? Jeg tror ikke det..

Til slutt en anbefaling: Bruk verneutstyr.
Her er støvmaska utvendig, den var ny i dag..

Image

Innvendig er den like ren:

Image
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

Takk for påminnelsen om verneutstyr.
Bildet av masken sier i grunn alt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Sånn må jeg får meg... DE andre vanlige, enkle, har nok mindre verdi, de er ikek særig tette rundt kanten. Men denne ser virkelig proff ut...
Sikkert teit å spørre om prisen, da den trolig er verd sin vekt i gull! ?
Så slipper man å hoste så fælt om kvelden...
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Håvard E Johansen »

Ja. Blir mye verksted buser, sorte å store, uten maske. ikke bra. Må bli flinker på det selv.


Hei sveis :D
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

Torbo2 wrote:Sånn må jeg får meg... DE andre vanlige, enkle, har nok mindre verdi, de er ikek særig tette rundt kanten. Men denne ser virkelig proff ut...
Sikkert teit å spørre om prisen, da den trolig er verd sin vekt i gull! ?
Så slipper man å hoste så fælt om kvelden...
Finnes ikke teite spørsmål, Torbo :)
Husker ikke prisen akkurat, men rundt en femtilapp pr stk tror jeg. Type P3, som tar unna de fleste småpartiklene.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

pals wrote:Ettersom jeg skal bruke chassislakk må jeg vel legge et lag med sparkel også, og så pusse jevnt med fint papir før grunninga. Blir det for mye av det gode på bunnplata tro? Jeg tror ikke det..
Kan du si noe om hvilken type sparkel du tenker å bruke?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

Siste sveisen nærmer seg (kanskje)

Jeg ser med undring på TV-program der biler blir totalrenovert i løpet av en uke. 30 mann som holder på døgnet rundt da, men likevel. Her har jeg holdt på i flere år, og ennå er ikke karosseriet ferdig. Det kan jo forklares med at det er bare meg, og stort sett en dag i uka :)

I dag var det altså resten av sveisinga i bagasjerommet, og skifting av høyre fjærskål som sto for tur.

Her er fjærskåla, med et lite hull på midten. Som vanlig er det sånn at små hull ofte skjuler mye mer arbeid enn det kan se ut til med første øyekast:

Image

Jeg kapper den bort, og jada.. Mer jobb:

Image

Dere kjenner rutinen nå. Bare å skifte ut her.

Image
Image

En smart sak når man skal sveise på sånne steder. Avstiving / hjelpestål som holder ting på plass. Her vil sveisen krympe, og “løfte” kanalen rundt hvis den ikke stoppes.

Image

Jeg gjenbruker litt av den gamle fjærskåla, sveiser på platen som mangler. Så er det helt og solid stål her også.

Image
Image
Image

Sveis i bagasjerommet:

Image

Under:
Image

Ellers har jeg tettet noen flere “nålehull” rundt omkring, og drevet litt oppretting. Men nå nærmer det seg hvertfall siste sveis på karosseriet. Neste økt blir å gå over alt ekstremt nøye for å se at alle hull er tatt. Så blir det sliping, masse sliping...

445: Jeg må komme tilbake på hvilke produkter som blir valgt etter hvert. Foreløpig vet jeg ikke hvilken type sparkel, men jeg tror jeg adopterer et tysk bilmerkes motto:
“Das beste oder nichts” :D
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Håvard E Johansen »

Hei. syns det så kjempe ut jeg. snart så er du igang med montering, å annen kos. skru i sammen bilen sin uten å bli svart på henda blir en nytelse. hehe. :D mye fin tilpasssing her syns jeg.
selv har jeg svennebrev i kobber og blikkenslagerfaget. å jobbet med det i 5 års tid, så har litt erfaring med plåt selv. jobber ikke som blikkenslager nå men. Må jo prøve noe annet å. jobber som maskinfører nå.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

Siste sveisen lagt?

Det ble en times tid i kveld med sveis og puss for å finne de siste punktene rundt bilen. Jeg skal ikke garantere det, men nå finner jeg ikke flere hull altså :D
Da er det forhåpentlig slutt på sveisinga for denne gangen. Eneste måtte være om dører eller bagasjeluka er kommet i ulage. Da kan det bli noe. Men nå får det holde for en stund.

Det blir dessverre ingen garasjejobb i helga, da er jeg bortreist.
Men videre på lista nå står:

1. Prøvemontering av bagasjeluka og dørene (igjen). Hvis det fortsatt passer kan jeg gå videre til punkt 2.
2. Fjerne all blåsesand fra kanaler og hulrom. Det er utrolig hvor mye sand jeg har fått med hjem..
3. Hulromsbeskyttelse. La den dryppe fra seg noen dager så den ikke forurenser chassislakken.
4. Sparkling og grunning av bunnplata.
5. Chassislakk.

Hva jeg gjør etter det avhenger av lakkerer'n.
Ønsker alle en riktig god kveld!
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

pals wrote:Siste sveisen lagt?
Gratulerer med siste sveis! Det har vært en fornøyelse å følge prosjektet så langt. Gleder meg til fortsettelsen.
pals wrote:3. Hulromsbeskyttelse. La den dryppe fra seg noen dager så den ikke forurenser chassislakken.
Hvilken hulromsbeskyttelse skal du velge?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Obs! Dette må være siste fase! - Rustbehandling altså! Dette bør man kun tenke på før bilen er ferdig lakkert!

Jeg fikset et hull i kanalen på PV-en i går og du verden så fristet jeg var til å sprøyte inn guffe/olje inn i kanalene når jeg hadde full tlgang. Det er så lett gjort at fettstofff kan trekke ut i de små nesten usynlige sprekkene etter sveising sånn at man mister feste for grunning og lakk. Det er også fort gjort å søle en dråpe et sted. Men det var fristende å gjøre dette i gå med åpent hull i kanalen, men jeg bet tenna sammen...
Men jeg gjorde to andre vikitge ting. Jeg skrapte ut rust fra kanalen med et gammelt bremserør som jeg banket flatt og bøyde 90 grader på tuppen. Du verden så mye løse rustpartikler som kom ut...
Og til slutt klippet jeg opp sinkstrimler som jeg la innover i hele kanalen. Da tenker jeg det blir ruststopp inni der, kanskje uten gufffe? Men det skal inn senere uansett i ferdig borrede hull.

Tettet også et lite "musehull" i nedre hjørne ved bakskjermen, som jeg lagde i et stykke forresten. Så da kan det ikke komme inn mus den veien.... men sveisingen var ike helt på pals-nivå, så jeg vet ikke om jeg kan legge ut bilder av det. Jeg sveiser bare noen mm av gangen nemlig, og det er vel ikke noe godt eksempel. Men det er 1000 ganger bedre enn før vil jeg tro?
Eller:
Image
Valgte å migge igjen de to maurhullene som jeg så i dag når det var lyst... Så nå er det tett, med grunning og et fint lag med sparkel.
Men hvordan går det med lakkeringsplaner? Tidsperspektiv?
Ellers er det fint med vinterferie nå, så man kan våge seg på større elelr mindre prosjekter. Men et problem er at det små har lett for å bli store! Det ene drar ofte det andre med seg!
Post Reply