Page 25 of 25

Re: Eiriks PV 60-modell

Posted: Sat 05 Apr 2014 13:35
by aarlijenta
Så gøy å se andres prosjekter :)
Følger denne!

Re: Eiriks PV 60-modell

Posted: Sun 06 Apr 2014 10:37
by 445
Har Eiriks PV kommet ut av vinterdvalen ennå?

Re: Eiriks PV 60-modell

Posted: Wed 09 Apr 2014 17:56
by Torbo2
Til helgen skal jeg sette på en ny(dreid) bremsetrommel bak, da den er litt ujevn på håndbremsen. Prøver den ene siden først der jeg føler problemet ligger. Jeg skulle også kontrollert drivaklsingen, men måleklokka er litt langt unna, på mitt andre sted.
Felgen er kontrollert og funnet ok.
Tromlen er målt før og har en liten ovalitet. Så det holder kanskje med en ny trommel?
Ny trommel:
Image
Så da blir den en mellomløsning, om ikke noen har et måleur i nærheten som jeg kan låne?
Er det samme nøkkene med håndbremsen, tar jeg ut drivaklsingen og sjekken den i dreiebenken.
For å være sikker på at tromlene ble dreid riktig, lagden jeg meg to akslinger, en til Chucken og en til tromlen. Den i tromlen dreide jeg et lite kutt på 30/60 grader for å ta bort eventuelle hundredeler feil på chucken.
To slike:
Image
Jeg kunne jo også brukt en firebakket chuck, men jeg hadde allerede laget dette utstyret før den firebakkede kom på plass. Jeg trodde først jeg hadde ftt feil, da det var feilmerket på kassen den kom i, men etter litt mer sjekk innvendig så var det riktig vare.
Den kan jeg dreie firkantede tin i bl.a. og stille den på tusendelen!
Jeg fikk tak i en drivaksling, men den var det styggelig mye kast i. Jeg prøvde å tigge opp stål på konen til tromlen, for å dreie ny kon, men selv om jeg la på 2-3 mm gods og dreide ny kon, var det fortsatt så mye kast på midten av aklingen at jeg tror den ville laget vibrasjon.
Image
Så for å spare meg for mer unødig forskning, så kuttet jeg den med vinkelsliperen. Da slipper jeg å bli fristet til bruke mer tid på den. Den har et fint "akselstål" som kan brukes til mye og er lett å dreie. Og samtidig sterkt. Kanskje den kan bli en fin skrue til et skrustikkeprosjekt?

Jeg må tilstå at jeg prøvde å rette akslingen med slegge, men den ville ikke bli en tienddel rettere etter mange tunge slag!
Den kunne nok like gjerne holdt til en lastebil!

Re: Eiriks PV 60-modell

Posted: Sat 12 Apr 2014 16:38
by Torbo2
Så kom den originale drivaklingen ut. Bakhjulslageret satt mer fast enn vanlig, så jeg strevde litt. Vanligvis går det lett, som jeg så "eplekjekt" har sagt før. Men her var det ikke bare å nappe den ut. Det hadde "satt seg", men så hentet jeg fram en langpipe å satte mellom mutteren og lagerinnfestingen og spente opp litt og slo noen svingende slag på bakakselhylsa og så kom det lett etter på på den vanlige måten med å sette på trommelen og bruke den som slaghammer/trekker.

Re: Eiriks PV 60-modell

Posted: Sat 12 Apr 2014 18:21
by 445
Fant du ut hvorfor den hadde "satt seg"?

Re: Eiriks PV 60-modell

Posted: Sat 08 Nov 2014 11:09
by Torbo2
Her var det stille, og det er nok min skyld. Var vel for opptatt med min egen bil?
Satt seg, ja.... Jo da lagret satt fast i yttterkant på bakakselhylsa. Jeg lagde meg en hylse med passende hull for bakakslingen og som passet på enden av bakakselhylsa. Så trakk jeg akslingen med lager ut.

Tromlen var på forhånd sjekket ut, og den var minimalt slitt. Bilen er jo bare kjørt 150 000 km ca.

Så spente jeg selve bakakslingen (stikkaklingen) i dreiebenken og den var skjev gitt! Jeg hadde fått en aksling av en i klubben, men den var svært skjev, så den ble kuttet i to. Noe av den er blitt til en skrue....
Dette var nok årsaken til at bremsene var ujevne på venstre side. Tror jeg vet årsaken.

Så gikk jeg på med slegga, og for hvert annet slag målte jeg akslingen i dreiebenken med måleur til den var innenfor 0,02 mm i kast. Rund og rett, med andre ord. Det gikk med ca 20 slag. Den akslingen var så seig og sterk at man kunne kuttet den opp i biter og laget tenner til en gravemaskinskuffe! Det var ikke lett å treffe 100 på akslingen, og ved et par anldninger bommet jeg, og spratt akslingen opp i høyde med tanngarden min. Da tenkte jeg på en j.... (forferdelig) VW-jekk som knuste en tann en gang, og jeg bestemte meg får å være forsiktig.
Neste gang blir det hjelm med visir!

Så var det bare å få tingene på plass. Vet ikke om jeg tør å si dette, men jeg tok av bremserøret for å sjekke det med det samme, og det hadde rustporer gitt! Da måtte jeg lage nytt av kobberlegering. Biltema har forresten nipler til bremserør, men her må man passe på, da noen har tommegjenger (som her) og andre millimetergjenger. De ser ganske like ut...
På andre siden var bremserøret helt fint, og det var bare å rense og lakke med sinkspray, men tynt antirustmiddel når "lakken" var tørket.

Så var det litt utlufting og en prøvetur. Og resultatet var 100, ingen lugging eller ulyder. Sjekket det også på bremseprøver og bremsene var godt innenfor kravene. Eller rettere sagt helt jevne.
Da kan ikke Eirik klage!

Etter en lengre kjøretur sjekket jeg også spissingen i hjulopphenget. De var i overkant av 5 mm, men bilen gikk fint med det. Men for å slippe klager fra "hovedstyret" justerte jeg ned til 1 mm med belastning og 0 uten.
Hjelpesnekka fikk også en oppgradering med nye foringer, da jeg ikke ville ha dårligere greier enn en annen i klubben som nettopp skiftet og fikk fast og fin styring.
Ave en eller annen grunn vardet ikke tilstrekkelig smøring i de gamle foringene. Mangel på oppfølging, tror jeg? Eller kanskje litt svak konstruksjon (vi sier det...).

Nå er bilen vinterparkert, med god kontroll av luftfuktighet i garasjen/verkstedet, med luftavfukter som går av og til.
Så er det bare å kose seg med inneprosjekter...

Re: Eiriks PV 60-modell

Posted: Sun 09 Nov 2014 10:19
by 445
Nå må Eirik være fornøyd.
Lykke til med vinterens prosjekter!

Re: Eiriks PV 60-modell

Posted: Sun 09 Nov 2014 22:46
by Torbo2
Takkar!
Prosjekter ja, det mangler ikke noe på slikt! Må bare sortere lista....
Fikk noen ideer i helgen hos min nevø i Kristiansand! Han hold på med virkelig avanserte ting. Prosessor-/datastyrt plasmakjærer, selvlagd, stor dreiebenk og mye annet.
Trenger man et fysisk navneskilt i f.eks. rustfritt stål, var det bare å skrive det på PC-en og trykke på "go, enter". Så kom resultatet ut på sveisebordet med pene kantskjæringer.
Og så hadde han skaffet seg topp of the line MIG-sveis - også datastyrt, med utallige justeringsmuligheter. Puls, downsloope osv... Invertor type som min, noe som gjør den svært kompakt og stabil på spenning osv. Mye morsomt gitt!
Her ligger jeg etter, men jeg tror jeg klarer meg bra med det jeg har.

Rask reise:
Før i tiden gikk det med fire og en halv time til og fra Kristiansand, men nå gikk det på godt under fire timer, takket være mange nye veier og 110 grenser i store deler av veiene! Følte ikke at jeg var i Norge... Men regningene kommer nok, da jeg passerte utallige bomstasjoner.
hadde det ikke vært for usikkert vær, hadde jeg tatt Duetten....
Akkurat i dag, var det greit, men.....

Re: Eiriks PV 60-modell

Posted: Mon 10 Nov 2014 00:35
by Reodor57
Kjørte du vw? I så fall passerte motorsaga deg i venstre feltet...

Re: Eiriks PV 60-modell

Posted: Mon 10 Nov 2014 09:37
by Torbo2
Jasså? Det krever en forklaring?

Re: Eiriks PV 60-modell

Posted: Mon 10 Nov 2014 09:44
by Reodor57
Vel ikke så mye kanskje. Vi var i Vegårshei i helgen på styremøte i NVPVK. På vei hjemover passerte vi en campingbuss lik din. Som kjent for noen har jeg en hjemmelaget reklame for et motorsagmerke på bakdøra på varebilen. Kunne selvsagt stått PV deler på vei til deg for anledningen, men altså det er forklaringen...

Re: Eiriks PV 60-modell

Posted: Mon 10 Nov 2014 14:24
by Torbo2
Kjørte forbi meg altså!

Jeg kjørte da 110 km/t og det på GPS!

Vell vell, det kan være at noen kjørte forbi meg på veiene ved Grebbestad, hvor det var litt bakker? DA butter min litt, eller en del rettere sagt, da turboen ikke er på plass.

Re: Eiriks PV 60-modell

Posted: Fri 02 Jan 2015 15:00
by Torbo2
Tror ikke jeg har støv på hjernen, men jeg likte ikke at PV-en nå var nedstøva, også av sagspon, da den stod i nærheten av kappsaga.
Jeg har ikke lyst til å vaske, da det blir fuktig luft i garasjen. Ikke vil jeg koste, da det kan bli riper. Så hva gjør jeg da?

Blåse støvet av og ut av garasjen med kompressor og blåsepistol? - Tror det blir det.....?
Så var det å sjekke batteriene da, holdt på å glemme det.