Eiriks PV 60-modell

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

yes, det er sånne i forskjellige varianter.... supert...
Trenger kke til alle emblemene, men til noen...
Men tror du at jeg klarer å vente så lenge? Vi ser.... :roll:
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Kom gjerne en tur innom i morgen ettermiddag!
Da skal hlyshaug også jobbe videre på sin motor.
Monteringen starter!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Takk for det! Da må jeg sjekke tid og krefter. Hardt å jobbe etter mye fri, men alt er jo en overgang... været er jo også feil for isjas eller hva det heter... vil helst ikke vite det forresten....
Det måtte blitt en liten svipptur evt. Det er jo ikke uteveranes for tiden, så jeg får vel ikke gjort så mye med PV-en uansett.... Spennende å sjekke poleringen av veiva og slipingen av løfterne forresten....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Torbo2 wrote:isjas eller hva det heter...
Isj-jazz, er det sånn jazz av dårlig kvalitet?
Sees i morgen!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Det har noen med isande kaldt, surt og vått å gjøre i alle fall.. Det er ikke min diagnose med isjazz, jazz kan være bra det. Men ikke vet jeg.. Men det føles sånn og som om leddene stivner med rått og kaldt vær... Og så jobb i tillegg... Det kunne jo vært noen verrre,s å jeg skal ikke klage....
Er dignosen væravhengig kanskje? Det har i alle fall ingenting med aldre å gjøre, så det temaet er droppet...
og om det skulle bli nevnt hører jeg ikke.....
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Håvard E Johansen »

Er det noe nytt? Har vært rolig her en stund :roll:
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Tror det har skjedd en del, selv om det ikke har blitt nevneverdig varmere i været.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Jeg har drevet litt med Duett og VW camperen i den siste tiden, pluss mye annet.......
Byttet 5. girsynkronisering, registerreim, drivstopffpumpereim og div. andre oppgraderinger på VW, som ikke hører hjemme her.
Og så har Duetten fått litt service og andre oppjusteringer og div. kritiske kontrollsjekkinger...

Men jeg har planer om å montere horn i dag (nylakkerte) på pV-en, list i bakkant av panser, skiltlys og grill. Men ang. grillen vet jeg ikke hvilke merker/emblem jeg skal sette på. Og så må jeg få orden på skruer og rydde... Da er dagen gått tenker jeg...
Rart..... når man går fra ting, så er det litt tungt å komme i gang igjen...
Men jeg trøster meg med at jeg ikke har kastet bort tiden likevel..
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Bare sånn før jeg går ut, så kan jeg nevne at Hovedstrømledningen til tenningsbryter er lagt i krympestrømpe, da en hadde gnisset seg til gods. Og den har på linje med strøtilførsel til lysene ikke sikring i kretsen!
Så da blir det krympestrømpe på den også, om jeg ikke skal legge den i plastslange (gjennomsiktig ala vindusspussrslange, som jeg har gjort på VW Camperen fra framme til bak?
Så tenkte jeg å sprøyte kanalene innvendig med olje eller Mercasol? Men jeg finner ikke hulromsslangen min, så jeg får se. Det hadde vært bra å sprøytet innveding før jeg monterte panel bak, slik at jeg fikk kontroll med sprøytingen.
Kanskje jeg får lånt et endoskop av en Volvo-kompis? Vil jo ikke ha noen tørre områder inni der...

Ellers er vinduspussermotor montert og koblet riktig, men dessverre har den bare en hastighet. Men den har en kraftig diode i kretsen ved sikringen slk at den ikke flyr for fort, da jeg kjører med høy ladespenning. Den er foreløpig montert uten den midtre festeskruen som sitter svært utilgjengelig. Tror det går bra uten, da det er solide fester i hver ende av mekanismen... Men blir det knirkelyder må nok den skruen på.?
Kabelstikket for lysene er noen trangt etter montering v nye ledninger på høyre blink- og park.lys, så de ene delen er av foreløpig. Mulig at det blir sånn, for lettere kontroll senere?

Støtfanger bak er også montert, om det ikke er nevnt?
Skiltlyktene har fått ekstra jording ved en liten platebit av sink, da den ellers kun får jording igjennom skruen, noen som medfører tilfeldig kontakt (periodisk feil) - til å klå seg i hodet av....
Da kommer jeg ikke på noe mer....

Resten er puslearbeider, som emblem osv.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Jeg skulle ikke ha sagt noe om været! Det ble surt, vind og kaldt for en ullen kropp. Og det ble ikke mange styrkninger på lista...
Jeg tegnet heller opp et koblingsskjema for et lysrelé som ikke kan skape en ny feilkilde.
Altså montere et rele som ikke slukker lysene selv om det skulle ryke. Et rele skal jo ikke ryke, men det har skjedd.
Da må det bli et rele med 87a-kontakt, altså hvor hvilespenningen går over fra 30 til 87a når det er strømløst. Og snu strømretningen og la 30 gå ut, og støm inn på 87a og 87. 87 til batteriet i stedet for 30.
Jeg kommer til å gjøre det på Duetten... Må jo ha noen å drive med.
Tegnet skjema og testet og det virket... Men dette er vel for spesielt, så jeg velger å ikke legge t noen om det, da det er litt over streken for 98% av brukerne her inne tror jeg... men om noen vil vite mer, så er det bare å sende en PM..
Nå blir det litt innejobb med å går over emblemene slik at de kan monteres ferdig polert...
Av en eller annen grnn har det vært litt tiltak å gjøre det? Nesten så jeg heller ville gå til oppvaskbenken og shine opp der?
Det er vel som mend selvangivelsen - da er det plutselig mer interessant å vaske gulv....
Forstå den psykologien den som kan?
Redd for å gjøre feil? kanskje?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Så fikk jeg endlig reparart tappen bak på to emblem.
Slipte først med en roterende rund smergelsak og fant fram to stifter.
Image
Merket med tusj for at de skulle komme riktig på plass.
Renset dem med Aceton og blandet ut epoxy.
Klippet stiftene av i passende lengde og limte dem på.
Image
På kloss hold:
Image
Da får vi håpe det holder i 40-50 år til...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Da får vi håpe det holder i 40-50 år til...
Det holder nok sikkert i masse år!
Er disse stiftene av en dimensjon som passer til de originale klipsene, eller skal du finne annen løsning enn klips?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Det var det nærmeste jeg kunnne finne originale mål, med de små klipsene er ikke så lette å få tak i.
Mulig jeg bare bruker kontaktlim på baksiden. Et par punkter på klipsene og et par utvendig mot lakken. De største belsasningen de kan få er fra en poleringsklut, så det bør vel også holde...?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Et par av mine sitter med en form for karrosserikitt.
Seigt og godt, og holder lenge.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Så kom gutten ut i sola, og i medvind...
Image
Prøvde å polere litt på sjermene, både med Turtle Vax Nano og Biltemas Metalic voks.
Det var det jeg hadde for hånd.
Turtelen var ikke særlig samarbeidsvillig, og virket vanndig og den perlet seg som om det skulle være feil kjemi. Jeg ristet boksen godt til ingen nytte. Voksen prella bare utenpå og hadde lite nytte følte jeg. Prøvde også på noen flekker, man den fløyt bare utenpå og fikk liksom ikke kontakt med lakken!?
Så stoppet jeg å bruke den, i redsel for at det er silikon eller andre lugubre stofffer i den. jeg vil ikke risikere skjolder, som jeg fikk en gang på 80-tallet hvor jeg skulel prøve et nytt produkt. Det inneholdt silikon og panseret mitt ble ikke brafør etter fem år og ti poleringen og diverse rubbinger..

Så hvis noen vil ha Turtle-boksen gratis så vær så god, ellers går den i søpla... Det er 90 % igjen av den...
Kanksje noen flinke polerere kan få noe ut av den?
Nå har jeg prøvd to produkter av det merket med uheldig resultat, og jeg vil helst ikke ha importøren på besøk igjen for å rette opp skader...
Jeg la inn noen følere om det merket på VW bussforumet, og da fikk jeg bekreftet diverse negativt om Turtleprodukter som jeg ikke tør å fortelle om her, da jeg har kranglet nok med importøren, og blitt fortalt hvor gammel og dårlig lakk jeg har på VW Camperen, dårlig vedlikehold osv... Det burde han nok ikke ha sagt!
Det ble rast avkreftet, og representanten la seg langflat og var helt stille i to timer til han ble ferdig med å polere bilen min…

Biltemas voks var fyldig og fløyt fint utover og det kom fram en fin overflate etter at voksen hadde blitt gnidd litt inn i overflaten. Kanskje hakket bedre enn Biltemas vanlige poleringsvoks? Den fungerer også bra... Så det stemmer med en test i et noksk motortidskrift for få år siden..
Det ble en superfinish:
Image
Det virket som den var av den gammeldagse typen som gikk inn i lakken og derved gir lengre beskyttelse.
Det med metallic er jo bare noen salgsgreier, tror jeg. Så jeg har ingen bekymringer med på bruke den på vanlig lakk.
Metallik lakk er jo også lakk, bare at det ytteste skiktet er klarlakk, men med samme kjemi som den akryllakken jeg har tror jeg.
Dessuten renset den bedre på de stedene hvor det var rester av antirustbehandling (flekker)...
En erfaring rikere.
Emblemene bak ble festet med Hagmans kraosserikitt, trolig det samme du 445 snakker om. I tillegg brukte jeg litt kontaktlim på noen punkter bak emblemene, så de skulle sitte godt...
Kamera: Pentax Optio I-10, nesten på høyde med Ixus...
Last edited by Torbo2 on Mon 14 May 2012 23:51, edited 2 times in total.
Post Reply