Eiriks PV 60-modell

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Plastbrønner:
Ja, det har du rett i! Men det var jo helst er lite prosjekt det her, hvor man kanskje kan høste erfaringer til andre steder på bilen også. :?:
"Jeg skulle jo bare", som det heter, men så er det rart med det! Når man først er i gang.... Og legge de vekk midt i prosessen hadde vel ikke vært så kjekt det heller?
Det har kanskje noe med nysgjerrighet å gjøre? Ikke vet jeg, men jeg liker å surre med ting om jeg har tid... :roll:

Det samme med pyntelistene, her kunne jeg jo bare gått ut i garasjen og lett opp noen finere enn de jeg rettet opp, men så ble det også en liten øvelse...

Greit å ha litt valg og ikke minst litt i reserve! :)
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Håvard E Johansen »

ja. Har ikke vondt for å forstå det. Har gjort mye selv jeg. som hadde vært like greit å kjøpt nytt. men er jo litt moro når en får det til da. å man lærer jo.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:Så er spørsmålet? Skal jeg grunne før jeg legger på noen sinkbiter eller etterpå?
mellomtingen er å grunne først, så lime på noen sinkbiter (halvmåneformet og rund i midten) og så til slutt bruke den hvite tokomponenten til Biltema?
Eller skal jeg lodde fast sinkbiter med det samme (445s oppskrift) og så grunne og "lakke med Biltemas polyueteran 2K, om jeg klarte å skrive det riktig?
Jeg er ikke så komplisert i tankegangen, og mener at sinken skal ha kontakt med metallet.
Såkalte "forsinkede" metallbiter har jo sinken på metallet, og grunningen på utsiden.
Men, som tidligere sagt; Jeg er økonom. Ikke metallurg.
Ikke jeg heller men, "store barn leker best"!, er det noe som heter. Jeg har hatt metalurgi på div tekn. skoler, men kan ikke anse meg som metallurg av den grunn! Jeg er heller ikke kjemiker, selv og jeg har vært innom det også, men i kjemi var det den gang mest mest vikitg å satse på å stå med en vis margin på fagskole og ingeniørskole. De kjemiske formlene på tavla syntes jeg var pyton!

Men i labben var det moro, da fikk vi det til å smelle, gnistre, lukte og alt de andre som var farlig.... :)
Det var ikke så lite moro å beregne pi på en datamasnkin på 70-tallet heller! Det tok noen minutter på en dator som fylte et helt rom!

Men i den senere tid har jeg hatt samarbeid med Veritas for å teste stålkvaliteter på bildeler, skjermer, eksosanlegg o.a. Da er det litt annerledes, med det avanserte utstyret de har. Husker ikke navnet på alt utstyret, men med elektronmikroskop og tilhørende mikroskopiske bilder som ble tatt, hvor stålet så ut som de sveitsiske alpene, var skikkelig morsomt! Den store overraskelsen var at uorginale skjermer eksempelvis ikke hadde dårligere stålkvalitet enn de originale! :shock:
Og ikke minst var det bra at kontaktpersonen var "bilgal", og så hadde de bilklubb på jobben.. Så de testene der ute tok ekstra lang tid! :roll: :shock:

Så skulle jeg legge på polyuretan 2K fra Bt. våt i vått, men så var herderen tørket ut... helt knusk tørr!? De nandre hovedkomponenten var ok....
Så må jeg ut å handle (helst kun) herder i morgen om jeg får det separat da?..
Last edited by Torbo2 on Fri 04 Nov 2011 17:06, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Vell, vell, da fikk du tvunget igjennom meningen din 445: :shock: :? :roll:
Da ble to sirkler og to runde skiver "klasja" på brønnene, men noen bulker ovenfra for å få god metellisk forbindelse! Så får vi se om 30-40 år om det holder?
Hvis ikke så må jeg eller eieren klage til 445!: :roll:
De ble limt på med eoxy langs kantene av sinkbitene, altså tørt innenfor...
Image
Og så måtte jeg male på 2K Hagman på toppen med en sminkekost fra "dameavdelingen" på jobben. De er utrolig myke og har dusk så det rekker....
Legger igjen en overflate som er struíperfri og så slett som pent påsprøytet! :)
Image
Men akkurat her anstrengte jeg meg ikke med glattheten, men å få grunningen godt inn i sprekkene/overgangene. :)
Så får vi se om brønnene går inn her:
Image
Ellers blir det brønnborring? Tror det er flere hundre my med lakk som kan gjøre det trangt, men det vil tiden vise - en annen dag...


Må se litt på bremsene på Dauphinen i morgen...
En kritsik EU-kontrollør hos NAF mente det var litt stor forskjell på bremsene framme! 40-50%! :shock: Jeg poengterte at jeg hadde det oppe på to år siden og sjekket! Bilen er så retningsstabil i sin konstruksjon at jeg merket det ikek i det hele tatt! Trolig vanskelig å merke puntering også, på gunn a stor caster og liten ET (inpress)... Det er frodeler og ulemper med det meste... :roll:
Men så var det feil med en hovedlyspære også, smeltet skjerm inni pæra! Rart!
Så da må jeg innom igjen! :)
Renault 4 -eren gikk glatt igjennom, men da hadde eieren, min eldste sønn, og jeg tatt av tromlene framme og pusset og renset og sjekket de bevegelge delene. Og det var 0 rust inni der! :D
Vell, det er jo ikke rust andre steder på bilen heller... Det til tross for at den til tider har stått ute og vært vinterkjørt... :D
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Håvard E Johansen »

Er flott når en ser fotografen i lakken, gleder meg til å se mer montering ettervært. :D
Hvordan lakk ble det på bilen? Akryl?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Å ja!!!! ikke noen annet duger her! :D Speil i den lakken ja!, utrolig, så at jeg måtte gre meg, ellers hadde jeg ikke sett det....
Dette er det beste jeg har sett av nylakkert overflate!!
Lakkrekvisita har æren for det reultatet, skjønner ikke at det er mulig uten klarlakk? :?:

Under: Spesiell tett filler over grunning og deretter skikkelig fyldige lag med god lakkflyt! Helt perfekt! :shock:
Og ikke noe klarlakk, men glansen og styrken er på toppnivå likevel. Noen hevder at det faktisk er sterkest med full oppbygging av rein farge (Akryl 2K) uten klarlakk! :roll:
Det til trass, tør jeg nesten ikke ta på lakken! Skal ikke si hvor jeg oppbevarer den ene skjermen, da vil noen få bekreftet det som andre kanskje har mistanke om!? :)
Det passer vel ikke helt med plastbrønner her?
Image :?:
Last edited by Torbo2 on Sun 06 Nov 2011 21:10, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Torbo2 wrote: Lakkrekvisita har æren for det reultatet, skjønner ikke at det er mulig uten klarlakk?
Tja, kjenner jeg deg rett så slurvet du ikke med grunnarbeidet!

Torbo2 wrote:Skal ikke si hvor jeg oppbevarer den ene skjermen, da vil noen få bekreftet det som andre kanskje har mistanke om!? :)
I bingen? I såfall fullt forståelig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Vell det kunne vært i bingen, for å dempe det litt så stå den ved siden av en stor plante i stua og da fikk jeg tilsynelatende to! Da den står og speiler seg i skjermen. Men bingen var jo en god idé :?: Mykt og godt! Me nskal den ha dyne på eler bare et ullteppe?

For ordens skyld vil jeg nevne at de andre skjermene er i garasjen. Og når de er løse tar de mye plass.. Måtte faktsk ta inn den ene for å ha litt albueplass for montering... !

Evt. slurv gir meg søvnproblemer! Vil helst sette det ordet midt i glemmeboka, eller fremmedordboka...? :)
Så hva er best? Bruke litt ekstra tid? Eller sove dårlig? :?:
Last edited by Torbo2 on Sat 05 Nov 2011 13:17, edited 3 times in total.
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Håvard E Johansen »

Ble akryl på bilen min å. å lakkerer`n sa at du får ikke noe sterkere en det her. at den ikke blir bra uten klarlakk på toppen er bare tull sa han. tykk oppbyging av lakken. det har jeg merket å. når emblemer,dørlåser,skulle på plass. var mye lakk der. :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Takk for god bekreftele! En god pluss i en tyngende tåke ute, som satt en liten demper på arbeidslysten..

Da har vi rett og slett gode anbefalinger til andre! :D

Det beste er jo godt nok!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Da kom det lakk på lyktebrønnene. To feite lag (til flytegrensen) med felglakk.. Med svart feit understellsmasse på toppen bør det vel holde...?
Ka trur dykk? :?:
"Man tager hva man haver", sier danskene og å dra til Bitema nå for å kjøpe ny "superbeskyttelse" fristet ikke spesielt mye.
Så ble de sånn:
Image
Men hvordan kom det svenske bilskitet på? Og med nye siffere? Skal det forfølge meg..? :roll:
Men nå skal jeg ikek plage folk med mer "brønngraving" på en stund!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

"Klick on! Så var det de fjærene inni. Hvorfor fikle hvis man ikke må?
I alle fall tok jeg fire ståltråder på dem først, og så inn med innmaten og så smakk x 4 (fjærer), så var justeringsmekanismen på plass...
Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Slik så venstre framskjerm ut etter gjennomgang og grunning og nesten ferdig slipt:
Image :roll:
I dag et par uker senere med fintilpasset list:
ImageOg lyktebrønnen gikk fint inn. Skal ut å finne karosseriskruer og klips på baksiden for å feste den med. De gamle skruene med muttere på baksiden hadde delvis rustet fast, og så er det så vanskelig å komme til...
OBS! De listene kan være vanslige å tilpasse, jeg brukte tid og holdt på å ødelegge den ene da jeg skulle bøye. Men jeg av oppmerksom på det, og klarte akkurat å redde situasjonen...
Kan bare si at bue- (pil og bue) prinsippet ikke kan anbefales. Forsiktig tilpasning, helt kontrollert mot et bord, virket trygt og "effektivt", vell, vell, de er stive og jeg måtte slite litt... :roll:
Begge skjermene er 51 år!
Oi sann, jeg må visst vanne den planten bak der... :o
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Håvard E Johansen »

Ser kjempe flott ut. Skal dette bil en orginal bil? eller skal det bli custom? med trimma b20\store felger osv.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Denne skal bli original eller lovlig original? DEt erallerede 5,5 tommers felger på den. Det kan selvfølgelig skje at jeg setter på SU-forgassere og et annet grenrør, som jeg har liggende i garasjen? Men B16 skal stå i uansett. Motoren er nylig gjennomgått, med nye reine kanaler og nyslipte ventiler i topplokket o.a. Det var jo bare det det var problemene (sot) da den ble åpnet. Nå er den egenlig frisk nok... :roll:
Men jeg vurderer å bygge om bakakslingen (differensialen), slik at den blir litt mer "langbeint", 800-1000 omdr. mindre i 90 km/t, om jeg får tak i deler som matcher? Men må jo ta et skritt om gangen... Det kan jo bli noen andre "lovlige" og usynlige oppgraderinger, men den går jo så greit som den gjør. :) :)
Post Reply