Eiriks PV 60-modell

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Så det var bare å gå videre i prosessen...
Enkelte ganger, med lang tids mellomrom har det luktet brent fra dashbordet eller rattstammen. Så har det gått over, men plutselig så har det kommet igjen, men de kan være måneders mellomrom.
For en tid tilbake fant jeg en litt svidd ledning til tenningsbyteren som jeg reparerte med epoxy i hakket/såret på isolasjonen og la krympestrømpe utenpå. Det samme gjorde jeg ved plussinntaket (kableskoen) til varmeapparatbryteren, som var litt åpen over selve kabelskoen. Men jeg klarte ikke måle spenningstap der, så jeg lot den gå.
Stramme kabelsko: Samtidig ble alle kabelskoene strammet opp litt, og de åpne kabelskoene bak på lysbryteren ble beskyttet med noen runder med teip.
Etter dette trodde jeg at alt var bare velstand. Men så tok jeg meg en runde med bilen her om dagen, og i en høyresving kjente jeg igjen at det luktet brent. Det ble faktisk en liten røyksky i motlys. :roll:
Det egentlige problemet:
Så var det å lete igjen, alle ledninger og tilkoplinger ble sjekket med tykke brilleglass, men fant ikke noen feil der. Men det var dårlig kontakt på en sukkerbit som gikk til høyre blinklys. Så det ble noen små funn og justeringer, men ikke noe alvorlig…

Men så fant jeg stor overgangsmotstand og brent lukt fra kontaktene på blinklysbryteren. Så ble de renset og satt inn med CRC 566. Fikk ikke tid til å måle spenningsfall der etterpå, men det får jeg kanskje gjort i helgen?
Problemet løst!(?)
Så nå tror jeg ”spøkelset” er blitt borte! 99 prosent sikker! Bortsett fra at bryteren er slitt, så jeg må vel bytte om ikke for lenge? Men som eksperiment skal den sitte i en stund til for å sjekke feilen helt ut!

Skal også sjekke plussledningen til blinklysbryteren en gang til, selv om den ligger i en strømpe.
Det kan også hende at jeg setter på en nødbryter på blinklyskretsen for slippe å stoppe langs veien om den lille potensielle feilprosenten skulle vise seg?
Da problemet oppsto sist måtte jeg slå av tenningen og bevege litt på ledningene under dashbordet og så kunne jeg starte og kjøre, men slik de ser ut nå var det nok kun blinklysbryteren som lagde trøbbel? Og det hadde trolig vært nok å slått av blinklyset? Så det vil jeg ikke at jeg eller andre skal oppleve igjen... man vet j aldri! Jeg har opplevd de rareste ting på de gamle bilene!

En annen rar ting var at jeg måtte jorde instrumentpanelet for å få varsellampene til å lyse en gang tidlgere...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Etter litt kjøring med periodisk feil er jeg kommet til at det er selve blinklysbryteren som er halveis defekt. Ved blink til venstre slår ikke blinklyset seg av uten videre, før et jeg ta et ekstra blink til høyre.
Så da er det vel noen som er halvveis smeltet inni bryteren.
Så da må jeg ha en ny rattbryter til blinkersen.... Tror det bli for mye styr å mekke den til , da den er klinket sammen?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Rsustbeskyttelse av kanalene.
I dag ble en god dag for PV-en, da den fikk hulromsbeskyttelse i kanalene. En god følelse, da et par platebiter er byttet og var ubeskyttet på baksiden.
Jeg hadde først tenkt å bruke olje, men så falt jeg for Mercasol, som er voksbasert og har trolig litt mindre krypeegenskaper enn olje. Og valget bllr gjort på grunn av min usikkerhet om at sveisfugene kanskje ikker er 100% tette, da jeg sveisa ca 2-3 cm om gnangen for at ikke kanalen skulle slå seg...
Derved har jeg en viss sikkerhet om at rustbeskyttelsesmidlet ikke trekker ut i grunningen og kommer under lakken. Kanskje "hysteriske" tanker, men da jeg brukte god tid på å få go dekning inni, og har sinkstrimler inni i tilelgg, så tror jeg at kanalene holder leeeeenge..... :roll:
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Kanalene og videre bakover fikk godt med Merkasol. Merket at kompressortrykket var litt høyt, men det gikk ved å ta små doser om gangen. Så senere at det var regulator der jeg koblet ttil. Men bien fikk det den trengte og vel så det likevel.

Så nå er det bare pirk igjen. Men det er en terskel der og, da sommertemperaturen er noe redusert....

Til helgen kanskje?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Men her var det stille nå! Tenker på at disse skjermene var i stua i en periode, men de er på bilen nå.
Image Men du verden så bra de ser ut!
Og så gikk den igjennom EU-kontroll forrige uke med et nødsskrik. Det var 40 prosent bremseforskjell bak og et sliltlys som manglet. Det siste visse jeg om, da jeg manglet pære og så glemte jeg det...Snakker om...

Min forklaring på bakbremsene var at bilen har stått lenge ubrukt, og at jeg ikke fikk tid til å "move" dem opp, heller ikke kjøre litt med bilen før testen. Men det var jo saltrester på veien, så jeg valgte det beste kompromiss. Ikke kjøre for mye, men ta sjansen... De skjønte meg godt på kontrollen! :)
Jeg fant også en ujevnhet i venstre bakhjul, som jeg må finne ut av? Felgen eller akslingen, eller begge deler? men det var innenfor EU-krav, så bilen slipper å vises igjen..
(Det hadde seg sånn at min sønn banga inn i en fortauskant med PV-en for noen år siden, og da bøyde panhardstaget seg bak, så et av hjulene subba inni skjermen). Så det kan være følgeskader av dette?
Hvordan løse det?
Jo da, jeg måler først felgkast, og så jeg setter det venstre bahjulet på venstre framnav og måler sidekast. Er det det samme, så er det felgen. - "gode gamle eliminasjonsmetoden".
Det kan jo hende at jeg bytter dem og måler på ny? Blir jo ikke akkurat lei av å måle.... og det jeg ikke vet kan jeg få vondt av...
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Så bra at den gikk igjenom den periodiske kontrollen 8) å hvilken blank lakk!!! :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Det var nesten for godt til å være sant! Og det er ikke klarlakk en gang!
Så jeg må si jeg er begeistret over Lakkrekvisita på Lamberseter.
Men den holder så absoluttt mål din bil også, på toppnivå, så disse bilene må jo treffes ved en anledning...
Last edited by Torbo2 on Sat 08 Dec 2012 12:09, edited 1 time in total.
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Håvard E Johansen »

ja. Det blir nok muligheter for det. Har ikke klarlakk på jeg eller. Kun blandet i lakken, akryl.
Lakkereren sa at man trenger ikke klarlakk for å få blank bil. :shock:
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Det var det samme et par lakkerere har sagt til meg, men jeg hadde litt vanskelig for å tro det. Og Acryl-lakk, selvfølgelig. Synd at den ikke er like tilgjengelig som før... Skulle gjerne hat det på mine "bleike" omlakkerte dører på camperen, som har frisk farge i 14 dager etter polering. Mens originallakken fra 1992 holder opptil et år med frisk farge etter polering.
Men så har forrige eier spart noen gran CO2 eller annet utslipp? Ikke store trøsten, men med slike løsninger lever verden sikkert et nanosekund lengre?
"Alle monner drar", sa musa som tissa i havet....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Nydelig finish!
Har du mye monteringsjobb igjen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Bare noe pusling, men du (kanskje ikke du) vet jo åssen det er med "listene i taket" som ikke kom opp det første året etter oppussing...?
Det er ingen ting som mangler, bare litt å samle krefter, sette av tid osv. Men nå står den jo trygt og godt.

Det første jeg skal gjøre er å se på felgkast bak, som kommer emblemene på, osv... Det skal jeg vel klare en dag det er plussgrader, og stivelsen i øvre deler løsner.....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Jeg kom til å tenke på en motorstopp på PV-en i fjor. Den fikk ikke bensin.
En feil som like gjerne kunne medført at den fikk for mye.

Det var flottøren som hang i flottørhuset. Flottøren var av type plast, og den hadde "vokst", eller i alle fall så hadde den grader i kantene som gjorde at den subbet i flottørhuset.

Litt filing så gikk den lett og det gjorde motoren også.

Flottørnivået er som før, og motoren går som en klokke. Jeg skulle vel ha byttet flottørventil, men bilen er bare kjørt 150 000 ca. Men det kan jo være en grei jobb senere om man skulle kjede seg?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Hvordan går det med resten av monteringen? Er alt helt ferdig?
Får du lurt med Eirik på en PV-klubb utflukt til sommeren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Han er under stadig press! Men han er også presset på to hjul, og sykler mye, eller mer enn mye... Og da blir det mye sykkelskruing også...
men en vakker dag så dukker han nok opp...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Torbo2 wrote:......en vakker dag så dukker han nok opp...
Supert!
Gleder meg til å treffe både han og bilen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply