Eiriks PV 60-modell

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Ikke morsomt å stå i en uoppvarmet garasje nå nei.
Får bruke tiden på forumet i stedet....
ScreenShot122a.jpg
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Uff! Fytt i katta! Da må jeg nok finpusse emblemene som skal på PV-en igjen etter hvert.
Her er tanker om å lage ny tapp som røk ved demontering av det ene... Tenker på en minispíker i messing med stort hode og lime på med epoxy, etter å ha slipt en liten/mikro "grøft" til hode og lim på baksiden.
Andre gode forslag mottas med takk!
Tappen som røk har jeg ikke målt ennå, men den er vel rundt 3 mm?
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by hlyshaug »

"Volvo"-emblemet på bakluka mi har røket tvers av (til "Vo" og "lvo"), men det er kanskje epoxylim som er løsningen her og?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Kan ikke du, som er hundeeier, endre teksten til Vovvov?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Hmmm.... Bra det ikek ble Vov-lo! Det er nok ikke like lett!

En løsning er å anskaffe TIG-sveiseapparat, men det kostet ifølge kursleder på sveisekurstet ca. 30 000 kroner der...
Men jeg vil anta at man også måtte bruke x hundre timer for å klare å sveise så pent?

Min løsning:

Forsterke med aluminium fra baksiden.
File en 45 graders fuge i skjøten fra baksiden av emblemet, slik ingen ting synes på utsiden av emblemet. Fil ikke helt ut til overflatan, da det kan være greit å ha et par tienddeler igjen, så man få rikitg lengde på emblemet.
Klippe opp en lettølboks (ikke vanlig ølboks, da det er ulovlig øl-reklame) av aluminium, for å få en flat ca. 0,6 mm "alufolie" - gjenbruk!
Rette den ut slik at den bli så flat som mulig.
Klippe ut en liten firkant, rektangel, er det ikke det det heter? - som dekker hele emblemets størrelse.
Pusse rent på alle annleggsflater som trenger lim, også den nye plata av aluminium som skal styrke baksiden av emblemet.
Legge epoxy i fugen, som tilsammen blir 90 grader og ca. 20 ganger sterkere enn uten fuge...
Legg det delte emblemet oppå sånn at alt sveises sammen.
Varmeherde i komfyren på 80-100 grader for å doble styrken på epoxyen.
Bruker man epoxy med lang tørketid så er den sterkere.
Uten varme må den ha minst en natt for å tørke, men ved 80-100 grader er den tørr og supersterk på en time elelr to. Men her må man sjekke bruksanvisningen, ut fra merket man bruker...

Etter noen timer, avhengig av epoxyen kan man klippe vekk overflødig materiale med en vanlig og saks og file med nøkkelfiler til slutt for å få pene overganger.
Når vil emblemet få en ny 3D-effekt som ikke øyet kan se, men kun registreres som en psykogisk effekt, om noen i det hele tatt kan registrere at dette er reparert?

Skikkelig pulsearbeid, men etter mine amatørmessige beregninger skal dette kunne tåle en høytrykkspylervask om noen skulle finne på å gjøre slikt!?
Til slutt?

Bare polere og vokse eller rense og legge på klarlakk? Det må vel bli en smak sak?
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by hlyshaug »

Takk for oppskriften! Her har jeg et lite prosjekt, skjønner jeg...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Prosjektet kan evt. reduseres til en skjøt , bare en cm ut fra hver side av bruddet, men da må du nok file ned en halv mm slik at det ikke blir en forhøyning?

Jeg vet ikke hva som er best, men det var noe sånt jeg kunne tenkt å prøvd. Vellykket blir det nok uansett. Men kun lim vil nok knekke som kjeks... :)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

En annen måte å skøte på er å slipe et langsgående spor (renne) i på tvers av bruddet og lime inn en tynn borr (knekt til rikig lengde). her er det Epoxy som gjelder. Jeg gjorde dette på en rattring en gang, og det ble ganske sterkt. men limet begrenser styrken, og her er det jo liten belastning så kankje dedde er det beste med minst jobb?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Reodor57 »

Hva med å sølvlodde? Legge på en plate på baksiden som en lodder fast. Sølvlodd brukes jo til vannrør så bør holde... Bare en ide :)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Jeg har liten erfaring med sølv- eller tinnlodding på alu.sinklegeringer. Tror neppe det vil feste. Og smeltepunktet på sølvlodden er vær ganske nær sink-/alulegeringen i et emblem og faren for at alt smelter til klump er nok ganske stor. Jeg ville i alle fall ikke turt å prøve...
Jeg fikk tinn til å feste etter mye strev en gang, men det frister ikke til gjentagelse... På grunn av porøs støp ble festet svakt. Akkurat her kunne det kanskje gått, men jeg tror mest på liming med en proffepoxy (den som trenger 24 timer i romtemperatur), eller en time i 60-70 graders ovn... - for å oppnå fyll styrke.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Epoxy er fine greier!
I mange tilfeller holder det vel med god gammeldags Araldit?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

I dag på påskeaften
Fikk jeg montert vinduspusser og lagt hovedstrømledning til tenningslåsen i krympestrømpe.
Litt hodebry med å få selvparkering og kabler riktig på plass. Jeg tok utgangspunkt i bryteren, da den ikke er rørt.
Noen slappe kabelsko ble strammet opp og en sikring gikk av en eller annen grunn ...? Trolig på grunn av en liten kortslutning, da jeg ikke koplet fra batteriet før jeg hadde holdt på litt.
Forgasseren fikk en gjennomgang, da den fikk for lite føde. Motoren gikk og nappet, og hadde tendens til å stoppe.
Flottøren var for trang og dysene ble sjekket opp og blåst rene.
Etter det gikk den som en kule ...

I går kom de hersens vinduslistene på plass, noe jeg gruet meg til..
Men med masse tålmodighet kom skruene, ganske mange bitte små, på plass..
Vinduene gikk grei opp og ned, men noe trangere enn før. De må nok får "satt seg litt" før de går lett ...
"Borrelåslistene" fungerte bedre enn de "originale", da de originale ble så lett flisete.
Nå mangler noen emblemer, med de trenger klips som jeg ikke har ... De gamle var knekt og rustet ...
Så nå må jeg lete i skuffer, esker og skap.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Nå mangler noen emblemer, med de trenger klips som jeg ikke har ... De gamle var knekt og rustet ...
Så nå må jeg lete i skuffer, esker og skap.
Jeg har noen klips liggende. Hvordan skal de se ut, og hvor store skal de være?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Fantastisk... Jeg kan kanskje ta med emblemene opp en dag, så kan vi se om noe passer?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 »

Hvis det er denne typen så har jeg det.
Spørs bare om størrelsen passer.
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=691
Ta med emblemene og kom, eller så skal jeg forsøke å ta med et utvalg på smøre/mekketreffet lørdag.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply