Reodors Duett 44506-1957

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Interessant å høre resultatene av "eksperimentmotoren".
Det blir vel lite kjøring et par dager fremover. Hos meg har det kommet > 10 cm snø i dag :cry: :cry: :cry: :( :( :(
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Drøyt 12cm hos oss. Gjør ikke endringer på motoren før smøretreffet til helgen, så kan enhver høre på spetakkelet. Måtte forøvrig magre ut bensinblandingen på denne motoren, men det kan nok også skyldes at den drar inn mer "luft". Kjører fortsatt med VN34 oppsett. Litt modifisert med andre dyser. Har også mulighet til å forsøke en standard VN36 som jeg tror vil passe motoren bedre på grunn av kammen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by guntor »

Jeg skyter inn med en sak her jeg .
Fikk en skikkelig bråkete bil bil på søndag etter første tur på motorvei :shock: . Har antagelig fått ødelagt manifoldpakningen :cry: . Manglet plutselig også en mutter faktisk
Du skrev tidligere Reodor:

"Nå fikk jeg problemer med eksosen igjen. Pakningene på manifolden holder bare 100 mil før de "blåser". Dette skjer både med og uten "reiving" med eksosbandasje.
Jeg bestemte meg derfor for å gå dypere ned i problemet. Før trodde jeg det var klemmen nederst på clutch huset som gjorde det og fjernet klemmen. Hjalp ikke. Tok hele sulamitten ifra hverandre og fjernet braketten nederst på clutch huset."

Har bestilt ny pakning og så videre, men lurte på om den fjerningen av braketten på clutch-huset har vist seg å være riktig å gjøre. ??
-60 544A Special 2
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Det hjalp definitivt å fjerne braketten på clutch huset. Problemet er også det at de nå leverer kobber pakninger, som egner seg bra til toppakning, men brenner opp når en får god temperatur på eksosen. Før var disse laget av bløtt stål og asbestfiber. De tåler vesentlig mer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by guntor »

Flott , da gjør jeg det også.
Passer nok ganske bra med ca 100mil på pakningene mine også forresten.
Meste av det var turen til Lista i fjor.
-60 544A Special 2
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Har vel kjørt ca 300 mil uten lekkasje etterpå. Kan være en fordel og ta manifolden på en glassplate med smergelpapir før du setter den på igjen. Bare for å sjekke at den er rett.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Enig! Planing av manifold anbefales sterkt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by guntor »

Får jeg da lov til å spørre hvilken eller hvike korninger dere bruker til dette. ?
-60 544A Special 2
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Noe grovt noe slik at man blir ferdig en gang . 60 eller 80 korning. Jeg har brukt et slipepapir for båndsliper og klippet det av til en lang lengde. Montert på glassplate og lagt på plan benk. Deretter slipe til alle flatene er blanke.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by guntor »

Da skal jeg prøve det. Takk for gode råd.
-60 544A Special 2
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Siden vi har midlertidig avsporet tråden til Reodor med planing av manifold, så legger jeg like godt inn et bilde av hvordan det ser ut når jeg planer....
IMG_6914.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

I helgen ble det kjørt rundt 40 mil med Duetten. Fungerer greit, men finner ikke ut av litt "småfusk". Spesiellt ved litt belastning. Hadde en del på første delen av turen, men etter en ny justering av SUene ble mesteparten borte. Har forøvrig skiftet til papirfilter etter at det tok fyr i ene forgasseren i fjor med trådfilter. bilen er veldig var på temperatur i lufta og blanding, men småfuskingen og en merkelig klakkelyd innimellom når jeg kjører over 80 får jeg ikke bort. Noen som har erfaring med hvor følsom B16 er for åpningen på pluggene? SU forgasserne går av erfaring ganske magert, så kanskje det er noe i å forsøke med mindre åpning? Bruker nå det de er levert med, og det er vel 0,7mm om jeg ikke husker feil.

Eksperimentmotoren på den andre bilen må jeg gjøre noe med. Sprek i forhold til standard motor, men har for mange ulyder opp til ca 2000 o/min til at jeg vil kjøre med det oppsettet med snudde stempler videre. Fra 2000 og oppover er det bare å trå på selv med vanlig VN34, så det fungerer ihvertfall.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

I dag har jeg foretatt en snuoperasjon på stemplene i eksperiment motoren. Det ble bra. Klakkelydene ble borte :-). Går litt hardt foreløpig, men det går seg nok til når den får gått noen mil.
Så også at det må ha vært litt små rester av tidligere "moro". Var små striper i lagerne. Men, det får være. Nå er motoren mer samarbeidsvillig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Godt å høre at motoren ble bra.
Er planen at den skal sitte i bilen denne sesongen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Det var tanken, og så tas en evaluering til vinteren hva som skjer videre. Da skal Blåmann bo hjemme :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply