Reodors Duett 44506-1957

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by esk1ld » Mon 22 Aug 2016 22:15

Skremmende, bra det gikk så godt som det gjorde.
Skal høre med maskinisten (han er også bilinteressert) her om bord jeg, om han har noen tips til noe som er bedre enn Biltemas eksosbandasje :)

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3022
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 » Fri 02 Sep 2016 12:43

Etter en del kjøring og justering, og kjøring og justering i tre fire runder begynner det nå å ligne på noe. Justerer en etter boka surner hele greia etter kort tid. En må justere til en finner maks hastighet på tomgang og så en tanke fetere blanding har jeg kommet til. Det en kan slå fast er at forgasserne er "stabilt ustabile". Så da får jeg vel kanskje slå meg til ro med at de ikke er helt 100% hele tiden. De varierer ikke så mye under normal kjøring, men har et stort temperatursprang fra normal kjøring til tomgangskjøring. Så lenge en kjører er de temmelig kalde, mens står en litt på tomgang får de en god "lunk". Tipper de kan variere med rundt 40 grader. Det sier seg da selv at klokka med stempel i vil utvide seg og få forskjellig klaring..
Esk1ld wrote:Skal høre med maskinisten (han er også bilinteressert) her om bord jeg, om han har noen tips til noe som er bedre enn Biltemas eksosbandasje :)
?
Funnet noe eksosisolering annet enn Biltema Esk1ld
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

bilmann54
Posts: 29
Joined: Wed 26 Nov 2014 13:28
Location: hokksund

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by bilmann54 » Fri 02 Sep 2016 15:18

hei hva med å bruke avstandsbrikke i bakelitt mellom forgasser og innsugings manifold ,vil ikke det hjelpe på varmeoverføringen spesielt når du skal starte bilen etter en tur,ett forslag viss du ikke har montert det.siden du har problem med varmen har du grenrør eller standard eksos manifold?
Last edited by bilmann54 on Fri 02 Sep 2016 15:38, edited 1 time in total.
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3022
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 » Fri 02 Sep 2016 15:37

Problemet med doble SU på en B16 er at eksosrøret går ut i bakkant av motoren. Der er det 1-2 cm klaring til bakre flottørkammer. Tror faktisk ikke det er mulig å montere forgasserne uten de tykke bakelitt mellomstykkene. Forgasserne sitter faktisk så nærme eksosmanifolden at det ikke er plass til varmeskjold. Derfor må en reive manifold og eksosrør som blir rødglødene under kjøring.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

volvoveteran
Posts: 31
Joined: Sat 13 Feb 2016 19:38
Location: Gol

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by volvoveteran » Fri 02 Sep 2016 21:00

Ja, jeg har også sett at det er extremt trangt mellon eksosrøret og bakre SU,n. Har allerede tenkt å bøye til en blikkplate som fanger opp litt av blåsten ifra radiatorviften og håper at dette kan være nok., men å få røret isolert vil vel være det beste.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3022
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 » Sun 11 Sep 2016 19:30

Hadde en varm dag med mye småkjøring her om dagen. Etter den dagen har den fusket en del. I det hele tatt ikke helt i form. Tok ut pluggene i dag for å sjekke dem. Det ser ut som om porselenet her har forvitret. Pluggen har normal farge men elektroden stikker nå langt utenfor porselenet. Varmeverdien skal være riktig, så det må være feilproduksjon spør du meg. Pluggene sånsånn ut etter ca 100 mil.
Avbrent porselen
Avbrent porselen
Som en ser av elektroden er kanten fortsatt skarp i enden noe som viser at det ikke har vært overheting.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 » Sun 11 Sep 2016 21:11

Jeg syns ikke fargen er urovekkende. Men det tyder på en smule mager blanding og tett motor uten oljesig over- og nedenfra...
Det tyder også på at du må ha kjørt langtur og/eller litt heftig!

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3022
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 » Sun 11 Sep 2016 21:37

Motoren bruker ikke olje. Selv om den går på 10w-40 helsyntetisk. Blir ikke mye langtur av 100 mil hvor lengste strekk var Grimstad Oslo. De pluggene jeg byttet de ut med hadde gått drøyt 500 mil på minst like mager blanding. De er ikke sånn. Byttet de ut i Grimstad fordi bilen fusket litt, men det ble ikke bedre før jeg byttet dyser og nåler i forgasserne. Jeg bare konkluderer med at Autoliteplugger ikke er for min bil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5940
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 » Sun 11 Sep 2016 22:00

Reodor57 wrote:lengste strekk var Grimstad Oslo
Tror de fleste vil kalle Grimstad - Oslo for langtur med PV/Duett.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3022
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 » Tue 13 Sep 2016 11:25

Grimstad er ikke langtur i seg selv når det stort sett lunker i 70-75 helt til Larvik. Deretter i rundt 80-85 på motorveien. Ikke akkurat hardkjøring. Uansett så satte jeg tilbake de pluggene jeg hadde fra før(Og som jeg kjørte til Lista og tilbake til Grimstad med i sommer) Da ble det liv igjen i "Gråbein" gitt. Tydelig at Densopluggene tåler mye mer juling om en kan kalle det for det med mye småkjøring og litt "langkjøring" innimellom. Virker også som om forbruket sank litt. Mener de heter Denso W20S-U. Uten radiostøydemping som originalpluggene var. Bilextra vet jeg har dem.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3022
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 » Sat 04 Feb 2017 20:42

Lite kjøring nå på vinteren, så da er det tid for småplukk. Har justert forgasserne igjen, men denne gangen justerte jeg opp flottørnivået 1mm på bakre forgasser som har lett for å hoste litt. Det ser ut til at det hjalp, uten at jeg har forsøkt annet enn kaldstart og en runde på gårdsplassen.
Jeg har hele tiden slitt med litt tung styring selv om den svinger lett når den er oppe inlufta. Jeg synes også at felgene satt litt lengre ut enn på PVn. Satte på en originalfelg og målte innerkanten på denne opp imot mine endrede felger. Det viste seg at de jeg har er flyttet 10mm utover i tillegg til å være breddet til 5,5 tommer. Det forklarer nok hvorfor jeg opplever den tyngre på styringen enn de jeg har kjørt med originale 5,5 toms felger.
Siden firmaet som sveiste om mine originale felger ikke lenger svarer på henvendelser, ble det å sette i gang selv. Dreiebenken kom da til nytte. Felgen ble montert og linet opp, for så å bli kappet rett innenfor sveisen. Det tok sin tid for ikke å skjære i selve felgringen. Senteret ble så slått ut 10mm og linet opp slik at den ikke hadde kast. Så ble det punktsveist og sjekket igjen før endelig sveis.
Spendt fast i dreiebenken med en bakhjulstrommel som bakplate.
Spendt fast i dreiebenken med en bakhjulstrommel som bakplate.
Ferdig flyttet 10mm
Ferdig flyttet 10mm
Mer jobb enn det ser ut til da en må være utrolig nøye for ikke å få kast i felgen. Var heldigvis trang montering fra før så var å slå den på plass til den gikk rett.
Bare igjen å lakke før dekket kommer på ålass igjen. Kjørte felgen til slutt i avbalanseringsmaskinen. Så ikke kast og var kunn 10 gram ute av balanse uten dekket på. Selv godkjenner jeg den jobben. Blir bare til at jeg tar den andre felgen foran og lar bakhjulene være som de er.
Grunnet og klar for lakk.
Grunnet og klar for lakk.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5940
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 » Mon 06 Feb 2017 08:43

Dette er ikke et prosjekt for alle og enhver.
Krever både rett verktøy og pågangsmot.
Lykke til med den andre siden!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3022
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 » Mon 06 Feb 2017 09:25

Takk for det. Gjør dette fordi det er nødvendig, ikke fordi det ser tøft ut. Men, det sliter veldig på tålmodigheten da...
"Før og etter" ikke veldig synlig forskjell
"Før og etter" ikke veldig synlig forskjell
Må ganske bærme for å se forskjellen
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3022
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 » Tue 07 Feb 2017 15:09

I mangel av noe annet fornuftig å ta seg til ble det testing av nytt proff vaskemiddel til delevaskeren. Ser foreløpig bra ut for det 445 og jeg sysler litt med på kvelden en gang i blant. Renovering av forgassere. Stoffet disse er laget av blir lett misfarget, og for sterkt vaskemiddel har lett for å tære på metallet. Det blir rent, men det gjør ikke noe om det hadde blitt litt bedre finish. Ultralydvasker er i seg selv et kraftig verktøy, men de vasker ikke uten såpe, og såpen må være av riktig type. Sånn er det bare.
Ble ikke ille resultat av kvelden.
Et lite knippe klar til overhaling
Et lite knippe klar til overhaling
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

automania
Posts: 60
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by automania » Wed 08 Feb 2017 03:46

Hei det ser riktig bra ut,og det er veldig bra at det er noen som er interesert i forgasser etterhvert som det gaar over til innsprut og elektronik.

Post Reply