444 pv

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Torbo2 »

Beklager at noe ble litt dobbelt opp her, men Pals og jeg skrev visst samtidig...
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Dobbelt opp gjør ingenting bare hyggelig og lese da. Ja jeg byr på kaffe selvfølgelig. Jeg tar til takke med alle de råd og tips jeg kan få jeg. Så du er hjertlig velkommen på kaffe. Har nesten bestemt meg for at 58 modellen blir oransje. Lakker den hjemme selv tror jeg. Selv om jeg bare har lakka en ford taunus coupe 72 modell for helt sikkert 25 år siden. Og den lakka jeg med sprayboks hjemme på gårdsplassen og to timer etterpå var jeg ute og kjørte med den. Det ble ikke så værst. Men jeg har ikke tenkt og lakke pv,n med sprayboks altså. Men at jeg sprøyter den selv er ikke utenkelig. Ha en fin kveld alle sammen.

Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Lørdag skal motoren ut av 57modelen og så skal den sees over litt og så skal den inn i 58,n tenkte jeg. Hvis jeg ikke får tak i en B18 motor til den da. Husker fra en amazon jeg hadde at den gikk bedre enn en 142 jeg hadde med B20 motor i. Så skulle jeg ha begynt og pusset og lakka litt på 58,n så jeg får satt inn rutene i den når jeg får tak i dem. Så egentlig skulle jeg sandblåst hele bilen men med den lille kompressoren jeg har så tar det ca ett år eller noe sånt. :D Så i vinter må nok traktoren min stå ute er jeg redd for. Så for jeg se hva dagen bringer og hva jeg for gjort. Kjerringa er på jobb så jeg har ingen som forstyrrer eller noen ting. Ingen av døtrene mine er hjemme heller så da er det bare og jobbe da. Fint vær er det også bare det fortsetter hele dagen så er alt nesten perfekt.
Ha en fin lørdag alle sammen vær flink med bilene deres og stell pent med dem. :)

Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Reodor57 »

Hei

For meg ser dette ut til å være slutt på dekkgassen. Engangsflasker holder til ca 10min sveising. Viktig også at det kommer riktig mengde gass ellers flyter ikke sveisen. Jeg pleier å ligge på ca 8 liter per minutt, og pistolen skal IKKE berøre arbeidsstykket kun tråden. Hold tuppen på pistolen ca en cm unna arbeidsstykket, og gjerne i 45 graders vinkel når du sveiser butt i butt. Sett gjerne opp strømmen til du brenner igjennom platene. Prøv midt på en liten plate først, uten å sveise fast noe. Vet ikke hvor mange trinn apparatet ditt har men om det er 4 trinn, sett det på 2 og juster så hastigheten på tråden til det høres ut som å steke bacon. En kan finjustere med mengden gass.
Mulig det er dette som skal til?? :-D
Lykke til. Ellers ser det forresten ut til å bli sveisekurs i slutten av November :-D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Torbo2 »

Bra med mange meninger... og fint initiativ med sveisekurs!

Jeg har et så enkelt apparat at jeg lytter med øret til gassmengden er akkurat slik at den hindrer oksidering av stålfugen. Siden jeg bruker engangsflasker vl jeg ikke sløse med gassen.
Smelten (fugeflyten) justerer jeg med støm ut fra platens tykkelse, og finjusterer trådmatingen til flyten blir fin. Den siste kalibreringen gjør jeg med tid og hastighet på tråden i overflaten langs fugen. Jeg bruker 30 grader ut fra loddrett, som ved sacetylensveising.

Jeg får fin flyt, men er ikke god på å få jevne fuger lengre enn 2-3 cm om gangen. En cm går best...
Har vel også funnet ut at dette er nok, for når man venter litt mellom hver sekvens så blir det ikke så mye spenninger i plata utover som kan gi blikkbokseffekt... Stresser ikke en sveis...
Ellers kan man risikere at man må drive med mer eller mindre krymping etterpå, noe som er svært vanskelig...
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Image
Her er en sveis jeg gjorde i dag. Jeg fant ut i dag at det ikke hadde noe gass når jeg sveiset. For nå ble den mye jevnere enn den ble sist gang jeg prøvde meg.
Den ble mere hel lissom. Skal prøve mere i morgen så skal jeg legge ut flere bilder da. Så kan dere se hva jeg gjør feil.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Reodor57 »

Hm. Sveiser du på galvanisert plate? Er hvit i kanten... Plata må være helt blankslipt. Bruker gjerne stålbørste på vinkelsliper for å rense. Det er veldig effektivt men pass godt på øynene. Står som regel stålpinner i kjeledressen etterpå hehe.
Prøv også med litt høyrere spenning. Husk å stenge for gassen når du slår av apparatet!!! Det går utrolig fort tomt hvis ikke..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Torbo2 »

Se her ja, ikke dårlig start. Et skritt eller to videre. Hvor tykk er plata du sveiser på? Er den over 1 mm nærmere 2, må gjerne litt mer strøm. Er den runst 1 mm er det trolig nok å gå mer sakte over fugen du prøver på.
Gå så sakte at du ser at det smelter på begge sider, men dette er å jobbe litt grenseland. Litt for fort, klumper, litt for sakte, hull så det er her noe av treningen ligger. Når du har funnet en god innstilling, så bruk den en stund før du endrer noe. Om skal du endre noe, så prøv en ting av gangen, ellers mister du kontrollen på hva som må til...

Det kan hende at du bær sveise mot høyre og la hellingen være ca 20- 30 grader, (20 grader etter hvert) så ser du lettere hvordan det blir.

Ved gassveising går du mot venstre for å slippe å få gjennombrenning....

Om du er høyrehendt da....

Og som Reodor er inne på? Galvanisert overflate? I så fall slip vekk med maske, og om du skulle sveise galvanisert, så må du ha avsug for gassen! DEt er ikke lite farlig!
DEn vanlige fra stål er ufarlig så vidt jeg vet...

Håper noe av dette kan brukes...
Har du sett denne: http://www.mig-welding.co.uk/learning-mig.htm
her er en liten video også....

Har du et lite symbol på kameraet som ser ut som en blomst? - Makro? Det er nyttig nå du tar bilder så nær som her, så blir det så skarpt osom du ikke ville tro! Så er det lettere for andre å kommentere?

Med ditt pågangsmot vil du klare dette selv om du har aldri så mye kontorfingre.... :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Torbo2 »

Glemte å si at jordingen er vikitg! På linje med jordledningen mellom motor og karosseri!
Rens og slip området der hvor klemma settes på, elerls vil sveisetråden hoppe som en hare bortover!
hjelper ikek det, og du får klatter, er det som nevnt før mindre trådhastighet eller roligere pistolføring som kan være løsningen. Det uansett går fortere enn du tror, som en snekke på fjorden... Plutselig er du framme, selv om speederen som drø samtidig kom fram fem minutter før.... Og snekka pøyer vannet og speedbåten hopper som er kenguru i full fart....
Men igjen, når du prøver og feiler, så prøv en ting om gangen... :)

Et fint ordtak ang stress: Vet ikke hven som kan føle seg hjemme her, men jeg har prøvd å følge følgende råd:

– "Det beste tiden å slappe av på en da man ikke har tid til det"!
Er det ikek noe sandt i det?
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Først vil jeg bare si. Tusen takk for alle tips og råd. Dere skulle bare hvist hvor stor pris jeg setter på det. Jeg skal gjøre som det ble skrivd her med kameraet. Så kanksje jeg får til noen klarere bilder. Og med sveisinga så skal jeg prøve mere i morgen. Nei det er ikke galvanisert. Det er en gammel pv skjerm som er utrangert hehe. Så jeg bruker den til og øve meg på.Og da er det vel ca 2mm tykt det jeg sveiser på. I dag har jeg plukket ut alle rutene. Og sandblåst endel rundt vinduene men jeg drukner nesten i sanda jo. Har like mye sand i håret som jeg får på bilen jo. Flaks jeg ikke har som mye hår da. Også har jeg løsna gearkassa i dag så den er løs. Så har jeg plukka ut varmeapparatet og sandblåst noen smådeler til det. og malt det opp. Jeg synes virkelig det er gøy når det skjer ting og at det blir bra.
Igjen takk for hjelp og råd.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Reodor57 »

SKITGOD link til sveising Torbo2!! . Ikke minst når en brukte siden litt ekstra og fant innstilling av trådhasighet. Den videoen der var kjempebra. Starter med for liten hastighet og fortsetter opp til alt for høy hvor det høres ut som et "maskingevær".
Virkelig illustrerende sider.
Gleder meg til sveisekurset til OA avd i November :-). Skal legge ut endelig påmeldingslink når jeg får dato og sted. Ligger nå under OA på hjemmesiden. :D Med nyinnkjøpt Duett blir nok det et sterkt behov her i gården også..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Har det blitt ny innkjøpt duett på deg Reodor? Ja den linken var kjempe bra jeg så den mange ganger.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 57 og 58 mod pv

Post by Reodor57 »

Holder meg til prosjekttråden her. Som Pals sier og gir eksempel på finnes det midler for fjerning av tecktyl, men tror jeg hadde brukt den boksen med omhu for ikke å bli ruinert. Det er som med å vaske deler. Gjør en mekanisk grovrengjøring først, for så å bruke midler til slutt. Da varer dette mye lenger og blir billigere. Så jeg ville nok ha brukt en kombinasjon av stålbørste på vinkelsliper og spray/White Spirit (NB! Tøykluter kan selvantenne så legg de på sikkert sted!!).
Ellers så har jeg en fetter som har vært billakkerer.. Han brukte gammeldags Reprin og Gladpack (Tynn plastfolie som man pakker inn mat med) for å fjerne lakken på biler. Var spesiellt noen Engelske biler som hadde en plastlakk som kokte opp samme hva man brukte oppå, så all lakk måtte bort. En smører da på Reprinen og legger Gladpacken oppå for at det ikke skal tørke ut før all lakken har løsnet. Vet ikke hvordan moderne Reprin er, men forhør deg hos fargehandelen. Sandblåsing blir da bare for restene som måtte sitte igjen og blir mer overkommelig. Vask så plata rein med Aceton (Fås i båtsjappa) og grunn plata med en tokomponent grunning. Denne er tett så bilen tåler å stå en stund før den lakkes. Vanlig grunning slipper igjennom fuktighet. Slip ikke plata med for grovt papir heller, det straffer seg senere når en skal lakke. Se f.eks denne linken http://www.lakkrekvisita.no/tips.html
Beundrer pågangsmotet ditt, men for at alt arbeidet ikke skal gå i vasken, så har jeg lært (Kanskje ikke) at tålmodighet og følge bruksanvisninger er viktig!! Helsa er en ting, resultatet er det andre. For meg som ikke har veldig tålmodighet til å vente til lakken er tørr har jeg lært på lakkurs at en terassevarmer gjør susen. 2 timer blir da 8-10 minutter med lampa på en ca 1,5 meters avstand under tørkeprosessen, og en går alle korningene oppover til en sluttsliper med fra 400-800 papir. (Det siste gjelder sølv metallic lakk for å få det pent)

Lykke til! B-D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Det skal jeg prøve på. Så får jeg se hva resultatet blir. Igjen takk for tips og råd. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 57 og 58 mod pv

Post by jangu1@hotmail.com »

I går var jeg på biltema og kjøpte negerkuse. Og pusset bensintanken helt blank. Den ble så fin at det er nesten så jeg må ta bilder av den før jeg lakker den på oversia. Jeg har allerede smurt på noe tecktyl greier fra biltema på bunnen. Så tenkte jeg at jeg skulle gi den 4-5 lag med lakk på oversia + klarlakk. Så kanskje den holder i 54 år til. Jeg var på mekonomen i går og kjøpte to komponent grunning til og blande selv. Så den sprøyter jeg på selv tenkte jeg. Så har bilen stått på bukker men i går slapp jeg den fra bukkene og gjort den klar til og få løfta ut motoren i dag eller i morgen. Så skal jeg innom en lakkerer og få han til og blande litt oransje lakk til meg til 58,n Også skal jeg hente noen deler i dag så får jeg se hva jeg får tak i av deler da. Gleder meg til det.


Ha en fin fredag alle sammen.

Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Post Reply