444 pv

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444 pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Han var veldig koselig han. Grei som bare det.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444 pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Image
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444 pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Image Image Image Image Image
Dette er med og uten ferrobet på gulvet. Har nå lagt på to lag med ferrobet på gulvet. Det sto det ett sted jeg leste at man kunne ta samme behandlingen inntil 3 ganger om det var mye rust der. Og når det ikke er annet enn rust der er det sikkert greit og gjenta det 3 ganger tenkte jeg da. Har pusset løst det som var til og få løsnet da før jeg la på nytt. Så får jeg se i morgen om det er tørt igjen da for da kan jeg ta en behandling der i morgen også. Og da blir det grunning etter at det er ferdig pusset og støvsugd der. Også svart lakk oppe på der igjen tenkte jeg.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444 pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Får se i morgen hva jeg orker og gjøre. Har masse arbeid bare jeg orker og gjøre det. Får ta noen dager på 544,n nå vel. Så jeg kommer litt videre på den også. Skulle ha sveisa litt igjen også så jeg blir ferdig en gang med det. Men kanskje greit og det sveisekurset først. Tror jeg kunne trengt ett annet sveiseapparat som går an og justere skikkelig. I morgen må jeg på biltema og bytte kompressoren min som har skjært seg. Håper jeg får en ny. Eller at de fikser den jeg har. Men de gjør vel ikke det tenker jeg. Og da kan jeg jo begynne og sandblåse litt igjen for de andre kompressorene jeg ha er får små til og sandblåse med. Da går de hele tiden og det er visst ikke helt bra for dem.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 444 pv

Post by 445 »

jangu1@hotmail.com wrote:Skulle ha sveisa litt igjen også så jeg blir ferdig en gang med det. Men kanskje greit og det sveisekurset først. Tror jeg kunne trengt ett annet sveiseapparat som går an og justere skikkelig.
Tror du kan ha rett i begge deler.
Sikkert fint med et kurs først. Og et bra apparat er bedre å sveise med enn et som er mindre bra.
Benytt tiden og sveis så mye du orker, men ikke på PV'en.
Finn noen metallstykker uten galvanisering eller maling og sett i gang og prøv. Ikke gi deg før du får det til!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444 pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja jeg holder på og øve meg litt på sveisinga. Men jeg blir ikke helt fornøyd med sveisene. Så da får jeg bare fortsette da. I dag har jeg begynt og skru av forstillinga. Og snart skal bakakselen av også. Så hvis jeg må flytte på bilen da for jeg bære den rundt da. For uten det kan den da ikke være tung for da er det jo ikke noe igjen som veier noe særlig. Og jeg har jo løftet den ene siden på bilen sånn som den står nå.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: 444 pv

Post by Håvard E Johansen »

ja. da kan det jo ikke være noe særlig mer igjen på bilen. :D du lar vel det elekriske være igjen? ikke bare klipp av. det kan man angre på i seinere tid. når jeg har tatt av el på biler\mopeder osv. har jeg laget små lapper av maskerings teip. å skrevet på, hva som skal hvor. selv om en skal bytte noe av det. så har man en mal, med lengder osv.
men det gjør jeg stort sett med det meste jeg demontere. små poser med lapper i hehe. tar vare på alle boltene osv. selv om dem skal byttes. da ser man iallefall hva man skal kjøpe i etterkant.
jeg klarer ikke å huske så lenge. kun 2 dager, en helge jobb går greit. hehe. kansje jeg er litt treig i toppen men.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 444 pv

Post by Torbo2 »

Smart med de små lappene Håvard! Jeg har faktisk vurdert å skrive opp hvor jeg legger div. deler! :idea: Jeg vet ikke hvor mye tid jeg har brukt på å lete opp deler som er blitt lagt et lurt sted! :?:
Lyktebrønnene til min Renault Dauphine, som ikek er direkte små, blukte jeg utallige timer på å spore opp. Så fant jeg dem oppå seilbrettet i garasjen etter et ukjent anntall timer. Men mye annet også.... :shock:

I dag gikk den forresten igjennom i EU-kontrollen! Rensa opp i bremsetromlene framme pusset bånda, og tromlene med 120 papir og pussa og pumpa. Den gikk litt tregt, men det forundrer meg at det skal så lite til? :shock: Tror det testeurstyret de har er altfor følsomt for treommelbremser? :roll:
Men det er jo er fin følelse å vite at alt er 100....
Bånda er rikitgnok svært gamle, men etter puss så var alt bra! Og hadde jeg brukt bilen mer så hadde det vel gått bedre...

Lykke til med sparkel og forstilling jangu!
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444 pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Takk for det Torbo. Ja litt til med sparkel og forstilling. Så kan jeg begynne og pusse på forstillinga og lakke det som skal lakkes. Det med lappene var lurt det Håvard. Tror jeg også må skrive ned hvor jeg legger ting hen. Jeg har lagt en lader til den ene batteridrillen min ett lurt sted og finner den f.... ikke igjen. :cry:
Når jeg bestemmer meg for og hive den og har kastet den da dukker nok laderen opp igjen.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 444 pv

Post by 445 »

Håvard E Johansen wrote:jeg klarer ikke å huske så lenge. kun 2 dager
Manns minne er ca 2 dager.
(Jfr politikernes løfter....)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 444 pv

Post by 445 »

jangu1@hotmail.com wrote:Ja jeg holder på og øve meg litt på sveisinga. Men jeg blir ikke helt fornøyd med sveisene. Så da får jeg bare fortsette da.
Ja, bare fortsett.
Så fort du har funnet en innstilling på sveisen som fungerer nogenlunde, så noter den på en lapp.
Juster deretter bare en ting ad gangen, og sjekk hva som skjer. Noter resultatet
Ved testing er det viktig å endre bare en og en ting.
Eksempel: Bruk samme metallstykket, med samme temperatur, hold trådmatingshastigheten konstant og kun juster på strømstyrken.
Du bør bare justere bitte litt ad gangen. Du vil oppleve at du enten brenner deg tvers gjennom stålet (for høy strømstyrke) eller at det ser ut som fugleskit. Da er strømstyrken for lav.
(Vennligst korriger meg, dere som er oppvokst med sveising)
Deretter holder du strømstyrken konstant, og kun justerer trådmatingshastigheten. Sjekk hva som skjer.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 444 pv

Post by Torbo2 »

Hei Sveis!
Med forbehold, har ikke vært på miggekurs ennå, men sveiser etter gjør det selv metoden, og jeg skifter skjelden på innstilingene på apparatet, men bare tiden på hvert sted og hastigheten på pistolføringen... Har litt problemer med å tenke på flere ting om gangen. Og den ene justeringen påvirker den andre, er det ikke sånn? :roll:
Syntes forresten du hadde dreisen på noen fuger du lagde jangu, så det er vel helst utstyret som begrenser. Men det aparaet ditt uten gass er det ikek så lett å se flyten i sveisefuga mens du sveiser. Du ser jo ikke resultataet før du har stålbørstet flussmidlet!
Handler du skikelig utstyr, vil du nok oppdage at du har talent! Og så kan du påta deg oppdrag fo nabobøndene og tjene apparaet inn på kort tid! :)
Annet som nam kan bli lurt av er at området rundt der su skal sveise er tynnere enn det stykket du skal sette inn. Her må man legge matetråden litt over mot den nye plata i skjøten slik at det blir like varmt på begge sider ellers så smelter det igjennom på den svake siden... Den svake siden kan jo være tynnere fordi noe er rustet bort osv...
Og når du er ferdig så blir det jo sånn ca:
Image
Hvordan det så ut før jeg slipte forteller jeg ingenting om..... :)
De brune feltene i bildet er en indikasjon på at plata er tynnere der på baksiden, da det er blitt varmere under sliping! Så her skulel jeg nok fulgt råd om å sette inn et større stykke enn det jeg valgte...
Men det var solig nok da jeg banka på det, så jeg lot det gå. Vil gjette på at det er nærmere 0,5 mm på de brune punktene. Hadde feltene vært gul orange og opp mot blåe er det fare på ferde, da er indikasjonen at det er for tynt og da er det bare å skjære ut et stykke til. Er det rat jeg aldri blir ferdig med prosjektene mine?
Her brukte jeg litt "power up", altså en plate som var litt tykkere enn originalt, la den ca. 0,1-0,2 mm ut og slipte ned til jevn overflate.
På større områder må platene være i plan, da det skal være plass til sparkel og grunning. Og det kan være for krevende å slipe hned store flaten, da er man over på superproffnivå...
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444 pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Tror jeg må sende Reodor en mail og spørre om prisen så jeg kan få samlet inn penger. Starte kronerulling kanskje eller sette meg på gata i Oslo og tigge penger. Sitte med ett tomt pappbeger på plata og tigge penger. Ja kan ta på meg noen jobber da når jeg blir litt mere dreven i sveise faget. Og får meg ett nytt sveiseapparat.
Du er jo flink til og sveise du da Torbo.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 444 pv

Post by Torbo2 »

Hei takk for det! Men sveisekurs er nok på sin plass... Hvis dette er rikitg person, (ikke bare selger), tror jeg det kan være mye å hente. jeg lærte å sveise med gass og trådelektroder på et bil-/båt og motorverksted da jeg var 14-16 år, da jeg hadde sommerjobb der et par år og fiksa sveisinga, men jeg lærte det sikkelig først på yrkeskole senere... Da var det litt mer å få med seg ja... Og teorier som stemte med praksis, om noen har opplevd det? :) :shock:


Fra gamle dager: :)
Gamlekaren på versktedet bygde forresten motorer, Reilstad-motorer, fra ende til annen. Blokkene ble støpt i Sandnes, og så borra osv. på verstkedet. Utrolig når jeg tenker på det nå! Det var ganske fasinerende å se på ham, der han stod å justerte dreiebenken til målene stempte på under hundredelene helt rolig og aslappet!? :shock: Snakekr om håndarbeid! Noe vi andre hadde blitt litt stressa på....
Der var det dreiebenk som var stor nok gitt!!! Og han og vi hjelpere støpte lagre i rådene og skrapte lagrene til med lagerskrape og tilpasset med blåfarge... Så dunka det avgårde noen år, uten oljetrykk! Bare plaskesmøring i bunpanna den gang...! :roll:
Alt som gikk rundt og bråka ble fiksa der, han Mr. Mjølsnes, kunne vel alt som noen kunne lære seg om biler, båter og båtmotorer! Sånne folk burde overlevd dette livet! Forøvrig verdens hyggeligste kar, sønnen også forresten. Sønnen kunne omtrent det samme, men han er også borte gitt... Sønnesønnen har det bra, og han overlevde mye på grunn av at jeg passa på at han ikke falt ned at smørebukken hvor han lekte av og til...Ting var jo ikke så farlig den gang, og barna fikk til og med lov til å klatre i trærne! Det er nesten rart at vi har overled så langt? :shock:
Som sikkert noen skjønner er ejgeldgammel, men hjula går.....
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444 pv

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg hadde en gammel nabo som nesten var blind. Og han var vel rundt 75 år når jeg begynte og fikse bil. Og da spurte jeg han og han bare hørte på motoren så sa han hva som var feil. I 99 % av tilfellene stemte det han sa.Men han er desverre død. Han ble vel 90 år eller noe sånt. Jeg lærte mye av han.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Post Reply