444 pv
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 444 pv
I morgen skal jeg på loftet og hente en gassvarmer til og ha i garasjen. For i dag har det vært så kaldt at jeg holdt på og fryse i hjel. Så i dag har det ikke blitt gjort stort. Men i morgen må jeg se og få gjort ett skikkelig røsk igjen. Da er ikke madammen hjemme heller så da blir det ikke noe kaffeslaberas på morran. Da må jeg drekke kaffen alene. Og da går det fortere med kaffen.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 444 pv
Gassvarmer er bra greier.
Pass bare på at du ikke har altfor mange brannfarlige løsemidler stående å dampe rundt om.
Pass bare på at du ikke har altfor mange brannfarlige løsemidler stående å dampe rundt om.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 444 pv
Ja det blir skikkelig deilig og varmt av dem. Ja det er greit og ikke ha for mye bensin og andre brannfarlige greier i nærheten. For da kan det jo smelle noe j...
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 444 pv
Obs: Gassvarmer er fine saker, men i tillegg til det 445 er inne på, så må det nevnes at den bruker opp oksygenet i lufta! Husk å gå ut å puste med jevne mellomrom. Det blir stor CO2-andel etter hvert og det kan være livsfarlig ved liten utlufting. I campingvogner og bobiler er det noen som gjort det som det siste det gjorde, også i Norge...445 wrote:Gassvarmer er bra greier.
Pass bare på at du ikke har altfor mange brannfarlige løsemidler stående å dampe rundt om.
Jeg har gassvarme i bobilen, Truma, med "eksosanlegg" ut, selv om det er bare CO2 og vanndamp som er rester etter forbrenningen.
Jeg vil anta at det går bra med en gløtt på døra og stadig utlufting.
Klarer du ikke få fyr på røyken, og kyllungene/hønene blir slappe og vifta begynner å kaste flammer, da er oksygennivået kritisk!
Da er det bare å løpe ut!
Trøsten er at den ikke slipper ut særlig NOX, så slipper du å betale noen ekstra til myndighetene!
Jeg har brukt Parafinbrenner/-varmer, som jeg kjørte på bensin for å slippe den sure parafinlukta på minst ca 10000 watt, og jeg kjente at jeg ble tungpusten etter en stund og at lufta ikke var helt bra. Gikk satadig ut og inn for å sjekke, Kanskje jeg er litt pysete, men...
Jeg brukte den mest for å spe på med for å løse opp "minusgradene litt"....
Jeg er ikke ekspert på dette, men tenker farlig høyt noen ganger.... De som selger slike ovner vet vel hvilke forbehold du må ta? Og kan gi deg de beste rådene om bruk. Det følger vel med en bruksanvisning også?
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 444 pv
Takk for råd og tips igjen Torbo. Det du nevner hadde ikke jeg tenkt på. Så det er velig greit og bli gjort oppmerksom på sånne ting. Det setter jeg pris på. TAKK.
Du er jammen en viten mann du Torbo. Kan mye om mye og masse mere også sikkert.
Du er jammen en viten mann du Torbo. Kan mye om mye og masse mere også sikkert.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 444 pv
Fint at du kan ta med noen til nytte!
Tror summen er konstant, som lastene...
Kanskje jeg vet mye om litt og litt om mye annet og ingenting om andre ting.... = konstanten...
- Jeg har vel en tendens til å mase, men vi er jo her inne for å hjelpe hverandre...
- Hadde en sjef en gang om hadde skyggelapper... Han ville aldrig høre på andre! Til slutt så ga vi andre opp, sa ingen ting når han glemte håndbremsen, osv...Heller ikke en gang han glemte å sette på returfjæra på gassoverføringen og motoren overrusa.
Det var en motor med to overliggende kammer og harde ventilfjærer osv., så det var ikke mye som bremsa turtallet oppover.
Vell, vell, det hadde ikke hjulpet uansett! Det som skjedde videre er det ikke vits i å fortelle noe om, da ingen vil tro på det likevel...!
Dessuten vil jeg helst huske det som en drøm uten å klype meg i armen...
(kan du tenke deg hva som skjer hvis er sagblad på en sirkelsag flyr av i fart forresten?)
Tror summen er konstant, som lastene...
Kanskje jeg vet mye om litt og litt om mye annet og ingenting om andre ting.... = konstanten...
- Jeg har vel en tendens til å mase, men vi er jo her inne for å hjelpe hverandre...
- Hadde en sjef en gang om hadde skyggelapper... Han ville aldrig høre på andre! Til slutt så ga vi andre opp, sa ingen ting når han glemte håndbremsen, osv...Heller ikke en gang han glemte å sette på returfjæra på gassoverføringen og motoren overrusa.
Det var en motor med to overliggende kammer og harde ventilfjærer osv., så det var ikke mye som bremsa turtallet oppover.
Vell, vell, det hadde ikke hjulpet uansett! Det som skjedde videre er det ikke vits i å fortelle noe om, da ingen vil tro på det likevel...!
Dessuten vil jeg helst huske det som en drøm uten å klype meg i armen...
(kan du tenke deg hva som skjer hvis er sagblad på en sirkelsag flyr av i fart forresten?)
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 444 pv
Jeg tror jeg kan forestille meg det ja. Enkelte sjefer er sånn at de ikke skal høre på de som jobber med ting hele dagen og de sitter på kontoret sitt og ser på tall og at de må spare mere penger.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 444 pv
Husker ikke alle detaljene nå, men husker at han jobbet noe overtid (kaskje gratis) når nye deler (det meste av en motor) ankom... Og så hadde han trolig et forklaringsproblem overfor kunden?
Tror jeg skal stoppe her, men jeg kan vel ikke unngå tanken om at han skulle sette inn motorvarmer og skulle borra hull i frostpluggen uten stopper på borren. I hullet skulle han sette inn en karoseriskrue for å vippe ut pluggen.. "Hvorfor tar du ikke heller ta en hammer og dor og slå i hjørnet av pluggen til den vipper ut 90 grader?", kom det fra en kollega. "Kom ikke her og lær opp faren din"!, " sa han. Resultat: Motoren ble nyborret, men med feil diameter og vinkel! og et stempel ble 2 gram lettere...
Tror jeg skal stoppe her, men jeg kan vel ikke unngå tanken om at han skulle sette inn motorvarmer og skulle borra hull i frostpluggen uten stopper på borren. I hullet skulle han sette inn en karoseriskrue for å vippe ut pluggen.. "Hvorfor tar du ikke heller ta en hammer og dor og slå i hjørnet av pluggen til den vipper ut 90 grader?", kom det fra en kollega. "Kom ikke her og lær opp faren din"!, " sa han. Resultat: Motoren ble nyborret, men med feil diameter og vinkel! og et stempel ble 2 gram lettere...
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 444 pv
Ja det er mange sjefer som er sånn. Jeg hadde kjørt lastebil i 15 år og så kom sjefen min og skulle lære meg og kjøre lastebil og han hadde ikke lappen på lastebil en gang. Fin når han skulle lære meg og rygge med 4 hjulshenger etter lastebilen. Det gikk ikke bra. Jeg sto bare og så på at han ødela draget på hengeren jeg. da fikk jeg skylda da.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 444 pv
Utrolig, like utrolig som at våre samfeerdelsministre de siste årene ikke har lappen!
Men "me får bar lovprisa midtdelerane", da går vi mot 0-visjonen!
Firehjulshengere er forresten ufyselige å rygge med.
Men "me får bar lovprisa midtdelerane", da går vi mot 0-visjonen!
Firehjulshengere er forresten ufyselige å rygge med.
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 444 pv
Ja de er det men det er bare øvelse. Og det har jeg fått etterhvert. Husker første gangen jeg rygga med 4 hjulshenger det var ikke bare gøy. Men nå går det relativt greit synes jeg. Men jeg skal aldri mere kjøre lastebil. Av mange andre grunner og jeg liker ikke og bo i en bil. Det er ikke en livsstil jeg liker. Er man heldig kommer man hjem i helgene og det er ikke noe for meg.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 444 pv
Det blir sagt at en god journalist kan LITT om mange emner, og en professor kan MYE om få emner.Torbo2 wrote:Kanskje jeg vet mye om litt og litt om mye annet og ingenting om andre ting.... = konstanten...
Drar vi den litt lenger så må vel konklusjonen bli at en superjournalist vet ingenting om alt, og en superprofessor vet alt om ingenting.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 444 pv
Det hørtes fornuftig ut synes jeg. Det tror jeg på 445.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 444 pv
Den skal jeg ikke dra lengre, dessuten går det utover min forstand.....
Det blir sagt at, "det man ikke vet har man ikke vondt av"? Men det er ikke ikke enig i ...
Noen ganger har man det ikke bra før man har funnet ut av det og vet noe om, det man lurer på!
Kan jo ikke lure seg i hel heller... Og er man lur så drar man kanskje heller på en tur......
Men tilbake til PV: I kveld skal jeg sette på en skjerm. Der har jeg et lite problem, jeg har rustbeskyttet den før montering!
Så hvordan skal jeg får det til uten å bli svart, og uten at jeg blir "høy og mørk", som damene sier? (jeg er forholdsvis høy fra før, men ikke mørk). De bakeste skruene sitter ikke helt tilgjengelig...
Det blir sagt at, "det man ikke vet har man ikke vondt av"? Men det er ikke ikke enig i ...
Noen ganger har man det ikke bra før man har funnet ut av det og vet noe om, det man lurer på!
Kan jo ikke lure seg i hel heller... Og er man lur så drar man kanskje heller på en tur......
Men tilbake til PV: I kveld skal jeg sette på en skjerm. Der har jeg et lite problem, jeg har rustbeskyttet den før montering!
Så hvordan skal jeg får det til uten å bli svart, og uten at jeg blir "høy og mørk", som damene sier? (jeg er forholdsvis høy fra før, men ikke mørk). De bakeste skruene sitter ikke helt tilgjengelig...
Re: 444 pv
Hvordan har det gått med gassvarmeren?
Har du trivselstemperatur på verkstedet?
Har du trivselstemperatur på verkstedet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen