Duett 210, Skapvogn. 67mod.

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
RMH
Posts: 19
Joined: Sun 15 Aug 2010 11:08
Location: Oslo

Duett 210, Skapvogn. 67mod.

Post by RMH »

Har i mange år ønsket meg en Duett. Nå har det endelig blitt en realitet.

Er vel slik når ungene begynner å stå på egne ben å tiden blir litt romsligere.

Fikk tak på en 67 mod 210, skapvogn. Bilen er et meget godt utgangspunkt da tidligere eier har tatt det meste av grovarbeidet. Det meste av kaross arbeid er tatt. Noe gjenstår, men det er for småplukk å regne. Motor er "nyovermalt", men bærer preg av å være i god skikk, starter meget lett å går fint.

Ramme, drivlinje, forstilling, bakaksel, bremser og interiør har derimot en del arbeidstimer å by på.

Er nybegynner da det gjelder restaurering av gammel bil, ganske ukjent med Volvo og bilens historikk. Har ingen kunnskap om tidsriktige detaljer mm.

Men håper å kunne suge kunnskap ut av forumet i tiden fremover.

Har som mål å bruke bilen mest mulig. Blir riktignok kun for sommerbruk, men som en bruksbil på fritid. Fiske, jakt, turer og kos.
User avatar
RMH
Posts: 19
Joined: Sun 15 Aug 2010 11:08
Location: Oslo

Post by RMH »

Noen bilder av bilen slik den fremstår i dag.


Image

Image

Image

Image
User avatar
RMH
Posts: 19
Joined: Sun 15 Aug 2010 11:08
Location: Oslo

Post by RMH »

Her er det nesten klart for innredning.

Image
User avatar
RMH
Posts: 19
Joined: Sun 15 Aug 2010 11:08
Location: Oslo

Post by RMH »

Ser frem til og sitte bak det rattet.

Image
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei!

Gratulerer med nyinnkjøpt Duett, Den bilen tror jeg kan bli riktig så fin, mye er jo gjort som du sier. Er en del personer her på forumet som vet og kan en god del om disse bilene, så her kan du nok få en god del med tips fremover tror jeg :D

Lykke til med flott Volvo!

MVH

Ståle :D
User avatar
RMH
Posts: 19
Joined: Sun 15 Aug 2010 11:08
Location: Oslo

Post by RMH »

Hallo Ståle. Nydelig vogn du har. Inspirerende å ha slike objekter å se på. Blir nok en litt røffere utgave den jeg har. Meningen er at jeg og junior skal ha noe å kose oss med i vinter. (Å sikkert felere vintre).

Bildet nedenfor ga tidligere eier inspirasjon til fargevalg.

Øvre delen av bilen er lakket, noe grovt grunnarb, men det får holde en to tre år. Fortsetter med de valgte farger på resten av bilen etter at resten av karosseriet er ferdigpreppet. Fikk med lakk til resten så da bruker jeg den. Hovedjobben blir alt under bilen, og når det er ferdig blir det ny runde med grunnarb og lakkering å sansynligvis andre farger på karosseriet.



Image
tyla210
Posts: 100
Joined: Fri 13 Mar 2009 23:31

Post by tyla210 »

En herlig duett du har. Et flott utgangspunkt . rusta er jo værst å jobbe med på disse, så dette går nok bra !! Mulig jeg kan hjelpe om du skulle trenge noen deler.
lykke til !!!!!!!!!
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Post by terjehva »

Hei
Ser at du har fått deg et bra prosjekt å jobbe med. Lykke til utover høsten og vinteren.. :)
User avatar
RMH
Posts: 19
Joined: Sun 15 Aug 2010 11:08
Location: Oslo

Post by RMH »

Lurer litt på riktige speiler. Det følger med et litt kantete speil som er festet med klammer til vinduskarmen på venstre dør. Har også tre stk speil som er runde. Noen som vet hvilke som er originale?
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport »

Dette blir nok et prakteksemplar av en Duett!
Ser ut som du har samme innsuget og weberforgasseren som jeg hadde på min B18.
Kommer din motor også fra forsvaret?
I såfall er det vel en B18D du har. Samme som står i PV Sport.
User avatar
RMH
Posts: 19
Joined: Sun 15 Aug 2010 11:08
Location: Oslo

Post by RMH »

Det står klar og tydelig b20 innstøpt på blokkas venstre side fremkant. Om den kommer fra forsvaret vet jeg ikke, men i vognkortet står det at det skal være en b18, så jeg vet ikke helt hvordan det går i forhold til biltilsyn mm. Får vel sjekke med Volvo hvordan de stiller seg til det.
User avatar
RMH
Posts: 19
Joined: Sun 15 Aug 2010 11:08
Location: Oslo

Post by RMH »

Ellers har vi demontert bakaksel / stilling. Her skal simringer byttes, den skal sandblåses og lakkes. Nye bremsesylindere og muligens nye band. Vil starte litt pent, så da var bakstilling et passende objekt. Neste skritt blir framstilling, så ramme, men da har jeg nok kjørt endel snø innen den tid.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

RMH wrote:Det står klar og tydelig b20 innstøpt på blokkas venstre side fremkant. Om den kommer fra forsvaret vet jeg ikke, men i vognkortet står det at det skal være en b18, så jeg vet ikke helt hvordan det går i forhold til biltilsyn mm. Får vel sjekke med Volvo hvordan de stiller seg til det.
Du får godkjent opp til 100 hk i en 544 (210) uten endringer i chassis eller bremser. Godkjent av Volvo, ref kode YV1-A2.
Det er vel en B20A som står i din, med 82hk (?) Bør være kurant å få godkjent den.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Hyggelig å se at det er flere med Duett/Skapvagn i Oslo!
Håper du holder oss oppdatert etterhvert som prosjektet skrider fremover.
User avatar
RMH
Posts: 19
Joined: Sun 15 Aug 2010 11:08
Location: Oslo

Post by RMH »

Oppdatering vil komme så fort ting skjer. Litt for mye jobbrelaterte ting som legger beslag på tiden for øyeblikket, men det vil bedre seg.
Post Reply