Volvo Duett 1961, B18.
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Kjekt å ha to, men de holder som regel en god stund, så viktig å lagre den som ikke er i bruk mørkt, og gjerne kjølig. Som dekkene på bilen . Samtidig som du har dette ifra hverandre er det op ting til sim kan endre tomgangen. På høyre siden av disse forgasserne sitter et hvitt plastdeksel. Ikke rlr dette, men løsne de to skruene som dette er festet i og trekk den delen ut. Der sitter det en pakning inne i hullet, og en tynn pakning rundt den delen som går inn i hullet. Sjekk samtidig hvordan "gummidingsen" som sitter inni den delen som går inn i forgasseren ser ut, og om den er bevegelig. Denne delen skal være litt spiss i enden. De to nevnte pakningene kan være greit å skifte. Er det feil på "gummidingsen" må hele delen byttes, men denne er dyr, så behandle den pent
Ringene kan være fra kondensfjærner. Det bruker man ikke da det samler på vann etter min erfaring. Spesiellt om man bruker for mye.. 95 oktan er helt greit å kjøre med på disse motorene som er såpass lavkomprimert. Vedr tankmåler. Sjekk hva meteret viser når ledninger er frakoblet. Er det dårlig isolasjon og ledningen ligger mot gods vil den også vise full tank.en tanke til siden bensinen så ut som den gjør. Skru ut de 6 skruene på flottørkammeret på forgasseren og se om det ikke er en del dritt der også. Gjlr dette før du skrur av delen jeg nevnte på siden. Feilen kan ligge her.
Ringene kan være fra kondensfjærner. Det bruker man ikke da det samler på vann etter min erfaring. Spesiellt om man bruker for mye.. 95 oktan er helt greit å kjøre med på disse motorene som er såpass lavkomprimert. Vedr tankmåler. Sjekk hva meteret viser når ledninger er frakoblet. Er det dårlig isolasjon og ledningen ligger mot gods vil den også vise full tank.en tanke til siden bensinen så ut som den gjør. Skru ut de 6 skruene på flottørkammeret på forgasseren og se om det ikke er en del dritt der også. Gjlr dette før du skrur av delen jeg nevnte på siden. Feilen kan ligge her.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Det var det utvilsomt !! Ikke ta ut plastdelen i midten. Den blir ikke tett etterpå.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Så dette er en kilde til at den fusker på tomgang? Vel og merke går den ganske bra frem til den blir varm. Da stopper den uten choke
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Det er en av dem. Viktig at det ikke trekker falsk luft noe sted også. Det kan sjekkes med startgass rundt omkring på manifolden i skjøter. Har noe av dette vært demontert? Om tomgangen blir for lav kan dette justeres med skruen som reguleŕer gass spjeldet, men som regel er problemet at den ikke kommer lavt nok på tomgang. Hva er problemet ditt?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Skal prøve å forklare
Starter bilen med choke, etter et par dagers stillstand. Starter fint, og går. Men den går ikke så fint og rolig, som den har pleid å gjøre. Når jeg trykker inn choken, går den rolig på tomgang 5-10 sekunder før den hopper og skjelver, og til slutt stopper. Har prøvd å justere tomgangsjusteringen opp da unngår jeg at den stopper men den går for fort. Husker fra før at den hadde en tendens til å skjelve på tomgang men da gikk den pent. Har hatt av manifolden og innsug ja. Opplever at den er vrangere som varm.
Starter bilen med choke, etter et par dagers stillstand. Starter fint, og går. Men den går ikke så fint og rolig, som den har pleid å gjøre. Når jeg trykker inn choken, går den rolig på tomgang 5-10 sekunder før den hopper og skjelver, og til slutt stopper. Har prøvd å justere tomgangsjusteringen opp da unngår jeg at den stopper men den går for fort. Husker fra før at den hadde en tendens til å skjelve på tomgang men da gikk den pent. Har hatt av manifolden og innsug ja. Opplever at den er vrangere som varm.
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Ok, da er vi inne på noe. Tar jeg ikke feil, så har du silikon tennpluggledninger og gjerne også R plugger. Dvs at pluggene har motstand innebygget. Bilen er bygget kun for motstand i plugghettene. Mer motstand gjlr at den trenger fetere blanding for å gå ordentlig. Det er omtrent umulig å få til med denne forgasseren.
Ta å ohme ledningene. Er de over 1 kOhm må de byttes. Pluggene skal måles til 0.
Pluggledninger lager du selv av ledning med kobbertråd. Plugger kan være litt værre å få tak i, men de finnes.
Hjelper ikke dette, så kan vi gå videre. Dette er som du skjønner ikke lett
Ta å ohme ledningene. Er de over 1 kOhm må de byttes. Pluggene skal måles til 0.
Pluggledninger lager du selv av ledning med kobbertråd. Plugger kan være litt værre å få tak i, men de finnes.
Hjelper ikke dette, så kan vi gå videre. Dette er som du skjønner ikke lett
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Skjønner dette er kompliserte greier
Men ikke umulig med god hjelp! Takk så langt!
Hvor kan jeg få tak i kabel. Er disse pluggene hos jørgenrud ok? Tenkte å bytte uansett...
Men ikke umulig med god hjelp! Takk så langt!
Hvor kan jeg få tak i kabel. Er disse pluggene hos jørgenrud ok? Tenkte å bytte uansett...
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Vanskelig å se faktisk, men det går an å spørre om det er med eller uten motstand i pluggene. Pluggkabler får du hos Biltema, eller en bilrekvisitaforretning med respekt for seg selv. De selger kabler i metervis, kabelsko og hetter. Kan finne nummerne på Biltema om det er av interesse.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Tennkabel 35-2673(rød) 35-2675 (sort) 2 meter. Ikke kapp for lange for å ha nok. Legg sammen de du har. Er ofte den fra coilen til fordeler som blir for kort på duetten da motoren sitter lavere enn på PV.
Kabelsko (10stk)35-815
Kabelmuffer(10 stk) 35-2515
Tennplugghetter (4 stk) 57-001(rett) 57-000(bøyd) foretrekker rett.
Kabelsko (10stk)35-815
Kabelmuffer(10 stk) 35-2515
Tennplugghetter (4 stk) 57-001(rett) 57-000(bøyd) foretrekker rett.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Plugger du kan bruke er NGK B6HS eller BP6HS. Jeg mener at Denso sine heter W20FS-U (bilextra har hatt disse)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Takker så mye! Da blir det litt bestillinger her og der før noe mer blir gjort med motoren
Kabler med tilbehør fra biltema.
Litt knask, lyktebrønner mm. fra Jørgenrud
Plugger fra Thansen.
Pandemien herjer for fullt i distriktet så en må benytte klikk og hent
Kabler med tilbehør fra biltema.
Litt knask, lyktebrønner mm. fra Jørgenrud
Plugger fra Thansen.
Pandemien herjer for fullt i distriktet så en må benytte klikk og hent
Volvo Duett 210, 1961
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Denso er de pluggene jeg har best erfaring med når det er mager blanding som her. De er også billigere. Pandemien kjenner vi så alt for godt til. Hva skulle vi gjort uten internett??
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Volvo Duett 1961, B18.
Den tanken var pen!
Bensinen er nok "blandet" med vann. Kast den gamle suppa, rengjør tanken og fyll på ny bensin.
Bensinen er nok "blandet" med vann. Kast den gamle suppa, rengjør tanken og fyll på ny bensin.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen