Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
ola.ora@gmail.com
Posts: 14
Joined: Tue 18 Feb 2020 16:28

Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil

Post by ola.ora@gmail.com »

Supert! Da har jeg to alternativer :D
ola.ora@gmail.com
Posts: 14
Joined: Tue 18 Feb 2020 16:28

Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil

Post by ola.ora@gmail.com »

Mekking har vært noe tilsidesatt på grunn av trefelling og rydding på tomta. Men omsider er bakakselen klar, med nye lagre og bremser. Tror jeg fikk brukbar lett gange med minimalt slakk med de shimsene jeg hadde tilgjengelig.

Forakslingen er også nesten klar, men styresnekka av merke Ross viser seg å være i elendig forfatning. Den lugger på midten, og er såpass lekk at den sikkert har gått tørr for olje i perioder. Har prøvd å stappe den full av snekkegrease, men fortsatt er den ugrei i midtstilling. Det fulgte med en annen snekke av fabrikat ZF, sikkert fra en nyere PV. Den virker å være i god stand, men dessverre er boltefestene forskjellig slik at man da antagelig må sveise nye forsterkningsplater på rammevangen. Har derfor lagt ut et søk her på forumet etter en brukbar Ross-snekke, kan selvsagt bytte med ZFsnekka om ønskelig. Noen som har en liggende?
Ross styresnekke
Ross styresnekke
IMG_20200331_114808.jpg
Har handlet inn nye bremserør, men er fortsatt noe usikker på hvordan disse skal trekkes. Spesielt gjelder dette til forbremser, spesielt hvor rør til HF skal gå. Skal det trekkes gjennom traversen under motoren? Jeg er også usikker på hvor røret bakover skal gå, det kan se ut som om det skal gå i tunnelen for kardangaksel? Om noen har tips/gode bilder hadde det vært supert!

Etter dette gjenstår stort sett mange timer med sliping og sparkling før jeg kan bestille time på lakkeringsverksted.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil

Post by Reodor57 »

Bremserør til HF går gjennom traversen og bremserør bakover går i tunellen sammen med bensinrøret. Det er likt på alle PVne.
Har du forsøkt å slakke litt på strammingen på snekka? Rattet har omtrent null slakk på midten, men en god del mot ytterkant. Som regel blir disse strammet for mye.
Føring fra master og inn i travers
Føring fra master og inn i travers
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
ola.ora@gmail.com
Posts: 14
Joined: Tue 18 Feb 2020 16:28

Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil

Post by ola.ora@gmail.com »

Tusen takk for flott bilde, det forklarer det meste!

Har tenkt på at den kan være strammet for mye, skal gjøre et forsøk og se om det hjelper noe.
ola.ora@gmail.com
Posts: 14
Joined: Tue 18 Feb 2020 16:28

Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil

Post by ola.ora@gmail.com »

Da er bremserør på plass, gikk lettere enn jeg trodde.
IMG_20200401_161725.jpg
IMG_20200401_161714.jpg
IMG_20200401_161700.jpg
IMG_20200401_161640.jpg
Har bestilt ny pakke fra Jørgenrud. Tror de gjør vesentlig bedre butikk enn meg på dette prosjektet, men det har ellers aldri vært hensikten fra min side :-). Når den har kommet frem kan jeg fylle bremsevæske og teste systemet før jeg monterer hjul og sliper ferdig, noe som kommer til å ta en god del tid.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil

Post by 445 »

Dette blir nydelig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil

Post by Siffen »

Dette blir jo strålende :D

Jeg ser på det nest siste bildet at opplagringen for clutch overføringen er veldig slitt, dette bør du ordne på en eller annen måte ellers vil kanskje ikke clutchen løse ut skikkelig. Normalt vil selve akslingen også være slitt slik at den bør byttes eller sveises i for å få tilstrekkelig vandring.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
ola.ora@gmail.com
Posts: 14
Joined: Tue 18 Feb 2020 16:28

Re: Olas PV 444ES -53, tidligere Påls bil

Post by ola.ora@gmail.com »

Det har du jaggu rett i, jeg lurte litt på fasongen på dette hullet og ser nå at det skyldes slitasje over lang tid. Tappen er ikke så ille, så jeg fant en skive som ble borret opp til 13mm og da blir det en passe tight pasning til tappen. Denne skiva tenker jeg å feste til godset med et par skruer eller en sveis, da burde det holde i nye 67 år :-)

IMG_20200402_143426.jpg

Et annet spørsmål: Har gått gjennom delelageret mange ganger nå, og jeg finner fortsatt ikke mutteren som fester rattet. Noen som har en ekstra som jeg kan kjøpe eller bytte til meg, har en del dubletter av forskjellig slag?
Post Reply