DanVans 1958 mod 444.
Re: DanVans 1958 mod 444. Nysydd interiør!
Dette blir jo flott, skal du trekke det på setene selv? Har du bilde av dørtrekkene også?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: DanVans 1958 mod 444. Nysydd interiør!
Skal trekke det på setene selv ja.
Skal få knipset et bilde av dørtrekkene også. De er samme som setetrekkene - Skinn i bunn og topp, med en stripe stoff i midten, bare horisontalt.
Ellers har jeg bestilt nytt teppe også, som kommer i løpet av uken. Reiser til Jørgenrud og handler ny papp om en liten stund, slik at alt blir nytt. Tenker å male pappen i fotbrønnene i samme rødfarge som teppet og setene.
Skal få knipset et bilde av dørtrekkene også. De er samme som setetrekkene - Skinn i bunn og topp, med en stripe stoff i midten, bare horisontalt.
Ellers har jeg bestilt nytt teppe også, som kommer i løpet av uken. Reiser til Jørgenrud og handler ny papp om en liten stund, slik at alt blir nytt. Tenker å male pappen i fotbrønnene i samme rødfarge som teppet og setene.
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Nysydd interiør!
Nytt teppe ankommet.
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Nysydd interiør!
Hei igjen godtfolk!
PVen har stått lagret innendørs helt siden begynnelsen av oktober, og jeg har ikke vært der nede i særlig stor grad. Fikk vårt første barn i slutten av desember, så dagene er fulle for å si det mildt. Dro ned med nytoppet batteri, og bilen fyra med det samme! To runder på starteren og vi var i gang!
Har skjønt at dersom jeg skal ha noen som helst mulighet for å få brukt bilen noe i år, så må jeg roe ned litt på prosjektene. Må ta unna litt forefallende, men utover det skal den få være kjørbar. Får bare leve med at den lekker litt her og der.
Som dere ser i tråden kjøpte jeg nye setetrekk i fjor høst. Min bil har 444 bakseter og 544 framstoler. Det ble selvfølgelig tull hos skredderen, som sydde alt til 544. Det var litt nedtur, men jeg får selvfølgelig nytt vederlagsfritt, men coronaen gjør jo at det tar litt tid. Jeg har jo satt i de blå baksetene, og trakk de bare om i røde fleecepledd fra europris for at de ikke skulle se så rare ut.
Så var det å gå i gang med armlenene:
Reiste så på Jørgenrud og hentet mye rart. Diverse dekaler, pakningssett til girkasse og diverse annet. Bla. ny papp og ny hattehylle.
Pappen var jo mørkegrønn nærmest, samme med pappen til sidene, så jeg tok frem rulla og malte alt rødt.
Videre var det å trekke sidedekslene bak:
Gikk videre på dørsidene:
Videre gikk turen over på setene. Under de blå aftermarked setetrekkene var ikke stolene alkurat i form:
En ferdig, one more to go!
To ferdig:
Så var det å rive ut de gamle mattene som egentlig var fra en 544. De var mildt sagt morkne.
Teppene fra VP er OK, men synes det var litt vel mye tilpasninger som måtte gjøres med isolasjonen. Jaja, ble bra til slutt!
Fikset litt annet småtteri:
Nye dørhåndtak:
Så får vi se om jeg orker å gjøre noe mer med den i påsken.
PVen har stått lagret innendørs helt siden begynnelsen av oktober, og jeg har ikke vært der nede i særlig stor grad. Fikk vårt første barn i slutten av desember, så dagene er fulle for å si det mildt. Dro ned med nytoppet batteri, og bilen fyra med det samme! To runder på starteren og vi var i gang!
Har skjønt at dersom jeg skal ha noen som helst mulighet for å få brukt bilen noe i år, så må jeg roe ned litt på prosjektene. Må ta unna litt forefallende, men utover det skal den få være kjørbar. Får bare leve med at den lekker litt her og der.
Som dere ser i tråden kjøpte jeg nye setetrekk i fjor høst. Min bil har 444 bakseter og 544 framstoler. Det ble selvfølgelig tull hos skredderen, som sydde alt til 544. Det var litt nedtur, men jeg får selvfølgelig nytt vederlagsfritt, men coronaen gjør jo at det tar litt tid. Jeg har jo satt i de blå baksetene, og trakk de bare om i røde fleecepledd fra europris for at de ikke skulle se så rare ut.
Så var det å gå i gang med armlenene:
Reiste så på Jørgenrud og hentet mye rart. Diverse dekaler, pakningssett til girkasse og diverse annet. Bla. ny papp og ny hattehylle.
Pappen var jo mørkegrønn nærmest, samme med pappen til sidene, så jeg tok frem rulla og malte alt rødt.
Videre var det å trekke sidedekslene bak:
Gikk videre på dørsidene:
Videre gikk turen over på setene. Under de blå aftermarked setetrekkene var ikke stolene alkurat i form:
En ferdig, one more to go!
To ferdig:
Så var det å rive ut de gamle mattene som egentlig var fra en 544. De var mildt sagt morkne.
Teppene fra VP er OK, men synes det var litt vel mye tilpasninger som måtte gjøres med isolasjonen. Jaja, ble bra til slutt!
Fikset litt annet småtteri:
Nye dørhåndtak:
Så får vi se om jeg orker å gjøre noe mer med den i påsken.
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Dette blir jo veldig bra, kjekt når alt blir nytt . Den grønne pappen er ikke noe fin nei, litt merkelig at de ikke kunne få litt bedre treff på dette, men det er jo enkelt å rulle på slik du har gjort. Ser forøvrig du har litt utvidete "rettigheter" i forhold til innearbeid enn det jeg har .
Lykke til videre og god Påske!
Lykke til videre og god Påske!
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Takk for det, og i like måte Siffen!
Ja, med den pappen skjønner jeg ikke helt greia. Er det noen som er laget med slik farge? Det må vel være noen veldig gamle i såfall.
En annen til ting som irrirerte meg litt hos VP nå var teppet. 444 er jo laget i 196 000 eksemplarer, hvor 191 000 er med gulvstående gasspedal. Hvorfor har da VP laget teppet til 444 for hengende gasspedal som kun er kompatibelt med 5 000 biler.
En annen trivelig sak: min bil er lakket i 1982. Gamlefar som hadde den da blanda lakken selv, så den ble en anelse mørkere enn den originale 48 gyllenbeige. Jeg synes gamlefars farge faktisk er finere, men det er liksom ikke noe man finner noe sted, og jeg skulle gjerne hatt en lakkstift til den. Dro på Bilxtra i Fredrikstad, og der hadde de skanner! Den traff faktisk 100% til tross for hjemmelaget farge!
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Ja, med den pappen skjønner jeg ikke helt greia. Er det noen som er laget med slik farge? Det må vel være noen veldig gamle i såfall.
En annen til ting som irrirerte meg litt hos VP nå var teppet. 444 er jo laget i 196 000 eksemplarer, hvor 191 000 er med gulvstående gasspedal. Hvorfor har da VP laget teppet til 444 for hengende gasspedal som kun er kompatibelt med 5 000 biler.
En annen trivelig sak: min bil er lakket i 1982. Gamlefar som hadde den da blanda lakken selv, så den ble en anelse mørkere enn den originale 48 gyllenbeige. Jeg synes gamlefars farge faktisk er finere, men det er liksom ikke noe man finner noe sted, og jeg skulle gjerne hatt en lakkstift til den. Dro på Bilxtra i Fredrikstad, og der hadde de skanner! Den traff faktisk 100% til tross for hjemmelaget farge!
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Hei. Når det gjelder tepper så er det vel sånn at ingen ble laget med teppegulv, men de aller fleste er laget med hengende gasspedal da det er like matter på 444 og 544. Faktisk også på Duett fra 1958 og helt til 1969. Så der ligger nok grunnen til valget på utførelsen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Tja, det er ulikt delenr på teppene til 444 og 544 på VP, så da forventer i alle fall jeg å få noe som er laget for å passe i min bil med gulvmontert pedal.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Tenker å ta bagasjerommet i løpet av sommeren. Er noe overflaterust to steder på gulvet. Tenkte å slipe ned, male et lag med owatrol, for så bruke Arcanol som toppstrøk. Noen som har formeninger om dette? Tror bagasjerommet hadde blitt fint i svart på innsiden. Ny papp må jeg også få tak i da.
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Jeg har brukt Arcanol med 30-40 % Owatrol som grunnstrøk, deretter ett strøk til med samme men med 20 % Owatrol. Bengalakk med 10 % Owatrol som dekkstrøk. Owatrolen gjør at det flyter bedre og penselstrøkene forsvinner stort sett.
Nå har riktignok ikke min bil vært ute ennå , men det virker som dette skal fungere bra, er veldig sterk mekanisk når det har tørket en stund.
Nå har riktignok ikke min bil vært ute ennå , men det virker som dette skal fungere bra, er veldig sterk mekanisk når det har tørket en stund.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Takk for nyttig svar Siffen! Det skal jeg prøve. Beige inni bagasjerommet ser ikke bra ut etter hvert.Siffen wrote:Jeg har brukt Arcanol med 30-40 % Owatrol som grunnstrøk, deretter ett strøk til med samme men med 20 % Owatrol. Bengalakk med 10 % Owatrol som dekkstrøk. Owatrolen gjør at det flyter bedre og penselstrøkene forsvinner stort sett.
Nå har riktignok ikke min bil vært ute ennå , men det virker som dette skal fungere bra, er veldig sterk mekanisk når det har tørket en stund.
Hyggelig at noen følger med i denne tråden, selv om det ikke skjer så veldig mye spennnende her.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Jeg bruker samme oppskrift som Siffen, og det fungerer strålende. Duetten min er like fin nå etter 8 år. Trenger bare å få bort løs rust først med en stålbørste. Owatrolen fester bedre på rust enn blank plate også. Bare husk at første strøket tørker seint!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Det er ganske mange som følger med, men noen av oss er trege til å svare eller legge inn kommentarer.
Får varsling om hvert innlegg på Tapatalk, og leser det stort sett umiddelbart.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Fått leid med en liten garasje for ren oppbevaring på sommeren.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Det var en tidsriktig garasje til den bilen! Jordgulv og vippeport
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen