DanVans 1958 mod 444.

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Hva tror folk om denne komboen med seter på min PV, bare at det hvite blir beige i stedet? Skal ha rødt teppe og alt sammen. Evnt om jeg bare skulle hatt helrøde seter og dørtrekk. :?: :lol: :lol:

Image
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by 445 »

Jeg har kombinasjonen rødt og grått og er veldig fornøyd med det.
Hvitt blir fort møkkete.
Har du plata på torpedoveggen så står "klädsel"-koden der, altså hva det var originalt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

445 wrote:Jeg har kombinasjonen rødt og grått og er veldig fornøyd med det.
Hvitt blir fort møkkete.
Har du plata på torpedoveggen så står "klädsel"-koden der, altså hva det var originalt.
Jeg er egentlig ikke så opptatt av hva det var originalt der, jeg vil heller ha den sånn at jeg opplever at den er fin innvendig. :)

På klädsel står det ingenting. :) Det er bare helt blankt:

Image

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Reodor57 »

Hei. Etter hva jeg har lest meg til var det to interiørkoder som var vanlige med denne gyllenbeige fargen. Det var 11-129 og 15-133. Omtalen av hvordan de ser ut kan du finne på hjemmesiden til pvklubben.no se på fargerkoder øverst over bildene av de forskjellige modellene. Du skal også finne dette på VP/Jørgenrud sine sider.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Ja, det har jeg sett. :)

Som sagt, for min del blir bilen litt "døll" med alt interiør i beige. Jeg kunne godt tenkt meg å fått den litt sprekere med rødt skinn, røde tepper og rød hattehylle.

Det frisker den liksom opp litt. :) I og med at forhandleren bygde den om til 544 lykter i 58, så er den jo ikke original som en 58 modell 444, og da kan jeg også ta meg større friheter når det kommer til f. Eks interiørfarge. Tror knallrødt helskinn, med rødt teppe og røde dørsider kan bli skikkelig kult sammen med den beige fargen. :)

Bilen har jo nytt inntertak, så interiørmessig tror jeg den kan bli veldig bra. :)


- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Reodor57 »

Det er viktig å få bilen slik en ønsker den selv, ikke nødvendigvis slik den kom fra fabrikken. Baklys fra 544 er jo et stort fremskritt. De små på 57 modellen synes jo nesten ikke. Om du skulle ønske deg litt mer spenning i hverdagen, så har jeg nye 6 volts vekselstrømdynamoer på lager enn så lenge. De lader fra tomgang så batteriet vil alltid være toppladet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Kanskje det er aktuelt ja :) Hva er ladespenningen på disse som er 6V? Vet at 14,4-14,6 er ideelt på 12v, men aner jo ikke hva som er vanlig her. :)

Fronten begynner å bli bra. Fikk hentet deler fra VP i dag. Alt med oppgradering av bremsene tar jeg til våren.

Med lyktecapsene måtte jeg bare sette på. Synes de gir en morsom og tidsriktig vri på fronten. :)

Image

Også litt kult at bruksbilen er på dagen 60 år yngre enn PVen. Pven er regga første gang 05.07.58, mens Ioniqen henta jeg 05.07.18. ImageImageImage


Image

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Reodor57 »

Ladespenningen blir da halvparten 7,2-7,3 volt.
Tidsriktige øyelokk er nok litt feil å kalle de. De har aldri vært lovlige da de står ut som kniver. Men, de er lov å selge.. Så blir en bedt om å ta de av i en kontroll, så er det bare å finne frem skrutrekkeren med en gang.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by 445 »

Gøy med 60 års aldersforskjell. PV’n er laget for å vare. Den kan repareres og deler lages fortsatt. Elbilen er antagelig verdiløs/ubrukelig om 12–15 år. Jeg vet hvilken av bilene som jeg vil kalle miljøbil 😇
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Jaja, blir man bedt om å ta de av er jo det en 20 sekunders operasjon. De får stå på så lenge de får lov :)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Hvis noen har sikkerhetsbelter til salgs, er jeg interessert. Både foran og bak.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Så var sesongen over for denne gang. Bilen er kjørt på vinterlagring. Det var trist! Men nå er nytt interiør på vei, og jeg gleder meg til våren!

Image

Image

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by 445 »

Det ser ut til å være et fint vinter-hi.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Ja, tror den vil få seg en fin vinter der inne. :)

Hva slags girkasse sitter i min bil? H et eller annet? Chassis: 1882xx. Må få bestilt ny speedometerwire og pakningssett til girkassa. Er det noe typisk sted disse pleier å lekke girolje? Er vel korkpakning på lokket på disse kanskje.



Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Reodor57 »

B16 motor 3 trinn med usynkronisert 1 gir betyr en H6. B16 med 4 trinn M4. Det kan også være en M40 med 4 trinn, men det er mer sjelden da disse først kom på de siste 544 utgavene med B16. Grønn girkasse er normalt en H6 på disse årsmodellene. Tettinger er kun på utgående aksel. M40 har også på inngående. Er papirpakninger på girkasse. Husk pakningslim IKKE SILIKON.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply