DanVans 1958 mod 444.

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Forskningsprosjektet ny forgasser har også fortsatt. Image

I dag fikk jeg bilen til i gå helt jevnt ved bruk av choken. Kjørte den da til den var varm og gikk som den skulle, og kjørte hjem og tok av luftfilterkolben for å se spjeldets posisjon:

Image

Der går den helt ålreit. Spjeldet beveger seg jo fra jeg drar i chokekabelen, så choken står jo noe på her.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by 445 »

Det virker som den får litt for mager blanding. Har du sjekket om den suger falsk luft et sted? Enten ved forgasserfoten eller pakning innsugsmanifold?
Den raskeste måten å sjekke på er å kjøpe en sprayboks med startgass og spraye der du mistenker falsk luft. Øker turtallet har du funnet kilden....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Jeg mistenker falsk luft ja. Har ikke kommer så langt enda. Dag to med pappaperm er ikke til å spøke med. Jeg har også måttet flytte bilen til mine svigerforeldre et stykke unna, pga renovering av garasjene der den stod, så nå er det en halvtimes tid å kjøre for å komme til den sammenliknet med før, så da blir det å forske litt på det en av dagene.

Forøvrig må det nok til med ny radiator på nyåret. Den gamle er reparert på toppen, men reparasjonen har begynt å sprekke, så jeg tror nok den blir kassert. Er litt i tvil om jeg skal kjøpe en ny eller en brukt, da gamle radiatorer som har stått ubrukt lenge fort kan være både tette og med dårlig sirkulasjon, og samtidig være ømfientlige for oppvarming og avkjøling.

Hos Jørgenrud koster jo en B16 radiator 6000,- så det utgår. Den er noe rimeligere i Sverige. Kommer på ca 4 000 ferdig på Post restante. Tenker da å koste på meg en langhelg i Göteborg med familien, så kan vi ta med alt lovlig inn til Norge.



- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Reodor57 »

Er litt undrende til dette. Dette er slik forgasseren oppfører seg dersom det er for lite motstand i luftfilteret. Se inn i luftfilteret der det festes til forgasseren. Er det et rør der med mange små hull i? Mangler dette vil forgasseren oppføre seg som vist. Det skal heller ikke være hull i veggen mellom stålfilteret og det store kammeret annet enn det som skal være inn til røret.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Siffen »

Har hatt litt lignende symptomer i sommer og har testet med startgass uten å finne noe lekkasje. Har eksperimentert litt med lavere og høyere flottørnivå ved å endre tykkeelse på aluminiumspakningen på flottørventilen. Ved lavt flottørnivå må choken være på ganske lenge etter start og fuskingen er verre. Ved litt høyere nivå enn normalt er fuskingen stort sett borte og motoren starter uten choke. Mulig at dette kan komme av unøyaktig flottør. Pluggene er ganske lyse, muligens fortsatt for lyse.

IMG_20200831_190726880.jpg

Dette er Biltema plugger, men har sene byttet til NGK uten at noe endret seg. Slik at min erfaring er at litt høyere flottørnivå gir bedre gange, må selvfølgelig ikke bli for høyt slik at det flommer over ved stans og varm motor.

En annen ting jeg opplevde i sommer var at jeg flere ganger fikk motorfusk på et spesielt sted i et kryss (rundkjøring). Når jeg sjekker dette ser det ut til at det kan være en stor trafo for bybanen i Bergen. Motoren gik ikke på tomgang og måtte holdes i gang med choke, litt oppi veien var alt ok igjen. Innbiller meg at det var kraftig elektrisk felt som gjorde det
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Reodor57 »

Ser ut til at du også kan slite litt med en slitt fordeler. Du har ikke likt tenningstidspunkt på alle sylinderne. Den til venstre er alt for tidlig og den nest borterst til høyre er for sen. Ellers er den ikke alt for mager. Jeg har hatt god erfaring med Denso-U plugger uten motstand til mager blanding. Mulig en bør gå opp til 102 dyse på hoveddysa, da etanol i bensinen gir den mindre energi enn før. Dagens blyfrie bensin gir ikke det brune belegget en hadde før..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Skal forske på luftfilterboksen i morgen, og dertilhørende lekkasjesøking.

Her forleden hentet jeg en brukt radiator som måtte til fordi den gamle har sprekt i en gammel reparasjon i toppen.

Mattet den ned og ga den et lite strøk med radiatorlakk fra Gasolin. Ble ganske bra. Klinte til med et nytt lokk fra Jørgenrud, da jeg måtte dit allikevel for å hente nye avstandsstykket til panseret.

Image

Så har jeg holdt på med et lite sideprosjekt i sommer. Kjøpte en 2000 modell Honda VFR800 Interceptor som trengte litt kjærleik. Nå er den ferdig og ser ut som den er (nesten) ny! Image

Image

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by 445 »

Radiatoren ble pen. Hvis den også er tett (altså ikke lekker) så er det jo bare tut og kjør!

Sykkelen ser fin ut. Disse Hondaene er vel nesten like slitesterke som PV?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

445 wrote: Mon 14 Sep 2020 07:46 Radiatoren ble pen. Hvis den også er tett (altså ikke lekker) så er det jo bare tut og kjør!

Sykkelen ser fin ut. Disse Hondaene er vel nesten like slitesterke som PV?
Det stemmer bra det. Honda hadde litt motorproblemer med sistegenerasjon VFR750, så de overdimmensjonerte motoren på førstegenerasjon VFR800(98-01) noe helt vannvittig. Denne motoren er kåret til den mest pålitelige motorsykkelmotoren som noensinne er laget. De tåler vannvittig med kilometer. Denne har bare gått 40 000, så den har mye igjen. Herlig lyd i disse V4 motorene.
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Så får man oppdatere litt igjen. :)

Ting har ikke gått helt etter planen i det siste. Den nye/brukte radiatoren jeg kjøpte var lekk. Det var kjedelig, for hadde troa på den. Har funnet ut at Radiatorservice på Sofiemyr antageligvis kan reparere min for 1000,- og da kan jeg bare matte den og gi den et strøk med radiatorlakk, så er vi litt mer gående. Får ta det til våren. :)

Ellers har jeg slitt med at strømpa rundt chokewiren har vært dårlig. Den hadde delt seg flere plasser, slik at selv om jeg dyttet inn knotten i bilen, så var det lite virkning frem til mekanismen på forgasseren. Å bytte dette var en møkkajobb for å si det pent. Instrumenthuset måtte ut, og det er et utrolig knot i 444, spesielt for oss som ikke har barnehender. :) Selve wiren ser ikke ut til å være utskiftbar på 444. Det sitter inn på baksiden av knotten uten ar det er noe sted å komme til for å få wiren løs fra knotten. Heldigvis var min wire hel og fin. Chokewiren til enkeltforgasser fra Jørgenrud passer ikke på 444 i alle fall. Den er altfor lang, og innfestningen mot knotten er helt annerledes. Strømpa er jo festet ved at den går inn i en liten messinghylse på knotten og messingen er klemt rundt. På min var heldigvis klemmepunktet litt opp på hylsa, så jeg klarte å få dratt ut den gamle, og skjøvet hylsa fra den nye kabelen opp, og klemt rundt litt lenger ned. Den nye strømpa var jo mye lenger enn den gamle, og jeg var så dum at jeg ikke målte først. Så da ble det jo en lek med å finne enden på chockewireren inne i strømpa. Kunne ikke klippe den for kort heller, for den må jo ha rett lengde til forgasserfoten. Den gamle hadde jo strukket seg etter jeg hadde revet og slitt i den for å få den av, så den kunne ikke brukes som mal. Men det gikk til slutt, og da føltes choken som ny. :)

Ble riktig så fint med nylakkert toppdeksel samt nylakkert radiator (selv om jeg foreløpig må kjøre med den gamle ulakkerte) og nytt lokk.

Image

Hentet ny pakning til påfyllingslokket og ny korkpakning til topplokket nå på fredag. Det renner på torpedosiden av blokka under kjøring fordi korkpakningen er helt ferdig.

Er det noen der ute som vet om noen har laget sett for pakninger til B16 som ikke er kork?

Ellers har jeg fått satt på et N-merke på bakfangeren i tidsriktig stil. Synes det gjorde seg. :)

Image
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Handleliste for neste sesong er foreløpig som følger:
- Nye støtdempere rundt hele
- Nye gummimatter til å ha over de røde teppene på gulvet
- Sikkert noen annet moro som går i stykker også. :)

Tar bagasjerommet neste år, og tar det bittelille rusthullet i bunnen av reservehjulsbrønnen da. Så snakker vi! :)
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Reodor57 »

Har spurt om noen lager gummipakning som en får til B18/20, men fått nei på det. Trikset da med toppdekselpakningen er å legge den i lunkent vann en halv time før montering. Da sveller den og former seg bedre til undelaget. Den vil da forhåpentligvids bli tett.
Er du sikker på at hullet i bunnen av reservehjulsvrønnen er rusthull? Skal være hull der for å slippe ut fuktighet om en setter inn en hjul som er vått. I tillegg er det en grei drenering om pakningen og gjennomføringer i baklokket ikke er tette.
Ellers ser jeg at det pyntes og males/lakkes :-). Blir bra det :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Reodor57 wrote:Har spurt om noen lager gummipakning som en får til B18/20, men fått nei på det. Trikset da med toppdekselpakningen er å legge den i lunkent vann en halv time før montering. Da sveller den og former seg bedre til undelaget. Den vil da forhåpentligvids bli tett.
Er du sikker på at hullet i bunnen av reservehjulsvrønnen er rusthull? Skal være hull der for å slippe ut fuktighet om en setter inn en hjul som er vått. I tillegg er det en grei drenering om pakningen og gjennomføringer i baklokket ikke er tette.
Ellers ser jeg at det pyntes og males/lakkes :-). Blir bra det :-)
Ja, det er et rusthull like bortenfor dreneringshullet. Image

Takk for det, må jo gjøre det levelig her.

Ser ut til at jeg har funnet et bra ratt fra Danmark. Det blir nok bra. :)




Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Reodor57 »

Etter helgens smøretreff i Oslo og Akershusavdelingen, tror jeg vi fant hovedårsaken til at det lugget litt. Antagelig har motoren fått seg en overhaling, og lett trimming som har medført at den krever det lille ekstra. Dette tror jeg vi fikk fikset med å sette inn en strupedyse fra en VN36. Dette er en dyse som ikke finnes i VN34, men hullet med gjenger er der. Denne dysen er det dessverre ikke ens størrelse på, slik at en kan få samme effekt ved å "rappe" denne fra en VN36 en har liggende. De fleste av disse dysene er for store. Kjøper en ny fra VP er disse litt mindre :-). Du kan vel bekrefte om det virker DanVan.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Reodor57 wrote:Etter helgens smøretreff i Oslo og Akershusavdelingen, tror jeg vi fant hovedårsaken til at det lugget litt. Antagelig har motoren fått seg en overhaling, og lett trimming som har medført at den krever det lille ekstra. Dette tror jeg vi fikk fikset med å sette inn en strupedyse fra en VN36. Dette er en dyse som ikke finnes i VN34, men hullet med gjenger er der. Denne dysen er det dessverre ikke ens størrelse på, slik at en kan få samme effekt ved å "rappe" denne fra en VN36 en har liggende. De fleste av disse dysene er for store. Kjøper en ny fra VP er disse litt mindre :-). Du kan vel bekrefte om det virker DanVan.
Det virker mye bedre i alle fall! Image Vi snakket vel i går om å lure oss opp på en 102 dyse, så da tror jeg den blir plettfri. Nå er det bare såvidt den sliter.


Ellers har det jo som Reodor57 skrev vært smøretreff, hvor jeg fikk deltatt og stiftet mange hyggelige nye bekjentskaper.

Ble en smørerunde, samt olje og filterskift. Fikk også forsket litt videre på hvorfor jeg har så enormt romling fra panseret. 445 og jeg holdt på en times tid med panserjustering, men det ble ikke noe bedre. Kjørte hjem og tenkte at jeg får finne ut av det til våren.

Mandag 05.10.20 var det påtide å kjøre bilen til vinterlagring. Ga den derfor en grundig vask utvendig og innvendig og gjorde den klar for vinteren.

Plutselig kjente jeg lukten av bensin, og at det plutselig lakk fra skjøten mellom bensinrøret fra pumpa og messingvinkelen som går inn på forgasseren.


Skrudde opp, og så at gjengene på messingvinkelen var helt ødelagte. Saumfarte røret og oppdaget da at det hadde gnisset mot tverrbjelken under panseret. Jeg merket at romlelyden kom etter vi skiftet forgasseren. Røret har derfor fått belastningen av panseret, som igjen har ødelagt messinggjengene. Ikke rart det dura i hele bilen.

Jaja, så stod jeg der med en lekk bil, som plutselig ikke var kjørbar. Skulle leveres på vinterlagring om tre timer. Prøvde å finne noen firma som kunne gjenge et messingstykke med en tapp så jeg kunne kutte røret litt over pumpa og få på en ordentlig drivstoffslange. Så sent på ettermiddagen var det bare å glemme.

Messingvinkelen var jo ødelagt uansett, så tok dremelen og vernebrillene på, og fikk frest bort alle gjengene på den siden som var ødelagt. Freste den ned slik at den fikk lik ytre diameter som røret (8mm) og reiste på Thansen og kjøpte drivstoffslange med innvendig diameter på 8mm. Brukte bare en liten rørkutter og fikk delt røret så det ble bra. Så fikk jeg levert den på vinterlagring innen riktig tid, så vi ble riktig fornøyde. La bare slangen rett over topplokket nå, men skal legge den i originalrute mellom toppdeksel og termostathuset når våren kommer.


Er det forøvrig noen som vet om noen firma som er forsikringsgodkjente og kan bytte begge frontvinduene på 444? Mine har fått endel steinsprut og bør byttes, har jo dette inkl. i forsikringen min. :)

Bilde fra smøretreff og provisorisk drivstoffslange.

Image

Image





Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Post Reply