DanVans 1958 mod 444.

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Nyoverhalt kingbolt hentet hos 445, så da er det bare å få byttet Image

Ellers har PVen fungert strålende i sommer. Litt oljelekkasje å se til, og nye bakdempere, så hjelper det Image

Image

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by 445 »

Der ser det ut som om PV’n trives godt!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Den har gått daglig hele ferien, så det har vært veldig bra. Koser meg.

Nå mister jeg dessverre garasjen jeg har leid fra 1. September, da de skal rives og bygges nye. De nye blir nok større, og da får jo folk plass til moderne biler der, og vil ha dem selv.

Ser også prisen der jeg har vinterlagret de siste årene har steget med nesten 50%, så har sendt litt forespørsler rundt om, så får vi se.

Blir nok tidlig inn på lager i år tror jeg, da jeg skal ha farspermisjon fra 1. september, og jeg vil ikke ha bilen stående ute i høststormene.

Det har jo uansett vært en trivelig sesong med mye kjøring. Har jo brukt den støtt siden begynnelsen av april, og det føles ikke lenge siden. Gått ca 1000km i måneden.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Da er omsider overhalt spindel med ny kingbolt montert. Det gikk ikke akkurat på skinner. :)

Alt det gamle løsnet lett, og jeg fikk tatt det av i en fei. Problemet kom da jeg skulle stramme skruen på øvre del av spindelen som holder rundt foringen til øvre bærearm. Skrudde for hånd og den knakk plutselig bare rett av. Så da var det fem med drill og borr og borre ut skruen. Den er jo ganske lang, så det ble en ganske krevende operasjon. Kjørte en 5cm M10 mellom med sprengskive og mutter på andre enden. Fant også ut at høyre styrestag er 110% ferdig, så må svinge innom Jørgenrud på vei til jobb etterpå og få med meg et nytt. De hadde heldigvis en igjen. :) Så nå nærmer det seg veldig! :)

Blir nye dempere rund baut til våren, for de som satt der nå har også gjort sitt. :) Greit å ha noe å pusle med til våren også.
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by 445 »

Hørtes ut som en langtekkelig jobb. Gamle skruer er lunefulle, for man kan jo ikke alltid se på dem om de har vært overtrukket tidligere.
Godt at du fant feilen med styrestaget. Bra å få skiftet før det blir altfor slarkete!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

445 wrote:Hørtes ut som en langtekkelig jobb. Gamle skruer er lunefulle, for man kan jo ikke alltid se på dem om de har vært overtrukket tidligere.
Godt at du fant feilen med styrestaget. Bra å få skiftet før det blir altfor slarkete!
Jepp! Tenker jeg tar andre siden til våren. Den nye er jo i moderne utførelse, med låsemuttere og uten smørenipler, så jeg har troen på dem. Image

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Reodor57 »

DanVan wrote: Thu 13 Aug 2020 11:53 Skrudde for hånd og den knakk plutselig bare rett av.
UNF gjenger som det er på disse boltene er lett å dra til for hardt, og en overspenning en eller annen gang i tiden er vanskelig å oppdage som 445 påpeker. Heldigvis er de lette å skru ut igjen om hodet ryker av da de jo ikke er rustet fast. De går normalt lett ut om man borer en hull og bruke er en god gammeldags boltuttrekker, også kalt "grisepikk". Evt kan en slå inn et torx bits i hullet. Mer skal det ikke til. Det er ihvertfall et tips for ikke å "bore seg ihjel" :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Reodor57 wrote:
DanVan wrote: Thu 13 Aug 2020 11:53 Skrudde for hånd og den knakk plutselig bare rett av.
UNF gjenger som det er på disse boltene er lett å dra til for hardt, og en overspenning en eller annen gang i tiden er vanskelig å oppdage som 445 påpeker. Heldigvis er de lette å skru ut igjen om hodet ryker av da de jo ikke er rustet fast. De går normalt lett ut om man borer en hull og bruke er en god gammeldags boltuttrekker, også kalt "grisepikk". Evt kan en slå inn et torx bits i hullet. Mer skal det ikke til. Det er ihvertfall et tips for ikke å "bore seg ihjel" :-).
Alt det ble prøvd, men den satt plutselig dønn fast. Eneste som gikk var å dra frem borret. Var ikke snakk om med hverken grisepikk eller torx. Mistenker at gjengene innerst har vært dårlige.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

For en herlig gjeng det er i PV-klubben!

Var med på mitt første "arrangement" i klubben nå på torsdag. Det var en utrolig hyggelig opplevelse. Kjøretur fra Ramstadsletta, rundt i Bærum og ut på Hurumlandet. Opp Tanumbakkene med tre mann i bilen kjente jrg at det gikk tungt. Jeg har merket at bilen har gått litt tjukt, men den har vært grei å kjøre, og jeg har automatisk tenkt at den bare er så treig fordi den er gammel. Røk bra sort opp Tanumbakkene med 15% stigning.

Da vi stanset på Sem gjestegård kom 445 bort og sa at han mistenkte at bilen fikk litt mye. Forgasserdoktor Reodor57 kom også bort og konstaterte at den rant over.

Men hva gjorde vel det?

Reodor57 hadde selvfølgelig en nyoverhalt forgasser med seg i bilen. Da vi stanset sør for Nærsnes for litt mat, ble det brått også bytte av forgasser i strandkanten. I tillegg kom det litt regn, som gjorde det hele til en enda litt mer eksotisk opplevelse. Image Ny forgasser ble montert, og det ble plutselig oppdaget at luftfilteret mitt var uten innmat. Derfor gikk turen hjem til 445 etterpå for henting av innmat. På vei fra Nærsnes til 445 merket jeg at bilen sikkert hadde fått tilbake nærmere 20HK sammenliknet med tidligere. Nå kunne jeg holde følge med trafikken også i oppoverbakkene, med tre mann i bilen. Gleden var stor!

Nå må jeg bare en liten tur til Reodor57 for å få fintunet forgasseren, da den går noe magert på tomgang.

Jeg bøyer meg i støvet for disse to karene. Maken til triveligere folk skal man lete lenge etrer!

Image

Image

Image

Image

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Reodor57 »

Takk for hyggelig omtale. Vi har som motto at vi skal gjøre vårt for å holde disse koselige bilene på veien, og siden da forgassere både er et til tider utfordrene greie og et tydelig behov, så er det jo litt artig å holde på med på vinteren. Timelønna er vel nede i 50 øre enkelte ganger på vriene forgassere, men gleden er stor når vi får det til :-). Problemet med den nye er en av dyseventilene til akspumpa. De kan fungere greit når forgasseren blir testet, men når en får montert den etter en tids lagring i boks, så er den ikke bra lenger og lekker for mye. Bensinen går da til flottlrkammeret og ikke til motoren. Tar to tre minutter å fikse uten å ta forgasseren ut av bilen så det er jo noe :-). Vedr innmaten til luftfilteret, så har biltema olje på spray som du kan fukte stålullen med. Den er for motorsykkelfiltere. Møkka setter seg da i oljen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Supert det!

Jeg får svinge innom deg en dag i nærmeste fremtid før vinterlagring. Det hadde vært hyggelig å fått den helt på stell. Nå begynner det å bli bra med resten også.

Bilen gikk jo som et skudd! Ble jo nesten redd på vei tilbake fra Ramton Camping

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by 445 »

Bare pass på å ikke råkjøre gjennom Oslo. Har hørt at de har et påpasselig MC-politi....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

445 wrote: Sat 22 Aug 2020 16:54 Bare pass på å ikke råkjøre gjennom Oslo. Har hørt at de har et påpasselig MC-politi....
Ja, har hørt det samme selv. Spesielt en lang tynn mann som løper som en gasselle. Han vil jeg nødig få bry med :lol:
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Reodor57 »

DanVan wrote: Sat 22 Aug 2020 16:49 Jeg får svinge innom deg en dag i nærmeste fremtid før vinterlagring. Det hadde vært hyggelig å fått den helt på stell. Nå begynner det å bli bra med resten også.

Bilen gikk jo som et skudd! Ble jo nesten redd på vei tilbake fra Ramton Camping Image
Merket at det var liv i den ja der du lå bak meg. Ikke 1003 avstand der hele tiden nei hehe. B16 er en hyggelig motor, men den er kilen på riktig justering av forgasser og tenning. OG, den MÅ HA riktig luftfilter tilpasset forgasseren en bruker. Er den riktig justert drar den godt i bakkene, men det har sikkert også med å gjøre at en oppnår maks dreiemoment allerede ved 2000 omdreininger. Det er nok også grunnen til at 2.dre giret på tretrinnskassa blir kalt for "automaten".
Skifte dyse kan vi få til. Ser ut til at jeg skal jobbe på Ryen onsdager fremover, om det er lettere for deg. Send en PM så tar vi det derfra. Om det er lettere for deg holder det jo med å ta med flottørhuset. Det er jo separat fra forgasseren på disse og sitter i fire skruer...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Reodor57 wrote:
DanVan wrote: Sat 22 Aug 2020 16:49 Jeg får svinge innom deg en dag i nærmeste fremtid før vinterlagring. Det hadde vært hyggelig å fått den helt på stell. Nå begynner det å bli bra med resten også.

Bilen gikk jo som et skudd! Ble jo nesten redd på vei tilbake fra Ramton Camping Image
Merket at det var liv i den ja der du lå bak meg. Ikke 1003 avstand der hele tiden nei hehe. B16 er en hyggelig motor, men den er kilen på riktig justering av forgasser og tenning. OG, den MÅ HA riktig luftfilter tilpasset forgasseren en bruker. Er den riktig justert drar den godt i bakkene, men det har sikkert også med å gjøre at en oppnår maks dreiemoment allerede ved 2000 omdreininger. Det er nok også grunnen til at 2.dre giret på tretrinnskassa blir kalt for "automaten".
Skifte dyse kan vi få til. Ser ut til at jeg skal jobbe på Ryen onsdager fremover, om det er lettere for deg. Send en PM så tar vi det derfra. Om det er lettere for deg holder det jo med å ta med flottørhuset. Det er jo separat fra forgasseren på disse og sitter i fire skruer...
Sendte deg PM her forleden. Image Men vi sees jo hos 445 i morgen Image

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Post Reply