P44505 Langtidsprosjekt

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
P44505
Posts: 20
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by P44505 »

Da er det ferietid og mulighet til å endelig få tatt fatt på Volvoen igjen, først ut er å finne en ny motor da tidligere eier/er har satt i en B20 som jeg vil ha ut og få inn korrekt motor for bilen. Jeg trodde det skulle være en b18 i den orginalt men må si jeg ble litt usikker her jeg satt å leste meg litt opp på gamle volvoer, viss jeg ikke tar helt feil så ble B18 introdusert i 61 og da min er førstereg. i 58 så håper noen kan hjelpe meg litt med om det skal være en B16 da? B4b blir vel litt for gammelt da stoppet i 56 så da er vel jeg ute etter en B16 ? Og er det en B16A eller B16B ? Usikker på forskjellen og hva min bil kom orginalt med og må si at vegvesen registeret ikke er så mye hjelp i.
User avatar
445
Posts: 5988
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by 445 »

Godt at du er i gang igjen.
Din bil har originalt en B16A motor.
B16B er mer sportmotor med annen kam og doble forgassere.

Men, før du starter....
Hva står det i vognkortet?
Og ikke minst; Er alt konvertert til 12V i din bil?
B16 = 6V og B18/20 = 12V.
B16 er en betydelig svakere motor enn B18, så hvis bilen er godkjent med B18/20 og er bygget om til 12V ville jeg seriøst vurdert å beholde B18/20 og ikke sette inn B16.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
P44505
Posts: 20
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by P44505 »

Hehe i vognkortet mitt står det under motor/drivverk: 01 Bensin.
Det er av en eller annen grunn det eneste som står der. Viss jeg logger meg på nettet å sjekker der så står det akkurat samme :
Drivstoff:Bensin
Motorytelse/effekt:0 KW (0 HK)
Antall aksler:2
Antall aksler med drift:0

Å jeg vet ærligt talt ikke hva bilen er godkjent med siden det ikke står noen plass i vognkort eller systemet til vegvesen.
Å ja jeg går ut fra at det har blitt konvertert til 12V i bilen av tidligere eier, men saken med hele bilen er at det er ikke så mye som er gjort ordentligt eller pent gjort så ting er litt overalt. Tenkte derfor at når jeg først skulle ta bilen for meg så skulle jeg gjøre det skikkeligt, men viss jeg må tilbake til 6v på B16 så må alt kjøpes inn i tillegg til motor.
Lest litt rundt om å få B20 godkjent i bilen og det lar seg nok gjøre ,men det må noen med mere kunnskap til enn meg med tanke på at det må nytt bremsesystem over hele o.l. Kanksje sjekke hvordan det er med å få en B18 godkjent i den, men da forsvinner jo litt av sjarmen med en veteranbil igjen gjør det vel ? Dette er vel noe dere som kjører og har holdt på med dette en stund kan gi tilbakemelding på med B16 kontra B18/20
User avatar
445
Posts: 5988
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by 445 »

445 ble levert med B16, og den motoren ble også levert i de første versjonene av Duett 210. Deretter ble det B18.
Det spørs hva du vil med bilen. Skal den være så original som mulig er det B16 og 6V. Skal du ha en praktisk bil som holder lettere følge med dagens trafikk så gå for B18 og 12V.
Hadde jeg stått overfor dette valget nå med mer enn 25 års erfaring med Duett med B16, så hadde jeg nok gått for B18....
Misforstå meg rett, B16 er en trivelig motor, men det er mer kraft i en B18.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
P44505
Posts: 20
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by P44505 »

Takk for svar. Med en B18 med enkel forgasser kommer jeg vel på 75hk som er tillatt på bilen (grensen er 82hk viss jeg sjekket korrekt) uten at noe må oppgraderes også , så da blir det veien videre
User avatar
445
Posts: 5988
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by 445 »

Før du bestemmer deg endelig så ta en gjennomgang av det elektriske. Er ALT 12V? Vindusviskermotor, varmeapparatvifte, interiørlys, instrumentlys, horn etc.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
P44505
Posts: 20
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by P44505 »

Det meste slikt er ikke installert i bilen fra før så blir ikke noe problem , bare kjøpe inn passende til 12v når jeg kommer så langt
P44505
Posts: 20
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by P44505 »

Er det forresten noen som vet om noen som selger en overhalt B18 eller som gjør en slik jobb ? Husker det brukte være en som annonnserte slikt på Finn for en stund siden med nyoverhalte B16/18 motorer men finner ikke de lengre.
User avatar
445
Posts: 5988
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by 445 »

Vi er et par i Oslo som overhaler B16 og B18 om vinteren :-)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
P44505
Posts: 20
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by P44505 »

Noen av dere som har en overhalt ny B18 enkel forgasser/m girkasse som selges for en pen sum ? 😁
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3093
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by Reodor57 »

Regner med at 445 kan sette sammen noe sånnt etter ferien av overhalte ting han har på lager, men en B18 passer ikke direkte inn i en 445 beregnet på B4B/B16 uten at den blir bygget om. Trenger større kjøler for ikke å gå¨varm og da må frontboksen og panser byttes. Godkjenningsmessig må den da også ha ny bærebru som medfører bytte av styresnekke og hjelpesnekke samt styrearmer og hjulspindler. Det ene drar med seg det andre, og alt må gjøres om til 12 volt. Den største enkeltkomponenten der er vinduspussermotoren som vil få en H... fart på 12 volt, slik at den må ha sin egen spenningsomformer. Mye å huske på da. Selv har jeg B16 i min 445, og den holder fint følge med trafikken i 80-85. Har og en 544 med B18, som selvsagt er litt sprekere i motbakkene, men det er i grunnen kjøreegenskapene på den som utgjør hovedforskjellen. 544 er vesentlig lettere på rattet da forstillingen har en annen geometri. Begge har 24mm stabilisatorstag, polyforinger og Bilstein dempere, så det er ikke der forskjellen ligger.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
P44505
Posts: 20
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by P44505 »

Men siden noen allerede har satt en B20 i bilen så må jo en del av dette arbeidet være gjort av tidligere eiere, ikke så lett å vite for meg da man ikke har kjennskap til hvordan ting så ut orginalt og hva/hvem/hvor som er forandret gjennom årene av tidligere eiere.
User avatar
445
Posts: 5988
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by 445 »

Foreslår at du tar et bilde av frontstykket med radiator (sett fra motorrommet) så kan vi raskt fastslå om det er en B16 eller B18 frontboks som sitter der.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
P44505
Posts: 20
Joined: Sun 15 Apr 2018 18:11

Re: P44505 Langtidsprosjekt

Post by P44505 »

Ok skal få tatt bilde ikveld å legge ut
Post Reply