"Ny" Favoritt på gang..

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Det er nok lurest å koble fra vacuumslangen.
Skal forresten vakuumslangen være tykk eller tynn?
Tror jeg skal sjekke vakuumslangen/tilkoblingen på min 123 også.
Har du testet rådet med å koble et bensinfilter inn på slangen for å dempe bevegelsene noe?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Tenningstidspunktet er stabilt, men har muligens flyttet seg.slangen er vel 4mm eller noe i nærheten til vacuumreguleringen. Skal sjekke med fabrikanten da detløsnet en umbrakoskrue fra undersiden. Muligens den skulle holde ett eller annet..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Fant feilen ned endret tenningstidsojnkt i dag. Hadde ikke dratt til fordelern godt nok. Den ville ha det lille ekstra for å sitte helt fast. Satte grunninnstillingen litt lavere og la inn en ny kurve som er litt brattere enn tidligere. Så ut til å like det, men fikk ikke testet så mye da bilen "døde" fullstendig etter noen km. Ikke liv. Alt var dødt. Selv lysene på instrumentpanelet va rf døde. Tok ut batteriet og fikk skyss til Biltema. Der målte de batterispenningen til null. Kjøpte nytt batteri oc satte det på plass. Skuffelsen var stor da det var like dødt. Satte på lysbryteren og rotet rundt med ledningene til det plutselig gnistret fa en ledning på starteren. Lyset klm på og alt var fryd og gammen. Vel hjemme plukket jeg ut de tre ledningene som sitter tilknyttet batteriet. Batteriledning ok med skikkelige terminaler. Dynamoledning er nylaget og ok. Den siste er den som går inn i kupeen. Dette er den originale fra 1962 og så helt fin ut. Det viser seg at den terminalen var synderen. Om den haf vært loddet dn gang i tiddn vet jeg ikke, men lednincen kunne beveges inne i "kabelskoen". Luft leder strøm dårlig som kjent. Kabelen var forøvrig inntakt uten irr på så kabelskoen ble klippet av litt isolasjon fjernet og ny heavy duty kabelsko satt på. Da var det bare æ rasle med nøklene for å få den til å starte etterpå :-).
Ellers sliter jeg med å få camberen riktig. Dvs hjulhellingen. Ene siden blir en halv grad som er nesten innenfor, men på den andre siden kommer jeg ikke under 1,5 grader. Mistenker bøy på øvre bærearm, men hvor rett eller bøyd skal denne egentlig være? Hjulene skal kjnne stilles så de står helt rett, men det er umulig på denne. Øvre bolten er også helt rett...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Du behøver ikke reise bort i sommer når du opplever så mye spenning hjemme!

Ang camber, så forundrer det meg ikke om øvre bærebru kan være litt bøyd. Jeg har en del slike på lager, så vi kan jo teste med en annen etter ferien.
Eller om du "retter opp" din i verkstedpressa.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Spenning i hverdagen er bare "artig". Setter de små grå i funksjon. Men, nå skjønner jeg også hvorfor det var lagt opp en ekstra tynn ledning ned til starteren. Eneste dritten er at en høyst sannsynlig har byttet ut et fungerende batteri. Men, det får så være. Har byttet det meste på denne bilen så hvorfor ikke et gammelt brukt batteri som jeg hadde fra før og byttet ut forrige batteri med.
Vi kan jo sjekke flere bærebruer og finne "normalhøyden" når den ligger i pressa. De fleste av dem vil jo ha den høyden. De er jo ikke veldig solide, og når en ser hvordan noen spindelarmer er "knøvlet" og skjeve så må jo øvre armer ha fått seg en smell også.
Ellers har jeg dratt ut den ene forskjermen nesten 3cm uten at det synes nevneverdig. Denne var nok litt for langt inn i utgangspunktet.
Kjøpte 4 dekk i dimensjon 185/65x15 som har et ordentlig grovt mønster. (Uniroyal Rain Expert 3). På de brede felgene ble sidene omtrent rette og den oppfører seg litt som med diagonaldekk. Dvs at en må holde i rattet om veien heller til siden hehe. Skal forsøke å justere caster litt. Har litt å gå på på øvre barearm. Et par runder på øvre mutter bør gjøre susen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Hvordan går det med skjerm-utdragningen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Tja. Har forsøkt litt på forskjermene, men brukte mest tid på å fjerne en avstivning inne i skjermen som var sveist på. Fin kniv å komme borti med dekket. Forskjermene er ihvertfall bekreftet at det er mulig å utvide nok. Ellers har det blitt litt sosialt med familie og noe utearbeid hjemme som har tatt litt tid fra bilmekkingen. Håper å få gjort litt med bakskjermene i dag da det regner ute. Har sett på en del nyere biler, og det ser ut til at det ikke er noen krav til at skjermen skal dekke hjulet i bakkant. I forkant må PV skjemen dekke hjulet da dekket går på innsiden av skjermen, ihvertfall når bilen er jekket opp.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Ny test i regnværet. Denne gang på baksjkermen på ene siden. Tar sin tid da stålet er tykt, men ikke umulig. Verktøyet er universellt så må modifiseres litt for å greie de minste buene. (Nei hjulbuen er ikke en halvsirkel, og hjulet står ikke sentrisk. Det betyr mye justeringer av verktøyet underveis. Det jeg ser er at det tar minst en dags jobb ikng på hver skjerm, men det er verd det.
Noen timer til og ting er på plass
Noen timer til og ting er på plass
Blir fint og skjermen får en mer moderne knekk på hjulbuen når ting er masert en del mer utover.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Dette høres ut som en skikkelig tålmodighetsjobb!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Tålmodighet og stahet henger ofte sammen. Når tålmodigheten tar slutt overtar staheten. Det siste har jeg lært meg å kanalisere til viktige ting, så vi får se hvordan det blir til slutt. Er ingen flink karosserimann i utgangspunktet, så kan bli veldig mye stahet som må til :) . Men denne uka er det utearbeid til varmen gjør at jeg må rømme i kjelleren. Lager steinkanter av brostein langs asfaltkantene ute for å "stramme opp" litt utenfor huset.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Ble fort varmt når tåka forsvant gitt. Så da ble det å kjøle seg ned for deretter å ta seg en tur i hobbyrommet. Tung jobb, men det kommer seg sakte men sikkert. Forskjermene er noen løene greier som nok har blitt bulket noen ganger opp igjennom historien. Må slå de stive igjen ved å rette ut de mange bulkene som er sparklet over. I tillegg er skjermkanten røket en del plasser. Er nok derfor det har blitt sveist på stivere på innsiden.
Stiver 30x3mm sveist på stående
Stiver 30x3mm sveist på stående
Nesten der
Nesten der
Verktøyet brukes litt annerledes enn normalt da jeg ikke bretter kanten
Verktøyet brukes litt annerledes enn normalt da jeg ikke bretter kanten
Grunnen til at ikke skjermkanten brettes skyldes at bilen ikke har tradisjonelle innerskjermer, så her er det skjermbretten som er avstivningen. Ser en nøye på skjermkanten ser en at det blir en brett rett over som på nyere biler. Det fungerer helt greit for meg og ser naturlig ut.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Vært lite jobbing på denne nå en stund, men for morroskyld tok jeg en ny kompresjonstest etter at jeg nå har kjørt den en stund.
9,3-10-12-8,5 hhv sylinder nr 4-3-2-1. På alle unntatt nr1 var det normal lyd fra motoren, men på sylinder nr 1 klakket det, så da er det nok rådebank der som jeg har trodd at det var.
Så da blir det overhaling av en B18 jeg har stående tror jeg. Dette fordi det også står B18 i vognkortet og føler at det blir mer og mer ukunne ute å går, slik at det som ikke står i vognkortet ikke er lovlig på en EU kontroll selv om en normalt opp igjennom årene har sett gjennom fingrene med denne endringen. Før var det ingen spørsmål ved en endring på 200cm3. Motorene er jo tilnærmet like og så lenge en holder seg under 100 hk er bilen godkjent av Volvo. Min bil vil jo bli ca 2 cm bredere enn originalt også når jeg er ferdig med skjermene, så da gjelder det å ligge lavt..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Da har jeg plukket frem B18 motoren fra "glemselen". Ved første øyekast så den helt forferdelig ut og motoren sto dønn fast. Plukket av toppen og fant vann i sylinderne som må ha vært der lenge for motoren var knusktørr og full av jord på yttersiden. Motoren har vært lagret reivet i plast, så det kan ha hjulpet til med å hindre oksygen å komme til, for det var ingen gravrust å spore. Fikk motoren over på stativ og gitt den en grundig vask før fullstendig demontering. Stemplene måtte slås ut etter rens av sylinderne og dynking i wd40. Rådelager og bærelager var helt 100%, og veiv må bare poleres. Kam og løftere var bare minimalt slitt, og det var bare antydning til slitekanter i sylinderne. Dette kan nesten kalles gull kamuflert som gråstein.
Sørgelig syn1
Sørgelig syn1
Sørgelig syn 2
Sørgelig syn 2
Sørgelig syn 3
Sørgelig syn 3
Etter litt rens
Etter litt rens
Stempler før og etter en tur i ultralydvaskeren
Stempler før og etter en tur i ultralydvaskeren
Fikk også startet med å hone motoren før kvelden seg på. Da blir det vasking av smådeler og bestilling av nye deler samt maling av blokk i dag. Topplokket skal få seg en tur i Strip All før videre demontering. Ventilene beveger seg og foreløpig virker de thighte så der blir det kanskje bare nedfresing av styringer for å montere hetter på styringene, men det blir ikke i dag. Det som er med en slik motor som dette er at en må ta hele demongeringsjobben i en jafs om den skal blivellykket. Lar en det stå blir det rust med en gang på viktige flater.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Kom litt lenger på søndag. Blokk malt og honet ferdig. Topplokket badet i Strip all til mandag kveld, så det ble sot og malingsfritt. Fant en av årsakene til at motoren ble kassert i sin tid. En eksosventil som det hadde falt av en bit på. Alle ventilene var tilnærmet ikke slitt og styringene er 100%. Neste blir da å frese ned disse slik at jeg får på hetter på styringene, samt litt bearbeiding av kanaler før jeg sender bort topplokket for høvling til uka. Får jeg ånden over meg blir b20 motoren tatt ut sammen med girkassen som også trenger overhaling. Deretter blir sistnevnte skiftet lagere og tettinger på og montert igjen sammen med den overhalte b18 motoren. Deler jeg mangler tas fra b20 motoren.
Fredag og til nå i dag så har jeg fått montert B18 motoren, samt hentet deler hos Jørgenrud. Neste blir å demontere bilen. Topplokket må vente litt da det skal planes til uka. Det var forøvrig veldig bra foruten en defekt eksosventil. Freser nå ned styringene for å få plass tettinger, og bearbeider kanaler og forbrenningsrom før det går på plass etter planing. Har valgt å gå for en D kam denne gangen. Sammen med to stromberg bør dette bli bra :-).
Ferdig vasket og malt forrige søndag
Ferdig vasket og malt forrige søndag
Klar for montering
Klar for montering
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Full garasje av veteranbiler og regn ute er dårlig kombinasjon. Må ha en bil ute mens jeg bytter motor. Så da ble det litt topplokkarbeid mens jeg venter på oppholdet som skal komme.
Nedfresing av styringer for å kunne bruke B20 hetter
Nedfresing av styringer for å kunne bruke B20 hetter
Før og etter
Før og etter
Litt bearbeiding av topplokk for å kunne takle 95 oktan
Litt bearbeiding av topplokk for å kunne takle 95 oktan
Nå er snart regnet over her så da blir det en smule omkalfatring av bilene før demontering kan starte. Bør få ut gammelmotor og girkasse i dag. Gjerne overflring av deler til ny motor også..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply