Page 18 of 18

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Posted: Sun 03 Jan 2021 09:45
by 445
Godt nytt år! Bare å glede seg til våren.

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Posted: Sun 03 Jan 2021 11:57
by Reodor57
Godt Nytt år til dwg også. Bilen er vel ikke helt kjøreklar ennå i mine øyne. Endelokk på kingboltene må klemmes skikkelig på plass, så da må begge hjulspindelene av. Hjulvinklene er heller ikke helt 100 så må finne ut av det. Spissingen er ok, men den er litt kalvbeint, og det får jeg ikke justert vekk. Er enten øvre bærearm eller armen mellom øvre og nedre bærebru som har fått seg en smell en eller annen gang i tiden. Ser ingen umiddelbar feil, så da er det demontering og måling mot deler en har liggende som gjelder. Samtidig må jeg gå en runde til med bremsene da de drar litt tross nye tromler og bånd. Planlegger å bytte til skivebremser, men først etter EU i april.

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Posted: Sat 30 Jan 2021 01:33
by Reodor57
Ellers har jeg lest meg til noe nytt vedr Stromberg forgassere. Foruten et hav av nåler å velge mellom, så er guidene for dybdejustering av typen forgasser med faste dyser bare et utgangspunkt for justering. Noen steder står det at reguleringsskruen på disse skal skrues helt inn når motoren er innkjørt.DET ER FEIL. Den skal være to runder ut. En bruker spesialverktøy for å presse dysa som er grunnjustert til fet blanding oppover med CO måler tilkoblet. En har da 3 minutter på seg fra vanntermostaten åpner til CO er justert til 2,5. Så med to forgassere må en ha to sett med justeringsverktøy da de skal justeres samtidig. Dette har jeg nå forsøkt på en forgasser på en testmotor jeg har, men det er overhodet ikke noen lett sak å gjøre. Har testet med en Colortune og miljøbensin til nå, men her må det lages opplegg for CO måler er jeg redd for. Dessuten er dette noe ordentlig søl med bensin da verktøyet sitter tvers igjennom flottørkammeret. Men, noe skal en jo bryne innsiden av hodet på i disse Coronatider. Bølla er neste Justeringskandidat med to forgassere og blyfri 95 oktan. Denne er grunnjustert, men det skal ifølge boka gi for fet blanding, noe jeg har tro på at stemmer.

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Posted: Sat 30 Jan 2021 08:55
by 445
Hørtes veldig tungvint ut å måtte justere forgasseren i løpet av en 3-minutters periode. Tenker med gru på logistikken hos datidens verksteder. De måtte antagelig bare gjøre så godt de kunne uansett temperatur.

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Posted: Sat 30 Jan 2021 09:42
by Reodor57
Var nok ikke så ofte de trengte å justeres, og kravet til avgasser kom sent. Som regel holdt det sikkert å bytte membran, og eventuellt nål når de måtte repareres. Det en ser i dag er ofte at noen har tatt forgassere fra andre motorer enn de i utgangspunktet er ment for, og har brukt feil verktøy for å skifte deler. Da blir mye feil. Mine er fra en B30. Det betyr andre nåler og dyser med annet innpress. De er også et avstemt par, så det er ikke bare å bytte ut den ene. En kan heller ikke sette på to enkle..Men, jeg nærmer meg ihvertfall noe som er riktig. Det jeg også har lært her er at feil verktøy ødelegger dysa. Selv en ørliten deformering/stuking gir helt feil resultat på virkemåten.

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Posted: Mon 27 Dec 2021 15:14
by Reodor57
Her har det ikke vært mye fortelling om hva som har skjedd siden sist, men noe er det jo. Strombergforgasserne gikk jeg litt lei av etterhvert da jeg ikke fikk til stabil tomgang. Det viser seg at det henger sammen med manifolden. Disse er laget for en manifold med egen tomgangsinnstilling med ekstra spjeld. Den enkle manifolden for SU forgassere er rett og slett for enkel. Derfor satte jeg istand to SU forgassere til formålet, og da ble ting bedre. Har kjørt med disse mesteparten av sessongen, og de har fungert bra. Lot til og med min sønn kjøre bilen på årets landstreff, og den fungerte bedre og bedre. Tar jo også noen tusen km å få kjørt inn en overhalt motor. Forgasserne skal få seg en omgang til hvor jeg skifter spjeldakslinger og evt setter inn nye foringer her da det er en ørliten slakk i dem. Med litt nærvøs motor, så er det detaljene som til slutt avgjør sluttresultatet. Ellers har det vært lite gjort i år, da pensjonisttilværelsen har blitt travlere enn antatt. I tillegg til egne gjøremål har andre fått med seg at jeg kanskje har tid til overs og kan hjelpe dem med deres prosjekter. Jeg forsøker å hjelpe der jeg kan, men har vel funnet ut at jeg må begrense meg til ett prosjekt i måneden for å beholde familiefreden. Hadde tenkt å gjøre et bremseprosjekt på Bølla på senhøsten, men ble avbrutt av at min bror trengte hjelp med en båtmotor som viste seg å være ihjelkjørt, og som det var vanskelig å finne deler til. Da blir det å vente med bremser en stund til. Da er det bare å satse på et bedre nytt år, og takke alle for det gamle :-)

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Posted: Thu 25 May 2023 20:24
by Reodor57
Og sånn gikk no dagan..litt småfiks nå og da for å holde den gående, men ble ikke mye kjøring i 2022. Tror jeg allerede har slått fjorårets kjørekengde. Ble bare jobb i hele fjor uten sommerferie, og i vinter har bilen stått på låve. De nyoverhalte SU forgasserne fungerer bra, og bilen begynner å bråke litt mindre for hver dag ettersom den går seg til. Må bare endre bøyen over bakakselen litt da den tar borti panhardstaget når anlegget utvider seg. Har satt inn en fleksibel del mellom manifold og første potte for å ta opp spenninger der. Det begynte å knake noe vederstyggelig av og til når jeg kjørte meg en tur til Biltema her i dag. Viste seg at stabilisatorstaget som jeg har øket fra 17 til 24mm begynte å rive seg løs fra rammevangen foran, så da blir det å finne noe godt og tykt stål å sveise inn her. Godt de ikke så noe på EU kontrollen for en måned siden. Da var det hatten av og tommel opp på alt. Undersiden av rammevangen har nok iikke vært 100% rustfri nei, og ihvertfall ikke kraftige nok til det forsterkede stabilisatorstaget. Ellers har bilen fått ny tank, så nå er det bare radiator og bakaksel som ikke er gjort noe med...

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Posted: Wed 09 Aug 2023 20:00
by Reodor57
Ble litt sveising under opp, men godt rengjordt og tilpasset sveisedel gikk det fint uten bilbrann.
Sånn så det ut
Sånn så det ut
Sveiseprimer
Sveiseprimer
Forsterket plate 1mm tykkere
Forsterket plate 1mm tykkere
Ferdig fikset
Ferdig fikset
Brukte lanolinspray inni og utvendig etterpå.

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Posted: Thu 10 Aug 2023 23:02
by Christian
Det ble solide saker. Skal følge litt med på egne fester da det er tykkere stab stag på min også 👍🙂