"Ny" Favoritt på gang..

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Siffen »

Det er vel ikke akkurat å kaste inn håndkledet, men det kan muligens føles slik :D . Du gjør en svær jobb her og resultatet blir jo supert på ganske kort tid virker det som. Jeg har brukt altfor lang tid på karosseriarbeidet og blir noen ganger litt oppgitt når jeg ser at andre gjør det samme på mye kortere tid, for eksempel når Blåmannen din fikk ny lakk :D.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Reodor57 wrote: Tue 07 Jan 2020 16:54 Kastet inn håndkleet i dag og leverte skjermene til lakkereren for grunning og grovsparkling.
Tror det var klokt. Du kan jo leke med resten av bilen også.... :D
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Hvem som leker med hvem er jo ikke helt bestemt. Har funnet ut to ting de siste dagene. Høyre framskjerm er nok fra en 1955 eller eldre duett. Den hadde 5 hull i forkant til feste av grillen. PV har 4. Baklokket er også fra en eldre PV da volvo merket bak ikke passer i hullene :-(. Tror jeg går for et merke fra en 444. Er ikke hull for B18 merket der heller, men det er laget hull for 544 merket. Har i kveld mattet ned resten av bilen i to runder og vasket av støvet med tynner. Ser at det er litt igjen, men håper det siste forsvinner med siste runde med 500 korning.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Reodor57 wrote: Tue 07 Jan 2020 23:13 Har i kveld mattet ned resten av bilen i to runder og vasket av støvet med tynner.
Holder det med å matte ned bilen, eller skal du slipe den helt blank?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Så lenge underlaget er ok holder det med å matte den net. Bilen har en gang i tiden blitt helsparklet, så det er veldig risky å slipe den helt ned. Da kommer alle de eventuelle småbulkene som er tydelig frem. Så her blir det nedmatting hvor en går alle papirgradene fra 120 og oppover. Starter på 120 de fleste stedene på grunn av tidligere ikke helt 100% grunnarbeide og sparkling. Da blir det ihvertfall best mulig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Litt jobbing i helgen også. Boret hull til støtfanger, plukket ut alle vinduer og rengjort. Fant ut at kanalene med dørterskler er sveist på før uten at de har blitt tilpasset buen på dørene. Det vil si at de passer sånn ca foran og bak men buen er feil. Fikk rettet litt på den som var værst ved å dra ut et par bulker på kanten. Skulle vært en 3-5 mm lengre ut men det får være. Mens man kjenner over en del flater oppdager en at det kan være fordypninger som bør gjøres noe med. Fant en på torpedosiden. Der var det ikke mindre enn 5mm med sparkel under fordypningen og inn til stålet. Da ble det "spikerretting". Sliter litt med at bilen er helsparklet da småbulker ikke kan rettes for da sprekker sparkelen. :-(.
Ruter ute :-(
Ruter ute :-(
Ny bulk under sparkelen. Må ut 7mm
Ny bulk under sparkelen. Må ut 7mm
Pinnsvin her også for å få bulken ut. Moderne utgaver fungerer ikke på tykt stål
Pinnsvin her også for å få bulken ut. Moderne utgaver fungerer ikke på tykt stål
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Jeg gjentar det jeg har sagt før: Denne bilen var heldig som fant deg!
Si fra hvis du trenger flere pinner til pinnsvinet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Hehe. Fordelen med disse pinnene er at de er gjenbruk. Blir minimalt kortere for hver gang de brukes. Utfordringen ligger i å finne de igjen mwllon hver gang. Som du vet har jeg det ikke akkurat ryddig, men det er utrolig vvor langt en kommer med intuisjon. Jeg vet ca hvor jeg har sett det før, så så lenge ting ikke gjemmer seg i en plastpose går det bra. Burde hatt sorterings skuffer slik du har istedenfor åpne hyller med plastkasser. Ihvertfall for småting.
Ellers så er jeg enig med deg. Denne bilen hadde neppe noen gang blitt i så god stand som den er nå om jeg ikke hadde overtatt den og fra første stund hatt en plan med den og et stort budsjett som langt overgår verdien den får til slutt. Samtidig som jeg har en tålmodig samboer som ser hvilken verdi det har for meg. Verksted i kjelleren med løftebukk gjør også sitt til at jeg orker. Uansett er det nå bare dager før den er ferdig ribbet og klar for å fraktes til lakkereren når de har tid til å låne meg verkstedet for en helg slik at jeg får lakket den.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

I kveld ble det mer fjerning av sparkel og retting. Det viste seg at karosseriet under baklokket var sveiset. Ingen overraskelse dette, men sveisene var ikke slipt ned og det lå masse sparkel oppå. Siden denne delen hadde rette partier istedenfor buede så fant jeg ut at det var lett å banke dette ut med en gummiklubbe. Så feil kan man ta. Sparkel datt av i tykke lag og store flak og avslørte at her var det gjort en dårlig jobb under. Ble å fjerne all sparkel for så å slipe ned solide sveiser. Deretter ble spikermetoden brukt for å trekke plata ut til dobbeltkrommet fasong. Litt småhamring måtte også til. Synes jeg har fått litt dreisen på dette nå. Bruker stort sett en liten verkstedhammer og et mothold. Veksler mellom å holde motholdet på bulken og hamre kanten rundt og slå rett mot motholdet der bulken går motsatt vei.
Da gikk denne kvelden også.. ikke lett å se at de dypeste bulkene er ca 5mm men det er de altså. Det blir det mye sparkel av.
Sprukken sparkel
Sprukken sparkel
Ikke noe pent syn
Ikke noe pent syn
Pinnsvin
Pinnsvin
Fått tilbake fasongen :-)
Fått tilbake fasongen :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Bilen blir mange kilo lettere når du får av all denne sparkelen!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Sprekker ihvertfall ikke aå lett opp ved ytre påvirkning, og noen steder er det overflaterust under. Faren er at det kan boble opp når den kommer i lakkboksen på opp imot 80 grader. Dette fordi lagene er så tykke at de har luftlommer kanskje med fuktighet i. Eneste usikkerheten nå tror jeg er taket, men det får bære eller briste.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Siffen »

Ja her "lager" du deg nytt arbeid hver dag :D. Utrolig hvor mye sparkel det kan være på enkelte gamle biler. Spesielt importbiler fra USA som er restaurert har ofte tykke lag.

En annen artig sak i dag, jeg ser at det var ny rekord på antall brukere online i dag klokken 11.41 (10.41 normaltid), 314 stk, kan det være riktig, midt i arbeidstiden?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Vet ikke om antallet har med Pals salg av bil å gjøre. De er jo ikke logget iknn bare er inne og ser.
Ellers er jeg snart ferdig med sparkling tror jeg, men har bestemt meg for å forsøke å dra ut kanalen på passasjersiden slik at den passer bedere med døra.
Kapper med Feinsag. Tar tid og går med ett par blader minst, men kjøper billige blader på Jula som virker å ikke være i noe dårligere kvalitet enn fein sine egne. Koster en brøkdel.
Døra går litt utenfor i nedkant :-(
Døra går litt utenfor i nedkant :-(
Kapper av sveisepunkter på undersiden av terskel
Kapper av sveisepunkter på undersiden av terskel
Forhåpentligvis går det nå å få den ut slik den skal være. Døra stikker ut omtrent 5mm utenfor kanalen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Litt ny oppdatering. Kanalen ble bedre men ikke helt 100%, men igjen ting trenger ikke være strøkent. Fikk audiens på lakkverkstedet i helgen så måtte bare slå til. Skal være oppholdsvær også og er bare veier så det var bare å få lånt seg henger og frakte den til verkstedet. Viste seg å være lettere sagt enn gjort. Blåmann ville først ikke starte. Batteriet var fullstendig flatt. Fikk liv i den med ett 12 volts batteri, men den stoppet momentant når sjeg tok av kabelen. Årsak: den har fått vekselstrøms dynamo. Løsningen ble å sette på en gammeldags lader og kjøre den på den til batteriet kviknet til. Det neste var at Bølla var helt død tross at jeg koblet om til direkte kontakt mellom starter og nøkkelbryter. Viste seg å være jordingsbryteren fra Biltema som skal tåle 2500A. Den tålte ikke sitt eget innvendige fjærspenn mellom kontaktene! Kom meg ihvertfall inn på lakkverkstedet et par timer forsinket og fikk grunnet bilen før jeg ga meg for kvelden.
Jordingsbryter
Jordingsbryter
Ferdig grunnet med slipegrunning 2 strøk
Ferdig grunnet med slipegrunning 2 strøk
I dag blir det maskinsliping med korning 500 før lakking i noen omganger da det er mange deler som skal skifte farge her. Fikk også boret hull i forskjermene til bøylestøtfangerne som skal på med tid og stunder. Da er det snart til bake til NM i SIGlakkering :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Da er det meste i boks. Måtte slipe skjermene etter lakkering fordi jeg hadde hatt for lite tynner i lakken slik at den ikke fløyt som den skulle. Ny runde på de i morgen før jeg kjører alt hjem. Resten står nå til tørk i lakkboksen :-)
Til tørk ferdig om 20 min
Til tørk ferdig om 20 min
Skjermene ser slik ut etter mattsliping.
Mattsliping etter feilblandet lakk
Mattsliping etter feilblandet lakk
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply