"Ny" Favoritt på gang..

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Dette blir snobbete!Er det horn-funksjon i midten av det rattet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Hornfunksjonen er ivaretatt ja. Måtte bare lage kobling til jord, og klippe enden av ledningen i senter av rattstammed og sette på en kabelsko.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Da var første testtur unnagjort. 55 mil på to dager. Foruten slappe fjærer gikk bilen forbausende bra. Nye fjær err plukket vi opp underveis hos andre medlemmer i klubben, så da er det bare å få montert disse. Det bør hjelpe! Som på foregående biler lever også bremsene sitt eget liv alt etter hvor vått det er og hastigheten en kjører i. Varme bremser er uproblematiske, men er det litt tid siden siste brems går det skjevt. Uniroyaldekkene (rain expert 3) er uproblematiske på vått føre og sitter som et skudd.
Motoren fikk også kjørt seg i perioder, men oljen blir veldig varm når en kjører lenge i 80-90, så motoren trenger nok noen km til før den er innkjørt. Forbruket ligger på ca 1 liter per mil, men hadde en 3-4 mil køkjøring i 1 og 2.gir på siste måling så er fornøyd så langt. Før jeg roter mer med det skal resten fungere bortimot prikkfritt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Takk for trivelig samkjøring deler av veien i går.
Godt man har kjørt slike biler før i regnvær. Hadde et par våte-trommelbremser-opplevelser som krever erfaring, og var glad for at det var planlagte oppbremsinger som kunne foretas i god tid....
"Bølla" har blitt skikkelig fin å se på, og går godt. Hvilken oljetemperatur er "veldig varm"?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Oppbremsinger hadde ikke jeg problemer med, men har helt nye regndekk og siden jeg har bredere felger er det mulig tromlene ligger noe mer skjermet? Vet ikke. Kanskje mine dekk ikke spruter opp like mye. Merket også stor forskjell på Duetten da det ble byttet til skivebremser. På Blåmann har jeg litt av samme problematikken.
Oljetemperaturen begynner på rødmerkingen på 120 grader på mitt instrument, men var vel oppe i 140 grader på det meste. Motortemperaturen er normal, og det lukter ikke varmt når jeg åpner panseret. Er nok pga innkjøring tenker jeg.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Nye fjærer montert foran og bak. 142 fjærer bak, men de er tilnærmet like de som PV har, så de løfter ikke bilen nok. Foran ble det bra :-). Neste blir da å bytte til 145 fjærer bak, eller det som heter 142 forsterket. De er i utgangspunktet ca 2-3 cm høyere enn standard PV fjærer og 0.9mm tykkere enn standard PV/142 fjærer. Da tror jeg bilen blir der den bør være, ikke minst siden jeg har som plan å få på et tilhengerfeste. Er ikke helt fortrolig slik det er nå hvor det føles som om bilen går litt i motbakke. Har gjort tilsvarende på en annen bil på 80 tallet og effekten ble helt super. Hadde da også gassdempere rundt om.
Nå blir det noen dager stillstand med skruing på Bølla da Blåmann måtte få overalt radiatoren. Det viste seg at den var nesten helt tett fordi den har særdeles tynne kanaler og mye kjøleribber. En ser faktisk ikke vannkanalene.. Radiatorservice AS lurte på om jeg ville ha samme type igjen, eller en forbedret standard. Den originale ville koste 20k eks mva mens den vanlige ville koste 4k eks mva. Det ble en avveining da ny hos Jørgenrud koster 6k, men jeg stoler på at nytt forbedret register vil være bedre enn i et standardprodukt. I kveld er det forgasserverksted sammen med 445. Det blir supert! :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Da var fjærene montert, laget ny bakre del av mellomaksel da den gamle hadde itslitte splines viste det seg etter litt kjøring. Samtidig fikk jeg smurt opp forstilling og satt på et lokk på kingbolten som var blitt borte. Alle lokkene lekker, så der må dette ifra hverandre til vinteren og settes på nye lokk. Heldigvis ingen slakk ennå. Sjekket også ene trommelen bak da det har vært litt metallgnissing der fra tid til annen. Var et klips fra hånbrekkarmen som hadde falt av og lå nederst på ene skoen. Det jeg oppdaget var at bremseskoene var våte. Mistenkte olje/fett fra bakaksel da dreneringshullet nederst på flensen mellom alsel og bremseskjold var tett. Men, det viste seg å være bremsesylinderen jeg byttet sist som var problemet. Den lakk som en sil når jeg tok av støvhettene. Har alltid noe liggende av slike deler, så ny ble montert og det problemet løst. Nye bånd ble montert, men hva så med trommel. Den var dreid til maks fra før og hadde nå fått noen riper som ville slite nye bånd raskt. Satte trommelen i driebenken og fikk ddn sentrert sånn ca. Tok min ombygde vinkelsliper og fikk satt en lang 40mm slipehylse på den flr den ble spent fast i skrustikken på koordinatbordet.brukte bare en bolt slik at den skulle kunne følge trommelen om den var litt ute av senter. På den måten fikk jeg hodt slipetrommelen paralell med slipeflaten og laget trommelen litt penere i overflaten. Monterte trommel og la til bånd, satte på hjulene og senket den ned på gulvet. Vesentlig høyere bak, så nå kan jeg med fordel legge inn ting og tang i bagasjerommet uten at hjulene subber i skjernen. Har vel en 6-7 cm klaring fra dekket og opp til skjermbuen. En prlvetur tilsa at dette er til å leve med, men lysene må justeres litt opp :-). Neste blir montering av seter..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Legger ut et bilde av hvor hly den ble med 145 std fjærer. Målte forskjell på vår 444 og Bølla og Bølla var ca 3 cm høyere. Det skal da sies at det er 165x15 på 444 og 185/65×15 på 544 som da tilsvarer omkretsen på 155x15.
1 liters sprayflaske som referanse
1 liters sprayflaske som referanse
Jeg gjorde også et annet eksperiment her om dagen. Har brukt ATF dexron II på både SU og Strombergforgasserne, men etter at jeg oppdaget litt overflaterust på ståloverflaten på metallrøret inne i forgasseren, byttet jeg til moderne ATF olje. Jeg inbiller meg at det ble vesentlig bedre. Håper da at mer moderne olje også er bedre korrosjonsmessig. ATF oljen nå er også helsyntetisk.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Endelig fant jeg en tenningskurve til en Bosch fordeler til Volvo. Riktignok til en B20A fra 1976, men den hadde også en kurve for variasjoner som lå på et høyere tenningsnivå. Jeg hadde på forhånd lastet ned en app som skulle gi meg ca verdier for statisk og toppytelse. I tillegg hadde kurven jeg fant også verdier for vacuum forstilling av tenning med samme måleenhet som 123 tenningen benytter seg av. Jeg havnet nå på statisk tenning på 10 grader, 20 grader ved 1500 o/ min og maks fortenning på 34 grader. Med nye nåler i forgasserne ble gårsdagens prøvetur en hyggelig en. Varmstart var heller ikke problematisk etter å ha stått stille en 5-15min. Da står det bare igjen å finne ut av varmen på olja. Det skal sies at det nå tar vesentlig lengre tid før varmen kommer opp til rødmerkingen. Ellers har jeg fått montert passasjersetet i bilen, men jeg vet jeg kommer til å savne Recarosetet da det har bedre lårstøtte enn de nye. Men, som det heter. En må lide litt for skjønnheten..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

I dag skulle det ha regnet, men i steden ble det strålende sol. Benyttet anledningen til å få satt inn setene. Ble greit, selv om det ikke er Recaro. La på en tynn stolpute, som gjorde det bedre. Setene er såpass brede i ryggen at det ikke er mer en 4-5 cm totalt ledig plass igjen før setene ikke hadde fått plass.
Nye seter på plass
Nye seter på plass
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Dette ser veldig bra ut!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Setene ble litt harde, men siden PV har så stor takhøyde selv for meg på 190cm så ble det lagt på to kjøkkenstolputer i matchende farge. Da vart ting så mykje bedre!!
Ellers har jeg nå fått kjørt en del mil med den. Landstreff og andre småturer. Har fungert forholdsvis greit, menhar ikke likt seg veldig godt på tomgang. Litt smånykking derkan man si. Når en først kommer opp i fart har den gått silkemykt. De siste dagene har jeg bare kjørt veldig korte turer slik at motoren ikke har blitt ordentlig varm, og her i går begynte den å fuske en del i kø fra jobb. Trodde det hadde noe med at den skjøt i forgasseren når jeg strtet på jobb slik at kanskje membranen var sprukket. (Litt rart når disse er forholdsvis nye og myke. Plukket opp bakre forgasser som har vært den med mest problemer med, og riktignok den fløt over. Klemte av bensinslangen og skrudde den ifra hverandre der den sto. I ettertid kan en si at det hadde nok vært best å klemme av slangen og starte den opp og kjøre den til den var tom, men da hadde jeg jo ikke sett at den fløt over.. Så etter litt søling med bensin fikk jeg skrudd ut flottørdysa og byttet denne. Av sedvane ristet jeg litt på flottøren, og mente å høre en liten skvulpelyd inne dem. Ikke lett å se inn heller når de er sorte. Etter litt "balanseprøving" fant jeg ut at jo balansepunktet flyttet seg, så lyden jeg opserverte var riktig. Greit da å ha noen gamle like store forgassere liggende. Satte inn flottør og monterte alt sammen igjen. Da var ting vesentlig bedre ja :-). Tung flottør gir ikke riktig nivå kan en trygt si, selv om de er målt til riktig.
Jeg tror grunnen til at jeg nå oppdaget at flottøren var lekk var fordi jeg hadde kjørt bare småturer slik at flottørkammeret alltid var fullt og varmen fra motoren dampet ikke vekk bensinen slik at flottøren ble tørr igjen inni. Den gamle gikk rett i søppla.
Nå nærmer det seg smøre og mekketreff i Oslo og Akershusavdelingen. Eller skal vi si Oslo og "Omland". 3 og 4 oktober denne gangen. Smøring lørdag og noe mekking og bare mekking søndag. Blir noen Coronaregler å forholde seg til men det blir publisert hvordan de er.
Jeg kommer ihvertfall med "Bølla" for å sjekke bremsene da de drar litt til ene siden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Du er rene detektiven!
Jeg kommer naturlig nok også på smøretreffet - før, under og etter - begge dager....
Har bestilt EU-kontroll på Duetten tirsdag uken etter, så hvis jeg får tid så skal bremsene justeres, spissingen sjekkes og generelt gå over kontrollpunktene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Nå som vinterwn er over oss og "Bølla" ble igjen i garasjen når de andre dro på vinterferie på en låve, så har jeg så smått begynt å lete mer etter feil. Har også en annen tråd gående på det, da dette er litt detektivarbeide. Eneste feilen jeg har funnet så langt er at noen ventilfjærer er ørlite kortere enn de andre. Topplokket er ihvertfall av igjen, og jeg har presset ut ventilstyringer på innsuget, forkortet de litt i dreibenken og montert de igjen. Har deretter vakuumtestet alle ventilene som er godt innenfor kravet.
Nå venter jeg på nye ventilfjærer fra Jørgenrud og ny toppakning. La oss håpe det gjør susen. Skulle hatt meg en ventilfjærtester slik at en kan kontrollere de motorene en lager slik at en slipper å gjøre jobben flere ganger. Vet det fantes en type som kunne stå på benken. Hadde passet fint sammen med min antikke ventilslipemaskin.
Ventilfjærtester
Ventilfjærtester
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Da var topplokket på plass igjen. Ikke funnet spesifikke feil med trege ventiler eller trange ventilstyringer, men når lokket var av ble noen seter og ventiler finslipt. Dette slik at setene ble 100% innenfor breddetoleransene. Ventilstammer ble også "krysshonet" med 1200 smergel for å kunne holde på smøringsolje litt bedre. Om det betyr noe i praksis aner jeg ikke.
Oppstart gikk greit, og hva er bedre på en 1. januar enn å ettertrekke toppen og finjustere forgassere. Motoren virker vesentlig bedre nå med nye ventilfjærer, men en må teste mer når det blir vær for å stikke eksosrøret utenfor veggen :-). Til nå har jeg bare hatt en litt for svak eksosavtrekk med feil type vifte uten nok kraft til å få eksosgassene ut av garasjen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply