"Ny" Favoritt på gang..

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Torbo2 »

445 wrote: Fri 20 Sep 2019 07:21 Flott at den startet og går bra!
Ser at du har 5-bladet vifte. Passer den rett på en vanlig B18 vannpumpe?
Har du noen teori om hvorfor bladene ikke står i samme avstand fra hverandre?
Viftebladene er plassert slik for å redusere lyd fra vifta. Hvert blad har en, sin frekvens, og er dem plassert med litt forskjellig avstand vil ikke frekvensene komme oppå hverandre og bli forsterket. Altså for å få usynkron virkning. Slik har jeg forstått det. Det kan være andre grunner også, f.eks. tilgjengelighet for å skru i forkant av motoren?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Da har "Bølla" og jeg vært på en 5 mils kosetur. Fortsatt litt justering av tenningskurven (123TUNE), men den går helt fint på 95 oktan og det var det jeg ville oppnå. Går lett og fint, og dessverre er normal trafikk i veien for de store utskeielsene. Ikke det at jeg vil utsette motoren for det ennå, men måtte prøve den litt på slutten på E 18 innover. Hadde til da ikke vært over 80, men der var det mye å hente gitt.. Med fartsgrense på 90 så ga den en god indikasjon på om den kunne trives rundt der, og det kunne den definitivt. For å si det på en annen måte, så ble den lettskremt :-). Nå blir det en ny runde for å se på tenningskurven. Fint når en kan legge inn flere punkter selv også :-). Mangler lang nok USB ledning til å kunne justere i fart, så foreløpig er det litt prøving og feiling..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Finnes 123 TUNE til B16 også....?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Mener jeg har vært borti det ja, skal sjekke.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Torbo2 »

Gratis med ny motor! Dette høres lovende ut!
Hvilken kompresjon har du?
Er den rundt 10:1, kan det hende du må bruke 98 oktan på de varmeste dagene på sommeren?
Eller tune ned litt på de varmeste dagene?
Men det høre ut som du har kontroll
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Ser ikke ut til at de har Tune utgaven for B16 nei. Men, som jeg ser det har du flere muligheter av programering for å få din riktig. Du kan sette den på f.eks A som gir litt tidligere høy tenning, som igjen vil gi mindre lyd i eksosen. Den starter også avansering av tenning litt senere som kan være en fordel. Jeg har nå fått tunet min sånn at det kun er i 75km/h at den støyer utover det jeg ønsker. Gir ordentlig resonans i anlegget!! Så må forsøke å justere det litt til. Den øker også fortenningen litt for tidlig slik at den ikke går helt pent i kø. Dette er en enkel fiks på min fordeler heldigvis. Jeg kan også justere utslaget på vacuumet, så kan ha noe å hente der også. Ser at standard fordelere kan ha 10 grader økt fortenning, mens jeg har satt min på 5 grader foreløpig.
Kompresjonen er nok ikke så høy nei. Regnet ut at den er ca 9,5:1 etter litt modifisering av forbrenningsrommet. Fjernet skarpe kanter som jeg har god erfaring med fra før når jeg fikk en Renault 5 som var bygget for 100 oktan til å gå pent på 95. Litt penere svinger i innsuget hjelper også :-). Motoren går nå stort sett helt uanstrengt og lett og det tyder bra i mine øyne.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Motoren har ikke gått så bra på tomgang og i overganger som jeg kunne tenke meg at den skulle gå. Forgasserne kommer fra en B30 og er ikke byttet dyser eller nåler på. Tok ut pluggene og de bakre var sorte og de fremre var hvite. Altså noe feil med bakre forgasser da begge er stilt inn likt. De flyter heller ikke over, men jeg byttet allikevel flottørdyse på bakre. Samme resultat. Søkte litt på forum for biler som bruker disse forgasserne, og fant der en mulig løsning. Choken kan feilmonteres. Demonterte, men stillingen på choken var riktig. Det jeg imidlertid så var at anlegget for chokeplata og chokeplata ikke var helt jamn. Satte shokeplata i dreiebenken og fikk dreid ned slik at den ble 100% jamn. Deretter avrettet jeg kontaktflaten med en fin diamantfil og monterte alt igjen. Det ble andre saker gitt. Nå går den helt silkemykt på tomgang og er helt jamn ved igangkjøring. Fikk bare tatt en 200 meters tur før jeg tok kvelden for dagen. I helgen blir det ny runde på bremsene da de ikke er som de bør være. Starter med å trekke til venstre ganske kraftig, for så å endre dette til å da til høyre neste gang jeg bremser.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Det var en interessant oppdagelse!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Og etter hva jeg har skjønt av de stedene jeg har vært innom i denne forbindelsen, så er det to hovedproblemer vedr for fet blanding på disse. En er for små luftfiltere som selges selv fra seriøse forhandlere som f.eks VP. Disse flate krommede filterne har ikke overflate nok til å takle luftstrømmen igjennom, og gir derfor en chokeeffekt som ikke forgasseren er tiltenkt. Denne effekten er f.eks inkludert i forgasseroppsettet til b16 med VN34. Denne motoren går ikke bra uten originalluftfilteret.
Den andre gjennomgående feilen på Stromberg ligger i chokemekanismen. Denne blir lekk og med det strømmer det bensin forbi lukket ventil. Ikke ulikt som på gamle sleideventilmotorer. Planing av begge kontaktflater var det som skulle til, og bør derfor gjøres som standard når en overhaler disse. Grei lærdom å ta med seg. Er jo ikke snakk om mer enn 5 min jobb.
Stromberg.jpg
Stromberg.jpg (30.15 KiB) Viewed 5180 times
Det er disse flatene jeg snakker om. Det er også viktig å ikke glemme at det skal en papirpakining inn på huset her for å få det tett.
De få med automatchoke er en helt annen mekanisme
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Har merket etter at jeg skiftet motor og bilen ble stående noen uker at bremsene tar skjevt. Første brems er kraftig til venstre for så å bli javnt "høyrevridd". Tok av begge tromlene foran, og riktignok. Den ene hjulsylinderen jeg ikke hadde skiftet lakk, og hadde da fuktet ene båndet med bremsevæske. Hadde selvsagt ikle ny, men fant en jeg har skiftet tidligere som var bra inni selv om ene stempelet hang litt. Lett honing av denne og på plass. Slangene hadde jeg ikke byttet sist, men etter all vaskingen av motorrommet viste det seg at begge slangene som nå var blitt helt rene hadde slitasjemerker. Nye slanger ble montert og nok en feil ble oppdaget. Ene leddet på styrestaget var det nå slakk i, så da ble det enda en bestilling til Jørgenrud av det.
Forgasserne er fortsatt noe for seg selv. Kom til å bytte flottørdyse, og det ble jo helt feil. Virket bra når den ble startet sist, men nå flyter den villig over. Tror jeg begynner å hate disse ventilene. Selv nye kan være lekk! Grrr. Laget også et nytt eksosrørfeste lengst bak på mellomakseltunellen. Her er det originalt, men følger ikke med til det i montasjesettet til det rustfrie anlegget. Da håper jeg det vil eliminere resonansen jeg har i 75. Da blir det å bytte de siste bensinslangene og flottørdysa før ny prøvetur i kveld. Vil ha det mekaniske i orden før jeg begynner på karosseriet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Reodor57 wrote: Mon 30 Sep 2019 15:33 Nye slanger ble montert og nok en feil ble oppdaget. Ene leddet på styrestaget var det nå slakk i, så da ble det enda en bestilling til Jørgenrud av det.
Forgasserne er fortsatt noe for seg selv. Kom til å bytte flottørdyse, og det ble jo helt feil. Virket bra når den ble startet sist, men nå flyter den villig over. Tror jeg begynner å hate disse ventilene. Selv nye kan være lekk! Grrr.
Kanskje jeg skal begynne å kalle deg "Sinnamekkern"?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Tror ikke hammer hjelper her. Bare tålmodighet. Og det har jeg mye av. Ikke for det, banket litt på flottørhuset med skaftet på skrutrekkeren for å "vekke" flotørdysa, og da gikk den bra de kilometerne jeg kjørte den etterpå.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

40 mil tilbakelagt med ny motor. 60 mil igjen til jeg skal bytte olje og filter, men nå begynner det å smake fugl som det heter. Var i Drammen forrige dagen og tok motorveien hjemover. Liten motstand i motoren kan en si. Holdt litt igjen men det var ikke problem å akselerere fra 85 til 110 i fjerde på vei opp Lierbakkene. Ingen tenningsbank å spore bare javn og fin lyd. Sliter litt med å finne riktig innstilling på lave turtall, men tenkte å justere med CO måler for å finne rett blanding. Dyser er jo for en 3 liters motor, så mulig jeg må gjøre justeringer der. Pluggene sier at den går normalt til litt magert, og bensinforbruket ligger ikke veldig høyt. Ca 1 liter på mila om jeg følger trafikken på motorveien. Det har også blitt en del småkjøring så er foreløpig veldig fornøyd.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

70 mil tilbakelagt med ny motor. Går som ei klokke, men må fortsatt finne ut av justeringen på lav belastning. CO ok, så da kan det være tenning. Overrusingsventilen som sitter på fremre forgasser er riktig justert, så den er ikke med på å ødelegge.
Uansett er det nå på tide å komme videre med det som må repareres andre steder på bilen. Vinduspusserne slår bare ut 90 grader og viften til varmeapparatet har bare en hastighet. Ladelampen virker bare innimellom da den er feil reparert noen ganger. Virker ikke den ved oppstart, så lader den heller ikke. Og tenk, kupelyset virker bare når en slår det på og ikke med døren. Ja, og den elektriske vindusspyleren sluttet å virke her om dagen da det viste seg at pumpen var limt og limet etterhvert har gått i oppløsning. Dørene har ikke innvendig drenering heller så den tåler ikke rengvær... MEN, du verden hva en lærer om bilen når en bygger den opp fra A til Å.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Reodor57 wrote: Wed 16 Oct 2019 16:37 Dørene har ikke innvendig drenering heller så den tåler ikke rengvær...
Godt å høre at bilen stort sett går bra. Morsomt å se den i trafikken en gang i mellom.
Akkurat i disse dager er det greit med god drenering i dørene, for nå gjør det ikke annet enn å regne!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply