Page 15 of 20

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Sun 01 Mar 2020 09:09
by 445
Siffen wrote: Sat 29 Feb 2020 22:42 I dag har jeg "tørrtrent" litt på takktrekket. Fant fram det gamle trekket og testet montering med bilen på siden. Dette gikk veldig bra, enkelt å henge det opp og lett å komme til alle kanter. Kan stå oppreist inni bilen når den er slik uten dører.
Det må være helt fantastisk å kunne jobbe med bilen i alle vinkler! Utrolig mye lettere enn å ligge/sitte inne i bilen og jobbe med armene over hodet, og hvor tyngdekraften jobber mot deg.
Dette blir rene kunstverket.

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Sun 01 Mar 2020 13:22
by Siffen
Ja denne muligheten til å snu bilen er fantastisk og det hadde nok ikke blitt noe PV med så mye arbeid hvis den skulle stått på bukker under arbeidet. Dette har selvfølgelig også med reperatørens alder å gjøre og at en blir noe stivere i alle ledd ettehvert som årene går :D.

Fant fram bremseskoene som jeg hadde tenkt å bruke, dette var Biltema limt type fra langt tilbake og noen har (heldigvis) sagt at disse har dårligere friksjon en originale (og muligens andre uoriginale). Jeg har også liggende originale Volvo bremsebånd for nagling og tenkte at jeg skulle ta en friksjonstest for å sammenligne. Brukte en rein glassplate som underlag og litt trykk og skubbet BT skoen bortover, disse gled lett og fint :( . Så var det Volvo bremsebånd og her var det utrolig mye mer friksjon, det var som natt og dag :D. Slik at da blir det Volvo original som blir naglet på. Tenkte også å ta en bitteliten avdreiing av tromlene slik at forholdene blir de beste.

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Mon 02 Mar 2020 09:09
by 445
Det hørtes ut som en skremmende stor forskjell i friksjonen. Har du forsøkt å rubbe lett med sandpapir eller vaske med aceton for å få bort eventuell hinne?

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Thu 05 Mar 2020 00:37
by Siffen
Har ikke foretatt noe videre etterforskning på bremsebeleggene, men jeg tror Biltema skoene er kjøpt inn rett etter at asbest forbudet trådde i kraft. Når jeg leser litt om det var det mange som klaget på bremsene etter at ny type belegg (uten asbest) ble introdusert. Jeg kommer til å bruke Volvo original båndene som skal klinkes på. Jeg mangler imidlertid en del nagler, var bare en pose med til ca halvparten av båndene.

IMG_20200301_145511161.jpg

Noen som vet hvor disse kan skaffes? Dimensjonen er 3,5 x 8 mm (totalmål) og jeg trenger vel 20 -30 stk.

Ellers begynner jeg å bli ferdig under bilen slik at jeg snart kan slippe den tilbake i horisentalen og gjøre ferdig bremsene og montere inn motoren.

IMG_20200304_220651082.jpg

Ny simmerring til bakakselen kom i posten idag.
IMG_20200304_205240617.jpg

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Thu 05 Mar 2020 09:03
by Reodor57
Mener å huske at Jørgenrud har nagler. De selger jo løse bånd til selvjusterene bremser, så rart om de ikke også har nagler.

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Wed 11 Mar 2020 00:29
by Siffen
Da kommer naglene i posten fra Jørgenrud.

I kveld har jeg dreiet tromlene for bakbremsene. Spekulerte litt på hva som var enkleste oppspenningen og fant ut at stikkakslingene selvfølgelig har senterhull i begge ender. Jeg spente opp en kort aksel i chucken og dreide spiss på den. Da ble dette stort sett helt beint, innenfor 0,03 mm.

IMG_20200310_201454656.jpg

Et par små kutt så var trommelen som ny :D
IMG_20200310_195811113.jpg

Ferdig
IMG_20200310_201446834.jpg

Tromlene framme er litt mer utfordrene, men det finner jeg ut av i morgen :D

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Wed 11 Mar 2020 09:25
by 445
Sånn er det å ha stor benk! Min lille engelske klarer ikke tromler, dessverre.
Flott arbeid!

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Wed 11 Mar 2020 09:37
by Reodor57
Greit med god plass til stort verktøy :-). Min benk greier diameteren, men får trøbbel med lengden. Heldigvis kan jeg tre en gjengestang på 20mm tvers igjennom slik at en kan spenne den fast med to konuser med hull på 20mm og mutter i hver ende på gjengestaget. Har også laget meg en stang med kulelager i enden som jeg setter i verktøyholderen og bruker til sentrering før jeg strammer det helt opp. Bruker selvsakt også måleur som siste sjekk. Men altså inponerende hva en kan gjøre med stort verktøy!

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Fri 13 Mar 2020 22:54
by Siffen
Ja dreiebenk er et hendig verktøy som kan brukes til mye. Vår er noen år gammel og chuch og annet er ikke like presist som når den var ny, men når du tar alt i samme oppspenning bli det beint :D

For framhjulstromlene var det litt større utfordringer enn bak, kunne brukt lagrene og aksel og foring tilpasset invendig diameter på disse, men valgte en litt annen løsning. Laget først to skiver i forskjellig størrelse med passelig hull. Deretter dreie aksel som passet til hullene i skivene, den minste skiven har marginalt større hull enn den store for å gjøre monteringen litt lettere, lett presspasning (for hånd). Spennte skivene fast med et rør imellom før dreiing av kon for at de skulle passe inn i ytterringene som står igjen i trommelnavet. Etter litt tilpassing ble dette bra og var innenfor 5 hundredeler kast.

IMG_20200311_210652389 (1).jpg

Så var det dreiing

IMG_20200311_203453164.jpg

Ferdig resultat

IMG_20200311_210531260 (1).jpg

Da var dette gjort og i dag kom også naglene for bremsebåndene slik at da har jeg alt for å montere bremsene ferdig. Jeg har imidlertid noe igjen innvendig som jeg skal gjøre før den blir snudd ned igjen. Er litt usikker på om jeg får den over på siden igjen når den nå er blitt mye tyngre i bunnen og jeg ikke kan justere tyngdepunktet noe mer.

Fikk også pakke fra Lator skiltfabrikk i dag med nye nummerskilter :D

IMG_20200313_184606016.jpg

Er egentlig litt skuffet over at biltilsynet ikke vil kontrollere bilen før den kommer på veien, men at jeg bare må stille på trafikkstasjonen med de nye skiltene og at ansvarsforsikring er i orden. Jeg får da midlertidig vognkort og er klar for første kjøretur. Dette er selvfølgelig et par måneder fram i tid, men jeg gleder meg :D

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Tue 17 Mar 2020 01:02
by Siffen
I dag var det taktrekket som stod for tur. Det var veldig krøllete så jeg tok en omgang med strykejernet før montering.

IMG_20200316_092345447.jpg

Her er det klart for å tre i de nylakkede bøylene.

IMG_20200316_182521941.jpg

Det var nyttig å øve litt på det gamle trekket slik at jeg fikk prøvd ut teknikken med å strekke og presse det inn i "haitennene". Det er viktig å få det sentrert og trekket er merket med senter merker slik at det er ikke noe problem.

IMG_20200316_183436214.jpg

Trekket er festet bak med en plastlist som er sydd fast og denne brettes dobbel og presses inn i en kanal rundt vinduet. Monterte bøylene og strekte stoffet fram og festet midlertidig med klemmer i frontvinduet, begynte så å press stoffet inn ved B stolpen som beskrevet i monteringsanvisningen fra VP Autoparts.

IMG_20200316_192514865.jpg

Presset stoffet inn i korte intervall framover og bakover på begge sider slik at det ble beint.

IMG_20200316_201724928.jpg

Så var det samme over frontvinduet og på sidene bak tilslutt. Bak skal stoffet stiftes ned mot hattehyllen, men jeg tok en annen variant med tynne lister av plexiglass og små skruer ned i "spikerslaget". Dette ser ut tl å fungere fint og det er enkelt å få fin strekk på stoffet, ser det er mange som har problem med å få dette strukket nok.

IMG_20200316_214448236 (1).jpg
IMG_20200316_215954754 (2).jpg

Det gikk igrunn strålende og jeg er godt fornøyd med resultatet :D

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Tue 17 Mar 2020 01:23
by Reodor57
Superlekkert!!! Kan skaffe deg jobb hos flere der :-). Husker jeg fikk mange spørsmål selv, så det er sikkert et behov :-).

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Tue 17 Mar 2020 08:09
by 445
Dette ble veldig bra!
Sikkert en fordel å ha bilen liggende på siden så du kan stå og jobbe, og ikke måtte ligge.

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Tue 17 Mar 2020 10:52
by Reodor57
Kaster meg på her siden jeg har skiftet 2,5 taktrekk med bilen stående på hjulene. Det går helt fintt bare en tar ut forsetene. Da kan en stå på kne eller sitte på gulvet. På 444 er det litt annerledes da en her må starte bakfra. Først finner en midten, gjerne med å feste en malertape på stoffet. Så kan en henge opp bøylene med trekket. Deretter starter en med å dra gardinwiren med skrukrok i hver ende rundt falsen på bakvinduet. Deretter vipper en opp og skrur fast bakre bøylen med tilhørende beslag før en strammer opp resten frem mot frontvinduet på midten. Deretter er det bare å begynne målrettet bakenifra og dra ut til hver side og feste stoffet i haikjeften. Sidene bak er som på siffen sin 544. Duetten er derimot helt annerledes da wiren i trekket går frem til og er festet ved fører og passasjer dørene. Men prinsippet er det samme. Finn midten. Der er superviktig å jobbe systematisk. Å erstatte spikerslaget med plexiglass hørtes bra ut. Regner med at det må forbores så det ikke sprekker?

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Tue 17 Mar 2020 16:47
by Siffen
Ja plexi strimlene (5 mm) ble forboret og forsenket, vil bli skjult under hattehyllen. Jeg lurer på en ting angående dette; jeg ser at nederste fliken på taktrekket, det som blir skjult av seteryggen ikke har noe feste (på enden av haitann listen). Det står noe i beskrivelsen fra VP at det er et klips på hver side av vinduet som må gjenbrukes, men det er ikke jeg som har demontert slik at jeg er usikker på hvliken løsning det er her. Noen som vet hvordan stoffet skal festes her?

2020-03-17_15-43-13.jpg

Re: Restaurering av PV 544 1959

Posted: Tue 17 Mar 2020 17:13
by Reodor57
Jeg har ikke noe klips på min 1962 modell. Holdes på plass av sidepanelet bak.
Taktrekket er lakkert, så litt "falmet" i kanten
Taktrekket er lakkert, så litt "falmet" i kanten