Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Siffen
Posts: 99
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Wed 09 Oct 2019 23:20

Taket er grunnet midlertidig etter at originallakken ble fjernet og nå er det tid for å fjerne den for klargjøring til lakkering. Har kjøpt en ny eksentersliper med avsug for å unngå altfor mye støv i rommet.

IMG_0313.JPG

Denne kjøpte jeg hos Gasolin til en grei pris, fungerer veldig bra. Har en tilsvarende uten avsug, men den støver jo veldig mye.

IMG_0308.JPG

Siste finpussen tok jeg med grovrengjører for å komme ned i alle porerene.

IMG_0309.JPG

Det var noen småbulker på taket etter en skade, kanskje en bom som gikk for fort ned på planovergang :( . Det grøvste har jeg tatt med retting og tinn, men det er noe igjen som må sparkles litt.

IMG_0310.JPG

Fant forøvrig en hobbylakk på Biltema som har noenlunde rett gråfarge til innvendige detaljer på varmeapparatet.

IMG_0312 (1).JPG

Denne er ikke bestandig mot bensin, men det burde det ikke være fare for inne i bilen :D
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

DanVan
Posts: 29
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by DanVan » Thu 10 Oct 2019 00:08

Har du bensin i varmeapparatet er det noe alvorlig galt ja

Siffen
Posts: 99
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Sat 12 Oct 2019 23:16

Bensinen får jeg prøve å holde der den skal være ja :D .

Ellers har jeg sparklet ferdig på taket (var en del småbulker) og har sprøytet på noen strøk med 2k grunning. Bruker vanntett aluminiumssparkel rett på stålet før grunning. Denne sitter som et skudd og er relativt lett å slipe.

IMG_0315.JPG

Ferdig grunnet.

IMG_0318.JPG

Jeg har demontert viftemotoren for varmeapparatet, denne er ok elektrisk, men har endel slakk i foringene. Ser at det muligens kan passe med kulelager istedenfor foringene (7x22x7 mm). Skal måle litt nøyere og se om ikke det skal gå, eventuelt dreie utav endelokkene hvis det er litt for lite.

IMG_0314.JPG
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
445
Posts: 5815
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 » Thu 17 Oct 2019 07:10

Så fint det blir!
Spennende eksperiment med kulelager i stedet for foringer. Dette håper jeg du legger inn oppdatering på etter hvert som du finner løsninger.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Thu 17 Oct 2019 12:56

Jeg har tatt målene for gitt og bestilt kulelager i den størrelsen fra Kina. :-). Vifta mi er ikke helt stille for å si det sånn. Så takk for mål. Neppe værre enn at en kan kompensere litt senere :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Siffen
Posts: 99
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Fri 18 Oct 2019 00:08

Det kan se ut til at målene er ganske nøyaktig, akselen er akkurat 7 mm målt med micrometer. Innvendig i lokket er det 22,03 mm målt med innvendig målestav og micrometer slik at det ser ut til at det skal passe. Har bestilt lagrene hos Kulelager AS i Molde, 45 pr stk for premium (627 ZZ), eventuelt 25 pr stk for "Kina" lager + 70 i frakt. Får de vel rett over helgen vil jeg tro.

Fikk grunning og lakk på varmeapparatet i går så det ble ganske bra.

IMG_0342.JPG

I dag har jeg endret litt på snurrestativet igjen. Har senket det med ca 15 cm for å unngå at taket tar oppi portåpneren, har ikke lyst til at den rasper oppi når lakken er kommet på. Stativet kunne vært laget med justerbar høyde, men jeg hadde ikke materiell for det, mulig jeg endrer på det før neste prosjekt, men slik det er nå er det antagelig perfekt for P1800 også.

Løftet karosseriet opp med to kjettingtaljer mens jeg holdt på med kutting og sveising.

IMG_0332.JPG

Ferdig justert, det er nå bare ca 5 cm klaring til gulvet når takrennen passerer laveste punkt så jeg må passe på at det ikke ligger noe skrot under :D

IMG_0341.JPG
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

Siffen
Posts: 99
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Mon 21 Oct 2019 23:58

Da kom kulelagrene til viftemotoren i posten i dag. De passet som et skudd, lar seg presse med tommelen ned i endelokkene og litt lett press på akselen. Dette blir bra :D

IMG_0348.JPG

Det ble ikke montering i dag, må måle hvor langt innpå akselen lageret skal for at ankeret kommer på rett plass. Må antagelig bruke en skive eller to som avstandstykke i hver ende. Originalt er det tynne shim, men foringene bygger noe mer enn kulelagrene, ca 11 mm.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Tue 22 Oct 2019 00:07

Evt dreie/file ned de gamle foringene og bruke dem?
Hvilken fargekode var det på den grå fargen fra Biltema?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Siffen
Posts: 99
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Tue 22 Oct 2019 00:18

God ide å bruke de gamle foringene :D

Lakken fra Biltema er grå hobbylakk (la inn feil kode først):

Grå hobbylakk.JPG
Grå hobbylakk.JPG (21.32 KiB) Viewed 142 times

Denne har til og med RAL kode
Grå hobbylakk_1.JPG
Grå hobbylakk_1.JPG (47.05 KiB) Viewed 142 times
Last edited by Siffen on Thu 24 Oct 2019 16:04, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

Siffen
Posts: 99
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Tue 22 Oct 2019 23:06

I dag ble det montering av kulelager i viftemotoren. Dette gikk helt strålende :D, lagrene passet perfekt. Kanskje Electrolux hadde kulelager som opsjon for motoren, men at det ble for dyrt for Volvo :lol:

Laget en foring i bakre ende slik at lageret kom passe innpå akselen, denne fikk en lengde på 5,8 mm etter noe måling og beregning.

IMG_0349.jpg

Lageret presset på, lett presspasning.

IMG_0350.jpg

Plassert i baklokket, dybden i lokket er 5 mm slik at lageret stikker 2 mm over.

IMG_0351.jpg

Børstene var da ca midt på kommutatoren.

IMG_0352.jpg

Begge lagrene kommet på, i nedre ende på motoren var det passende med 1,5 mm shim mellom kommutator og lager. Her passet det med en av de originale.

IMG_0353.jpg

IMG_0354.jpg

Ferdig og går som en drøm :D

IMG_0355.jpg
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Tue 22 Oct 2019 23:36

Dette ble jo supert :-). Flott at du dokumenterer så nøye slik at flere kan gjøre det samme :-).
I disse miljøtider blir det som min sønn sier om gamle biler "Ja til gjenbruk". Dette har spart miljøet for masse CO2 :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5815
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 » Wed 23 Oct 2019 10:46

Flott dokumentasjon!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Siffen
Posts: 99
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Thu 24 Oct 2019 16:05

Jeg la inn feil kode/bilde på den grå lakken for varmeapparatet, har korrigert innlegget og lagt inn riktig lakk.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2890
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Thu 24 Oct 2019 16:07

Helt Konge!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Siffen
Posts: 99
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Sat 02 Nov 2019 18:42

Da har det skjedd litt mer i garasjen, har begynt å trene litt på lakkeringen. Har en sprøyte for grunning med 1,7 mm dyse og en for lakk med 1,3 mm dyse.

Grunningssprøyte til venstre under.
IMG_0388.JPG

Har begynt litt forsiktig på undersiden av bagasjelokket og panseret, det viser seg at lakken er ganske lett å bruke, flyter fint og siger ikke når en har passelig på :D . Utfordringen er selvfølgelig støv, det er gunstigere å lakke på vertikal flate. Under panser og bakluke har jeg ikke finslipt etter 2K grunningen, bare mattet med slipeduk, slik at der er det litt "appelsinhud" som viser gjennom lakken.
IMG_0381.JPG

IMG_0392.JPG

Innsiden av hanskeromslokket har også fått lakk, det ble ganske strøkent.
IMG_0380.JPG

Så var det baksiden av dashbordet, her var det en annen farge i utgangspunktet, en lysere blå. Ser at den samme fargen var brukt i bagasjerommet og andre steder som ikke synes. Dette var en matt/halvblank lakk og det var mange renninger både her og der.

IMG_0397.JPG


Har også lakket om igjen invendig på sidene bak her ble det ikke helt bra første gangen, men det hadde også med at jeg blandet lakken feil. Den skulle har forhold 2:1, mens jeg blandet 4:1 som for grunningen. Med 2:1 og 30% tynner er den veldig grei å sprøyte.

IMG_0382.JPG

Så plutselig at det var et felt over frontvinduet som også hadde synlig lakk, slik at da ble det også slipt og lakket.
IMG_0383.JPG
Her var det gunstig å ha bilen opp ned mens jeg holdt på.


Ellers har jeg gjort litt mer på varmeapparatet siden dette er noe av det første som skal installeres inni bilen før dashbordet blant annet. Her var gummien på spjeldet skadet slik at jeg kjøpte en plate med 2 mm gummi hos Biltema og skar den til slik som den gamle. Den gamle var litt tynnere, ca 1,7 mm, men det gikk fint å utvide spjeldet litt slit at den nye fikk plass.
IMG_0394.JPG

Ny gummi på plass, selve spjeldet skal få litt lakk før det blir endelig montert.
IMG_0395.JPG

Videre framdrift nå blir å lage "lakkboks" og få sprøytet selve karosseriet. Har sprøytet flere lag med sprøytesparkel og finslipt tilslutt slik at den skal være stort sett klar. Men jeg tar nok et par runder til med fingertuppene for å kjenne etter ugjevnheter før sprøyting.

Skjermene og fronstykke + utsiden av panser og bakluke venter jeg litt med slik at jeg ikke trenger å være veldig forsiktig for ikke å få riper i lakken.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

Post Reply