Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3092
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Hei. Grillen er nok sølvgrå. Biltemas felgfarge er grei. Litt mørk sinkfarge, ala sinknedløp som har stått litt i vær og vind..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Ja da blir det lakkering av grillen i riktig farge, den som jeg satte på nå er nok en som er byttet på en bil en eller annen gang, det står volvo lapp med reservedelsnummer av moderne type.

I dag har jeg gjennomført teknisk prøvetur som de sier i shipping der det testes for støy, vibrasjoner, temperaturer, toppfart og lignende. Jeg testet ikke toppfart, men den gikk greit i 80 så det får være bra. Alt fungerte som det skulle og det var overraskende lite støy. Girkassen lager jo litt lyd på 1. og 2. gir, men på "direkten" går den lydløst. Bremsene fungerte veldig bra med Biltema bremsesko (hadde et sett med originale, men de passet ikke). Den bremser imidlertid litt hardt på bakhjulene, mulig at jeg her bør ha en reguleringsventil på trykket. Styringen har tendens til overstyring, mulig at det kan ha med feil spissing å gjøre, ser ut til at den "ploger" litt, skal ta en sjekk av den. Ellers er jeg godt fornøyd, ingen skranglelyder og går lydløst over humper og fartsdempere. Det var nok mange dårlige foringer på bilene som vi hadde i ungdommen, der var det veldig mye skrangling i understellet, men vi hadde godt lydannlegg som overdøvde ulydene :D .

IMG_20200614_131714583.jpg

Det mangler fortsatt litt "pynt", men det kommer etterhvert, det var greit å få sjekket at alt det tekniske fungerte.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3092
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Overstyring er normalt. Derfpr har noen av oss byttet til et kraftigere stabilisatorstag foran. 24mm fungerer fint mot normalt 17mm. Slakke bremsene bak 1 -2 knepp så blir det bedre. Reduksjonsventil brukes ikke på PV. Når bremseskoene har slitt seg til mot trommelen vil de bremse mer korrekt. Størrelsen på bremsesylinderne sørger for at det blir riktig.
Toe in 0-3mm men det vet du. Sjekk også at hjelpesnekke er trukket godt til slik at armen ikke beveger seg opp og ned. Litt vanskelig å se på bildet, men du har det tette rutemønsteret i grillen? B18 har dobbel avstand men ellers likt.
Uansett dette blir suverent bra!!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by DanVan »

Etter hva jeg kan se skal din være nærmest sølvfarget. Har en kamerat med akkurat lik bil som din, som er helt uskrudd, 59 mod 544 i mørkblå. Han har sølvgrill, samme som jeg har sett hos flere. :)
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Da har grillen fått ny farge og jeg venter på nye blanke lister rundt front og bakvinduene.

IMG_20200617_110742531.jpg

Ellers har jeg jobbet litt med sikkerheten for sjåfør og passasjerer. Det er jo originalt med trepunktsbelter på 59 modellen slik at festene er forsåvidt ok, men 60 år gamle belter er muligens ikke like sterke som de en gang var. Det er 3/8" UNC bolter i B stolpen og nede i bakkant under døren. Etter dagens standard er dette for tynne bolter, de har 7/16" UNF, men som de sier de som selger belter at denne bilen går ikke i 200 km/t og trenger derfor ikke like kraftige fester som en ny bil. Har derfor brukt de originale festene, men laget et nytt feste under døren for å få feste for enden (snellen står i originalfestet). I senter er det 1/2" UNC slik at denne holder i lange baner.

IMG_20200611_211400198.jpg

Har monter belter i baksetet også i tilfellet noen vil sitte på :D. Her har jeg montert snelle på hattehyllen med 12 mm bolt og ekstra plate under og oppå. Denne er montert slik at den kan svinge etter retningen på beltet. Senterfestene er i de originale festene ved bakakselfestet.

IMG_20200627_145829852.jpg

Etterhvert inser jeg også at seter uten nakkestøtte ikke er forenlig med å få fruen med på tur, har derfor demontert seteryggene og sveist inn fester for nakkestøtter.

IMG_20200629_213726318.jpg

IMG_20200630_194841415.jpg

Putene er hentet fra en eldre Golf, men med nytt trekk ble de ganske fine..

IMG_20200702_201707442.jpg

Da var de ferdig :D

IMG_20200702_205211302.jpg

IMG_20200702_205406976.jpg


Bagasjerommet ble ganske fint med matte fra Biltema og kurv fra Jørgenrud.

IMG_20200622_203846930_1.jpg

Det er jo litt lav adkomst, men det får vi leve med :D. Får ha lette kofferter når vi skal på tur :D

Har foreløpig ikke vært på noe lengre tur, men det blir det nok i løpet av sommeren :D
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 5988
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Dette ser trygt og fint ut.
Veldig kreativt å tilpasse nakkestøtter til de gamle setene. Fikk du høydejusteringen til å fungere også?
Håper du får mange fine turer i løpet av sommeren!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Ja høydejusteringen fungerer også, laget hull i røret og en stålstreng som fjær slik at den stopper i hakkene i rørene for støtten.

IMG_20200629_200323399.jpg
IMG_20200629_201207212.jpg

Det er jo ikke tidsriktig med nakkestøtter i denne, men det får være, skal bilen fungere for oss må det bli slik. Forhåpentligvis blir det aldri bruk for belter eller nakkestøtte, men det føles sikrere og det er jo kjedelig å bare kjøre alene..
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3092
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Suveren oppgradering! Kreativt og nydelig utført! Gratulerer med flott ny bil!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Takk for det :D Da er egentlig denne tråden fullført i og med at bilen ikke lenger er et restaureriingsprosjekt. Mulig jeg lager en ny tråd i "Min PV - Duett", men først er det 4 uker sommerferie med kanskje flere turer med PV-en.

Jeg ønsker alle forum venner en flott sommer og takk for alle gode innspill i restaureringsprosessen :D
Mvh Sigfred (Siffen er kallenavn fra barneskolen).
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 5988
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Tusen takk for at du har vært så flink til å dele den fantastiske jobben du har gjort!
Ønsker deg en flott sommer.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Da var den siste "pynten" kommet på, det vil si diverse emblem og ikke minst de blanke listene rundt front og bakvindu. Sistnevnte har jeg oppfattet er ganske vanskelig å få på og det stemte ganske bra. Prøvde med 2,5 kv kabel under leppen, men den var for glatt og komn ut igjen før den skulle. Løsningen ble flaggline (ca 5mm) og silikonspray for å få gummien glatt. Det som også viste seg var at det var umulig å få til hvis jeg begynte i skjøten midt på ruten, listen var da vanskelig å få til å entre rundt hjørnene. Løsningen ble å begynne midt på kortsiden slik at begge endene på listen ble lagt i tilslutt, da kunne begge hjørnene presses på plass først og deretter rettstykkene mot midten av ruten.

IMG_20200719_182327757.jpg

Da var listen forholdsvis enkel å få på plass, men jeg trengte ett par ekstra hender for å få det til.

IMG_20200719_184554636_1.jpg

I dag var det første "langtur" til hytten, ikke veldig lang, men ca 7 mil med harde stigninger og lange utforbakker. Alt fungerte slik det skulle, motoren drar ganske godt i motbakkene og ingen varmgang :D. Det var kraftige regnbyger på veien slik at det ble lekkasjetest også, ingen lekkasjer så langt.

Da var vi vel framme ved hytten :D
IMG_20200720_142538035_HDR.jpg

Da er PV-en helt ferdig og det blir kosekjøring på vestlandet i sommer :D . Har begynt å vende meg til tre girs H6 girkassen med usynkronisert første gir. Andre giret er ganske seigt slik at jeg kan omtrent stoppe og alikevel fortsette uten å gire ned i første.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 5988
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Super jobb, og koselig bilde.
Noen kaller 2.giret i H6 for «automaten», for du kan nesten klare deg med det giret.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3092
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Du nevnte i en annen post at du hadde problemer med fusking. Har du sjwkket membranen bak dekselet med tre skruer på siden av forgasseren? Denne skal være myk. Sjekk også at anleggsflaten er javn og pen. Skal ikke lekke luft her når membranen ligger an mot flaten.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Forgasseren har vært demontert og renset i ultralydvasker og i den forbindelse byttet alle pakninger inkl membran slik at det burde ikke være noe problem. Nå går den egentlig ganske fint, men hadde et lite host i går (finvær i Bergen) som hørtes ut som mager blanding. Du nevner i annen tråd litt økt dysestørrelse, vil dyse fra VN36 gjøre susen?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 5988
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Hyggelig med finvær i Bergen!
Jeg tror han tenker på økning fra 97 til ca 102.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply