Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Litt nedtur i dag, ser at den ene trommelen som jeg har dreiet (bakhjul) har en sprekk i navet på innsiden :(. Har oppstått ved at kilen har vært for langt inne mens trommelen har blitt presset innpå.

IMG_20200320_211642624.jpg

Denne blir kassert og jeg har heldigvis en til som kan dreies litt slik at den blir bra :)
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

I dag har jeg eksperimentert litt på hvordan jeg kan få blanke detaljer blanke igjen. Blant annet er det de blanke listene rundt frontruten og bakruten. Disse er laget i aluminium og ser ut til å være polert og lakkert med klarlakk, eller muligens en eller annen form for eloksering, i allefall var de full i striper. Jeg slipte av belegget mens den fortsatt sto i den gamle gummilisten og finslipte til slutt med slipepad med korning 3000 på eksentersliperen. Etter lett polering var den helt blank og jeg tenker å avslutte med klarlakk. Er jo litt usikker på hvor godt lakken sitter på slike blanke flater, men jeg vil iallefal prøve. Det koster noen tusen for nye så så vi får se hvordan dette blir.

IMG_20200328_100143929.jpg

Neste test er frontlistene på panseret, disse er skikkelig stygge og krommen er delvis flasset og veldig stygg. Det virker som at dette er en støpt aluminiumslegering. Jeg slipte av krommen og finslipte med pad på minirondell. Ble ikke helt glatt i første omgang, men lot seg lett polere til høyglans og jeg har testet med klarlakk på. Her er det jo også usikkert hvor godt lakken sitter. Kan muligens lakkere disse med pulverlakk slik Reodor gjorde med påfyllingslokket, men enn så lenge har jeg ikke utstyr for det.

IMG_20200328_114957995.jpg

Den andre slipte jeg helt ned og polerte lett, blir egentlig fantastisk fint så langt.

IMG_20200328_132801477.jpg

Er det noen som har erfaring med dette og eventuelt har noen tips? Kan selvfølgelig kjøpe pent brukt eller få de rekrommet, men det koster jo en hel del mer enn denne enkle løsningen. Hvis det varer en stund kan jeg jo kjøpe nye når budsjettsprekken er kommet noe på avstand :D
Last edited by Siffen on Fri 10 Apr 2020 07:49, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3092
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Jeg vil tro at tokomponent klarlakk vil være vel så bra som pulverlakken. Ikke like slitesterk kanskje, men den er tett, og det er det viktigste her.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Metoden er da klar, venter litt med gjennomføring.

Nå er det motoren som står for tur, planlegger montering i morgen, burde gå greit, men man vet jo aldri.. :D

IMG_20200402_222226123.jpg
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
ola.ora@gmail.com
Posts: 14
Joined: Tue 18 Feb 2020 16:28

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by ola.ora@gmail.com »

Mektig imponert av prosjektet ditt etter å ha skumlest tråden. Hva er tidsplanen for første prøvetur?
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Tidsplanen er forsåvidt sprengt, men jeg mener en realistisk plan er innen slutten av mai. Om det da blir på en bruskasse en liten tur i hagen eller jeg er klar for veien får vi se etterhvert :D

Ellers fikk jeg ny frontrute fra Jørgenrud i dag, hadde egentlig tenkt å bruke den som stod i, men det viste seg at den hadde en skade midt i synsfeltet som jeg ikke hadde lagt merke til tidligere. Bakruten bruker jeg den originale, litt småstriper hvis en ser godt etter, men stort sett grei.

IMG_20200326_195927879.jpg

Har også begynt litt med matter og papp. Måtte også sette inn det gamle setet for å få luftet bremsene skikkelig, ser at det er litt knekt i rammen for ryggen slik at der må jeg nok sveise litt.

IMG_20200328_184901331.jpg

Den grå pappen som en får kjøpt i dag er veldig grønnlig slik at jeg kjøpte en boks med Bengalakk i samme farge som den originale pappen. Med en fin liten rulle ble det veldig bra, slipte først lett med fin slipeduk.

IMG_20200325_210832566.jpg
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

I dag var det motormontering, det gikk forsåvidt greit. Var litt trangt å få den inn, men med litt lokk og lur gikk det bra. Har tidligere kjøpt et slikt skrev som en kan justere balansepunktet, dette var veldig nyttig i denne sammenhengen. Det jeg ikke hadde tenkt på var at oljen både i motor og gir la seg i bakre ende og det kom ut noe fra giret via hullet for speedometerwiren og noen dråper fra motoren, filtringen er jo ikke helt tett når oljen står over veiven. Skulle selvfølgelig ikke hatt olje på under installasjonen :(

IMG_20200404_095403578.jpg

Jeg tenker å starte motoren opp nå når den er kommet i og jeg har derfor laget noen midlertidige støtter for radiatoren nå før frontstykket blir montert.

IMG_20200405_083008140.jpg

IMG_20200405_082951170.jpg

Da er det kobling av batteri, starter og dynamo, og selvfølgelig fylle på bensin så får vi se om den vil gå og om instrumenter og denslags virker slik det skal. Kan jo til og med få sjekket speedometeret :D
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3092
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Hei
To ting å passe på ved oppstart og kjøring. Dersom mellomakselen er koblet må noe av vekten overføres til bakakselen slik at mellomakselen ikke tar borti undersiden av tunellen bak.
B16 motoren går dårlig uten luftfilter. Blandingen blir for mager så den skyter i forgasseren. Før du setter på luftfilteret så bør du håndpumpe opp bensintrykket og se at forgasseren ikke renner over. Det ser en nede i forgasseren.
Kjør gjerne motoren på starteren uten pluggene i til oljetrykkslampa skukker, eller uten toppdeksel til oljen kommer ut på toppen av vippearmene. Det er denne oljen som smører kam og løftere, så den må være i orden. Husk også jordingsfletta mellom rammevangen og festebolten på starteren. Lett å glemme. Mangler det ikke også en ledning på dynamoen? Skal vel ha tre? Ikke sikkert den lader om den har stått lenge. Ofte en må kjøre den som motor først for å få magnetisert den.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Skal sjekke at ikke mellomakselen tar borti, mener det er klaring, men skal sjekke det igjen. Motoren har allered vært i gang (før montering) etter "vinterdvalen", hadde olje i sylindrene før den ble satt vekk, var jo overhalt tidlig i prosjektet. Kinnet den en del før oppstart nå slik at jeg så at det kom oljetrykk. Det nye luftfilteret er klart til bruk og blir satt på før ny oppstart.

Har ikke koblet starter og dynamo ennå, ja det er tre ledninger på dynamo, D+, DF og D-. Batterikabler bytter jeg begge, den som står midlertidig på nå er dårlig og samme med jordings kabelen (flettet lisse). Lurte litt på hva den påsveiste mutteren på innsiden av rammevangen var til, men nå er det avklart :D skal huske jordingen der.

Har kjørt dynamoen som motor etter lett overhaling med nye lagre og rengjort kommutator, børstene var bare litt slitt så de ble satt på igjen. Starteren var nylig overhalt før bilen ble pensjonert tidlig på 80 tallet slik at der så kommutatoren nydreiet ut og ikke kullstøv i det hele tatt, rent og pent. Det hang lapp på fra et Bosh verksted med reg. nr og navn på eier :D.

Blir jo litt spennende å se at det elektriske fungerer, har brukt originalt ledningsnett, ser igrunn veldig bra ut og har sjekket instrumentbordet med spenning på så det funker. Kan selvfølgelig bli litt spenningsfall her og der når det blir belastning, men det får jeg ta etterhvert, kabelsko blir byttet der det trengs. Det er jo relativt enkelt elektrisk anlegg og ikke så mange punkt som kan gi spenningsfall og ofte er det jo på jordingssiden det er problemer, f.eks. når blinklyset lyser når du trør på bremsen :D. Sikringsboksene er jo også ofte en spenningstyv så de har fått litt ekstra omtanke og nye sikringer. Mulig at jeg kobler hovedlysene med relè slik at de får full spenning og ikke via bryter og omkobler. Spenningsregulatoren ser ny ut på innsiden så det får vi se når jeg starter opp at den virker slik den skal, testverdiene står greit oppliste i manualen. Har også testet coilen så den skal fungere.

Så da får vi se, har fri fra hjemmekontoret disse dagene og i morgen skal det være pent og varmt vær så da kan jeg kanskje ha garasjeporten på vid vegg og nyte solen samtidig som jeg gjør noe fornuftig 8).
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Da er motoren testkjørt i bilen, mellomakselen hadde grei klaring. Alt fungerer som det skulle, starter som et skudd og ladingen fungerte med en gang. Lader over 40 A og 7,35 volt, denne skal vel lade 50 A og det er jo ikke all verden på 6 volt, men jeg får teste igjen når alle forbrukerne er tilkoblet slik at jeg får litt mer belastning, nå er jo batteriet helt oppladet også. Speedometeret virker også, var litt nølende til å begynne med, men det ville vel vi også vært hvis vi hadde ligget 35 år i dvale :D. Så da kunne jeg skru på dekselet over girkassen og fortsette med mattene og innredning ellers.

IMG_20200408_153527456.jpg

Ellers har jeg hatt litt jobb med dekslene under framme, disse var ikke rengjort og hadde ett tykt lag med tectyl og veiskit. Når alt dette var fjernet var de i forbausende god stand, bare litt overflaterust og ellers like hel.

IMG_20200408_123311386.jpg
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3092
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Gøy når ting funker 100%.. Nå er jo ikke B16 vanskelig å be uansett. Gøy med ny gammelbil..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

I dag har det blitt litt inredningsarbeid, har byttet trekk på sidepanelene bak. Kjøpte nye trekk fra VP Autoparts for en tid tilbake. Selve platen er jo tilsynelatende papp, men var i god stand og med 4 mm stifter satt stoffet som et skudd.

IMG_20200411_185307978.jpg

Stoffet var egentlig litt kort i forhold til det gamle, men dette blir skjult av bakseteryggen slik at det går bra.

IMG_20200411_184930448.jpg

Måtte sjekke hvordan det så ut i bilen :D . Lurte litt på om jeg skulle droppe askebegeret, men jeg setter de inn igjen slik at det blir som originalt.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by DanVan »

Flott arbeid! Brukte 4mm stifter hos meg også, sitter som bare det. :)

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Siffen
Posts: 170
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Det blir ikke full tid på PV-en nå i våronna, det er forskjellige ting ute også som må få litt tid. Men jeg har fått på bakskjermene, skvettlapper og denslags.

IMG_20200426_221702698.jpg

Har også begynt å se litt på setene, de trenger en omgang under trekket også. Har demontert baksete for se hvordan det er bygd opp og det er ganske enkelt med fjærer og hamp oppå. Nå var overflaten ganske ugjevn slik at jeg tenker å bruke en filt matte oppå for å få det pent.

IMG_20200419_210641054.jpg

Noen av fjærene er kommet litt høyere opp enn andre antagelig på grunn av unger som synes det var morsomt å hoppe i setet når mor og far var i butikken for å handle. Jeg synes iallefall det på den tiden :D. Jeg har prøvd å rette på dette med strips som drar fjæren ned, det kan se ut til at dette vil fungere, det var spesielt ett sted at det var en topp i setet.

IMG_20200419_215710973.jpg

Har også fått lakket de siste småtingene som baklykthus, innerskjermer og div innvendige detaljer.

IMG_20200423_220207078.jpg

Slik at da skal framskjermene monteres og deretter blir det å sette på hjul slik at jeg kan kjøre den ut for å få bytte til sommerhjul på bruksbilene. Det mangler jo ennå noen deler så jeg må satse på oppholdsvær en kort stund, kan se ut til at det blir bra fram mot helgen 8)
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 5988
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Strips-trikset ser ut til å fungere. Regner med at strips av god kvalitet er mer holdbart enn ståltråd.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply