Restaurering av PV 544 1959
Re: Restaurering av PV 544 1959
Suverent arbeid! Jeg måtte opp i større dyse da jeg lakket Duetten. Der var det bare 10% tynner i lakken, slik at jeg måtte legge på mer for å få det til å flyte. Samtidig var det varmt i lokalet. For å redusere støv mest mulig kan en også dusje gulvet med en sprøytekanne med vann. Er jo ofte på gulvet støvet legger seg. Tipset jeg fikk av lakkereren var å legge på et veldig tynt lag først, la det tørke i 5 min, og så legge på så tykt en turde i andre omgang. Uansett er jeg helt 100% trygg på at jeg ikke vil være i nærheten av samme finish som deg når jeg er ferdig med min PV, men jeg har det veldig morsomt når jeg holder på allikevel . Greit å vite hvordan det skal gjøres også!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg tror ikke det går an å gjøre bedre jobb enn dette!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da begynner "lakkboksen" å ta form, lager et telt i passe størrelse rundt PV-en. Lekter skrudd fast i taket og på gulvet og platfolie som vegger.
Jeg måtte ha en hjelpende hånd til å holde plastfolien mens jeg stiftet den fast i taket
Plastfolien nesten ferdig festet
Filter for innluft fester jeg på døren på samme måte som for den lille lakkbosen som jeg lagde tidligere. Dette fungerer ganske greit ser det ut til. Prøver å få telte så tett som mulig slik at stort sett all innluft går gjennom filteret.
Jeg er jo litt spent på hvordan lakkeringen på karosseriet går, det er viktig å ha god tid, først et tynt lag og så dekkstrøk. Er lett å gi litt for mye i første strøk. Har øvd litt på det så jeg håper det går bra .
Det blir ikke lakkering denne uken, men antagelig en dag i neste uke, må kjøpe inn noen ekstra lamper og sette inn en vifte til. Jeg hadde ett vifte-uttak i taket i den lille lakkboksen, men så at det var gunstigere å ha dette nede ved gulvet. Har derfor brukt en 5" kanal og flytte uttaket ned. Har en 5" vifte til som jeg installerer midlertidig mens jeg holder på med lakkeringen.
Jeg måtte ha en hjelpende hånd til å holde plastfolien mens jeg stiftet den fast i taket
Plastfolien nesten ferdig festet
Filter for innluft fester jeg på døren på samme måte som for den lille lakkbosen som jeg lagde tidligere. Dette fungerer ganske greit ser det ut til. Prøver å få telte så tett som mulig slik at stort sett all innluft går gjennom filteret.
Jeg er jo litt spent på hvordan lakkeringen på karosseriet går, det er viktig å ha god tid, først et tynt lag og så dekkstrøk. Er lett å gi litt for mye i første strøk. Har øvd litt på det så jeg håper det går bra .
Det blir ikke lakkering denne uken, men antagelig en dag i neste uke, må kjøpe inn noen ekstra lamper og sette inn en vifte til. Jeg hadde ett vifte-uttak i taket i den lille lakkboksen, men så at det var gunstigere å ha dette nede ved gulvet. Har derfor brukt en 5" kanal og flytte uttaket ned. Har en 5" vifte til som jeg installerer midlertidig mens jeg holder på med lakkeringen.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Det kan være greit å ha et filter på avtrekket også når du lakker så store flater. Det er for ikke å lakkere hele nabolaget utenfor garasjen..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Ja det blir filter på avtrekket også, tenkte at begge avsug skulle være inne i den lille lakkboksen slik at de suger gjennom filteret på døren som går inn der. Da blir det filter både på luften som kommer inn og luften som går ut . Og filter på gassmasken, ser at den blir ganske blå også..
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Dette er spennende! Gleder meg til å lese rapport om første lakkering.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da var det gjort. Lakken er kommet på.
Har hatt viftene og varme stående på i 3-4 dager og har vasket tak og gulv slik at luften er mest mulig av støvfri. Plasserte varmeviften (5 KW) utenfor døren inn til teltet slik at det ble sugd inn varm filtrert luft. Gulvet ble dusjet med vann før lakkeringen startet. Det ble selvfølgelig noen støvkorn, men jeg er godt fornøyd med resultatet
Her er det klart for sprøyting
Resultatet ble ganske bra
Taket ble strøkent
Dashbordet ble tatt i samme slengen
Filteret for utluften ble ganske blått
Da kan jeg senke skuldrene litt. Hadde egentlig tenkt at jeg skulle vente litt med lakkering av skjermer, panser, dører og bakluke, men tenker at jeg tar dette nå i samme slengen. Må bare vente litt til lakken har herdet slik at jeg kan dekke til før videre lakkering i samme rom. Har et eksternt lager der jeg kan lagre de ferdig lakerte delene til det er klart for montering.
Har hatt viftene og varme stående på i 3-4 dager og har vasket tak og gulv slik at luften er mest mulig av støvfri. Plasserte varmeviften (5 KW) utenfor døren inn til teltet slik at det ble sugd inn varm filtrert luft. Gulvet ble dusjet med vann før lakkeringen startet. Det ble selvfølgelig noen støvkorn, men jeg er godt fornøyd med resultatet
Her er det klart for sprøyting
Resultatet ble ganske bra
Taket ble strøkent
Dashbordet ble tatt i samme slengen
Filteret for utluften ble ganske blått
Da kan jeg senke skuldrene litt. Hadde egentlig tenkt at jeg skulle vente litt med lakkering av skjermer, panser, dører og bakluke, men tenker at jeg tar dette nå i samme slengen. Må bare vente litt til lakken har herdet slik at jeg kan dekke til før videre lakkering i samme rom. Har et eksternt lager der jeg kan lagre de ferdig lakerte delene til det er klart for montering.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Fantastisk. Gleder meg til fortsettelsen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Dette er jo et eksempel til etterfølgelse! Mer strøkent blir det ikke. Filterne sier jo også litt om hvor mye lakkstøv det blir. Hvordan unngikk du lakk på gulvet? Hadde absorbsjonsmatter der nå du lakket?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Før sprøyting dusjet jeg gulvet med vann slik at det ble en vannhinne stort sett overalt, Dette gjorde at lakkstøvet la seg oppå vannet og tørket slik at jeg kunne bruke nal til å skrape det sammen etterpå. Gulvet ble da like "rent" som før bortsett fra noen små felt der vannet hadde dunstet vekk, dette får jeg ta med tynner siden.
Ser ut til at 2K gulvmaling fra Biltema tåler litt tynner, iallefall hvis en er rask å tørke av.
Ser ut til at 2K gulvmaling fra Biltema tåler litt tynner, iallefall hvis en er rask å tørke av.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Har hatt noen økter med oppdatering av bildene i tråden slik at stort sett alle tinypic linkene er fjernet og nye tilsvarende bilder lagt inn.
Ellers går det i klargjøring for lakkering av panser, bakluke og dører i første omgang. Ser at skjermene ikke har hull for pyntelister slik at det må jeg ta nøyaktige mål av på de gamle skjermene.
Ellers går det i klargjøring for lakkering av panser, bakluke og dører i første omgang. Ser at skjermene ikke har hull for pyntelister slik at det må jeg ta nøyaktige mål av på de gamle skjermene.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg bøyer meg i (lakk)støvet! Dette blir helt nydelig!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Bra jobba!
Re: Restaurering av PV 544 1959
Hei alle forum venner! Det er har naturlig nok ikke vært særlig aktivitet i garasjen nå før Jul, men jeg kommer tilbake så snart høytiden er over. Håper da å bli ferdig med lakkeringen slik at jeg kan begynne for fullt med montering. Har imidlertid kost meg litt med innkjøp av diverse deler som jeg manglet og har også begynt å samle litt deler til P1800, av og til dukker det opp godbiter på Ebay og andre steder. Har også hatt bursdag og har fått diverse gavekort og lignende slik at jeg kan fråtse i verktøybutikkene på nyåret
Jeg ønsker alle en riktig God Jul og Godt Nyttår!
Jeg ønsker alle en riktig God Jul og Godt Nyttår!
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Takk det samme! En får bruke "romhjula" til noe fornuftig istedenfor hehe. Det blir det til for meg. Gjøre ting jeg ikke kan. Karosseriarbeid. Godt det finnes tråder som denne som "ufarliggjør" noe av prosessen ved å vise hvordan det gjøres.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").