Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Da ble det en ny milepæl i dag :D , hadde en kjøretur på gårdsplassen og testet bremser og styring, virker bra så langt.


Klar til å rygge ut
IMG_20200429_213126549.jpg

Skal bli greit å rydde opp litt før resten blir montert.

IMG_20200429_214058351.jpg

Første kjøretur på 35 år

IMG_20200429_214017241 (1).jpg

Mangler fortsatt noe her og der :D
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

GRATULERER! Det var en viktig milepæl.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Takk for det :D. Det er litt rart, er blitt vant til et karrosseri som henger i luften, nå ble det en forholdsvis lav bil, men jeg blir nok vant til det også :D
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Da er jeg kommet litt videre og er stort sett ferdig innvendig, men har igjen lykter og annet utvendig.

Matter og papp er klart, jeg ser at matten over girkasse/mellomakseltunnell har litt dårlig passform, men den legger seg vel litt etterhvert
IMG_20200505_214500142.jpg

Så var det setene sin tur, ryggen på førersete var gåent i ryggen, rammen var knekt og var reparert med oppklippet blikkboks, skruer og Araldit. Heldigvis var det ikke brukt lapskausboks, men "ordentlig" grease boks fra Esso :D
IMG_20200507_220401337.jpg

Når dette var reparert og sveist var resten ganske bra, fjærer og stopning var ok. Det så ut til at passasjerseteryggen var byttet på ett eller annet tidspunkt til en mer robust konstruksjon med tykkere rør nederst mot hengslingen. Jeg tok derfor dette over til førersiden siden det antagelig blir mest brukt :D
IMG_20200508_160901710.jpg

Baksetet måtte justeres noe i fjæringen, men var ellers ok. Der var en tynn skumplast opp hampstopningen, men denne var helt forvitret og måtte støvsuges bort. Jeg brukte i stedet filtmatte oppå stopningen, samme type som den originale stoppen som var brukt for å fylle i de største ugjevnhetene
IMG_20200507_193459214.jpg

Da ble det ganske gjevnt sikkert omtrent som originalt.
IMG_20200507_173350168.jpg

Brettet dette rundt kanten og festet med C-ringer
IMG_20200507_172427558 (1).jpg

Før nytt trekk brukte jeg tynnt fleecepledd for å holde alt på plass, dette var kjøpt inn for å beskytte de lakkerte delene (dører, panser o.a.) under lagring. Ble kjøpt på Nille for 40 kroner stykke. Utrolig sterkt, pustende og varer antagelig like lenge som plastflasker, ca 450 år :D
IMG_20200507_202414503.jpg

Det nye trekket ble stiftet på og resultatet ble veldig bra. Trekkene fra VP Autoparts har super kvalitet og passform. Ser imidlertid at jeg må løfte baksetet bittelitt i bakkant for å unngå sprekk mellom sete og rygg.
IMG_20200507_205832853 (1).jpg

Framsetene var som sagt ganske bra i fjærer og stopning og her brukte jeg også filtmatte oppå og så "sokken" som fulgte med setetrekkene for å få det glatt nok til at trekkene tilpasser seg.
IMG_20200509_181737753.jpg

Da var innredningen klar.
IMG_20200511_202942955 (1).jpg
Last edited by Siffen on Sat 16 May 2020 09:46, edited 2 times in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Så var det å begyynne på eksteriøret.

Dørene var jo bra tilpasset så det gikk fint, men pakningene er litt tight foreløpig slik at de er litt tung å få i lås, men dette blir jo bedre når vindu og annet er installert slik at døren er tyngre. Har brukt SilenceCoat innvendig i dørene også for å dempe plateresonans.
IMG_20200513_215242728.jpg

Jeg har samlet deler til støtfangerne over noe tid og nå har jeg nok til å få de noenlunde bra.
IMG_20200514_220358852 (1).jpg

Det blir ikke tur på 17. mai, men det er ganske nær nå :D, men som all erfaring sier, ting tar tid :D
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Det er gøy å se på flott utført arbeid.
PV-dører er ganske tette og harde å lukke. Mine Duett-dører lukker seg nesten selv, men hver gang jeg sitter i en PV må jeg ha 2 forsøk på å stenge.
Tror du kan få mange oppdrag som salmaker - også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Dette blir bedre enn nytt. Filt er bedre å sitte på enn skjmgummi, så det er riktig materiale spør du meg. Jeg festet ikke filten slik du har gjort, men kjøpte med trekkene fra VP/Jørcenrud en "sokk" til å tre over. Da sled ikke filten og trekket gikk glatt på. Trelkene har super passform, det kan vi enes om :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Sidevinduene bak har fått nye pakninger, i rammen og i karosseriet. Fikk tak i en U-list som passet akkurat både til sidevinduene og ventilasjonsvinduene i døren. Denne var ikke med i "pakningssettet" for dørene. Største problemet var å få ommrammingen av sidevinduene, har demontert det ene tidligere for å se hvordan det var og for å få riktig gummilist. For å få dette til måtte jeg spenne vinduet fast i skrustikken og bruke en tykk aluminium plate til å presse med. Rammen var forøvrig ganske stygg med lakk fra tidligere rullelakkering og annet.

IMG_20200523_080703458.jpg
Presset med kubein mellom skrustikken og platen. Har beskyttelsesbakker med gummi fra Biltema slik at ruten ikke skades

IMG_20200523_090100142.jpg
Ny gummipakning legges på

Så var det å få det hele sammen igjen og det var heller ikke like enkelt. Jeg brukte samme metode som jeg har brukt tidliger når jeg restaurerte en gammel Draco 21 fot som også fikk nye pakninger rundt vinduene. Festet klosser på et bord og presset lett og gjevnt i sammen. Brukte rikelig med såpevann for at det skulle gli lettere. Etterhvert som vinduet glir inn spennes rammen sammen med en liten lastestropp slik at den ikke deformeres.

IMG_20200523_090611581.jpg
Presser med kubein på klosse mot ruten


Siste del av rammen ble så presset på, måtte bruke gummiklubbe rundtomkring for å få det skikkelig sammen, og rikelig med såpevann. Etter at alt var kommet på plass skar jeg vekk overskytende gummilist slik at den var gjevnt med kanten på rammen slik som den gamle. Når en skjærer gummi går det letter med såpevann på kniven og gummien.

IMG_20200523_094006060.jpg

Så var vinduene montert og ser ganske bra ut iallefall på litt avstand, rammene bærer selvfølgelig litt preg av at det er noen år siden produksjonen.

IMG_20200524_120439666.jpg

Chromen er bedre på innsiden som ikke er eksponert for vind og vær, men dette synes jo nesten ikke annet enn når vinduet er åpent, strengt tatt kunne en snudd rammen ved å ta ut naglene på lås og hengsler og bytte side for rammen..

IMG_20200524_120512774.jpg

De nye pakningene i karosseriet er har litt dårlig utførelse her og der, men det meste blir skjult av rammen slik at resultatet ble bra.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Dette blir bedre enn nytt!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by DanVan »

Kult at flere her har holdt på med Dracoer! Jeg restaurerte en 85 2000DC fra 2016-2018. Det var moro det. :)

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Ja når vi allikevel snakker om båter tar jeg et lite avbrekk i PV historien og tenker noen år tilbake, nærmere bestemt fra 2014 - 2015. Jeg overtok en dårlig Draco 2100 1986 model på høsten 2014 av min bror, han hadde kjøpt den fra et dødsbo. Den var generelt i dårlig stand, men motoren (Volvo Penta 4,3 V6), som var byttet i 1999 var ok, men trengte lett overhaling og ny maling. All innredning ble demontert og bygget opp på nytt. Motor ut og motorrom renovert. Teak ble fornyet, nye plexiglass rundt om og puter og stoler ble byttet.


På vei inn i garasjen
2014-10-25 14.52.03.jpg

Motoren var ikke pen
2014-10-30 17.41.15.jpg

Eksteriøret var dårlig
2014-11-05 20.51.46.jpg

Interiøret var mildt sagt ikke representativt lenger
2014-11-06 19.47.21.jpg

Så var det å bygge opp igjen.


Alt utvendig ble fornyet
DSC_0959.JPG

Innredning ble totalrenovert
DSC_1065.JPG

Motoren er kommet ombord igjen, litt montering gjenstår
DSC_1070.JPG

Renoverte benker og dørk + nye puter og stoler ute
DSC_0992.JPG

Da var jobben gjort
DSC_0177 (1).JPG

Ser at jeg muligens brukte litt mer tid i garasjen den perioden, Dracoen ble dradd inn på høsten 2014 og ble sjøsatt igjen litt sent på sommeren i 2015..
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Nydelig! Har du den fortsatt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Nei, den ble desverre solgt etter et par sesonger. Den var litt tørst mildt sagt og jeg byttet den i en 22 fot daycruiser av litt nyere årgang og dieselmotor.
Dracoen ble solgt til en herremann med destinasjon Mjøsa. Så der har den forhåpentligvis et fint liv :D
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
DanVan
Posts: 96
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by DanVan »

Trivelig! Min fikk også en tilnærmet total makeover. Nye gulv, diverse nytt på motor, totalt nytt ledningsnett i hele båten, nye kalesjer, nye instrumenter, ny dekor, ny teak, skai i kabin, nye puter i kabin, ny tetningsmasse mellom over og underskrog, samt nye vinduer i hele båten.

Min hadde AQ145B, så den drakk så mye suppe at det ikke var gøy lenger. Image

Her er annonsen fra jeg solgte den på sensommeren i fjor. Image Han gamle mannen som kjøpte den var helt våt i øynene over hvor bra den var. Han var ansatt hos Draco på 80-tallet og hadde selv støpt skroget på akkurat denne båten. Image

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.htm ... =153476744


Sent fra min SM-G970F via Tapatalk


- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

PV-en begynner å bli ferdig, men jeg ser at grillen muligens har feil farge. Den beste av de jeg har er svart matt, mens når jeg ser på bilde fra 1985 har grillen en lysere farge. Noen som vet hva som er riktig farge på grillen for blå 1959 modell?

IMG_20200613_231754112.jpg

Bilde fra 1985 viser en lysere farge på grillen.

PV 1985.jpg
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Post Reply