Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Ønsker deg også en riktig god jul, og takker for alle flotte innlegg tidligere i år!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Har hatt noen småstunder i garasjen i romjulen og har montert instrument og brytere i dashbordet. Dette ser ut til å bli bra, men jeg er litt usikker på hvilken lim som er gunstig å bruke på polstringen på toppen, vanlig kontaktlim eller en mer tyktflytende som Tech7 eller lignende?

Ser ut til at det skal kunne holdes nedtil med maskeringsteip mens limet herder.
IMG_20191228_185748681.jpg

Er de noen som har gjort dette og har gode tips?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Jeg har ikke gjort akkurat dette, men er veldig glad i å bruke TEC7 til alt mulig rart.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Torbo2 »

Jeg brukte kontaktlim, tykke striper uten for mye press, da det er lettere om man må av med toppen igjen. Andre ting som TEC7 o.l holder vels så bra, men da er man låst. "Fast for ever". (nesten).
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Litt framdrift på prosjektet i dag etter julepausen. Har lakkert panser og bakluke og dørene på innsiden. Det er mye arbeid før grunnarbeidet er såpass at lakken kan sprøytes på, ser at det er lurt å ta noen ekstra runder på dette :D . Skjønner etterhvert hvorfor det er såpass dyrt å få lakkert en bil hvis de også skal gjøre grunnarbeidet.


Ferdig slipt og klar for lakk
IMG_20200104_113713143.jpg

Ferdig lakket
IMG_20200104_141728284.jpg

Jeg tenker å sette på gummilistene på dørene før jeg lakkerer framsiden siden det antagelig er en smule utfordrende å få listene på. Da kan døren ligge på bukken uten å være redd for lakken.


Ellers har jeg kjøpt inn Dustec støvkappe til vinkelsliperen etter anbefaling fra Reodor57. Ser ut til at denne skal kunne gjøre en god jobb. Noe av det som også er spennende når en har et prosjekt å holde på med er å kjøpe inn "nødvendig" verktøy :D .
IMG_20200103_195918641.jpg
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

I dag ble det transport av panser og bakluke til eksternlager der de skal henge på veggen til det er klart for montering.

IMG_20200106_203656524.jpg

Jeg har begynt å finne teknikken for å få på gummilistene rundt dørene, slik at da er en dør stort sett klar, den andre går jo da raskere regner jeg med. Har monter listene uten å bruke glidemiddel for å unngå at de løsner igjen.
IMG_20200106_214344815.jpg
IMG_20200106_213009776.jpg
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Dette blir bare sååååå strøkent!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Det siger litt på fram hos meg også. Jobber med litt forskjellig som må ferdigstilles før montering. Dashbordet er ferdig og klart for montering.

IMG_20200111_124238661.jpg

Har også gjort litt med sidevinduene bak, her var den ene kulen på låsearrangementet knekket av, men jeg greide å bore og gjenge i hendelen slik at en 5 mm gjengestang kunne skrues inn. Originalt var det 3/16" i kulen men M5 passer etter en runde med gjengetapp. Skal også bytte gummilist rundt vinduet inni profilen, fikk tak i en U-list som passer. Crom rammene er ganske stygge, men det kan se ut til at polering gir de glansen tilbake, noen nupper er det, men jeg tenker at på litt avstand ser man det ikke :D

Jobber også med dørene for å gjøre de klar for lakkering. Måtte "bare" prøve på det nye dørtrekket også.

IMG_20200114_194039578.jpg

Så ble det tid for lakkering, er begynt å få bra teknikk med det etterhvert, kunsten er å ha god nok tid. Noen støvkorn kommer jeg selvfølgelig ikke unna, men i det store og hele blir det ganske bra.

IMG_20200115_202415272.jpg

Fronstykket fikk også lakk i samme rennet :D

IMG_20200115_202427922.jpg

Neste post på programmet blr da å klargjøre skjermene for lakk, disse er "nye", men har vært lagret i 30 år. Ble grundig behandlet på begge side når de var ny, men jeg sliper av eksisterende grunning og legger på ny 2K grunning.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Åååå. Merker jeg blir veldig misunnelig på plass og dyktighet som du har. Dette blir helt suverent!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Siden skjermene mine er nye er de ikke klargjort for pyntelister, parkeringslys og baklys. Det var en del arbeid med dette, det sier seg ikke selv hvor hullene skal være. Parklyset framme er jo forskjellig plassert alt etter årsmodell og linjen for pyntelistene er ikke sjølsagt. Heldigvis har jeg de gamle skjermene fortsatt slik at jeg lagde papirmal og tok vesentlige mål slik at det skulle bli så riktig som mulig.

IMG_20200125_183148777.jpg

Min far sa alltid "mål to ganger og sag en gang", han var tømrer og visste hvor lett det var å måle feil. Nå kan jo selvfølgelig feilborrede hull sveises igjen, men det gikk litt tid før borring ja, og ingen sveising :D.

IMG_20200125_220041682.jpg

Hull for baklyktene er plassert.
IMG_20200125_184117283.jpg

Innimellom gjør jeg litt andre ting som også må gjøres, for eksempel å polere chrommen. Noe av det blanke må byttes, men trekantvinduene framme ble god som ny etter litt behandling. Rammen på åpnevinduene på siden bak ble også ganske bra etter polering.
IMG_20200123_212241883.jpg
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Det ble veldig blankt og pent.
Har du noen morsomme poleringstriks å dele?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Har prøvd litt forskjellig fra håndpolering med Autosol til maskinpolering. Beste og kjappeste resultatet ble med vinkelsliper med poleringsrondell. Har en Ryobi 115 mm som går på 7500 rpm, denne ser ut til å være perfekt til dette. Vanlige 115 eller 125 mm vinkelslipere går kanskje 12-13 tusen rpm og det blir antagelig for fort, blir lett varmgang hvis en ikke er forsiktig.

Ryobi Vinkelsliper R18AG-0
IMG_20200126_221404812.jpg

Poleringsskiven er fra Biltema
Flapdisk.JPG
Flapdisk.JPG (31.6 KiB) Viewed 3983 times

Med tilhørende poleringspasta
Polerpasta.JPG

Prøvde også med bomullsskive på benkesliperen, men det var lite effektivt, ble bra tilslutt, men tok lang tid.
IMG_20200126_222010899.jpg
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Har faktisk aldri prøvd polering med vinkelsliper og poleringspasta.
Kan den pastaen brukes på lakkerte ting også?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Jeg ville nok ikke satset på denne til lakkerte flater. Kjenner at det blir ganske varmt slik at lakken vil antagelig "koke". Mulig at rondellen kan brukes på poleringsmaskin som går vesentlig saktere og også med poleringspasta, men den er nok helst beregnet for harde materialer crom og rustfritt stål.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Her tror jeg en må være litt forsiktig med å anbefale dette produktet til folk. Biltema sier at det ikke skal brukes på belagte flater som blant annet crome. På sidelistene er det greit da disse er rustfrie. Noen lykteringer er også det, men ellers kommer det mye an på håndlaget til de som utfører jobben. Jeg bruker metallpolish sammen med lappeskive Har god erfaring med et produkt på tube som heter POL metalpolish.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply