Restaurering av PV 544 1959
Re: Restaurering av PV 544 1959
Ønsker deg også en riktig god jul, og takker for alle flotte innlegg tidligere i år!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Har hatt noen småstunder i garasjen i romjulen og har montert instrument og brytere i dashbordet. Dette ser ut til å bli bra, men jeg er litt usikker på hvilken lim som er gunstig å bruke på polstringen på toppen, vanlig kontaktlim eller en mer tyktflytende som Tech7 eller lignende?
Ser ut til at det skal kunne holdes nedtil med maskeringsteip mens limet herder.
Er de noen som har gjort dette og har gode tips?
Ser ut til at det skal kunne holdes nedtil med maskeringsteip mens limet herder.
Er de noen som har gjort dette og har gode tips?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg har ikke gjort akkurat dette, men er veldig glad i å bruke TEC7 til alt mulig rart.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg brukte kontaktlim, tykke striper uten for mye press, da det er lettere om man må av med toppen igjen. Andre ting som TEC7 o.l holder vels så bra, men da er man låst. "Fast for ever". (nesten).
Re: Restaurering av PV 544 1959
Litt framdrift på prosjektet i dag etter julepausen. Har lakkert panser og bakluke og dørene på innsiden. Det er mye arbeid før grunnarbeidet er såpass at lakken kan sprøytes på, ser at det er lurt å ta noen ekstra runder på dette . Skjønner etterhvert hvorfor det er såpass dyrt å få lakkert en bil hvis de også skal gjøre grunnarbeidet.
Ferdig slipt og klar for lakk
Ferdig lakket
Jeg tenker å sette på gummilistene på dørene før jeg lakkerer framsiden siden det antagelig er en smule utfordrende å få listene på. Da kan døren ligge på bukken uten å være redd for lakken.
Ellers har jeg kjøpt inn Dustec støvkappe til vinkelsliperen etter anbefaling fra Reodor57. Ser ut til at denne skal kunne gjøre en god jobb. Noe av det som også er spennende når en har et prosjekt å holde på med er å kjøpe inn "nødvendig" verktøy .
Ferdig slipt og klar for lakk
Ferdig lakket
Jeg tenker å sette på gummilistene på dørene før jeg lakkerer framsiden siden det antagelig er en smule utfordrende å få listene på. Da kan døren ligge på bukken uten å være redd for lakken.
Ellers har jeg kjøpt inn Dustec støvkappe til vinkelsliperen etter anbefaling fra Reodor57. Ser ut til at denne skal kunne gjøre en god jobb. Noe av det som også er spennende når en har et prosjekt å holde på med er å kjøpe inn "nødvendig" verktøy .
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
I dag ble det transport av panser og bakluke til eksternlager der de skal henge på veggen til det er klart for montering.
Jeg har begynt å finne teknikken for å få på gummilistene rundt dørene, slik at da er en dør stort sett klar, den andre går jo da raskere regner jeg med. Har monter listene uten å bruke glidemiddel for å unngå at de løsner igjen.
Jeg har begynt å finne teknikken for å få på gummilistene rundt dørene, slik at da er en dør stort sett klar, den andre går jo da raskere regner jeg med. Har monter listene uten å bruke glidemiddel for å unngå at de løsner igjen.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Dette blir bare sååååå strøkent!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Det siger litt på fram hos meg også. Jobber med litt forskjellig som må ferdigstilles før montering. Dashbordet er ferdig og klart for montering.
Har også gjort litt med sidevinduene bak, her var den ene kulen på låsearrangementet knekket av, men jeg greide å bore og gjenge i hendelen slik at en 5 mm gjengestang kunne skrues inn. Originalt var det 3/16" i kulen men M5 passer etter en runde med gjengetapp. Skal også bytte gummilist rundt vinduet inni profilen, fikk tak i en U-list som passer. Crom rammene er ganske stygge, men det kan se ut til at polering gir de glansen tilbake, noen nupper er det, men jeg tenker at på litt avstand ser man det ikke
Jobber også med dørene for å gjøre de klar for lakkering. Måtte "bare" prøve på det nye dørtrekket også.
Så ble det tid for lakkering, er begynt å få bra teknikk med det etterhvert, kunsten er å ha god nok tid. Noen støvkorn kommer jeg selvfølgelig ikke unna, men i det store og hele blir det ganske bra.
Fronstykket fikk også lakk i samme rennet
Neste post på programmet blr da å klargjøre skjermene for lakk, disse er "nye", men har vært lagret i 30 år. Ble grundig behandlet på begge side når de var ny, men jeg sliper av eksisterende grunning og legger på ny 2K grunning.
Har også gjort litt med sidevinduene bak, her var den ene kulen på låsearrangementet knekket av, men jeg greide å bore og gjenge i hendelen slik at en 5 mm gjengestang kunne skrues inn. Originalt var det 3/16" i kulen men M5 passer etter en runde med gjengetapp. Skal også bytte gummilist rundt vinduet inni profilen, fikk tak i en U-list som passer. Crom rammene er ganske stygge, men det kan se ut til at polering gir de glansen tilbake, noen nupper er det, men jeg tenker at på litt avstand ser man det ikke
Jobber også med dørene for å gjøre de klar for lakkering. Måtte "bare" prøve på det nye dørtrekket også.
Så ble det tid for lakkering, er begynt å få bra teknikk med det etterhvert, kunsten er å ha god nok tid. Noen støvkorn kommer jeg selvfølgelig ikke unna, men i det store og hele blir det ganske bra.
Fronstykket fikk også lakk i samme rennet
Neste post på programmet blr da å klargjøre skjermene for lakk, disse er "nye", men har vært lagret i 30 år. Ble grundig behandlet på begge side når de var ny, men jeg sliper av eksisterende grunning og legger på ny 2K grunning.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Åååå. Merker jeg blir veldig misunnelig på plass og dyktighet som du har. Dette blir helt suverent!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Siden skjermene mine er nye er de ikke klargjort for pyntelister, parkeringslys og baklys. Det var en del arbeid med dette, det sier seg ikke selv hvor hullene skal være. Parklyset framme er jo forskjellig plassert alt etter årsmodell og linjen for pyntelistene er ikke sjølsagt. Heldigvis har jeg de gamle skjermene fortsatt slik at jeg lagde papirmal og tok vesentlige mål slik at det skulle bli så riktig som mulig.
Min far sa alltid "mål to ganger og sag en gang", han var tømrer og visste hvor lett det var å måle feil. Nå kan jo selvfølgelig feilborrede hull sveises igjen, men det gikk litt tid før borring ja, og ingen sveising .
Hull for baklyktene er plassert.
Innimellom gjør jeg litt andre ting som også må gjøres, for eksempel å polere chrommen. Noe av det blanke må byttes, men trekantvinduene framme ble god som ny etter litt behandling. Rammen på åpnevinduene på siden bak ble også ganske bra etter polering.
Min far sa alltid "mål to ganger og sag en gang", han var tømrer og visste hvor lett det var å måle feil. Nå kan jo selvfølgelig feilborrede hull sveises igjen, men det gikk litt tid før borring ja, og ingen sveising .
Hull for baklyktene er plassert.
Innimellom gjør jeg litt andre ting som også må gjøres, for eksempel å polere chrommen. Noe av det blanke må byttes, men trekantvinduene framme ble god som ny etter litt behandling. Rammen på åpnevinduene på siden bak ble også ganske bra etter polering.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Det ble veldig blankt og pent.
Har du noen morsomme poleringstriks å dele?
Har du noen morsomme poleringstriks å dele?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Har prøvd litt forskjellig fra håndpolering med Autosol til maskinpolering. Beste og kjappeste resultatet ble med vinkelsliper med poleringsrondell. Har en Ryobi 115 mm som går på 7500 rpm, denne ser ut til å være perfekt til dette. Vanlige 115 eller 125 mm vinkelslipere går kanskje 12-13 tusen rpm og det blir antagelig for fort, blir lett varmgang hvis en ikke er forsiktig.
Ryobi Vinkelsliper R18AG-0
Poleringsskiven er fra Biltema
Med tilhørende poleringspasta
Prøvde også med bomullsskive på benkesliperen, men det var lite effektivt, ble bra tilslutt, men tok lang tid.
Ryobi Vinkelsliper R18AG-0
Poleringsskiven er fra Biltema
Med tilhørende poleringspasta
Prøvde også med bomullsskive på benkesliperen, men det var lite effektivt, ble bra tilslutt, men tok lang tid.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Har faktisk aldri prøvd polering med vinkelsliper og poleringspasta.
Kan den pastaen brukes på lakkerte ting også?
Kan den pastaen brukes på lakkerte ting også?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg ville nok ikke satset på denne til lakkerte flater. Kjenner at det blir ganske varmt slik at lakken vil antagelig "koke". Mulig at rondellen kan brukes på poleringsmaskin som går vesentlig saktere og også med poleringspasta, men den er nok helst beregnet for harde materialer crom og rustfritt stål.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Her tror jeg en må være litt forsiktig med å anbefale dette produktet til folk. Biltema sier at det ikke skal brukes på belagte flater som blant annet crome. På sidelistene er det greit da disse er rustfrie. Noen lykteringer er også det, men ellers kommer det mye an på håndlaget til de som utfører jobben. Jeg bruker metallpolish sammen med lappeskive Har god erfaring med et produkt på tube som heter POL metalpolish.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").