Volvo Duett - NAF Veipatrulje nr. 17

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
SNe210
Posts: 19
Joined: Thu 12 Jan 2017 16:12
Location: Lier

Re: Volvo Duett - NAF Veipatrulje nr. 17

Post by SNe210 » Sun 13 Aug 2017 09:50

445 wrote:Det ser veldig bra ut!
Fikk du forresten tak i det PV-Mag som du etterlyste?
Nei, jeg har ikke fått tak i dette. Setter stor pris på om noen kan skaffe meg det :)

User avatar
445
Posts: 5914
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo Duett - NAF Veipatrulje nr. 17

Post by 445 » Tue 15 Aug 2017 10:53

Da har jeg funnet frem det ønskede bladet.
Send meg ditt navn og adresse på PM, så legger jeg det i posten.
Hvis du ikke skal være med på kjøreturen på torsdag til Rødtangen, for da kan du få det der.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5914
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo Duett - NAF Veipatrulje nr. 17

Post by 445 » Tue 21 Nov 2017 21:33

Takk for hyggelig kjøretur tidligere i år. Har du noe nytt å rapportere om Duetten?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

automania
Posts: 60
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: Volvo Duett - NAF Veipatrulje nr. 17

Post by automania » Wed 22 Nov 2017 16:23

hei hyggelig at det er flere som har duett prosjekter , det er ikke sa mange igjen av di.

User avatar
SNe210
Posts: 19
Joined: Thu 12 Jan 2017 16:12
Location: Lier

Re: Volvo Duett - NAF Veipatrulje nr. 17

Post by SNe210 » Tue 28 Nov 2017 22:00

445 wrote:Takk for hyggelig kjøretur tidligere i år. Har du noe nytt å rapportere om Duetten?
Takk det samme!
Det har vært liten bevegelse i prosjektet mitt, bl.a. pga. en jobb-reise til Sør-Korea som varte en del lenger enn planlagt og også noen prosjekter på hytta og hjemme som må ferdigstilles.
Oppdaget at det var forsøkt å kamuflere noen hull som ikke skulle være der ved hjelp av stålplast/sparkel, og madammen og jeg derfor tok en lang-weekend til Stockholm for en tid tilbake. Vi var da innom vår svenske søster-klubb og handlet inn torpedo-side og reservehjulsluke. En meget hyggelig gjeng som tok godt i mot oss!

Image

Også i gulvet under setene har jeg oppdaget hull, men det var ingen overraskelse. Bare synd at det også har vært kamuflert med glassfiber/stålplast/sparkel.
Må sparke meg selv bak litt nå og finne ut hvor mye gulvplate som må byttes ut, så skal det bestilles og sveises :D

Tiden har ellers gått med til å skaffe inn enda mer utstyr/verktøy og reservedeler til å ha baki bilen, bl.a. en 20L Jerry-kanne fra 1968
Image

og datidens GPS: NAF veibok fra 1967.
Image

Har også fått tak i en pappeske full av tennplugger, stifter, kondensatorer, fordelerlokk m.m som passer til å fylle opp en av trekassene jeg fikk av NAF.

Image

Noen gamle oljekanner og kondensfjernere fra både BP og Norol er også straks på plass

Satser på litt mer fritid fremover sånn at det blir progresjon på selve bilen også :D

User avatar
445
Posts: 5914
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo Duett - NAF Veipatrulje nr. 17

Post by 445 » Thu 30 Nov 2017 19:25

SNe210 wrote:Satser på litt mer fritid fremover sånn at det blir progresjon på selve bilen også :D
Får du plutselig for mye fritid så kan du gjerne sende noe til meg :wink:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
SNe210
Posts: 19
Joined: Thu 12 Jan 2017 16:12
Location: Lier

Re: Volvo Duett - NAF Veipatrulje nr. 17

Post by SNe210 » Sun 02 Feb 2020 22:53

Ang. montering av vekselstrømsdynamo:

Jeg var hos Jørgenrud og handlet inn deler for ei "hel" månedslønn onsdag, bl.a. en del montasjemateriell (skruer, bolter, muttere ++) og mye annet for å kunne begynne å montere ting.
Har begynt å montere eksterne komponenter på motoren, og i kveld var det bl.a. dynamoen som skulle på plass. Oppdaget da at den kom veldig nær hjelpesnekka, mindre enn 10 mm. Hvor stor avstand bør det være mellom dynamo og hjelpesnekke?
Dynamoen har jeg fått gratis av en kompis som mente denne skulle passe, men det gjør den ikke. Jeg ville hatt den et par millimeter lenger bakover da reimhjulet på dynamoen ikke flukter helt med reimhjulene på veivaksel og vannpumpe.
Er det forskjell på festepunktene på B18- og B20-motorene som gjør at den kommer for langt frem? Jeg har en B18-motor (som kommer fra en Amazon). I tillegg passer jo ikke det øvre spennjernet heller, men dette er det jo lett å modifisere ved å lage et par knekker på det. På bildet ligger jernet som dere ser oppå festet på dynamoen, mens det skal ligge inntil festet i forkant i følge en tegning fra en reservedelshåndbok til Amazon m/B20.
Vekselstrømsdynamo #1.jpg
Vekselstrømsdynamo #1.jpg (134.59 KiB) Viewed 594 times
Vekselstrømsdynamo #2.jpg
Vekselstrømsdynamo #2.jpg (129.62 KiB) Viewed 594 times
Jeg er takknemlig for alle innspill :)
Last edited by SNe210 on Sun 02 Feb 2020 23:10, edited 1 time in total.

User avatar
445
Posts: 5914
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo Duett - NAF Veipatrulje nr. 17

Post by 445 » Sun 02 Feb 2020 23:08

Spennjernet finnes i 2 varianter (minst) både med og ute knekk.
Synes det var litt liten klaring mot hjelpesnekken. Originalt satt det vel likestrømsdynamo i disse bilene, og de var mye slankere.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3004
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo Duett - NAF Veipatrulje nr. 17

Post by Reodor57 » Sun 02 Feb 2020 23:27

Reima skal være 888mm lang. Har samme problem på min PV. Kuttet litt i festet på dynamoen for å få den lengre bak. Dvs om man bruker støpejernsøret på blokka og ikke festet som skal sitte i de tre boltene på siden av blokka. Strammearmen kommer da på fremsiden av dynamoen. Det jeg gjorde på PVn for å få bedre avstand var å bytte ut ene gummi motorfestet med et fra Amazon da dette er litt tykkere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply