Volvo Duett - NAF Veipatrulje nr. 17
Posted: Tue 25 Apr 2017 23:06
Da er det på tide at jeg også debuterer på forumet her!
Har i mange år gått med en våt drøm om å få tak i en Volvo Duett fra NAF Veipatrulje, og i fjor høst dukket det opp en og det var bare å slå til.
Bilen ble besiktiget og funnet som et utmerket eksemplar å restaurere videre og ta godt vare på!
Ramme, hjuloppheng, bremser, motor, girkasse og bakaksel var allerede overhalt av forrige eier som hadde vært veipatrulje-fører på midten av 70-tallet. Hadde noen hyggelige timer hos ham med gode historier fra tiden hans i veipatrulje-tjenesten.
Bakgrunnen min for denne (kanskje spesielle?) interessen for NAF Veipatrulje er at min far jobbet i NAF i over 10 år. Han begynte i NAF Veipatrulje i 1965 og kjørte da en Austin A55 Van på strekningen Voss-Vangsnes-Gudvangen og fortsatte med dette i 1966. Han hadde en "pause" fra patruljetjenesten i 1967, men i 1968 patruljerte han Hardangervidda med en Volvo Duett . Deretter fortsatte han i NAFs testetjeneste hvor han fartet land og strand i en Ford Taunus Transit FK 1000 i to år og testet biler for NAFs medlemmer. Våren 1970 fikk han tilbud om å bli bestyrer for NAFs testestasjon i Trondheim som da var besluttet at skulle bygges. Han bygde opp stasjonen og ledet denne frem til sommeren 1976, da han valgte å slutte i NAF for å bli bilmekaniker-lærer.
Det var i perioden i Trondheim at bil-interessen min ble vekket til live, og på utallige ferieturer mellom Trondheim og Voss traff vi jo på veipatruljene både på fjellovergangene og daglig forbi hytta vår. Det var nesten med ærefrykt vi bilgale guttungene så på veipatrulje-førerne og så virkelig opp til dem der de reparerte alle tenkelige og utenkelige feil på alle slags bilmerker og -modeller.
Vel, tilbake til prosjektet mitt før historien blir for lang. Her er noen bilder av skjønnheten fra da jeg hentet bilen
Dette får være alt i denne omgang, så skal jeg prøve å bidra med innlegg her underveis i den videre prosessen
Har i mange år gått med en våt drøm om å få tak i en Volvo Duett fra NAF Veipatrulje, og i fjor høst dukket det opp en og det var bare å slå til.
Bilen ble besiktiget og funnet som et utmerket eksemplar å restaurere videre og ta godt vare på!
Ramme, hjuloppheng, bremser, motor, girkasse og bakaksel var allerede overhalt av forrige eier som hadde vært veipatrulje-fører på midten av 70-tallet. Hadde noen hyggelige timer hos ham med gode historier fra tiden hans i veipatrulje-tjenesten.
Bakgrunnen min for denne (kanskje spesielle?) interessen for NAF Veipatrulje er at min far jobbet i NAF i over 10 år. Han begynte i NAF Veipatrulje i 1965 og kjørte da en Austin A55 Van på strekningen Voss-Vangsnes-Gudvangen og fortsatte med dette i 1966. Han hadde en "pause" fra patruljetjenesten i 1967, men i 1968 patruljerte han Hardangervidda med en Volvo Duett . Deretter fortsatte han i NAFs testetjeneste hvor han fartet land og strand i en Ford Taunus Transit FK 1000 i to år og testet biler for NAFs medlemmer. Våren 1970 fikk han tilbud om å bli bestyrer for NAFs testestasjon i Trondheim som da var besluttet at skulle bygges. Han bygde opp stasjonen og ledet denne frem til sommeren 1976, da han valgte å slutte i NAF for å bli bilmekaniker-lærer.
Det var i perioden i Trondheim at bil-interessen min ble vekket til live, og på utallige ferieturer mellom Trondheim og Voss traff vi jo på veipatruljene både på fjellovergangene og daglig forbi hytta vår. Det var nesten med ærefrykt vi bilgale guttungene så på veipatrulje-førerne og så virkelig opp til dem der de reparerte alle tenkelige og utenkelige feil på alle slags bilmerker og -modeller.
Vel, tilbake til prosjektet mitt før historien blir for lang. Her er noen bilder av skjønnheten fra da jeg hentet bilen
Dette får være alt i denne omgang, så skal jeg prøve å bidra med innlegg her underveis i den videre prosessen