OPR's Volvo PV54435A
OPR's Volvo PV54435A
Hei
Jeg er ny på forumet, har hatt en Volvo PV544A 1960mod, registret i nov 59. Bilen er i god bruksstand. Har planer om restaurering når det blir nødvendig. Bilen er utstyrt med en B16A(siste siffer i motornr er 2) og to SU H4 forgassere og M40 girkasse. Har også 2stk B16 motorer en med M40 girkasse har stått i en annen 1960 mod PV og en med M4 kasse i fra en Amazon + en komplett forstilling og bakaksel. Er på jakt etter en bakaksel med 4,10 utveksling , min har 4,56. Det første som skal gjøres er å overhale en bensinpumpe som jeg har liggende, for når bilen står noen dager renner drivstoffet tilbake til tanken.
Legger ved noen bilder av bilen/delene
Volvo PV 544 1960.
Bilen innvendig.
Motoren.
B16A med M4 kasse og en forstilling.
B16A med M40 kasse og en bakasel med 4,56 utv.
Jeg er ny på forumet, har hatt en Volvo PV544A 1960mod, registret i nov 59. Bilen er i god bruksstand. Har planer om restaurering når det blir nødvendig. Bilen er utstyrt med en B16A(siste siffer i motornr er 2) og to SU H4 forgassere og M40 girkasse. Har også 2stk B16 motorer en med M40 girkasse har stått i en annen 1960 mod PV og en med M4 kasse i fra en Amazon + en komplett forstilling og bakaksel. Er på jakt etter en bakaksel med 4,10 utveksling , min har 4,56. Det første som skal gjøres er å overhale en bensinpumpe som jeg har liggende, for når bilen står noen dager renner drivstoffet tilbake til tanken.
Legger ved noen bilder av bilen/delene
Volvo PV 544 1960.
Bilen innvendig.
Motoren.
B16A med M4 kasse og en forstilling.
B16A med M40 kasse og en bakasel med 4,56 utv.
Last edited by OPR on Sun 16 Apr 2017 13:12, edited 1 time in total.
Re: OPR's Volvo PV54435A
Hei
Kan noen fortelle meg hvor jeg skal legge inn teksten på hvert bilde.
Kan noen fortelle meg hvor jeg skal legge inn teksten på hvert bilde.
Re: OPR's Volvo PV54435A
Hei, og velkommen på forumet! Flott bil du har derOPR wrote:Hei
Kan noen fortelle meg hvor jeg skal legge inn teksten på hvert bilde.
Såvidt jeg kan se, så er det lagt inn en bildelink for hvert bilde, dvs. at du kan ("må") legge inn teksten før/etter hver link (alt etter hvor man vil ha teksten).
Re: OPR's Volvo PV54435A
Takk for opplysningene, no har jeg fått redigret mitt første innlegg.esk1ld wrote:Hei, og velkommen på forumet! Flott bil du har derOPR wrote:Hei
Kan noen fortelle meg hvor jeg skal legge inn teksten på hvert bilde.
Såvidt jeg kan se, så er det lagt inn en bildelink for hvert bilde, dvs. at du kan ("må") legge inn teksten før/etter hver link (alt etter hvor man vil ha teksten).
Re: OPR's Volvo PV54435A
Bare hyggelig. Satser på at det kommer flere innlegg fra deg etter hvert
Re: OPR's Volvo PV54435A
En overhaling av bensinpumpa kan sikkert hjelpe, men det er ikke dumt å montere en tilbakeslagsventil i tillegg. Jeg har overhalt bensinpumpa, men når bilen har stått noen uker må jeg pumpe frem bensinen fra tanken til forgasseren likevel. Ventil er innkjøpt og skal monteres.OPR wrote:(...) når bilen står noen dager renner drivstoffet tilbake til tanken.
Gruppemedlemmet Torbo2 kan sikkert bidra med mer info om ventilen, som også har vært omtalt i PV-Magazinet.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: OPR's Volvo PV54435A
Velkommen som bruker av forumet!
Flott at du fikk lagt ut bilder. Bilen din er riktig fin.
Hvorfor ønsker du en 4,1 bakaksel? Er det for å få ned turtallet ved kjøring over 60 km/t?
Jeg har et motorspørsmål til deg etterhvert, men tar en ting av gangen.
Flott at du fikk lagt ut bilder. Bilen din er riktig fin.
Hvorfor ønsker du en 4,1 bakaksel? Er det for å få ned turtallet ved kjøring over 60 km/t?
Jeg har et motorspørsmål til deg etterhvert, men tar en ting av gangen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: OPR's Volvo PV54435A
Har vert borte på jobbreise i 3.uker så det har ikke skjedd noe mer.445 wrote:Velkommen som bruker av forumet!
Flott at du fikk lagt ut bilder. Bilen din er riktig fin.
Hvorfor ønsker du en 4,1 bakaksel? Er det for å få ned turtallet ved kjøring over 60 km/t?
Jeg har et motorspørsmål til deg etterhvert, men tar en ting av gangen.
Ønske om 4,1 bakaksel er å få ned turtallet når en skal følge trafikken i 80 sone, så en slipper å ligge først i køen.
Bilen trivest best når hastigheten er rundt 70 km/t.
Re: OPR's Volvo PV54435A
Et alternativ til bakaksel med 4,1 utveksling er å sette på større dekk.
Jeg satte på 185/80-16. og det tilsvarer omtrent original rulleomkrets.
Byttet i tillegg til 4,1 bakaksel og kombinasjonen medførte en bil som er veldig langbeint på langturer, men fort blir sliten i oppoverbakkene.
Jeg satte på 185/80-16. og det tilsvarer omtrent original rulleomkrets.
Byttet i tillegg til 4,1 bakaksel og kombinasjonen medførte en bil som er veldig langbeint på langturer, men fort blir sliten i oppoverbakkene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: OPR's Volvo PV54435A
Tar motorspørsmålet nå445 wrote:Jeg har et motorspørsmål til deg etterhvert, men tar en ting av gangen.
Ser at du har koblet vakuumrøret på innsuget.
På mine SU'er skulle de kobles nederst på bakerste forgasser.
Går motoren din bra når fordeleren får vakuum fra innsugsmanifolden?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: OPR's Volvo PV54435A
Testet den koblingen på min, men da forsvant vakuumreguleringen. Dvs at tenningen gikk med fullt utslag på vakuumet slik at den måtte justeres om etterpå, og en hadde ikke noe glede av vakuumkoblingen, som jo er en økonomisator ved delvis og ingen belastning.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: OPR's Volvo PV54435A
Merkelig! Det er jo høyt vakum ved delbelastning og derved mye vakumregulering enten røret/slangen står tilkoblet rett under forgasserspjeldet eller i manifolden...
Re: OPR's Volvo PV54435A
Har en teori på dette. SU forgasserne er undertrykksstyrte, så det kan medføre at det er høyere undertrykksstyrte i manifolden enn ved en annen vanlig forgasser. En vanlig vakuumregulator vil da gi større utslag enn en som er avstemt med SU forgassere. SU har derfor et eget uttak på bakre forgasser som jeg tror kompenserer for dette. Mange engelske biler med SU har ikke vakuumregulator. Kanskje noe av grunnen?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: OPR's Volvo PV54435A
Ja,motoren min går fint. Blir ikke vakuumet(undertrykket ) i innsugnings maniefoilen det samme uansett hvor det hentes ut siden det er motoren/setempelet som danne rundertrykekt når spjeldet i forgassren lukkes. Uttaket for vakumm reguleringen var slik når jeg kjøpte bilen, men her en annen manifoil der det er kun et uttak og det er ved bakerste forgasser. Har ingen anelse hvorfor denne løsningen er på bilen.445 wrote:Tar motorspørsmålet nå445 wrote:Jeg har et motorspørsmål til deg etterhvert, men tar en ting av gangen.
Ser at du har koblet vakuumrøret på innsuget.
På mine SU'er skulle de kobles nederst på bakerste forgasser.
Går motoren din bra når fordeleren får vakuum fra innsugsmanifolden?
Re: OPR's Volvo PV54435A
Tror også det blir det samme...