Volvo PV 1961mod

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
Joaren
Posts: 9
Joined: Wed 14 Dec 2016 20:29
Location: 5584 Bjoa

Volvo PV 1961mod

Post by Joaren »

Hei..

Er ny på forumet her og søker litt ekspert hjelp ang årsmodell og chassinr?
Har stående ein PV som utfra kjøretøyopplysninger er registrert første gang 14.04.61 men får ikkje dette til og stemme med Cassinr
Legger ved litt info fra plate i motorom og håper på litt hjelp på forumet her...

Type: P-54406 A
Ch.nr: 29995
Farg 56
Klädsel: 23-142

Mvh
Joar Torsen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo PV 1961mod

Post by Reodor57 »

En Olivengrønn B16 Sport altså. Tror det her mangler et siffer i chassinummeret. Bilen er nok fra ca 1960 siden dette er en A modell. Overliggere var vanlig, ikke minst av de dyrere modellene og husk at bilsalget først ble frigitt i oktober 1960. Sjekk om ikke chassinummeret står ripet inn på torpedoveggen. Det er muligens litt tidlig for at dette står slått inn på torpedoveggen mellom sikringsboksen og varmeapparatet, men du kan se der også. Det er sannsynlig at det skal være et siffer etter 29 Om de to 9 tallene står med litt avstand kan det stå et 1 tall der. Ikke lett å se om skiltet er litt slitt og pregingen dårlig. Om du er heldig kan chassinummeret også stå skrevet med fettstift på torpediveggen. Som regel i gul eller hvit farge.
P.S. om bilen skiftet eier i de første årene vil bilen få ny registreringsdato. Min er registrert i Norge første gang 1/11-1958, men står oppført som 1/6-1961. Dette fordi den skiftet registreringsdistrikt da den skiftet eier, og det er det skiltet den fikk sist som blir registreringsdatoen. Min har da hatt samme registreringsnummer siden 1961, men jeg har det originale vognkortet slik at jeg vet hvilket nummer den hadde før dette og når den ble registrert første gang i Norge.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Joaren
Posts: 9
Joined: Wed 14 Dec 2016 20:29
Location: 5584 Bjoa

Re: Volvo PV 1961mod

Post by Joaren »

Hei Redor 57.

Takker så mye for kjapt svar, du har helt rett manglet eit tall i chassisnr, rett nr er 279995, vil det fremdeles bety att det er ein 60 mod som er solgt i 14.04.61?
Du har helt rett i att bilen er ein olivengrønn B16 Sport og er montert sport emblem på bakluke, radiodeksel og begge sider panser med røde bokstaver...
Desverre så har tidligere eier tatt av dobbelt innsug med SU forgassere pga den var så vanskelig og få justert.
Står orginalmotor B16 med zenith forgasser på bilen nå men hadde vert kjekkere og hatt bilen orginal med rette forgassere.

Skal legge ut litt bilder av prosjektet mitt etter hvert, men bildene eg hadde var litt store...

Mvh
Joaren
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo PV 1961mod

Post by Reodor57 »

Bilen var nok ca ett år gammel når den ble registrert. Den kan ha gått som demobil for en forhandler, eller vært utstillingsbil. To stk SU H4 på B16 er ikke de letteste forgasserne å få til å fungere optimalt. HS6 som brukes på B18 er noe helt annet. Jeg har noen sett liggende, men de er ikke overhalte. Har satt på slike på min duett for å få erfaring med dem. En går noe mer drag på litt høyere turtall, men de har en stor svakhet ved at eksosen går ut rett under bakre flottørkammer. Jeg har måttet reive eksosmanifold og rør med spesialbandasje for eksos, og det har hjulpet litt. Moderne bensin er imidlertid litt skummel ved at forgasserne lekker bensin og en må endre grunninnstillingen på dem. Har hatt ett branntilløp på varmstart allerede med original innstilling. En annen ting er at bilen bråker mye mer med SU. Uansett om du underveis bestemmer deg for å gå for slike forgassere for å få en 5-6hk ekstra kan jeg se hva vi kan få til med de settene jeg har. Eksosmanifold har jeg ikke, så den må du evt få tak i et annet sted. Det ordner seg sikkert.
Lykke til med oppussingen. Gleder oss til bilder her på forumet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo PV 1961mod

Post by Reodor57 »

Legger du inn stedsnavn på profilen din så er det lettere og evt kunne hjelpe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Joaren
Posts: 9
Joined: Wed 14 Dec 2016 20:29
Location: 5584 Bjoa

Re: Volvo PV 1961mod

Post by Joaren »

Var det som skjedde med tidligere eier, han fikk forgasserbrann med SU forgasserene og etter det ble det montert Zenith forgasser som fungere greit, men det er jo ikkje heilt originalt så hadde vert kjekt og fått montert tilbake til 2stk SU gassere men det kan vi snakke om senere..
Eksosmanifoilen og SU forgasserene hadde han tatt vare på så det er ikkje noe problem..

Fikk utskrift fra Registreringsforhold fra Biltilsynet i dag, Volvo PV en har stort sett gått på Østlandet tidligere, får ikkje opp noen navn før 13.07.78 da var eier Thorleiv Finstad i Sørum Eier, etter 21.07.88 var Kjell Hansen på Skedsmo eier og i 21.01.96 Ble bilen kjøpt av Kjell Allan Jørgenrud i Spydeberg før bilen havnet på Vestlandet og Bjoa den 03.10.03
Ser ut som att den ein periode har hatt regnr CC19482.

Hadde vert spennende og vist litt historie på bilen fra ny og frem til 1978

Takker mye for hjelp så langt, veldigt fint forum dette

Joaren
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo PV 1961mod

Post by Reodor57 »

Forsøker så godt vi kan å hjelpe. Bra at de originale forgasserne har blitt tatt vare på. Jeg forsøker å finne ut av hvorfor det er problemer med bakre forgasser spesielt, selv om denne er varmere burde den ikke by på så mange unoter i forhold til fremre. Moderne bensin vet jeg er litt slem med tettingen som er av kork, men det finnes å få kjøpt forbedringer som skal eliminere problemet. Har kjøpt inn dette for å teste. Sammen med 445 overhaler jeg forgassere, så vi må bare finne ut av problemet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo PV 1961mod

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Moderne bensin vet jeg er litt slem med tettingen som er av kork, men det finnes å få kjøpt forbedringer som skal eliminere problemet. Har kjøpt inn dette for å teste. Sammen med 445 overhaler jeg forgassere, så vi må bare finne ut av problemet.
Nå har jeg en stor pakke fra vår engelske leverandør i bilen, og den blir med hjem til Oslo etter jul. Reodor og jeg får avtale en forgasserkveld snart, og forske litt mer på den bakerste forgasseren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo PV 1961mod

Post by Reodor57 »

Har gjort litt undersøkelser på den jeg har i garasjen i vinter. Å øke flottørnivået ørlite ser ut til å ha en effekt i tillegg til å reive eksosen litt mer.. men ikke fått tatt noe mere tester..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply