G.Larson's '54 PV 444H

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Sun 25 Oct 2015 17:22

I gulvet på hver side forran er det midt på, en rad med 5 stk 34 mm runde hull i gulvplata. Hva er disse til og skal det evt være gummipropper i disse?
Ståle B.

User avatar
pals
Posts: 278
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by pals » Sun 25 Oct 2015 18:20

G.Larson wrote:I gulvet på hver side forran er det midt på, en rad med 5 stk 34 mm runde hull i gulvplata. Hva er disse til og skal det evt være gummipropper i disse?
Image
Disse hullene du tenker på? De er for å komme til inni kanalene med rustbeskyttelse. Det kan være greit å plugge dem for å hindre rusk og rask i å falle ned i hullene.
Flott prosjekt du har forresten! Lykke til videre.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Sun 25 Oct 2015 18:24

pals wrote: Flott prosjekt du har forresten! Lykke til videre.
Takk for det. Har lest tråden din med stor interesse. En flott tråd og masse tips for en nybegynner i faget som meg.
Håper på fortsatte oppdateringer om prosjektet ditt.

Det var di hullene jeg tenkte på ja, så da blir disse bestilt med en gang.
http://www.verkstedutstyr.no/149/3660/K ... x43MM.aspx
Det var de nærmeste jeg kom i dimmensjon.
Ståle B.

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Sat 31 Oct 2015 00:07

På hovedbremsesylinderen var det en hjemmelaget patent for slange opp til ett reservoar. Dette var en plastplugg som var borret opp og hvor slangen var tredd nedi. Dette var forsøkt tettet
med silikon. Med dårlig resultat. Her svettet det og lakk bremsevæske på alle bauger og kanter.

Image

Etter litt forskningsaktivitet for å finne ut hva slags gjenger det var: ø 1 5/8 18 gjenger pr tomme 55 grader withwort så fikk jeg mekanikerlærlingen på jobb
til å maskinere ett flott nytt lokk. :D

Image

Når slangen er tredd helt nedpå og fått på seg en slangeklemme så tror jeg dette blir bra.

Kom forresten ei pakke i posten i dag :D

Image
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Sun 01 Nov 2015 22:51

Det var et kjempeflott lokk! Hvordan har han gått frem for å maskinere dette? Hva er han forresten lærling i? Hvilket material er det laget i? Noen av oss er født med et visst vitebegjær....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Sun 01 Nov 2015 23:31

Dreid og gjenget i benk. Helt manuelt, ikke styrt benk. 6-kanten er frest i delehode og passer akkurat for 30 mm nøkkel. Nippelen er instrumentfittings fra Parker.
Matrialet er korrosjonsbestandig aluminium og panserpakning.
Han som har laget dette er industrimekanikerlærling.
Ståle B.

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Mon 02 Nov 2015 14:15

Hjulsylindere skal overhales og rep.sett er på plass. Trengs det noe spesialverktøy ifm å plukke fra hverandre og sette sammen igjen disse?
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Mon 02 Nov 2015 22:08

Ikke det jeg vet, men en bremsehon - f.eks fra Biltema - er alltid nyttig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Tue 03 Nov 2015 11:11

Kanskje også en 1/4-toms fastnøkkel til luftenippelen bør stå på "kjekt å ha"-listen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Tue 03 Nov 2015 11:13

G.Larson wrote:Han som har laget dette er industrimekanikerlærling.
Er han like nøye på alt annet også, så går han nok en lys fremtid i møte!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Tue 03 Nov 2015 11:56

1/4-nøkkel og bremsehon finnes allerede i verktøyskapet :D
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Tue 03 Nov 2015 12:06

Har sikkert spurt før, men har du de originale "selvjusterende" bremsene, eller er de bygget om til "Duo-servo"?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Tue 03 Nov 2015 12:11

De originale selvjusterende.
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Tue 03 Nov 2015 12:12

Har du verkstedhåndbok for disse bremsene?
Hvis ikke kan jeg sende deg pr. epost.
Send meg din epostadresse som en PM.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Tue 03 Nov 2015 13:23

Hei
Er det den som ligger scannet på PV-klubbens sider? I såfall har jeg printet ut den.
Ståle B.

Post Reply