G.Larson's '54 PV 444H

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Tue 20 Oct 2015 11:55

Har også tenkt å smøre opp alle smørepunkta på bilen.
Er dette ett ok fett å bruke?

Image

Planen er også å tømme kjølesystemet og ta en rens på det. Her er det sikkert samlet seg en del slam og skit i årenes løp.
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Tue 20 Oct 2015 12:01

Ja det fettet er helt supert!

Har du erfaring med å smøre kingbolter? Dette bør gjøres på en bestemt måte, og ikke bare "peise på". Si fra om du vil ha noen ord om dette.

Rens av kjølesystemet er flott.
Tappepunkt nederst på radiator, på blokka ved startmotor og på varmeapparatregisteret. Det siste må behandles med forsiktighet, ellers kan det gå i stykker.
Det kan godt tenkes at avtappingen ved startmotoren tetter seg pga gammelt grums. Da er det fint å bruke en plaststrips å stake med.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Tue 20 Oct 2015 12:17

445 wrote: Har du erfaring med å smøre kingbolter?
Har ingen erfaring med det nei, men lest litt her på forumet. Slik jeg har forstått det så bør hjulene henge fritt så en kan svinge begge veier mens fettet presses inn.
Og at en ikke skal bruke for mye trykk når en presser inn.
Men sier ikke nei takk til en rask gjennomgang av fremgangsmåten. :D
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Tue 20 Oct 2015 12:25

Du har allerede fått med deg essensen!
Det finnes sikkert flere måter å gjøre dette på, men på smøretreffene gjør vi slik du beskriver.
Hjulene henger fritt
Fettet presses SAKTE inn samtidig som hjulene dreies fra side til side.
Grunnen til dette er følgende:
Fettet går fra nederste smørenippelen i et veldig tynt spor ned lokket i bunnen, og går deretter opp i et like tynt spor og tyter ut på "midten".
Tilsvarende oppe.
Bruker du for hardt trykk så løsner disse lokkene, og du mister smøringen.

Det er alltid en god regel å tørke av smørenippelen før du starter, slik at det ikke blir med sandpartikler inn i nippelen.

De aller øverste smørepunktene "bærebru" kan være vriene. Det kan hjelpe om en kan løfte hjulet opp og ned mens du presser. Alternativt kan du skru smørenippelen halvveis ut, fylle med fett og skru den inn igjen. Da får du et voldsomt press.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Tue 20 Oct 2015 13:12

Tusen takk for en fin forklaring. Dette forumet er helt topp og innehar mye kompetanse. :D
Ståle B.

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Thu 22 Oct 2015 16:51

Da har nye ruter og gummilist kommet. Har satt sammen rutene og lista for å se at ikke listen var for lang og det ser ut som at alt passer fint.
Image

Men så har jeg lest litt rundt forbi om at det må skjæres bort noe av lista pga midtstolpen. Er det noen som har bilder av hva, hvordan og hvor mye som må skjæres bort?
Kombinert med en grei forklaring.
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Fri 23 Oct 2015 10:23

Her er jeg dessverre helt blank da jeg ikke har gjort dette selv.
Mener at Reodor57 satte inn rutene i Duetten selv. Han er nok rimelig opptatt til over helgen med Oslo Motorshow, men svarer sikkert når han har anledning.
I mellomtiden kan en telefonhenvendelse til Jørgenrud kanskje bringe noe lys over problemet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Fri 23 Oct 2015 12:09

Jørgenrud kunne desverre ikke hjelpe meg så mye
videre. Men heldigvis var det igjen en liten bit av den
gamle sprø lista som jeg kunne bruke som mal.
Så nå er monteringen i full gang. :D
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Fri 23 Oct 2015 12:21

Det blir spennende! Lykke til.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Fri 23 Oct 2015 12:26

Kom på en ting:
Hvis du har tid og lyst så er det fint om du tar bilder av ruteskiftjobben.
Ekstra bra hadde det vært om du kunne lage en egen tråd om dette under "Karosseri" med tittel "Hvordan skifte frontruter i en PV444"
:D :D :D
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Fri 23 Oct 2015 14:29

Da var rutene på plass og lima. :D

Image

Image

Så mange bilder ble det ikke, men skal lage en beskrivelse seinere. :wink:
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Fri 23 Oct 2015 15:29

Det ble da veldig bra.
Godt jobbet!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Sat 24 Oct 2015 14:34

Mens jeg venter på diverse deler så har jeg skiftet ut viftebladet til ett med 4 vinger i håp om litt bedre kjøling. Er det noen som har erfaringer med dette? Blir det noen forskjell?

Image
Gammelt og nytt blad.

Image
Nye viftebladet på plass.
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Sat 24 Oct 2015 15:34

Har ikke erfaring med 4-bladet vifte, men den bør jo i teorien kjøle nesten dobbelt så godt som en tobladet.
Grundig rens av kjølesystemet har også veldig god effekt.
Det ideelle er vel å slå ut frostpluggene og spyle inn der, men det kan jo være litt plundrete å få det tett igjen etterpå.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Torbo2 » Sat 24 Oct 2015 16:53

Firebladet vifte er spesielt nyttig ved kjøring på varme sommerdager. Ellers klarer en tobladet jobben greit og kjølesystemet ikke er pakket med rust og smuss.
Bensinforbruket øker litt med tobladet vifte, men ikke vesentlig. Noen oppgraderer med elektrisk vifte i tillegg, på framsiden av radiatoren. Det er mest nyttig om man har trimmet motoren, men også her, smart ved køkjøring.

På våre biler passer det nok best med firebladet vifte. Men på en trimmet B18 og køkjøring på hete sommer dager (tre i året?) så er firebladet heller ikke tilstrekkelig. B16 blir sjelden trimmet mer enn 10 - 20 prosent +, så da bør det være nok med fire faste blader.
Det var dagens bladkultur....

Post Reply