G.Larson's '54 PV 444H

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Sat 10 Oct 2015 16:04

I dag kom det pakke i posten fra 445. :D

Ett originalt luftfilter med brakett.
Image

Regner med braketten skal monteres ifm boltane til topplokket. Hvordan er det å løsne disse med tanke på topp-pakningen?

Og en nyoverhalt forgasser.
Image

Den måtte selvføgelig monteres med en gang. :D

Men her skjedde det noe rart. Motoren startet med en gang og så flommet forgasseren over. Bensin overalt.
I tillegg sprutet det bensin ut av ett hull på baksiden av forgasseren. Se pila.
Image

Hva er galt her?
Ståle B.

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Torbo2 » Sat 10 Oct 2015 18:37

Flottøren eller -ventilen kan ha hengt seg opp. Den må gå lett i flottørhuset uten å subbe i veggen inni der.
Bpltene på topplokket kan løsnes, da dette er solid støpejernstopp. Alu-greier er verre.

Men det aller beste er å ettertrekke alle boltene og justere ventiler etterpå. Det kan jo også redde neste sesong?

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Sat 10 Oct 2015 22:57

Så synd! Start med å sjekke at ikke flottøren har hengt seg opp i posttransporten.
Jeg testet flottørventilen før jeg sendte pakken, men kan gjerne sende en ny flottørventil i posten over helgen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Sat 10 Oct 2015 23:04

Moment på manifold: Kan ikke minnes at jeg har trukket til manifold med moment, men etter all jobbingen på dagens smøretreff er det ikke sikkert at jeg husker hvem jeg selv er
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Sun 11 Oct 2015 01:24

Flottøren eller flottørventilen....hvor sitter den? Og hvordan sjekker jeg den?

Image
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Sun 11 Oct 2015 07:05

Dumt at dette ikke skulle gå på skinner, men samtidig er akkurat denne skruingen på forgasseren noe du kan ha bruk for senere også

Dette bildet viser hvilke skruer du skal skru opp. Totalt 4 stk.
VN34 flottørkammer.jpg
Den boksen som da løsner fra resten av forgasseren er flottørkammeret/flottørhuset.
Lirk denne løs fra forgasseren.
Oppe i dette kammeret ligger det en plastflottør og flyter i bensin.
Når nivået i kammeret øker flyter flottøren høyere.
Når kammeret er fullt, så trykker flottøren inn flottørventilen som sitter i "taket" på den delen av forgasseren der flottørkammeret satt.
Den ser slik ut:
Flottørventil.JPG
Det er altså 2 feilkilder:
1) at flottøren ikke går fritt i kammeret
2) at ventilen ikke stenger slik den skal

Håper du finner ut av det. Jeg er dessverre opptatt borte fra PC fra nå og frem til i kveld.
Lykke til!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Sun 11 Oct 2015 23:16

Takk for tips. Skal se på dette i morgen. Dagen i dag gikk med i fjellet på hjortjakt.
Ståle B.

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Mon 12 Oct 2015 12:13

Snodige greier. Da har jeg åpnet og tatt en titt. Flotøren gikk fritt og fint i kammeret. Skrudde ut flottørventilen og sjekket. Nåla i den gikk lett og fint. Trykket den inn og prøvde å blåse igjennom
ventilen og den virket som den holdt tett.
Satte alt sammen på plass igjen og startet opp. Da fungerte alt topp. :shock: Ingen flom av bensin og ingen bensinsprut ut hullet på toppen. :D
Motoren gikk fint og rolig på tomgang og det virket som den fungerte godt med pådrag.
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Mon 12 Oct 2015 12:31

Så bra!

Da håper jeg at det fortsetter slik, og at feilen oppsto på grunn av transporten.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Mon 12 Oct 2015 17:03

Hmm, litt vanskelig å forklare men skal prøve. Nederst i bakkant av gearkassa så er det skrudd på ett blikk/bøyle med en påvulket gummikloss. Den kan minne om
motorfester. Denne har gått av i gummien. Er dette noe som finnes der ute? Evt hva heter det? Jeg kan ikke finne den på Jørgenrud sine sider.
Skal prøve å få tatt ett bilde eller to.
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Mon 12 Oct 2015 17:12

Jeg mener jeg har en slik liggende.
Skal ta bilde av den og legg ut, så kan vi se om vi snakker om samme delen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Mon 12 Oct 2015 17:14

Fant den på Jørgenrud - hvis vi snakker om samme delen:
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... rtno=89731
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Mon 12 Oct 2015 17:16

De har også en monteringsinstuksjon:
http://www.vp-autoparts.com/EU/ZF0001_d ... 731_se.pdf
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson » Mon 12 Oct 2015 17:25

Nja, så den jeg også, men ligner ikke. Fikk tatt ett dårlig bilde under der.
Image
Image

Her er forresten manifold, forgasser og luftfilter på plass.
Image
Var en liten utfordring å finne ut av gjengene for festet til filteret. Men på plass nå.
Kon frem til at det måtte være 1/4" UNC og det så ut til å stemme.
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5812
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 » Mon 12 Oct 2015 17:31

Den girkasseløsningen så litt "hjemmesnekret" ut.
Ser at du har en M?? kasse.
Tipper det originalt satt en H6, 3-trinns med usynk førstegir i denne.
Jeg har byttet fra H6 til M4 og måtte da sette inn en "pute" av tilsvarende type.
Valgte et standard motorfeste fra Biltema.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Post Reply