G.Larson's '54 PV 444H
Re: G.Larson's '54 PV 444H
I dag kom det pakke i posten fra 445.
Ett originalt luftfilter med brakett.
Regner med braketten skal monteres ifm boltane til topplokket. Hvordan er det å løsne disse med tanke på topp-pakningen?
Og en nyoverhalt forgasser.
Den måtte selvføgelig monteres med en gang.
Men her skjedde det noe rart. Motoren startet med en gang og så flommet forgasseren over. Bensin overalt.
I tillegg sprutet det bensin ut av ett hull på baksiden av forgasseren. Se pila.
Hva er galt her?
Ett originalt luftfilter med brakett.
Regner med braketten skal monteres ifm boltane til topplokket. Hvordan er det å løsne disse med tanke på topp-pakningen?
Og en nyoverhalt forgasser.
Den måtte selvføgelig monteres med en gang.
Men her skjedde det noe rart. Motoren startet med en gang og så flommet forgasseren over. Bensin overalt.
I tillegg sprutet det bensin ut av ett hull på baksiden av forgasseren. Se pila.
Hva er galt her?
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Flottøren eller -ventilen kan ha hengt seg opp. Den må gå lett i flottørhuset uten å subbe i veggen inni der.
Bpltene på topplokket kan løsnes, da dette er solid støpejernstopp. Alu-greier er verre.
Men det aller beste er å ettertrekke alle boltene og justere ventiler etterpå. Det kan jo også redde neste sesong?
Bpltene på topplokket kan løsnes, da dette er solid støpejernstopp. Alu-greier er verre.
Men det aller beste er å ettertrekke alle boltene og justere ventiler etterpå. Det kan jo også redde neste sesong?
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Så synd! Start med å sjekke at ikke flottøren har hengt seg opp i posttransporten.
Jeg testet flottørventilen før jeg sendte pakken, men kan gjerne sende en ny flottørventil i posten over helgen.
Jeg testet flottørventilen før jeg sendte pakken, men kan gjerne sende en ny flottørventil i posten over helgen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Moment på manifold: Kan ikke minnes at jeg har trukket til manifold med moment, men etter all jobbingen på dagens smøretreff er det ikke sikkert at jeg husker hvem jeg selv er
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Flottøren eller flottørventilen....hvor sitter den? Og hvordan sjekker jeg den?
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Dumt at dette ikke skulle gå på skinner, men samtidig er akkurat denne skruingen på forgasseren noe du kan ha bruk for senere også
Dette bildet viser hvilke skruer du skal skru opp. Totalt 4 stk.
Den boksen som da løsner fra resten av forgasseren er flottørkammeret/flottørhuset.
Lirk denne løs fra forgasseren.
Oppe i dette kammeret ligger det en plastflottør og flyter i bensin.
Når nivået i kammeret øker flyter flottøren høyere.
Når kammeret er fullt, så trykker flottøren inn flottørventilen som sitter i "taket" på den delen av forgasseren der flottørkammeret satt.
Den ser slik ut: Det er altså 2 feilkilder:
1) at flottøren ikke går fritt i kammeret
2) at ventilen ikke stenger slik den skal
Håper du finner ut av det. Jeg er dessverre opptatt borte fra PC fra nå og frem til i kveld.
Lykke til!
Dette bildet viser hvilke skruer du skal skru opp. Totalt 4 stk.
Den boksen som da løsner fra resten av forgasseren er flottørkammeret/flottørhuset.
Lirk denne løs fra forgasseren.
Oppe i dette kammeret ligger det en plastflottør og flyter i bensin.
Når nivået i kammeret øker flyter flottøren høyere.
Når kammeret er fullt, så trykker flottøren inn flottørventilen som sitter i "taket" på den delen av forgasseren der flottørkammeret satt.
Den ser slik ut: Det er altså 2 feilkilder:
1) at flottøren ikke går fritt i kammeret
2) at ventilen ikke stenger slik den skal
Håper du finner ut av det. Jeg er dessverre opptatt borte fra PC fra nå og frem til i kveld.
Lykke til!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Takk for tips. Skal se på dette i morgen. Dagen i dag gikk med i fjellet på hjortjakt.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Snodige greier. Da har jeg åpnet og tatt en titt. Flotøren gikk fritt og fint i kammeret. Skrudde ut flottørventilen og sjekket. Nåla i den gikk lett og fint. Trykket den inn og prøvde å blåse igjennom
ventilen og den virket som den holdt tett.
Satte alt sammen på plass igjen og startet opp. Da fungerte alt topp. Ingen flom av bensin og ingen bensinsprut ut hullet på toppen.
Motoren gikk fint og rolig på tomgang og det virket som den fungerte godt med pådrag.
ventilen og den virket som den holdt tett.
Satte alt sammen på plass igjen og startet opp. Da fungerte alt topp. Ingen flom av bensin og ingen bensinsprut ut hullet på toppen.
Motoren gikk fint og rolig på tomgang og det virket som den fungerte godt med pådrag.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Så bra!
Da håper jeg at det fortsetter slik, og at feilen oppsto på grunn av transporten.
Da håper jeg at det fortsetter slik, og at feilen oppsto på grunn av transporten.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Hmm, litt vanskelig å forklare men skal prøve. Nederst i bakkant av gearkassa så er det skrudd på ett blikk/bøyle med en påvulket gummikloss. Den kan minne om
motorfester. Denne har gått av i gummien. Er dette noe som finnes der ute? Evt hva heter det? Jeg kan ikke finne den på Jørgenrud sine sider.
Skal prøve å få tatt ett bilde eller to.
motorfester. Denne har gått av i gummien. Er dette noe som finnes der ute? Evt hva heter det? Jeg kan ikke finne den på Jørgenrud sine sider.
Skal prøve å få tatt ett bilde eller to.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Jeg mener jeg har en slik liggende.
Skal ta bilde av den og legg ut, så kan vi se om vi snakker om samme delen.
Skal ta bilde av den og legg ut, så kan vi se om vi snakker om samme delen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Fant den på Jørgenrud - hvis vi snakker om samme delen:
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... rtno=89731
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... rtno=89731
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
De har også en monteringsinstuksjon:
http://www.vp-autoparts.com/EU/ZF0001_d ... 731_se.pdf
http://www.vp-autoparts.com/EU/ZF0001_d ... 731_se.pdf
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Nja, så den jeg også, men ligner ikke. Fikk tatt ett dårlig bilde under der.
Her er forresten manifold, forgasser og luftfilter på plass.
Var en liten utfordring å finne ut av gjengene for festet til filteret. Men på plass nå.
Kon frem til at det måtte være 1/4" UNC og det så ut til å stemme.
Her er forresten manifold, forgasser og luftfilter på plass.
Var en liten utfordring å finne ut av gjengene for festet til filteret. Men på plass nå.
Kon frem til at det måtte være 1/4" UNC og det så ut til å stemme.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Den girkasseløsningen så litt "hjemmesnekret" ut.
Ser at du har en M?? kasse.
Tipper det originalt satt en H6, 3-trinns med usynk førstegir i denne.
Jeg har byttet fra H6 til M4 og måtte da sette inn en "pute" av tilsvarende type.
Valgte et standard motorfeste fra Biltema.
Ser at du har en M?? kasse.
Tipper det originalt satt en H6, 3-trinns med usynk førstegir i denne.
Jeg har byttet fra H6 til M4 og måtte da sette inn en "pute" av tilsvarende type.
Valgte et standard motorfeste fra Biltema.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen