Det er en M4-kasse ja. Originalt i bilen stod det en B4B-motor og en tre-trinns kasse.445 wrote: Ser at du har en M?? kasse.
G.Larson's '54 PV 444H
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Har skrudd ut festet nå og det kan se ut som ett standard motorfeste. Merket med Volvo. Artikkelnummeret er bortslitt.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Disse festene er nok rimelig standard. Bare du får riktig tykkelse på gummien så er mye gjort. Ulempen med de på Biltema som det står at er til Volvo er at det ikke følger med muttere. Disse mutterne er i en rimelig ukurrant dimensjon.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Spekulerer på om det er denne http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=273060 Synd det ikke står dimensjoner.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Den ser veldig riktig ut. Ring Jørgenrud i morgen så får du svar.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Ang bremsepedalen som ikke returnerer:
Så ser jeg at jeg tok feil. Den fjæra jeg så satt på clutchpedalen
Jeg har endelig fått bilen litt opp i høyden så det er lettere å komme under.
Da ser jeg at fjæra mangler. Er det noen som har gode bilder av den og kan ta noen mål for meg?
Total lengde, diameter, antall vindinger og tykkelse på tråden.
Tenkte å spinne ny fjær selv.
G.Larson wrote:Fjæra var inntakt og på plass.
Så ser jeg at jeg tok feil. Den fjæra jeg så satt på clutchpedalen
Jeg har endelig fått bilen litt opp i høyden så det er lettere å komme under.
Da ser jeg at fjæra mangler. Er det noen som har gode bilder av den og kan ta noen mål for meg?
Total lengde, diameter, antall vindinger og tykkelse på tråden.
Tenkte å spinne ny fjær selv.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Eller er det denne som gjelder? http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... rtno=87925
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Tror dessverre ikke det.
Den du linker til er inne i forbremsen.
Nærbilde av den du skal ha:
Den har delenummer 86971-9 i følge min delekatalog.
Den du linker til er inne i forbremsen.
Nærbilde av den du skal ha:
Den har delenummer 86971-9 i følge min delekatalog.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
I dag ble rutene levert som maler til Riis bilglass for skjæring av nye. Regnet med at jeg skulle få de over helga.
Speilen ble også hentet i dag hos glassmesteren.
Helt nytt glass
Bremsesylinderen er demontert og plukket fra hverandre. Det var ikke noe grums i sylinderen og den så blank og fin ut.
Men en ting jeg ser er at rep.settet fra Jørgenrud har ett innhold som avviker en del fra det som stod i sylinderen fra før. Det avviker også fra artikkelbildet på nettsiden.
Gammelt øverst/nytt nederst
Fra nettsiden
Jeg vet ikke hvor mye det har og si disse forskjellene på stempelet. Det nye mangler bl.a det lille blikket i enden som jeg regner med fungerer som en tilbakeslagsventil.
Det er også bare 3 hull i enden på det nye kontra 6 på det gamle.
I roteskuffene mine i kjelleren fant jeg en eske med gamle fjærer.
Jammen passet den ene. Ble akkuratt passe stramt og fint. Så lenge det varer.
Speilen ble også hentet i dag hos glassmesteren.
Helt nytt glass
Fikk nytt feste på biltema. Uten mutter som du skriver. Men heldigvis passet de gamle låsemutterene fra det originale volvofestet.445 wrote: Ulempen med de på Biltema som det står at er til Volvo er at det ikke følger med muttere. Disse mutterne er i en rimelig ukurrant dimensjon.
Bremsesylinderen er demontert og plukket fra hverandre. Det var ikke noe grums i sylinderen og den så blank og fin ut.
Men en ting jeg ser er at rep.settet fra Jørgenrud har ett innhold som avviker en del fra det som stod i sylinderen fra før. Det avviker også fra artikkelbildet på nettsiden.
Gammelt øverst/nytt nederst
Fra nettsiden
Jeg vet ikke hvor mye det har og si disse forskjellene på stempelet. Det nye mangler bl.a det lille blikket i enden som jeg regner med fungerer som en tilbakeslagsventil.
Det er også bare 3 hull i enden på det nye kontra 6 på det gamle.
I roteskuffene mine i kjelleren fant jeg en eske med gamle fjærer.
Jammen passet den ene. Ble akkuratt passe stramt og fint. Så lenge det varer.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Supert!
Hva hadde vi gjort uten roteskuffer?
Hva hadde vi gjort uten roteskuffer?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Skal foresten gummidetaljer i rep.settet settes inn med noe før montering? Syrefri vaselin/fett eller noe lignende?
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Etter hva jeg har lært er olje og fett fyfy sammen med bremser. Ate bremse-"pasta" bør gå bra, men tror du klarer deg fint uten. Dette vet Reodor57 og Torbo2 mf. mer om enn jeg gjør.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Olje og fett inkl vaselin er FY! i forbindelse med bremsesystemet Eneste en kan bruke er ATE bremsefett/pasta, men det er ikke nødvendig. Bruk brake clean for å få bort de siste restene av fett. Smør gjerne gummipakningene som er i bevegelse sparsomt med bremsevæske om du ikke har ATE bremsefett. Fett kan være årsaken til bremsetrøbbelet, da det får gummipakningene til å svelle.
Skiven mellom stempelet og låseringen er gjenbruk. Denne blir ikke slitt. Husk å gløde de to kobberpakningene før de monteres igjen på hver side av fordeleren til bremserørene. Hvis ikke blir de ikke tette. Husk også å få de på riktig plass. De er ikke like store og lekker noe grasat om de blir feil montert.
Til info. Eneste bilmerke jeg vet om som bruker olje i sine bremsesystemer er Citroén. (LHM olje), men der er ting laget for det.
Tips om du ikke har høy bremsevæskebeholder. Jeg har et 15mm PEX vannrør på ca 40-50cm som jeg setter ned i reservoaret. Da kan en fylle fra grei høyde. Andre rør går også.
Skiven mellom stempelet og låseringen er gjenbruk. Denne blir ikke slitt. Husk å gløde de to kobberpakningene før de monteres igjen på hver side av fordeleren til bremserørene. Hvis ikke blir de ikke tette. Husk også å få de på riktig plass. De er ikke like store og lekker noe grasat om de blir feil montert.
Til info. Eneste bilmerke jeg vet om som bruker olje i sine bremsesystemer er Citroén. (LHM olje), men der er ting laget for det.
Tips om du ikke har høy bremsevæskebeholder. Jeg har et 15mm PEX vannrør på ca 40-50cm som jeg setter ned i reservoaret. Da kan en fylle fra grei høyde. Andre rør går også.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Har fått bekreftelse fra Jørgenrud ang forskjellene på rep.settet for bremsene. Det var helt trygt å bruke det.
Ellers i helga har det ikke skjedd det helt store. Har fått montert gummiklossen på gearkasseopphenget, skiftet olje og filter på motoren
og olje på gearkassa. Magnetpluggen u bunn var rein og fin og olja så bra ut.
På fredag dukket det opp pakke i posten fra onkelen min med litt lektyre. Riktig nok til feil modell, men mye er det samme så dette kan brukes uansett.
Neste som skal til pers er å tømme og åpne bakakselen for en sjekk og ny olje på den.
Nye bremsedeler til alle hjula og støtdempere er også på vei.
Ellers i helga har det ikke skjedd det helt store. Har fått montert gummiklossen på gearkasseopphenget, skiftet olje og filter på motoren
og olje på gearkassa. Magnetpluggen u bunn var rein og fin og olja så bra ut.
På fredag dukket det opp pakke i posten fra onkelen min med litt lektyre. Riktig nok til feil modell, men mye er det samme så dette kan brukes uansett.
Neste som skal til pers er å tømme og åpne bakakselen for en sjekk og ny olje på den.
Nye bremsedeler til alle hjula og støtdempere er også på vei.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Synes du er flink til å få gått gjennom bilen nå før vinteren!
Bra med lektyre. Står mye bra der.
Som du sikkert har sett er det en del dokumentasjon som kan lastes ned fra PV-klubbens hjemmeside/teknisk også.
Bra med lektyre. Står mye bra der.
Som du sikkert har sett er det en del dokumentasjon som kan lastes ned fra PV-klubbens hjemmeside/teknisk også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen