G.Larson's '54 PV 444H
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Det vet jeg ikke i farten. Hvis du trenger så ta kontakt
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
I dag fant jeg ett av punktene som gjør at bremsene ikke fungerer optimalt.
Bremserøret til høyre bakhjul har ligget slik at det har kommet i klem. Her var det ingen gjennomgang.
Nytt rør er bestilt og håper bare det passer.
Bremserøret til høyre bakhjul har ligget slik at det har kommet i klem. Her var det ingen gjennomgang.
Nytt rør er bestilt og håper bare det passer.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Det var et verdifullt funn. Ikke mye væske som passerer her!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Ellers så tar jeg hjul for hjul og går over bremsene, hjullager og bytter støtdempere samtidig.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Snakker om å komme i klemma!
Godt funn!
Kan du komme å finne ut av hvorfor det kommer luft i bremsesystemet på min Reanult Dauphine?
Jeg har luftet - gud vet hvor mange biler med hell... men her er det et annet hel....!
Må vel demonterer rør for rør. "Røre litt rundt", som Ingrid Espelid sa..
Trenger jeg å si at det er veldig vansklig å komme til nesten alt av bremsegreier på denne...?
Trenger jeg å si at jeg gruer meg litt til jobben?
Trenger jeg å si når jeg burde ha satt i gang med dette?
Den aldf fad løfajdljfadø jadsflk av en bil får bare stå til jeg blir supermotovert!
Har andre ting å drive med nå.... mer enn nok, som de fleste...?@
Godt funn!
Kan du komme å finne ut av hvorfor det kommer luft i bremsesystemet på min Reanult Dauphine?
Jeg har luftet - gud vet hvor mange biler med hell... men her er det et annet hel....!
Må vel demonterer rør for rør. "Røre litt rundt", som Ingrid Espelid sa..
Trenger jeg å si at det er veldig vansklig å komme til nesten alt av bremsegreier på denne...?
Trenger jeg å si at jeg gruer meg litt til jobben?
Trenger jeg å si når jeg burde ha satt i gang med dette?
Den aldf fad løfajdljfadø jadsflk av en bil får bare stå til jeg blir supermotovert!
Har andre ting å drive med nå.... mer enn nok, som de fleste...?@
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Nå skal vi ikke spore av tråden til G.Larson, men kom med bilen til meg. Ikke fordi jeg kan lufte bremsene på Dauphinen, men jeg kan hjelpe til og komme med muntre heiarop
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Litt avsporinger gjør ingenting, så lenge det er nogenlunde samme tema. Alltid interessant å høre om andres problemer og hvordan de løser det.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
I dag ble det ei lita økt med bremser og dempere bak. Trommelavtrekkeren fra Biltema måtte modifiseres litt for å passe.
Tromlene kom lett og greit av.
Bremsebelegget ser greit ut. Er igjen ganske mye og tromlene ser bra ut.
Nye dempere er også kommet på plass bak.
Tromlene kom lett og greit av.
Her ser det ut til at jeg bomma. Jeg kan ihvertfall ikke finne noen selvjusteringsmekanisme som beskrevet i boka.G.Larson wrote:De originale selvjusterende.
Bremsebelegget ser greit ut. Er igjen ganske mye og tromlene ser bra ut.
Nye dempere er også kommet på plass bak.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Oppussing anbefales. Det gjelder også bremsepumpene.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Hjulsylinderene er mest sannsynlig byttet i seinere tid. Bildet lyver litt og det er ikke rust utvendig på sylinderen.
Sylinderene bak er åpnet og inspisert. All gummi, stempler og fjærer var i god stand. Sylinderene var blanke og fine uten noen form for
gruff innvendig. Ellers blir alt rengjort og pusset før det blir montert igjen.
Sylinderene bak er åpnet og inspisert. All gummi, stempler og fjærer var i god stand. Sylinderene var blanke og fine uten noen form for
gruff innvendig. Ellers blir alt rengjort og pusset før det blir montert igjen.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Det høres lovende ut. Du kjenner vel til de små brikkene øverst som har påstemplet en pil? Pilen skal peke framover. Påminnelse til andre om ikke annet.
Pusse rense smøre ... Dette blir bra....
Pusse rense smøre ... Dette blir bra....
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Hmmm, små brikker med pil?
De eneste små brikkene jeg har funnet er disse som er festet med fjærklips.
De eneste små brikkene jeg har funnet er disse som er festet med fjærklips.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Fantastisk! Hva skulle jeg gjort uten deg?445 wrote:Nå skal vi ikke spore av tråden til G.Larson, men kom med bilen til meg. Ikke fordi jeg kan lufte bremsene på Dauphinen, men jeg kan hjelpe til og komme med muntre heiarop
På et eller annet forunderlig sted kommer det luft inn i kretsen... Har en mistanke om at det kan være bremsekraftfordeleren bak? Det er den eneste jeg ikek har sjekket. Og hvordan ligger den til? Innimellom, bakimellom oppunder over der bak. Eneste som er sikkert er at den aldri vil bli stjålet!
Den kan nok bare fjeren, da både girkasse o motor ligger bak og det er egentlg for lite bremser bak på denne bilen. Men det er ikek noe jeg kommer til å gjøre uten å sjekke ut dette med fordelingen.. Bremser er visst nok viktig. Og overbremsing bak er ikke noe å skimse over...
Har opplevd det på nyere biler, hvor fabrikken ikke har gjort jobben, men overlatt reguleringen til ABS-en. Men den trenger noen millisekunder for å virke, og da kan jo bremsene ha klemt seg til allerede. "Hogd til", som man sier... Beklager Larson at jeg skrev litt mye her...
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Beklager, men dårlig nett er i broderlandet. Så jeg fikk ikke opp bildene...
Det kan virke som der er noe "hummer og kanari" med de bremsene, som jeg plutselig fikk sett etter en stund.
God blanding av gamle og nye? Nye bånd på gammelt system?
I alle fall er de det gamle typen uten brikker i utgangspunktet..
Det kan virke som der er noe "hummer og kanari" med de bremsene, som jeg plutselig fikk sett etter en stund.
God blanding av gamle og nye? Nye bånd på gammelt system?
I alle fall er de det gamle typen uten brikker i utgangspunktet..
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Er det noen som har bilder av original bakaksel og
kardang til denne modellen? Mistenker at den er
byttet ut en gang. Ligner ikke på den som er vist
i verkstedmanualen.
kardang til denne modellen? Mistenker at den er
byttet ut en gang. Ligner ikke på den som er vist
i verkstedmanualen.
Ståle B.