G.Larson's '54 PV 444H

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Det vet jeg ikke i farten. Hvis du trenger så ta kontakt
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

I dag fant jeg ett av punktene som gjør at bremsene ikke fungerer optimalt.
Image

Image

Image

Bremserøret til høyre bakhjul har ligget slik at det har kommet i klem. Her var det ingen gjennomgang.
Nytt rør er bestilt og håper bare det passer.
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Det var et verdifullt funn. Ikke mye væske som passerer her!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Ellers så tar jeg hjul for hjul og går over bremsene, hjullager og bytter støtdempere samtidig.
Ståle B.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Torbo2 »

Snakker om å komme i klemma!
Godt funn!
Kan du komme å finne ut av hvorfor det kommer luft i bremsesystemet på min Reanult Dauphine?
Jeg har luftet - gud vet hvor mange biler med hell... men her er det et annet hel....!
Må vel demonterer rør for rør. "Røre litt rundt", som Ingrid Espelid sa..

Trenger jeg å si at det er veldig vansklig å komme til nesten alt av bremsegreier på denne...?
Trenger jeg å si at jeg gruer meg litt til jobben?
Trenger jeg å si når jeg burde ha satt i gang med dette?

Den aldf fad løfajdljfadø jadsflk av en bil får bare stå til jeg blir supermotovert!

Har andre ting å drive med nå.... mer enn nok, som de fleste...?@
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Nå skal vi ikke spore av tråden til G.Larson, men kom med bilen til meg. Ikke fordi jeg kan lufte bremsene på Dauphinen, men jeg kan hjelpe til og komme med muntre heiarop
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Litt avsporinger gjør ingenting, så lenge det er nogenlunde samme tema. Alltid interessant å høre om andres problemer :mrgreen: og hvordan de løser det. :D
Ståle B.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

I dag ble det ei lita økt med bremser og dempere bak. Trommelavtrekkeren fra Biltema måtte modifiseres litt for å passe.
Image
Tromlene kom lett og greit av.
Image
G.Larson wrote:De originale selvjusterende.
Her ser det ut til at jeg bomma. Jeg kan ihvertfall ikke finne noen selvjusteringsmekanisme som beskrevet i boka.
Bremsebelegget ser greit ut. Er igjen ganske mye og tromlene ser bra ut.


Nye dempere er også kommet på plass bak.
Image
Ståle B.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Torbo2 »

Oppussing anbefales. Det gjelder også bremsepumpene.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Hjulsylinderene er mest sannsynlig byttet i seinere tid. Bildet lyver litt og det er ikke rust utvendig på sylinderen.
Sylinderene bak er åpnet og inspisert. All gummi, stempler og fjærer var i god stand. Sylinderene var blanke og fine uten noen form for
gruff innvendig. Ellers blir alt rengjort og pusset før det blir montert igjen.
Ståle B.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Torbo2 »

Det høres lovende ut. Du kjenner vel til de små brikkene øverst som har påstemplet en pil? Pilen skal peke framover. Påminnelse til andre om ikke annet.
Pusse rense smøre ... Dette blir bra....
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Hmmm, små brikker med pil?
De eneste små brikkene jeg har funnet er disse som er festet med fjærklips.
Image
Ståle B.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Torbo2 »

445 wrote:Nå skal vi ikke spore av tråden til G.Larson, men kom med bilen til meg. Ikke fordi jeg kan lufte bremsene på Dauphinen, men jeg kan hjelpe til og komme med muntre heiarop Image
Fantastisk! Hva skulle jeg gjort uten deg?

På et eller annet forunderlig sted kommer det luft inn i kretsen... Har en mistanke om at det kan være bremsekraftfordeleren bak? Det er den eneste jeg ikek har sjekket. Og hvordan ligger den til? Innimellom, bakimellom oppunder over der bak. Eneste som er sikkert er at den aldri vil bli stjålet!

Den kan nok bare fjeren, da både girkasse o motor ligger bak og det er egentlg for lite bremser bak på denne bilen. Men det er ikek noe jeg kommer til å gjøre uten å sjekke ut dette med fordelingen.. Bremser er visst nok viktig. Og overbremsing bak er ikke noe å skimse over...
Har opplevd det på nyere biler, hvor fabrikken ikke har gjort jobben, men overlatt reguleringen til ABS-en. Men den trenger noen millisekunder for å virke, og da kan jo bremsene ha klemt seg til allerede. "Hogd til", som man sier... Beklager Larson at jeg skrev litt mye her...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Torbo2 »

Beklager, men dårlig nett er i broderlandet. Så jeg fikk ikke opp bildene...

Det kan virke som der er noe "hummer og kanari" med de bremsene, som jeg plutselig fikk sett etter en stund.

God blanding av gamle og nye? Nye bånd på gammelt system?

I alle fall er de det gamle typen uten brikker i utgangspunktet..
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Er det noen som har bilder av original bakaksel og
kardang til denne modellen? Mistenker at den er
byttet ut en gang. Ligner ikke på den som er vist
i verkstedmanualen.
Ståle B.
Post Reply